Gå til innhold

X-Fi SPDIF pin-orientering


Anbefalte innlegg

Problem: :nei:

Du har et nytt og nydelig Creative X-Fi lydkort med digital minijack lyd ut på samme utgang som mikrofonen. Selvfølgelig har du najse høyttalere og digital input til film, spill og musikk, men skal selvsagt også bruke mikrofon til VoIP etc.

Dyr løsning: :thumbdown::nei:

Kjøpe X-Fi kort med stygg og klønete out-/input modul til 5,25" brønn som koster ca. 600 spenn mer, eller tilleggsmodul i etterkant til ca. 1000 spenn mer.

Billig løsning: :thumbup:

Koble til egen SPDIF-output modul gratis, eller anskaffe modul til ca. 100 kroner. Med pin-layout for creative audigy og x-fi kort blir det en temmelig enkel sak. Du kobler til nødvendige ledninger og kjører optisk eller coax ut til høyttalerne, samtidig som du japper i vei på vt etc.

 

:tease:

Creative fortjener bli litt eid selv synes jeg, griske jævler!

 

 

AD_EXT.jpg

 

Min løsning: :)

Jeg brukte en ASUS SPDIF-out modul jeg kjøpte tidligere til stue PCen min. Den har optisk og coax ut og kobles til kilde med +5v, jord og SPDIF-ut signal. Modulen selges enda av databutikken.no (Link her)

Andre ut-moduler f.eks. med enkel coax utgang og 2pins kobling kan enkelt kobles på creative-kortene.

 

Jeg har brukt et Creative XtremeGamer Fatal1ty Pro Series (link). Digital ut fungerer optimalt sammen med mikrofon.

 

Lykke til :D

Endret av Wishon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

hvor kobler du da på den asus saken du linket til, og hvilke kabler trengs?

har et X-Fi extrememusic selv, men har hatt lyst på digital ut. er det enkelt å montere? trenger jeg å lodde noe?

Lenke til kommentar

Du skal helst ikke lodde noen ting helst, og litt teknisk innsikt burde du ha :)

Pin 25 og 35?? Er det noen her som er litt på jordet kanskje? :whistle:

 

ASUS SPDIF-modulen er er lite kretskort med optisk og coax digital ut på en bracket som festet bak sammen med PCI kort etc. Signal, strøm og jording overføres via en ledning med firepinskobling i hver ende og 3 ledere hvor ledningen selvsagt følger med modulen. Lederene er i denne rekkefølgen:

 

1. Jord

2. SPDIF (digitalt signal)

3. -

4. +5V (spenning)

 

For å koble dette på et audigy/x-fi -kort med koblingsoppsettet som vist på bildet må man gjøre et lite inngrep på denne rekkefølgen slik det blir fysisk mulig å koble til ledningene på lydkortet. Klipper man over kabelkoblingen fra modulen i enden mot lydkortet på kobling "3" (se over, kobingen har ingen ledning koblet på) vil man klare å koble disse ledningene riktig sted på lydkortet. Man splitter da 4-pins kontakten slik jord og digital signal kommer på en del, og strøm kommer på den andre. Slik klarer man å koble til ledningen på lydkortet.

Følgenede koblinger må da gjøres: "1: Jord" på pin7, "2: SPDIF" på pin9 og sist med ikke minst "4: spenning" på pin1. Dette er logisk og også 100% testet at fungerer.

 

Slik får man en en optisk og coax digital kobling ut fra lydkortet uten at man må koble til og fra mikrofon når den skal brukes. Du kan likevel ikke bruke mikrofon samtidig som et digitalt signal går ut fra mikrofon-inngangen, men du trenger hvertfall ikke koble til og fra noe fysisk. Skal man bruke mikrofon gjøres dette som regel med headset, og da trenger man ikke digital overføring av lyd til høyttalere. Man deaktiverer enkelt "Enable Digital IO" i "Play Control", under "Advanced". Har du ikke advanced i "Play Control" (der hvor du stiller opp og ned volum; høyttaleren ved klokka), må du kanskje i filmeny på options og merke advanced på først.

