Gå til innhold

The chipboard dream


Anbefalte innlegg

tcdrr1.jpg

 

Takk til:[/b]

  • vendur.gif
    Vendur sponset meg med et gavekort på 200 kroner, som jeg har bestilt to stillegående Mist-vifter for
  • datakjedencv0.jpg
    Er ikke hundre prosent sikker på hva sponsen består av, men skal lage en oppdatering om det :)
  • logo-2.gif
    www.datahandelen.no sponset med med en rund IDE-/ATA-kabel! Takker og bukker!
  • Arild Rødland loddet DVD-rommen for meg :) Takk!
  • Pessimisten gav meg et gammelt dell-kabinett som jeg kanskje skal bruke HK-brettet fra. Dessverre hadde det bare fire åpninger bak til ekspansjonskort, men hvis jeg ikke finner noe annet, bruker jeg nok det :)

Slik det ser ut sånn cirka nå:

img1590vw2.jpg

 

Innmaten i PC-en vil være det som står i brukerprofilen min (PC 1). Det er ikke rare PC-en, men det er det jeg har og bruker nå ... :(

 

Kommentarer her!

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Update 20.12.2006

 

Yes, da har jeg _endelig_ fått jobbet litt. Tidligere i dag tegna jeg opp på sponplata, og i kveld fikk jeg skjært ut platene. Resultatet ser dere her:

img6707largerr0.th.jpg

img6708largefb5.th.jpg

 

Ellers har jeg fått bestilt LCD-displayet som skal sitte på 45-graders-plata, sammen med viftestyringen. Jeg bestilte også to lazer-leds med tre hoder, alt fra Microplex. Akuratt det hastet litt med å få kjøpt inn i disse juletider, så tror neppe jeg får noe spons på det. Dog skrev jeg i en mail til dem at jeg ikke hadde noe imot en liten rabatt (ikke akkuratt det, da, en god del lengre).

 

Altså et av dette LCD-displayet, og to av disse. Kommer neppe update i morgen, da jeg skal på grøtfest til en veninne.

 

ENDRET: Ikke jeg som holder sammen kassen der, det er min mor. Tenker dere ble redde nå, ja :p

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Oppdatering - LCD-panel.

 

I dag har jeg begynt på skråplaten i front, hvor viftestyring, LCD-panelet og kanskje bryterne skal være. Jeg har ikke fått viftestyringen enda, så jeg begynte likegodt på LCD-panelet.

 

Målte opp nøyaktig hvor den skulle være, skjærte ut noen millimetre fra streken med rotterumpe, og tok resten med fresen. Deretter freste jeg ut 7 millimetre i på baksiden, slik at jeg fikk skjermen helt frem dit hvor kurven sluttet (se bilde under). Der festes det med noen små skruer. Jeg var litt slepphendt noen steder, så resultatet ble ikke helt topp. Det betyr litt sparkling :(

 

Her er uansett noen bilder av dagens arbeid:

img6742lp3.th.jpgimg6743wi4.th.jpg

img6746at3.th.jpgimg6747hh0.th.jpg

img6748uo0.th.jpgimg6750py1.th.jpg

 

For å hindre at eventuelt lys skinner gjennom, vil jeg tape på baksiden, eventuelt få tak i noe plexi å legge foran :)

 

Trenger fortsatt forslag til navn!

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ER blitt lite med updates for tiden. KOmmer nok en relativt stor en til helga, det er ialflall planen. Dritt-prosjekt om Kina på 1200-1850-tallet i Eldre Historie som skal leveres fredag :/

 

Her kommer iallfall to små om HK-plata og om en pen pakke jeg fikk i posten i dag.

 

img6763largetw0.th.jpg

Fant etter hvert ut at dette ikke var en standard HK-plate, men en eldre standard. Derfor passer i utgangspunktet ikke IO-shieldet bak.

 

img6768largegt1.th.jpg

Jeg prøvemonterte, og det gikk faktisk veldig greit. IO-shieldet sitter ikke helt fast, men når HK blir montert, sitter det som heia =)

 

img6769largelw9.th.jpg

IO-shield sett forfra og samtidig bakfra. Æh - du skjønner hva jeg mener!

 

img6770largeem0.th.jpg

Sett fra innsiden av kabinettet.

 

Har kuttet litt i det med vinkelsliperen :dremel: slik at det blir plass til noen 80 mm vifter bak ved siden av HK-brettet =)

 

img6780largenb9.th.jpg

Her er det kanskje lettere å se hvor jeg har kuttet.

