Gå til innhold

Filmer om seriemordere - for oss med bisarr smak


Döden

Anbefalte innlegg

Inspirert av Deathies tråd om "halvannentimes-filmer" tillater jeg meg å starte en lignende tråd - bare at denne omhandler filmer hvor handlingen er sentrert rundt seriemordere og mordere.

 

Jeg simpelthen elsker slike filmer. Selv om disse filmene berører relativt vemmelige deler av menneskets allsidige sinn, er det noe spennende, pirrende og tiltrekkende med det hele. I den forbindelsen er jeg - og dere? - på utkikk etter gode filmer om seriemordere og mordere generelt.

 

Regler:

- Filmen bør handle om, eller være sentrert rundt en seriemorder (eks. Se7en) eller morder (eks. Insomnia)

- Du bør ha sett filmen, og kunne stå for at den faktisk er verdt en titt

- Som Deathie skriver: Vil man hjelpe til bruker man denne koden;

[list][*][URL=IMDb-adresse]Navn på film (Årstall) [/URL] - nasjonalitet - regissør - resymé og/eller omtale
[/list]

- En liten omtale av filmen og et lite resymé av handling er også greit, men ikke nødvendig

- Om du har skrevet en anmeldelse av filmen i en annen tråd, send meg gjerne en link til denne

- For all del, bruk gjerne denne tråden til å diskutere slike filmer

- Vi holder spoilere unna allmenheten

- TV-serier er også OK

- "Reglene" vil trolig bli modifisert underveis

- Slashere, etc. er ok

 

 

Filmer:

TV-serier:

Hvis folk gidder å svare, kommer jeg til å snekre sammen en liste à la det Deathie har gjort.

 

untitled1fs7.jpg

 

Damdidam...

 

Edit: Har fikset listen og modifisert reglene litt. Hvis folk har lyst, kan de godt begynne å skrive litt om filmene. :ph34r:

 

Edit II: Lista er sånn cirka alfabetisk nå.

 

Edit xx: Har fikset ditt og datt. :)

Endret av Synthem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange gode som allerede er nevnt. I tillegg slenger jeg på et par til:

Og selvfølgelig den norske klassikeren fra 1970, Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe, regissert av Knut Bohwim.

Lenke til kommentar
From Hell (2001) - Film basert på Alan Moores grafiske novelle, omhandler en av teoriene rundt mystikken om Jack the Ripper.

7927906[/snapback]

Har lenge hatt lyst til å se denne, men vurderer sterkt å lese tegneserien først. God film, mann?

 

Vil herved anbefale

 

Citizen X

 

En god film som skildrer Chikatilo og hans grusomme herjinger i et land som ikke var kjent for å avle seriemordere.

7928033[/snapback]

Denne hadde jeg helt glemt, ikke at jeg har sett den før, men den har stått på "må-se"-lista mi en stund. Takk!

 

Mange gode som allerede er nevnt. I tillegg slenger jeg på et par til:

Og selvfølgelig den norske klassikeren fra 1970, Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe, regissert av Knut Bohwim.

7929440[/snapback]

Tenkte ikke helt i den "kategorien", men-men. Léon og Boondock har mer fokus på action, vennskap, humor og gun-play enn det psykologiske ved mord og seriemordere, føler jeg. Føyer uansett til de andre filmene.

Endret av Synthm
Lenke til kommentar
Ja, jeg tenkte at de to kanskje var litt utenfor mordersjangeren. Knallgode er de uansett! :)

 

Kanskje det hadde vært en idé å sortere etter navn, for oversiktens skyld. Nå står forresten Identity og Taking Lives to ganger i lista di.

7929875[/snapback]

Hehe, ja. Takk for tipset. Klippet og limte bare, jeg. Skal fikse det nå. :)

 

Edit: Fikset, men navnesorteringen tar jeg en annen dag.

Endret av Synthm
Lenke til kommentar
Jeg ser du hinter til tidenes beste film i signaturen din også. Er det en godkjent morderfilm? :)

7930020[/snapback]

Jeg skrev først 'selvfølgelig', men nå ble jeg nesten litt usikker. Hva synes folket?

 

Vil nevne Memento. En film som tar utgangspunkt i et brutalt drap på hovedpersonens kone.

 

En fantastisk film, på absolutt alle plan.

7930025[/snapback]

Min feil. Burde vært der for lengst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Vil nevne Memento. En film som tar utgangspunkt i et brutalt drap på hovedpersonens kone.

 

En fantastisk film, på absolutt alle plan.

7930025[/snapback]

 

Jeg ville ikke forklart plottet helt slik, men absolutt bra film :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...