Gå til innhold

PC prosjektet "Belldandy"


Anbefalte innlegg

Her er mitt PC prosjekt om en animert figur som ble til en PC.

 

Kommentarer kan postes her.

 

 

Jeg har lenge vært veldig interresert i PC-bygging, og jobber i dag som data-teknikker. I tillegg har jeg vært veldig interessert i Japansk anime.

 

Så en vakker dag i Juni, sommeren 2006, satte jeg meg ned og tenkte "Hvorfor ikke lage noe som kombinerer begge favoritt-interessene mine?".

Å det var da jeg kom på det, å lage en figur ifra en anime-serie, og bygge den om til en PC.

 

Det eneste problemet mitt var: jeg har aldri laget noe som helst for hånd før, og hadde absolutt ingen anelse om hvor jeg skulle begynne.

Men jeg var sta, veldig sta, så jeg ga ikke opp... :)

 

Så jeg satte i gang å planlegge litt.

 

Jeg dro først en tur til rørleggeren og kjøpte noen PVC rør. Dette skulle bli hovedrammen til kabinettet.

Deretter dro jeg til Byggmaker hvor jeg kjøpte noen meter med netting, som skulle brukes til å lage grunnformen.

Videre dro jeg til en stoffbutikk og kjøpte noen meter med ganske tykk flis. Dette er veldig tøyelig, og var derfor perfekt til å strekke rundt grunnformen.

Siste stopp var biltema, hvor jeg kjøpte en del verktøy jeg trengte, samt en rull med glassfiber som skulle brukes til å lage hele figuren sterk når dne var ferdig.

 

Når dette var gjort, dro jeg hjem og satte i gang.

 

IMG_2357.jpg

 

Jeg brukte en varmluftspistol for å varme opp PVC rørene så de ble bøyelige.

Dette var ikke lett, da det var bare noen få grader forskjell på bøyelige rør, og smeltede rør...

Men etter noen timer arbeid, klarte jeg til slutt å få de bøyd nok til at jeg hadde en grunnstruktur.

 

IMG_2356.jpg

 

Når jeg hadde fått rørene ferdig bøyd og satt sammen, begynte jeg å feste nettingen rundt som skulle forme selve kroppen.

Først overkroppen, så bena.

 

IMG_2360.jpg

 

Nå var det på tide å bruke stoffet jeg hadde kjøpt. Dette kledde jeg rundt nettingen på bena. Jeg tok dette ikke rundt overkroppen. Hvorfor ikke får dere se litt lengere ute i prosjektet.

 

Nå som jeg hadde selve grunnstrukturen klar, var det bare å hoppe i bilen igjen, og kjøpe mer maretiale.

Når var det avsted til Europris jeg skulle. Her kjøpte jeg et brett med byggskum/fugeskum.

Byggskummet ekspanderer veldig mye, og tørker fort. Når dette er ferdig tørket, er det veldig lett å jobbe med, og veldig lett å skjere til. Teoretisk sett i allefall... hehe

 

Så da var det bare å sette i gang å fylle opp med byggskum.

 

IMG_2361.jpg

IMG_2363.jpg

 

Mens jeg lot byggskummet tørke, begynte jeg å planlegge hendene.

Første planen var å lage disse også i netting, og deretter ha byggskum utenpå. Dette fordi byggskum er Veldig svakt når det blir så tynt som fingre. Jeg ville derfor bruke nettingen som forsterkning inne i skummet.

 

IMG_2366.jpg

 

Når skummet var ferdig tørket, hadde dte ekspandert en god del, og det var på tide å begynne å forme det litt.

 

IMG_2367.jpg

 

Dessverre ble jeg så iverig med kuttingen her, at jeg tror jeg rett og slett glemte å ta bilder underveis av selve utformingen av kroppen.

Men uansett. det var ekstremt mye jobb, og jeg ante omtrent ikke hvor jeg skulle begynne.

Men det var jo bare å sette i gang tenkte jeg, og grep tak i tapetkniven og begynte å skjere i skummet.

Etter evig mye arbeid hadde jeg til slutt fått skjert ut kroppen sånn passe.

Så vare det bare på med et nytt lag med byggskum for å tette igjen alle huller, feilskjeringer osv som hadde kommet under utformingen.

Når dette var ferdig var det frem med sandpapir og bare begynne å pusse ned for å få det gjevnt.

 

Noe jeg lærte av dette var at dette søppler noe så inn i granskauen mye, at dere ikke bør herme etter meg ved å gjøre dette inne på såverommet... :whistle:

I tillegg støvet det så mye at det ble umulig å puste uten maske.