 

Så over til pakken fra Vendur med to MIST-vifter med blå leds. 16,5 dB =) :love:

 

img6771largeqn6.th.jpg

Slik så den pene pakken ut.

 

img6772largehx4.th.jpg

Pakke i pakka! Kan det bli bedre?

 

img6773largejm3.th.jpg

Ganske pene og gjennomsiktige ...

 

img6775largemn9.th.jpg

... men skinnet kan bedra. Med støm tilkoblet blir den til et lydløst monster med fire blå øyne. :ph34r:

 

Det var alt for i dag. Post gjerne i kommentartråden!

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Yes. I dag var den store fresedagen - den dagen da jeg skulle få min mest støvete opplevelse i mitt liv. Støvet noe vanvittig dette her. Nok om det. Her er en liste over hva jeg har gjort siden sist:

  • Boret ut viftehullene (5x120 mm, 1x80 mm) hos en bekjent med passende hulbår.
  • Saget ut det siste 120 mm-hullet som vi på et eller annet vis klarte å glemme å bore der borte :S
  • Skjære ut hull til PSU og HK-brett.
  • Frese ut forsenkning til viftene rundt viftehullet, slik at viften sitter halvveis nedsenket i treet.
  • Runde av kanter rundt viftehull og HK-brett-hull med overfres. Glemte PSU-hullet, men det skal bli gjort når vi får overfresen tilbake av han vi låner den av. Han måtte nemlig låne den litt :O

Bilder:

img6781largesv4.th.jpg

Viftehull før overfresen har herjeg fritt.

 

img6792largeme4.th.jpg

Viftehull etter at overfresen har vært der.

 

img6783largems7.th.jpg

Før fresing.

 

img6796largely5.th.jpg

Etter fresing.

 

img6789largepq6.th.jpg

Avrundet viftehull bak. De foran og oppå er ikke rundet like mye.

 

img6800largeww4.th.jpg

Forsenkingen av viftehullene.

 

img6787largeck2.th.jpg

Bakstykket av kassa. Det største viftehullet her måtte jeg skjære ut med rotterumpe, fordi jeg og fattern som allerede nevnt glemte å bore det ene hullet :/ Bre ganske rundt og pent, men diameteren ble litt stor. Heldigvis bak :)

 

img6798largevq0.th.jpg

Oppgave: Finn to feil

Svar:

Feil 1: Kant ikke avrundet.

Feil 2: Klarte å sage feil, slik at den nederste delen av kassen er borte vekk. Skal fint klare å feste på en passende bit, men det er dritt når slikt skjer. Enda mer å sparkle på :/

 

 

Det var alt for i dag. Nærmeste planer:

  • Fikse feilene rundt strømforsyningen.
  • Få kjøpt Zalman viftestyringen og tilpasse den på skråplaten.
  • Plassere de tre bryterne jeg har kjøpt på Bilxtra. Noen som vil ha bilder av denne aldeles praktfulle brytern, så rop det ut!
  • Bygge ferdig racken for DVD og HDD-er (i o-ringer).
  • Kjøpte gummilister på biltema som jeg skal bruke bl.a. rundt strømforsyningen og i racken for å dempe støy. Dette må monteres :)

Noen spørsmål? Spør i kommentartråden.

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Update!

 

Har nå fått kjøpt viftestyringen og testet den ut. Dessuten har jeg kommet godt på vei med 5,25"-racken, men den får dere dessverre ikke bilder av akkurat nå. Jeg er også på utkikk etter plexi på 50 cm x 50 cm. Er 150 kroner en gal pris? Her er iallfall noen bilder av viftestyringen med viftene:

 

img6801largexp5.th.jpg

Slik ser pakka med Zalman-viftestyringen ut. Lekker?

 

img6802largepv9.th.jpg

Sett ovenfra.

 

img6803largebe3.th.jpg

Innholdet i pakken. Selve viftestyringen, skruer til å feste i 5,25"-racken (jeg skal ikke ha den der, men på den skrå platen), og kabler. To av kablene er rene forlengere på cirka 40 cm. De to andre er også forlengere, men er beregnet på CPU og en systemvifte (vanlig kabel, men med ledning som kan gå til hastighetsmåleren på HK, slik at du kan lese av speeden i for eksempel SpeedFan.

 

img6805largecr3.th.jpg

Vifte med lys i kabinettet.