 

Skal du bare ha digital-ut på kortet ditt uten du trenger å bruke mikrofon i det hele tatt trenger du ikke bruke en ekstra modul så lenge du klarer deg med coax. Alt du trenger er en overgang fra minijack til RCA-coax, dette kan skaffes rundt omkring. Jeg vet Digital Impuls i Oslo har dette som sikkert. (link til vare)

 

Lykke til igjen :)

Lenke til kommentar

Som sagt så skal det ikke være nødvendig å lodde noe uansett hvilken modul du bruker. Kontaktene på ledningene er standardisert og passer pinnene på X-Fi kortene. Men det kan være at du må klippe over noe plastikk hvis plassering på kontaktene ikke passer pinnene på kortet :)

 

Her er noen bilder av oppsettet mitt:

 

SPDIF_001.jpg

En kjapp oversikt.

SPDIF_002.jpg

ASUS SPDIF-modulen med ledningen.

SPDIF_003.jpg

Koblingen på X-Fi kortet, kan være litt vanskelig å se. Les heller forklaringen tidligere i tråden.

SPDIF_004.jpg

Modulen og lydkortet sett bak, her har jeg brukt en optisk kabel mellom lydkort og receiver.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
noen som hvet hvor jeg kan få tak i dette kortet?

 

eller et tilsvarende (det viktigste er optisk)

 

finner ingen steder som har det... (uten om i sverige)

 

hadde lyst å bruke dette til HK mitt (asrock - 775Dual-VSTA) før jeg eventuelt kjøper lydkort..

8406888[/snapback]

 

Her fant jeg nå hvertfall noen SPDIF moduler hos shg. Skal være flere som har også, bruk prisguiden.

 

http://www.shg.no/link.asp?goto=infobox&varenr=310889

 

:)

Endret av Wishon
Lenke til kommentar

Ja, av å til blir man i skikkelig godt humør av dette forumet.

 

Dette har jeg lett lenge etter!

 

Takk til trådstarter, you just made my day!

 

Edit: Hvordan er signalet som går ut? Er det et "rent" signal, eller blir det omkodet/komprimert av lydkortet, eller går det rett igjennom å lar reciveren gjøre jobben?

 

Tetanus

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar

Da er modul bestilt, endelig skal det være mulig å bruke micen uten å knote med alt mulig av ledninger hver gang...

 

Menne: i konsollen til X-Fi så må jeg velge mellom Mic eller SPDIF utgang, hvordan løses dette? Vil både Mic og SPDIF fungere selv om denne står på Mic nå altså? :)

Lenke til kommentar

Kjempe tiltak! Hvor er nå min ASUS brakett (uten optisk) fra 1994 ?

 

Det ser ut som 9, 27, 29, 31 er alle spdif OUT, samme signal eller ?

 

Nå trenger jeg bare en mulighet til å overklokke X-Fi chippen så lyden blir litt mer "rør-aktig" ;-P

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

Er det mulig å mute den analoge outputen når man kjører via SPDIF i tillegg? Kjedelig å høre musikk/film etc i headsettet når jeg i tillegg kjører ut mot reciever via flexijacken (spdif). Da mener eg i drivere eller lignende, ikke å dra ut kabel :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

 

Jeg ser ingen muligheter (pin på kortet) for å koble til frontpanel for hodetelefoner og mic.

 

Noen som har funnet på en løsning?

 

SPDIF: Noen som har funnet en kabel med mini Jack i den ene og phono på den andre enden?

Går altids an å mekke selv ved å kjøpe phono til phono eller bruke en 75ohms kabel også lodde på riktige plugger. Skulle ikke tru det men kabel har noe å si her også (prøv med en tynn jack til phono), derfor hadde det vært fint å sett noen ferdig lagde digital kabler.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en ganske snedig (i egne øyne) løsning på dette. Har koblet headset med liten høyttaler på venstreøret og boommic til det interne lydkortet, mens jeg lar creative extrememusic ta seg av lyden til spill over 5.1 analog og film via SPDIF til surroundanlegg. På den måten kan jeg spille med full action i fem høyttalere rundt meg, og bare høre intercom på øret, hvilket er ganske realistisk også. Det er faktisk en del ekstra innlevelse når det gjøres på denne måten.

 

Det er en ulempe med dette, og det er at du må mappe mic inn og intercom/voice ut til det interne lydkortet i kommunikasjonsapplikasjonen. Det går fint med ventrilo etc, men man kan ikke benytte (så vidt jeg har funnet ut) integrerte VoIP løsninger i spill som BF2 etc. Om dette ikke er en dealbreaker, så er det en fin måte å gjøre på. Fordrer selvsagt at du har onboard lydkort, men det er vel nesten vanskelig å unngå nå til dags, selv om man går inn for det...

Endret av wowbagger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...