 

Men til slutt var jeg ferdig med dette også, etter mange timer med skjering og pussing.

 

Først nå begynte jeg å ta på stoffet utenpå overkroppen. Her gikk det med veldig mye smeltelim, men det fikk bare gå.

 

IMG_2368.jpg

IMG_2370.jpg

IMG_2372.jpg

 

Som du kan se, så mengler armene. Disse klarte jeg rett og slett ikke å jobbe med når de var montert på kroppen, så jeg var nøtt til å ta de av.

Men de kom snart på igjen.

IMG_2374.jpg

 

Jeg hadde festet armene til kroppen ved hjelp av nettingen.

 

IMG_2375.jpg

 

Men dessverre viste det seg at denne nettingen ikke var sterk nok alikevel, og jeg var igjen nøtt til å ta de av for å jobbe videre på de.

 

IMG_2378.jpg

 

Så var det på tidet å gjøre noe med bena. Som du sikkert ser er de veldig tynne, og dette er ikke uten grunn.

Grunnen er nemmelig det at disse også skulle lages i byggskum, men jeg ville spare litt jobb og penger ved å lage grunnstrukturen av bena litt tykkere enn selve rørene.

Jeg begynte så å påføre byggskummet på bena.

 

IMG_2379.jpg

IMG_2383.jpg

 

Mens dette tørket begynte jeg å tanke på hodet. For dte måtte vi jo også ha, selv om det var det jeg grudde meg desidert mest til.

Dette lagde jeg også i netting og byggskum. Det er hult inni.

 

IMG_2386.jpg

IMG_2387.jpg

 

Så var bena endelig klare til utforming...

Da var det frem med tapetkniven igjen, og jeg begynte å skjere.

 

IMG_2388.jpg

IMG_2391.jpg

IMG_2394.jpg

IMG_2393.jpg

 

Jeg ble aldri helt fornøyd med formen på bena, fordi jeg hadde laget grunnformen for tykk fra kneet og ned. Så det endte opp med at jeg måtte kappe bena fra kneet og ned og lage de på nytt.

 

IMG_2396.jpg

 

Også var det tilbake til "hodet" da, hehehe...

 

IMG_2398.jpg

 

Her prøvde jeg veldig mye, men fikk det aldri helt til, så jeg oppsøkte profesjonell hjelp, nemmelig bestemor. Hehe :)

 

IMG_4689.jpg

IMG_4690.jpg

 

Til slutt klarte vi sammen å komme til noe som lignet veldig på et hodet.

 

IMG_4692.jpg

IMG_4698.jpg

 

Etter mye finpussing og sparkling fikk vi til slutt et finere og finere hodet.

 

IMG_5253.jpg

 

Når vi var fornøyd med formen var det bare å begynne å male hodet.

 

IMG_5270.jpg

 

Til deteljene trengte jeg nok en gang profesjonell hjelp, hehe.

 

IMG_5272.jpg

 

Langt og fint hår er jo et must på en jente. Så her prøvde vi håret på hodet for å se hvordan det ble.

Ble fornøyd med håret. Passe lengde, og farge. :)

 

IMG_5277.jpg

 

Ettersom jeg alleredet hadde lagd nye ben da jeg ikke var fornøyd med de første, var alt klart for sparkling.

Jeg kjøpte like så godt en 10L dunk med sparkel og satte i gang.

Etter noen lag med sparkel og pussing så det sånn ut.

 

IMG_5279.jpg

IMG_5281.jpg

 

Mens hodet var under arbeid, noe som tok flere uker, hadde jeg begynt på føttene. Disse ble omsider også ferdig, og det var på tide å feste de til bena.

 

IMG_5280.jpg

IMG_5285.jpg

 

Når de var ferdig tilpasset var det frem med byggskummet nok en gang, for å feste føttene til bena.

Dette gikk utrolig mye bedre enn jeg hadde forventet, heldigvis. :)

 

IMG_5291.jpg

 

Når de var festet var det bare å skjere til, pusse ned, og på med enda mer sparkel.

Jeg var fremdeles ikke helt fornøyd med bena, så jeg hadde på mer sparkel her også.

 

IMG_5292.jpg

IMG_5293.jpg

 

Når det siste laget med sparkel endelig hadde tørket og var pusset ned til riktig form, var det endelig på tidet å male hele kroppen.