 

img6809largepw4.th.jpg

Bryterne virka bedre på bildene til nettbutikken, men det får gå :)

 

img6810largeaa7.th.jpg

 

img6811largesb2.th.jpg

Nærbilde.

 

Glasset i front på viftestyringen (der teksten og greier står) skal tas av og lakkeres. Det ser ikke veldig pent ut der med den teksten nå. Dessuten trengs ikke teksten, da en viftestyring ikke er altfor komplisert.

 

Bare hos meg Imageshack.us er dårlig? 2/3 av gangene går det ikke, og jeg må ofte vente over et halvt minutt før jeg får feilmelding/bildet er kommet opp :/

Setter pris på kommentarer!

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update! Viftestyring.

 

Her kommer en update om hva jeg har brukt en del timer på i dag, nemlig integrering av viftestyringen i skråplaten foran.

 

img6891pn9.th.jpg

Først fjernes skruknottene fra viftestyringen.

 

img6892wi9.th.jpg

Zalman-viftestyringen uten knotten =)

 

img6893lc5.th.jpg

Viftestyringen uten frontdeksel og spaceren mellom front-plexien og den grønne plata på bildet.

 

img6894wi0.th.jpg

Uten festemekanismen som brukes til å feste viftestyringen i 5,25"-porter, som jeg ikke trenger.

 

img6871eo9.th.jpg

Viftestyringen demontert.

 

img6872ad2.th.jpg

Nøye oppmålinger må til =)

 

img6879wx0.th.jpg

Resultatet.

 

img6878xc7.th.jpg

Viftestyring med to vifter tilkoblet, samt LCD-skjermen.

 

img6887et9.th.jpg

Plata satt inn i kassa med viftestyringen montert.

 

Skal senere bruke en forsenker i led-hullene, slik at malingen fester seg medre og slik at overflaten blir penere. Grunnnen til at dette med viftestyringen tok så mye tid, var at alt måtte måles nøye opp, og plata skulle forsenkes på tre ulike nivåer for å få festet den, og for at bruterne og lysene skulle komme helt ut på andre siden. Forsenket først alt en millimeter. Deretter forsenket jeg alt, bortsett fra der skruene skal skrues inn (en i hvert hjørne) fire millimeter for å gi klaring til loddinger og slikt. Til slutt forsenket jeg resten 12 millimeter, slik at resten kunne komme langt nok ned i platen. Hobbyplaten er totalt 18 mm tykk, og da vil det være sterkt nok på selv de tynneste stedene, hvor platen er seks millimeter tykk.

 

Jeg OG pappa har i tillegg gjort litt på 5,25-racken. Vi merket opp hvor det skulle kuttes i metallplaten med vinkelsliperen. Så kuttet vi en stripe i metallet med den, slik at ting i 5,25-racken kan skyves en del frem og tilbake. Det kommer en større update om det seinere, men er her et in action-bildet fra kuttinga med vinkelsliperen (ikke meg på bildet :p).

 

img6875rw6.th.jpg

 

Ellers blir jeg veldig glad om dere poster KOMMENTARER.

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Mini-update!

 

Etter masse å gjøre på skolen (norskstil, fysikkprøve, kjemiprøve, prosjekt i eldre historie, osv) har jeg nå fått moddet litt - og det midt i uka! Ikke værst :p I dag var det borring og fresing av hull til bryterne som stod for tur. Først borret jeg hull med det største boret jeg hadde - 10 mm. Deretter freste jeg ned 9,8 mm fra baksiden for å i det heletatt kunne feste bryterne (mer info lengre ned). TIl slutt måtte hullet utvides, fordi brytern er 19 mm, og ikke 10 mm. I mangel på passende bor, ble det brukt fresen, som jeg/vi er totalt avhengige av nå. Uten den hadde lite gått. Vi freste altså ut sirkelen på 9,5 mm så godt vi kunne, og det var godt nok. Det ble ingen gliper =D

 

Nå er det faktisk ikke så veeeldig mye som gjenstår med fresing og boring og slikt. Masse pussing og sparkling, da. Her er noen bilder fra det jeg gjorde i dag:

 

img6901ty3.th.jpg

BilXtra-knappene sett nedenfra. Litt uskarpt :dontgetit:

 

img6903mx8.th.jpg

Flata bak begynner å se ut som en sveiserost :D Måtte frese ned litt bak bryterne fordi det ikke ville gått å feste dem hvis ikke. Du trer brytern ned i hullet, og fester med en smal mutter bak. Plata er 18 mm, og hullet til brytern måtte ikke være tykkere enn 10 mm, enlz. Så da freste vi likegodt ned 9,5 mm :)

 

img6904bd7.th.jpg

Nærbilde ^^

 

img6907wt8.th.jpg

Enda et bilde ^^

 

img6908ak3.th.jpg

Jau ^^

 

img6910zr9.th.jpg

...

