Gå til innhold

Japanerne ler av iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Apples iPhone har skapt hysteri over nesten hele verden. Men ikke i Asia.

 

Les mer

7724938[/snapback]

 

mener de var på Newton eller Schrödingers katt på NRK som viste hva de hadde i Japan, og kan hende Apple burde være litt mer fremtidsrettet enn det de til nå har vist frem. personlig liker jeg godt hva jeg har sett av iPhone, men den kunne godt ha med gps og "bank-kort"-funksjon (kan det kanskje gå uansett ved bruk av bluetooth?).

jeg har lyst på en iPhone, men jeg tror nok jeg evt venter til en 2. generasjons-telefon fra dem... får se når den først kommer :)

Lenke til kommentar
:!:  :D  :dribble:  :!:  :D

Jeg ler meg skakk, hva i all hverden er det som er oppstyret. Iphone suger jo like mye som Ipod, verden vil bedras :cool:

7732163[/snapback]

 

Du er visst ikke klar over, at hvis de ler av iPhone, så ler de av alle telefonene i Europa og USA. Dette gjelder nok ikke bare iPhone.

Lenke til kommentar
Er jo litt gøy også, her I norge hører jeg folk si "wow, jeg vil ha Iphone, se hva den har av funksjoner" mens i asia ler de av den fordi den er for dårlig :)

7734940[/snapback]

 

 

Hvis telefonene i asia er så mye bedre, hvorfor eksporteres de da ikke i stor grad til oss stakare som sliter med gammel teknologi?

 

..eller er det bare tjenestene som er mer utviklet?

 

Kan noen evt. nevne noen moderne modeller de bruker i japan?

Lenke til kommentar

Japanerne har jo et annet syn på hvordan mobiler skal være. De tenker funksjoner over størrelse og design. Derfor er de fleste mobiler en del større. Dette er ting som ikke ville solgt på langt nær så bra her hjemme som i Japan. Se f.eks bare på N90/N93, fullproppet av funksjoner, men selger lite(i forhold til mindre, enklere telefoner).

Endret av SumSar
Lenke til kommentar

Så en reportasje om mobiler i Japan her om dagen. Nesten alle mobiler er utstyrt med GPS. På nye modeller kan man bruke telefonen som bankkort bare ved å holde mobilen inntil et spesiellt felt på utstyr som støtter det (brusmaskiner f.eks.). Hvordan de skal sikre det er jo ikke greit å vite, da. Da kan vel hvem som helst kjøpe ting med mobiler de stjeler? Sikkert noe pin-koder som må tastes i etterkant.

 

SMS har ikke slått an i Japan overhodet, nesten ingen bruker det. Alle sender email via mobilen, og internett via mobiltlf er mye mere utbredt enn stasjonære PC'r. Alle sender mail på t-banen, men han sa INGEN, INGEN snakker i mobilen noensinne på toget. Det er regnet som uhøflig, og det gjør man bare ikke. Opera Software gjør det bra der borte nå, Opera som nettleser er inne på 20-30% av alle mobilene som selges, dvs. 8-9 millioner abonnementer. De fleste japanere er arbeidsnarkomaner, og bruker svært mye tid på t-banen (lange reisestrekninger til jobb, og veldig godt utbygd t-banenett), og dermed også mye tid på å surfe på nett med mobilen.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Er jo litt gøy også, her I norge hører jeg folk si "wow, jeg vil ha Iphone, se hva den har av funksjoner" mens i asia ler de av den fordi den er for dårlig :)

7734940[/snapback]

 

 

Hvis telefonene i asia er så mye bedre, hvorfor eksporteres de da ikke i stor grad til oss stakare som sliter med gammel teknologi?

 

..eller er det bare tjenestene som er mer utviklet?

 

Kan noen evt. nevne noen moderne modeller de bruker i japan?

7735353[/snapback]

 

 

Grunnen til det er at i store deler av Asia bruker CDMA (Code Division Multipple Accses) teknologi og vi her i europa bruker GSM/UMTS. (Global System for Mobile Communication/Universal Mobile Telecommunications System).

 

Derfor er ikke telefonene der kompatible med nettverket her, desverre. Det kan bli en endring på det når ICE åpner nettet sitt for CDMA telefoni ;)

 

Edit; Leif var innom

Endret av kvakkster
Lenke til kommentar

mer korrekt er vel å si at de i japan bruker CDMA2000/EV-DO mens europa bruker GSM/UMTS. for begge systemene bruker CDMA som basismetode for håndtering av signalene...

 

men jeg vil nå si at det går noe som dette når det kommer til mobilteknologi:

 

1. japan (og til dels sørkorea)

2. europa

3. usa

 

så mens iphone er stor ståhei i usa så er den så som så i europa og helt avleggs i japan.

 

deler av grunnen til at en har såpass avansert mobilnett i japan er at docomo (japans svar på telenor når det gjelder mobiler) i de siste årene har vært aktiv på det å kjøpe opp banker osv.

 

altså kan de innføre løsninger som ville krevd kronglete samarbeidsavtaler i europa og usa.

 

en annen ting er at i japan er det så trangt om plassen at jo mer en kan gjøre med små dingser desto bedre. dermed ender en opp med at mobilen tar over mange av jobbene som en bruker en pc og nettleser til her i landet for eksempel (nettbank og annet).