Du aner ikke hvor lang tid jeg brukte på å finne fargen. Trodde ikke det skulle bli noe stort problem, men det tok jeg ekstremt feil. Jobbet i flere dager bare med å finne riktig hudfarge.

 

IMG_5294.jpg

IMG_5295.jpg

 

Armene som jeg jobbet med i førsten, ble dessverre aldri helt bra, så her måtte jeg bare rive av stoffet og begynne på nytt med bare byggskum. Men til slutt, etter mange timer med arbeid med skum, sparkel og pussing fikk jeg riktig fasong på de, og det var på tidet å få montert de.

 

For å montere de brukte jeg en lang bolt som jeg bare tredde igjennom skulderen og inn i rør-rammen jeg laget til å begynne med.

Deretter brukte jeg bare skum for å få alt til å sitte sammen, og se bra ut.

 

IMG_5333.jpg

IMG_5334.jpg

 

Armene var omsider festet og pusset ned helt grovt, og det var på tidet å feste hodet, som snart var ferdig malt.

 

IMG_5344.jpg

IMG_5338.jpg

 

Auda, litt vel langhalset... Må vist kappe bort litt mer av røret her ja, hehe.

 

IMG_5345.jpg

 

Sånn ja, da gikk hodet i allefall på. :)

 

IMG_5346.jpg

 

Nå gjennstår bare litt mer finpussing, for som du ser, så passer ikke hodet og halsen veldig hodt sammen.

 

IMG_5347.jpg

 

Og når ting ikke passer helt sammen, så vet du hva dte betyr, hehe. Frem med byggskummet igjen.

 

IMG_5350.jpg

 

Etter å ah fått skjert det til helt grovt, ville jeg se hvordan alt passet sammen, så jeg satte på håret bare for å se hvordan det passet. Og jeg må si jeg ble meget fornøyd med resultatet.

 

IMG_5353.jpg

IMG_5356.jpg

 

Når alt omsider ble ferdig pusset, sparklet, pusset, sparklet, pusset, sparklet, og pusset igjen, så var det på tide å male over. Og da skulle alt være klart for å begynne å montere maskinvaren.

 

IMG_5366.jpg

IMG_5368.jpg

IMG_5373.jpg

 

Harddisken ble montert nederst, og hovedkortet ble montert i ryggen.

Kablene ble trekt i mellom de 2 "rommene" på innsiden.

 

IMG_5376.jpg

IMG_5377.jpg

 

For å forhindre skade på elektronikken på harddisken ble det montert en tynn hvit papplate over kretskortet.

 

IMG_5378.jpg

 

Da dette garantert ville blitt alr for varmt for hovedkortet måtte jeg lage et nytt deksel med ventilering.

 

IMG_5389.jpg

 

Derimot når det gjelder harddisken, så får den leve et varmt liv. Skummet støydemper veldig, og et av målene med dette prosjektet er at dte hverken skal se ut som, eller høres ut som en PC.

Jeg får heller stille inn disken til å skru seg av så ofte som mulig, og håpe det holder.

Jeg kunne ha kjøpt en 2.5" disk, da disse er 1/4 så store, og ikke på langt nær like varme. Men høy pris og lav diskplass gjorde at jeg heller gikk for en 320GB 3.5" disk.

 

Klærene og smykkene jeg skal bruke, er spesialbestilt og blir håndlaget bit for bit.

De er fremdeles ikke ferdige i full skala, men her er i allefall et par bilder av de i liten skala.

De kommer til å endres litt i full skala, men ikke mye.

OBS. Grunnen til at hun ser så ekstremt tykk ut i liten skala på ene bildet er pga stativet hun står i.

 

IMG_5391.jpg

IMG_5392.jpg

IMG_5393.jpg

IMG_5394.jpg

 

 

 

Dette er pr. i dag de siste bildene jeg har. Men jeg håper proskjektet skal være ferdig til TG, hvor du kan se det.

Jeg blir da å finne på Seat 38 og 39, Row 23.

Jeg vil også senere oppdatere denne tråden, men er usikker på når ettersom jeg ikke vet når jeg blir ferdig med prosjektet.

 

Flere bilder, og i høyere oppløsning, kan du se her.

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått kommet meg litt lenger med prosjektet.

 

Jeg slet veldig med lydkabelen da dette ikke fulgte med til hovedkortet, men jeg klarte til slutt å lage en som passet via å ofre et lydkort og en 2.5" til 3.5" IDE overgang.

 

Så da den kabelen var ferdig, var egentlig alt klart for å teste at maskinen fungerte og begynne å støpe igjen kabinettet.