 

img6911ft6.th.jpg

Frontplaten sett bakfra med LCD-skjermen, bryterne og viftestyringen.

 

Det var alt for i dag. Kommer mer til helgen ;)

 

Spørsmål, kommentarer til arbeidet, innvendinger, ris, ros? Ta det her! Alle (nesten alle) kommentarer blir satt pris på!

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Endelig update!

 

Jeg lovte en update i forrige uke, men så streiket routeren (strømforsyneren er mest sannsynlig ødelagt). Deretter skulle jeg på hyttetur til Hovden, noe som var strålende. Dessverre tømte jeg minnekortet før jeg dro på tur, og nå ligger ikke bildene der de skulle ligge :(:no: Det betyr at det ikke er noen bilder underveis denne gangen, bare det ferdige resultatet. Kan likevel fortelle litt først hvordan 5,25"-racken har blitt laget:

1. Kuttet ut to metallstykker med spor fra et 5,25"-rack i et annet kabinett

2. Fikk tak i en gratis, tynn og passende plate hos den lokale trevareforhandleren. Kuttet ut passe høyde og bredde, slik at jeg fikk to helt like plater.

3. La de to like platene oppå hverandre, og festet med klemmer.

4. Freste ut hull i platen, fordi metallplatene i punkt 1 skulle limes på på innsiden (se bilder under).

5. Mens de to platene fortsatt lå oppå hverandre borret jeg også ut fire horisontale hull og 7 vertikale hull (se bilde). Her skal harddiskene være. Ved å feste en pinne på utsiden, ta strips gjennom hullet, og så feste med o-ringer, skal harddiskene henge der. Dette burde bli relativt støysvakt.

6. Limte deretter metallplatene fast til de tynne platene. Husker ikke hva limet heter, men det virker veldig sterkt og burde tåle dette greit. Dersom noen vil ha navn på limet, kan jeg alltids finne det.

7. Kuttet til to planker som skal være i topp og bunn av 5,25"-racket, slik at det henger sammen.

 

Dette stativet skal kunnes taes ut av kabinettet gjennom døren. Kommer tilbake til festemetode senere. Det burde ikke by på problemer. Til alle dere som ikke har giddi å lese all teksten over (ble plutselig en god del), så kommer bildene nå:

 

img6959smallkn7.jpg

Digg med noen dager på Hovden!

 

img6977smalloa0.jpg

Må sparkles litt noen steder ...

 

img6979smallfz0.jpg

Limet sitter over hele metallplaten, bortsett fra der det buler ut (der hvor slice-ene er, og området rundt). Jeg tror og håper det holder!

 

img6988smalluu8.jpg

Prøvemonterte med et par gamle CD-rommer. Passet nydelig =D

 

Må pusse og sparkle en del steder, men langt fra alt her blir synelig gjennom plexi-glasset.

 

Setter veldig mye pris på kommentarer

 

Nå venter en rask omgang BF2, etterfulgt av Ringenes Herre på senga (fantastisk bok som det ikke skader å lese flere ganger). Deretter søvn før langrennsstafetten i morgen :D

 

Skal også se hvordan det blir med det jeg har kalt den eksterne modulære strømforsyningen i morgen. Du skjønner kanskje ikke hva det er for noe, men den som venter får kanskje vite :w00t:

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Update!

Forrige update omhandlet selve 5,25-racken og feste til harddiskene. Da er det naturlig at dagens update omhandler boring av hull i fronten slik at en kan akksessere komponentene i 5,25-racken.

 

1. Merke opp det som skal vekk

2. Grovkutte med rotterumpe/stikksag.

3. Rette kantene helt nøyaktig av med overfres.

4. Runde av kantene. Dette ble ikke gjort i dag, da han jeg låner fresen av for tiden låner akkurat det jernet jeg trenger.

 

Her er bildene av dagens arbeid:

copyofimg7010smallbq3.jpg

Nøye oppmålinger ^^

 

img7011smallhd1.jpg

Freser bort den siste millimeteren, slik at jeg får en fin og helt rett kant. Viktig når jeg senere skal runde av kantene.

 

img7012smallyz1.jpg

...