Lenke til kommentar

amobil-journalist Marius Valle i en annen artikkel om iPhone (ang.årsaken til at Iphone kanskje ikke blir så populært i Europa.)

 

De fleste operatørene i Europa har nemlig brukt store summer på å bygge ut sine 3G-nett, og vil derfor helst subsidiere 3G-telefoner. I motsetning til situasjonen i Norge, er det ellers i Europa som regel operatørene som bestemmer hvilke telefoner som skal selges i deres nett.

 

(IPhone har som kjent ikke 3G)

 

Jeg har ikke bodd i Norge siden en gang på 90-tallet. Men hvis jeg forstår dette rett, kan jeg da i Norge kjøpe hvilken som helst telefon, for deretter gå til feks Netcom og forlange at de sponser meg?

Jeg mener Netcom sponser vel ikke alle telefonene på markedet?

Her i Tyskland/Østerrike har operatørene et visst antall telefoner som de sponser. (Det er avhengig av operatør hvor mange det er, men ligger vel ett sted mellom 20 og.. tja 80 stk kanskje...)

Lenke til kommentar

Sånn ellers kan det jo nevnes at de abbonementene en får ved sponsing/binding som oftest er veldig dyre, så mange kjøper mobil til fullpris for å kunne bruke rimeligere abb som lønner seg på sikt..

 

Så kanskje det de også referer til i teksten, at det er mer vanlig å kjøpe usponset i norge enn i de andre europeiske landene(?)

..samt at 3G-utbyggingen her ikke er særlig å skryte av og heller ikke hyppig brukt..

Lenke til kommentar
Nei. Du kjøper sponsede telefoner i butikken inkl. Netcom/Telenor-abbonement, der du ofte bare betaler en brøkdel av telefonens verdi + ab.avgifter.

 

Du kan ikke kjøpe en telefon uten abonnement, og så forlange sponsing.

7757958[/snapback]

 

Det var det jeg trodde ja. Så i realiteten er det da ingen forskjell mellom Europa og Norge (utenom forbrukernes handlemønster kanskje!)

Det er altså operatøren som bestemmer hvilke telefoner som sponses både i Norge og i feks Tyskland.

Konklusjon: Journalist Marius Valle har feil (?)

 

3G er vel omtrent på amme nivå i Norge som i mellom Europa. Forskjellen er vel at 3G har vært i feks Østerrike siden ...tja 2003 (?) - og den store hypen har lagt seg. Ikke så mange som gidder å se TV på mobilen tror jeg. Videotelefoni var morsomt den første tida, men så innså man at dette hadde man ikke bruk for...

Lenke til kommentar

ja det finnes sponsing her i landet, men du ser ikke at telenor eller netcom har helt egne mobiler med tilhørende logo på, heller den produsentlogoen, og som kun kan brukes i deres nett.

 

greit nok, telenor med sitt entry initativ (og jeg tror netcom har noe lignende men jeg har ikke sjekket) driver vel på med etter-branding av mobilene. men jeg har enda til gode å se en mobil i butikkene med telnorlogoen på selve mobilskallet heller den for eksempel SE eller nokia sin logo.

 

det siste er hva 3, vodaphone og t-mobile (blandt andre om jeg husker rett) gjør. selger mobiler med egen logo på.

 

pantech og NEC pleier vel å levere mobiler til slike firma som oftest svjv...

Lenke til kommentar
ja det finnes sponsing her i landet, men du ser ikke at telenor eller netcom har helt egne mobiler med tilhørende logo på, heller den produsentlogoen, og som kun kan brukes i deres nett.

 

greit nok, telenor med sitt entry initativ (og jeg tror netcom har noe lignende men jeg har ikke sjekket) driver vel på med etter-branding av mobilene. men jeg har enda til gode å se en mobil i butikkene med telnorlogoen på selve mobilskallet heller den for eksempel SE eller nokia sin logo.

 

det siste er hva 3, vodaphone og t-mobile (blandt andre om jeg husker rett) gjør. selger mobiler med egen logo på.

 

pantech og NEC pleier vel å levere mobiler til slike firma som oftest svjv...

7760992[/snapback]

 

Ja, du har rett i at Vodaphone, T-Mobile, 3G , ONE osv selger noen/mange telefoner med firmalogo på her i sentral Europa. Men det er vel bare et pengespørsmål om Telenor et al også gjør dette? Jeg mener; det er vel ingen grunnleggende forskjell i måten operatørene i Norge og her på kontinentet driver "butikk"?

 

Leste akkurat på www.amobil.no at 3G salget i Norge går bra. Men at bruken av 3G tjenester ikke blir brukt av de fleste med 3G mobil.

Jeg har ikke selv hatt en 3G mobil, men har flere venner som har det. Sikkert kult av og til med TV muligheter. Feks blir nyheter sendt hele tiden, man kan se TV-live, man kan ha videosamtaler. For et par år siden var batteriforbruket enormt på 3G telefonene, de ble regelrett glovarme i handa di hvis du foretok en videosamtale. hehe! Det var ikke mange minuttene den samtalen varte.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...