 

I tillegg er hendene på plass.

 

IMG_5396.jpg

IMG_5395.jpg

 

Derimot når det gjelder strøm, fikk det holde med at batteri for testing. Men jeg kommer nok til å skaffe et annet adapter senere som passer. Hadde det bare ikke vært for at komplett sa at den skulle ha et 16V adapter hadde jeg ikke behøvd å kaste bort 500,- på et 16V adapter som ikke fungerte til PCen uansett.. :thumbdown:

 

IMG_5397.jpg

 

Dette er temperaturene etter ca 15-20 minutter med defragmentering som vil si 90-100% CPU forbruk og ganske stresset disk.

Denne målingen er tatt uten at det er noen deksel over hovedkortet, men disken er dekket over. Så vi får bare håpe det ikke blir alt for varmt, hehe. :)

 

IMG_5399.jpg

Lenke til kommentar

Da har jeg stresset meg igjennom helgen for å få prosjektet ferdig i tidet.

 

Jeg har nå fått laget til dekselene som skal være bak, så det ikke blir helt åpent der.

Dette laget jeg i papp, og forsterket med sparkel og netting.

For å feste det, skrudde jeg det enkelt og greit på med lange skruer. Deretter var det frem med sparkelen igjen og sparkle over så det blir gjevnt og ser fint ut.

 

Etter å ha sparklet en del, ser det sånn ut.

IMG_5402.jpg

IMG_5404.jpg

 

Så begynte marerittet, å få festet alle tilkoblingene...

 

Her brukte jeg bakplaten på en tilfeldig maskin jeg fant på jobben som passet sånn delvis med de tilkoblingene jeg hadde (jobber som teknikker på Norsk Data Senter, så gamle PC-deler er ikke mangelvare, hehe)

 

Her er sånn jeg Ville at det skulle se ut, noe som viste seg å bli ganske problematisk.

IMG_5406.jpg

 

Hvorfor dette ble så problematisk, når alt så ut til å passe sånn ca på platen? Jo, bare ser her hvorfor...

IMG_5408.jpg

Som du ser, plass er en mangelvare her, stor mangelvare.

 

Jeg forsøkte å få platen inn, men den ga rett og slett for stor motstand. Det var bare så vidt at tapen holdt den inne.

IMG_5410.jpg

 

Det endte opp med at jeg måtte skjere åpningen litt større i høyden, for at jeg så vidt fikk presset den inn uten å brekke HD-kablene.

 

IMG_5411.jpg

 

Etter å ha skjert ut ne mer innover i ryggen og litt i høyden, fikk jeg den til slutt inn uten alt for mye motstand.

 

IMG_5412.jpg

IMG_5414.jpg

 

Dessverre klarte jeg å ødelegge power-bryteren under monteringen, men dette er heldigvis ikke kritisk. Men dette er årsaken til at kabelen henger utenfor inntil videre.

 

Når jeg hadde fått den på plass, var det bare å dekke over tilkoblingene med tape, klistre på tetting rundt platen, og påføre polyester og håpe det blir sterkt nok til at platen holdes på plass, uten at det sprekker og løsner.

 

IMG_5416.jpg

 

Når dette hadde tørket etter et par timer, var det frem med enda mer sparkel, og prøve å få det til å bli gjevnt. Dette viste seg å bli vanskeligere enn jeg trodde pga alle tilkoblingene, men jeg klarte det til slutt.

 

IMG_5417.jpg

IMG_5418.jpg

 

Så var det på tidet å ta av tapen over ventilasjonshullet for hovedkortet.

Her hadde jeg hatt tape over for å forhindre å støve ned maskinen innvendig med all pussingen av sparkelen.

 

IMG_5420.jpg

 

Litt ugjevnt ble det, men dette er ikke så veldig ille.

 

Da jeg ikke turte å begynne å sparkle dette, brukte jeg smeltelim i steden. Dette blir ikke fult så pent, men det er støvfritt, og seigere, noe som gjør at det tåler litt mer.

 

IMG_5421.jpg

 

Etter mer sparkel, mer pussing, enda mer sparkel, og enda mer pussing, ble det til slutt gjevnt, og dte var på tide å legge fra seg 10L dunken med sparkel, og ta frem malingen og svampen igjen.

 

IMG_5422.jpg

IMG_5423.jpg

IMG_5424.jpg

 

Og etter å ha tatt av tapen over kontaktene ble resultatet slik:

 

IMG_5428.jpg

 

Da var alt klart for testing. Vel, nesten i allefall, jeg måtte jo bare se hvordan det ble med håret på enda en gang. Hehe.