 

img7014smallhz0.jpg

Testmontert med tre gamle cd-rom. Etter å ha mistet dem i golvet noen ganger, er de bulket noen steder, noe du kanskje ser på bildet.

 

img7015smallkx0.jpg

Slik ser kassa ut nå. :)

 

Det var alt for i dag. Den neste updaten håper jeg vil omhandle utskjæring av sidedør til plexiglass, men en veit aldri.

 

ENDRET: Jeg har tidligere snakket om en delvis ekstern modulær PSU. Prosjektet er skrinlagt, for det så bedre ut i tankene ett i virkeligheten. Her er noen bilder, som kanskje forklarer litt hvordan det skulle ta seg ut. Idéen er altså forkastet:

 

img7004smallhi3.jpg

Her er selve boksen. Inni denne skulle kablene fra PSU ligge. Idéen var at kablene skulle festes her, som vist i bilde to, slik at skøyekabler (som jeg vil trenge) kan festes på her.

img7005smallrw5.jpg

 

Kommentartråden :D

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Update!

 

Ble offisielt erkjent tjenestedyktig på sesjon i dag og det må feires! I dag får dere se bilder av sidedøren, hvor jeg har sagt ut plass til pleksiglass, samt den sammenskrudde kassa :D

 

Finner ikke noen bilder av arbeidet med sidedøra, men dere ser det jo på noen av bildene under:

 

img7016pe1.jpg

(8) I en pakke fra Ikea (8) De små firkantede tingene på toppen skal festes i de ledige 5 1/4-plassene, samt på DVD-rommen som skal stealthes.

 

img7020mz4.jpg

Alle (?) delene.

 

img7026ca6.jpg

Solide skruer, iallfall.

 

img7027th3.jpg

Freste ned et lite spor på en millimeter eller noe slikt i punnplata der hvor 5,25''-en skal stå. Da finner den fort plassen sin og passer bittegrann bedre til åpningen til 5,25"-racket i plata foran :)

 

img7028vd3.jpg

Steg én.

 

img7029lo8.jpg

Steg to.

 

img7033us5.jpg

Steg tre. Her ser dere også sideplata.

 

img7036an3.jpg

Steg fire.

 

img7037to7.jpg

Steg fem, und das war das. :p

 

Nå over til det "problemet" jeg har snakket om tidligere, nemlig at jeg skjærte bort for mye ved hullet til strømforsyningen (se bildet rett under).

img7038du4.jpg

 

Skar derfor ut en liten kloss jeg festet med to skruer:

img7039gn5.jpg

Problem solved! Har begynt på sparklingen (update kommer når jeg er ferdig med det) og jeg kan ikke tro at det blir synlig når lakken er på.

 

img7040tx1.jpg

Da jeg skulle skru sammen kassen, så jeg jo dette problemet. Enden på visa ble at jeg skrudde inn skruene, lot limet tørke og skrudde dei ut igjen. Jeg hadde jo plugg og lim de fleste stedene :). Nå er de hullene som skruen forårsaket sparklet bort.

 

Det var alt for i dag! Neste update omhandler kanskje sparkling og lakk, eller kanskje bare en av delene. Den som lever får se ...

 

Kommentartråd!

 

ENDRET: Bra observert, Klekkus, det skal selvfølgelig være skruer.

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Update: Lakkinnkjøp!

 

I dag har jeg etter å ha snakkket med naboen som jobber på bilbutikk/verksted/oppretting vært på Bilutstyr på Stoa (i BilXtra-kjeden). Der fikk jeg kjøpt følgende:

  • Svart metalliclakk: To bokser à 400 ml (trooor jeg).
  • Grunning: Denne grunningen skal visstnok være veldig god fordi den bygger litt og en kan pusse litt på det. Dessuten hefter den godt på alle materialer. 400 ml (trooor jeg)
  • Klarlakk: En boks à 400 ml (trooor jeg)
  • Pussepapir: Fem ark med P800.

Her er et par bilder av dagens fangst:

img7047ga3.jpg

 

img7048ii0.jpg

 

Blir som dere ser ikke noe av flere farger i lakken. Tror ikke det ville blitt så pent.

 

Hvor kommentarene skal hen, sa du? De skal HER!

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Pussing og sparkling

 

Yes. Nå har jeg sparklet, pusset ned, sparklet og pusset ned minst ti ganger. Jeg begynner å bli litt lei akkurat det nå. Dog er håpet at det skal bli et mye finere resultat på grunn av det arbeidet jeg legger ned nå. Her er noen bilder av det jeg har gjort i det siste:

 

img7041gw8.jpg

 

img7042db9.jpg

Helsparklet en gang. Sparklet også over hullene til viftestyringen, da det var litt hakkete etter borret. Etterpå kunne jeg bare ta riktig bor og bore ut med neven.

