Gå til innhold

Grunnleggende om PA-systemer!


hylo

Anbefalte innlegg

:whistle: Er det interesse for PA-systemer her på forumet? Vil folket at jeg skal legge ut en litt grunnleggende forklaring?

 

Pa-systemer - Public adress system. I et konsertoppsett (som jeg vil basere meg i), er det to komplette systemer. selveste PA-systemet og monitor-systemet. PA-systemet som spiller for forsamlingen kalles som regel front of house (FOH), mens monitorsystemet kalles enkelt og greit fold-backs.

 

Monitorsystemet tar den samme lyden som kommer fra FOH og retter den mot artisten, som igjen kan høre seg selv. - Dette er altså de små boksene som står på scenen som gitaristen lener benet sitt på, f.eks.

 

 

Effekter

 

Begynner smått med:

 

EQ - Equalizer.

 

En EQ er rett og slett bare en tonekontroller. Den gjør at du kan dempe/øke forskjellige frekvenser i henhold til hva du ønsker. Det er to typer EQ'er. Grafiske EQ'er og parametriske EQ'er. Med grafiske EQ'er kan du kun øke/minske de frekvensene som er satt, som i Winamp, for å ta et dårlig eksempel. - Bare ved å dra "spakene" opp og ned. Man har også parametriske EQ'er, som man kan stille inn en gitt frekvens og områdene rundt frekvensen du vil stille inn. Disse er hakket mer avanserte, men igjen mer anvendelige ved vanskeligere situasjoner. - Du får dog ikke påvirke de andre frekvensene nevneverdig mm. du stiller inn alle frekvensene.

 

 

Får vel fortsette litt i akevittrus.

 

Kompressor.

 

En kompressor "komprimerer" signalet. Det vil si at den jevner ut styrkeforskjellene i signalet. Ved en viss signalstyrke og oppover (en justerbar parameter) vil kompressoren dempe lydstyrke. Slik får man et jevnere attack, og unngår f.eks at vokalen peaker/vrenger når vokalisten drar på mye. Man får forøvrig en limiter, som er en kompressor med svært høy ratio.

 

Noise gate (populært kalt gate).

 

En gate er en expander med svæært høy ratio. En expander er det motsatte av en compressor og øker dynamikken. Dvs at den forsterker kraftige lyder mer enn svake. Dette gjør at en noise gate i praksis fjerner all lyd under ett visst nivå.

 

001383.jpg

 

Fortsetter engang i romjula. Dette blir for mye på julaften.

 

Delay.

 

En delay tar et signal som kjøres inn, lagrer det og spiller det av etter en kort peridoe med tid. Du bestemmer selv tiden.

 

Miksebordet

 

Lydbordet. Når dere er på en konsert, er det alltid en kar som står midt i salen med et lys og trykker på knapper og styrer. - Dette er lydmannen. Lydmannen er somregel dauhørt, røyker og generelt koselig.

 

soundcraft_spirit_fx_16.jpg

Her ser dere et lite lydbord.

 

Her prater vi størrelse.

 

På et lydbord vil du se nokså mange knapper og mange fadere (de du drar opp og ned). Det er også et antall kanaler på det gitte lydbordet. Lydbordet har forskjellige inputs og outputs. Disse kjøres direkte til effekter, forsterkere eller EQ'er. - Det kobles selvfølgelig kilden til disse. - Gitar, mikrofon osv...

 

Lydbordet består som sagt av mange forskjellige knapper og "ting" du kan skru med. Har forsøkt å tegne litt her, så får dere se om det er mulig å skjønne.

 

 

 

Farge:

Gul: - Her ser du en "stripe". Dette er en kanal som brukes f.eks til vokal.

Grønn: - På lydbord er det en EQ du kan stille inn på i realtime hvis kilden på stripa har for mye diskant eller for mye bass.

Lilla: - Her har du faderen. Faderen brukes til å justere volumnivået på kilden. Enkelt og greit. Her har du forskjellige muligheter avhengig av lydbord.

Rød: - Mute-knapper. Veldig fin å ha til mikrofoner eller utstyr som ikke brukes som f.eks bakgrunnstøy.