 

IMG_5429.jpg

 

Det ser jo ut til å passe fint, men det trenger mye arbeid for å se fint ut.

Hvordan dere jenter klarer å holde de lange hårene deres så slette og fine skulle jeg gjerne vist i tider som dette. Men, jeg skal nok finne ut av det, hehe. :)

 

Etter en kort test, viste det seg relativt fort at ventilasjonshullet ikke var stort nok, da CPU tempen steg relativt fort til 70C+, hvor jeg avbrøt testen.

 

Jeg satte da i gang med å skjere ut litt større hull.

Dette hjalp noe, men ikke mye. Det viste sg at problemet var ikke å få nok luft inn til CPU viften, men å få den varme ut.

 

IMG_5433.jpg

 

Da det er åpning mellom harddisk og hovedkort, vil noe varm luft stige fra harddisken og inn til hovedkortet. Og pga monteringen av hovedkortet, blir den varme luften bare blåst inn i siden av rommet hvor hovedkortet er montert, og ikke ut. Disse 2 ulempene til sammen førte til at det rett og slett ikke lot seg gjøre å fullføre prosjektet sånn som det var ment til å begynne med.

 

Det jeg gjorde da, var å montere en litev vifte til i ventilasjonshullet for å trekke luften ut igjen, og vips så falt CPU temperaturen ned til rundt 50c igjen.

 

IMG_5434.jpg

 

Det hjalp derimot ikke mye på harddisk temperaturen, men dette var dog heller ikke forventet.

 

Etter ca 2 timer testing var CPU tempen helt fin, og harddisken hadde kommet opp i hele 67c. Dette er veldig mye for en disk som ikke bør komme stort over 60c, men dette er vel og merke ikke en PC som til vanlig kommer til å bli brukt mye over lengre tider, så dette tror jeg ikke skal bli noen store problemer.

 

Da testen passerte de kravene jeg hadde satt, var det klart for å gjøre den siste finnishen.

 

Dette inneberte da litt lysere øyner, litt modifikasjoner på munnen, og de velkjente (for de som har sett serien i allefall) blå merkene i ansiktet.

 

IMG_5437.jpg

IMG_5441.jpg

IMG_5431.jpg

 

Så det som gjennstår no er egentlig bare de siste detaljene. Litt småpirk på munnet, og på de blå merkene, og så skulle alt være klart utseendesmessig.

Klærene har jeg dessverre ingen bilder av enda, og av en veldig god grunn - de er ikke laget enda... Men disse vil være klare til TG.

 

Annet enn det mangler jeg stort sett bare å feste viften i ventilasjonsluken, lage 2 søyler som hun skal sitte på og ha bena på, og da er hele prosjektet forhåpentligvis ferdig. :)

 

Kommentarer kan postes her

 

Flere bilder, og i høyere oppløsning, kan du se her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å da var det TG i morgen allerede. Tiden går alt for fort av og til...

 

Jeg fikk klarsignal om klærene i går, og det var ikke en dag for tidlig!

 

 

Her kommer en veldig interresang pakke...

IMG_5452.jpg

 

Et par dusker og gullbånd er klare og mangler bare å bli festest.

IMG_5456.jpg

 

Gullbåndene blir så satt sammen og festet på armer og ben.

IMG_5454.jpg

 

IMG_5458.jpg

 

 

Sånn ble den seendes ut til slutt.

Front:

IMG_5460.jpg

Bak:

IMG_5461.jpg

 

 

Så var det bare å begynne å kle på og håpe det passer som det skal.

 

IMG_5462.jpg

 

IMG_5464.jpg

 

IMG_5465.jpg

 

Så langt, så vel... :)

 

Viftene blir vist dekket over en del, men får håpe det går bra alikevel.

 

IMG_5467.jpg

 

Å da var smykket rundt halsen var på plass.

IMG_5468.jpg

 

IMG_5469.jpg

 

Å der var det siste smykket på plass også.

 

IMG_5470.jpg

 

 

Og slik ble sluttresultatet seendes ut.

IMG_5472.jpg

IMG_5474.jpg

 

 

Kommentarer kan postes her

 

En stor takk til bestemor for å hjelpe til med litt forskjellig den siste delen av prosjektet, og en stor takk til mormor som har stått for produksjonen av klærene!

 

Flere bilder i høyere oppløsning kan du se her

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...