Blå: - Auxutganger. Har justerer du volum til monitorer. Aux(-send) brukes som regel til monitor.

Orange: - En annen monitorgruppe.

Grå: - Enda en monitorgruppe.

 

Hvordan funker det i praksis?

 

Sett at en vokal går igjennom stripe 1 og du har justert EQ etter hvordan vokalen er. Vokalisten roper ut at han trenger mer monitor, hva gjør du?

 

Sett at vokalisten står på midten av scenen og at monitorgruppe orange er gruppen som vokalisten skal ha.

Da skrur man gjerne opp volumet til et ønsket nivå- Legg merke til at "pan"* må peke mot vokalisten, mtp at man vil helst at vokalisten skal kunne høre seg selv og at gitaristen ikke er interessert i vokalistens sure stemme. Man kan også legge til litt av de andre kildene. - Fra andre striper.

 

*Pan-knotten (panorering - i grønn runding i bildet) er en knott du bruker for å "dirigere" hvor du vil ha signalet ditt (til aux-send). Som i styring av en bil. Svinger du på rattet (pan-knotten), går bilen etter (lyden).

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kompressor.

 

En kompressor er ganske enkel, egentlig. Den brukes for å øke signalet uten å peake (overskride slik at noe begynner å vrenge) ved en bestemt ratio. Ratioen bestemmer du selv med å justere på et hjul på selvste kompressoren. Kort sagt; den øker signalstyrken.

 

Litt feil den her. En kompressor "komprimerer" signalet. Det vil si at den jevner ut styrkeforskjellene i signalet. Ved en viss signalstyrke og oppover (en justerbar parameter) vil kompressoren dempe lydstyrke. Slik får man et jevnere attack, og unngår f.eks at vokalen peaker/vrenger når vokalisten drar på mye.

Lenke til kommentar

Forklaringen om (noise)gate er også svært uklar.

En gate er en expander med svæært høy ratio. En expander er det motsatte av en compressor og øker dynamikken. Dvs at den forsterker kraftige lyder mer enn svake. Dette gjør at en noise gate i praksis fjerner all lyd under ett visst nivå.

 

Er en ganske god Rane tech paper som tar opp dette.

http://www.rane.com/note155.html

 

Sånn ellers, keep up the good work!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
Har et litt dumt spørsmål:

 

Hva er dealen med miksebord med flere hundre innganger? Man har gjerne 2 gitarer, et par miccer, et trommesett som er miccet opp, en bass, en synth og litt annet stasj, men etter at man har koblet på dette har man plenty med ledige inputs. Er det bare for å briefe og kunne si "Se på den store miksepulten min" :p .

7919253[/snapback]

Synth - to Di-bokser (om ikke en stereobox) - XLR kabler - to innganger

Trommer - fra 7 til xx antall miccer

Gitar #1 1-2 innganger

Gitar #2 1-2 innganger

Bass 1 inngang

Vokal 1 inngang

Deretter kommer effekter, forskjellige duppeditter som tar xx antall innganger. :)

 

Man klarer alltid å fylle et mixebord om man har nok utstyr. :)

 

Dessuten, man proposjonerer mixebordet etter hvor stort arrangementet er. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har spørsmål, veit ikke om det blir riktig tråd, men spør fordet:

 

Øver med band for tida, og vi får problemer med mikrofonene gjennom PA, da vi får feedback over et visst volum. Vi bør over feedback grensa for å spille like høyt som resten av bandet. Vil helst ikke dempe resten av bandet. Hva kan vi gjøre for å forbedre det?

Lenke til kommentar

Greit, la oss si mikrofonene kun skal brukes til vokal og at det er ganske normale mikrofoner med nyrekarakteristikk.

 

For det første: Spis mikrofonen! Hold den så nærmt munnen som du får den, da tar den opp stemmen mye lettere og man slipper å gaine så mye for å høre den.

Tips to: Posisjoner mikrofon og høytalere slik at bakenden på mikrofonen peker mot høytaleren(e). Det er bakover mikrofonen plukker opp minst lyd.

Tips tre: Spill lavere! Hørselen deres tåler mindre enn dere tror.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...