 

img7043kb3.jpg

Enda mer sparkling. Gikk fra P60 -> P80 -> P180 -> P240 -> P500 -> P800. Det aller meste av pussingen var med P800.

 

img7045ty4.jpg

Yes.

 

bilde001sensurertmediumaq2.jpg

:ph34r: (Skal visst ikke legge ut bilder av seg selv på nettet). :p

Litt lei av å se så støvete ut hver kveld :p

 

GRUNNING:

La meg presentere lakkeringsrommet!

img7052lx7.jpg

Innredet tøytørkerommet med varmtvannsberederne nede i kjelleren til lakkeringsrom. Hang opp plastikkduk på den ene veggen og la en på gulvet. Har nemlig dårlig erfaring med å lakkere ute i kulden fra et tidligere lakkeringsprosjekt :p

 

img7049vy0.jpg

Jau ^^

 

img7050aj8.jpg

Forfra :)

 

Det var alt for i dag. Nå har jeg begynt på selve lakkeringen. Update om det kommer kaaanskje i morgen.

 

Hyggelig med kommentarer i kommentartråden :)

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Nå kom endelig dagen ihvertfall jeg har ventet på - nemlig dagen for lakkering. Slet litt med den store flaten bak, men det ble greit nok til slutt. De andre sidene er jeg veldig fornøyd med. :)

 

Men dere vil sikkert se bilder. Here you are:

img7055zf0.jpg

Her ser dere hvordan store flater ikke skal lakkeres. Lakken fløt nemlig aldri sammen. Når jeg hadde laget en vertikal stripe og kom tilbake igjen, hadde lakken omtrent tørkeg og det fløt ikke sammen. Det en derimot må gjøre er å ta mindre områder om gangen, og flytte seg bortover først når lakken har lagt seg sammen.

 

img7056kf1.jpg

Nok et bilde av den mislykkede siden. Måtte pusse ned lakken og prøve på nytt.

 

img7057tl6.jpg

Da ble alt mye bedre. Siden ble ikke perfekt, men mye bedre enn første forsøk. Bildet der er litt rart på grunn av sollyset som kommer inn der.

 

img7060ll9.jpg

Her er også klarlakken på :)

 

img7061yt4.jpg

Ble jo ganske greit?

 

Har som dere ser ikke malt innvendig enda. Der skal jeg bruke bengalakk, eller hvordan det nå skrives. Håper det blir pent :)

HUSK FOR ALL DEL KOMMENTARTRÅDEN :p

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update!

 

I dag har jeg begynt forsiktig på monteringen av det som skal være inni. For en del dager siden malte jeg det også inni.

 

Jeg har nå montert lcd-skjermen, viftestyringen og tre av fire brytere foran. Dessuten har jeg kommet ut at jeg ikke skal bruke tetningsslisten fra biltema i åpningen rundt PSU-hullet, men sykkelslange (det ble litt trangt med pakningslisten). Testet med slangen i dag og det funket fint :)

 

Her er noen bilder:

 

img7075tn4.jpg

Her har jeg malt kabinettet inni med bengalakk/emaljelakk.

 

img7076ql2.jpg

For å være sikker på at ingenting sprakk da jeg skulle skru inn skruer for å feste LCD og viftestyringen, ville jeg bore hull. Da var jeg jo livredd for å bore gjennom platen foran. Derfor tok jeg tetningslist rundt boret med tape oppå :p

 

img7078yt1.jpg

Slik ser det ut montert ^^

 

img7079lt5.jpg

Enda et bilde.

 

img7099on2.jpg

Slik er det på innsiden.

 

img7082sc2.jpg

Et lite oversiktsbilde. Her ser dere også de to usb-portene. Kanskje ikke den mest logiske plasserinen, men de er lett tilgjengelige (noe som vel er en del av poenget med å ha usb-kontakter foran?).

 

Så var det knappene i front:

 

img7091so0.jpg

Knappene er kjøpt på bilutstyr/bilxtra Stoa. Ledningene hentet jeg fra en gammel PC. Brukte saks og klippa av rett før bryteren som originalt var på kabelen, skrelte av litt av isolatoren på enden og monterte den så til bryteren med det vanlige skrueprintippet.

 

img7092hq6.jpg

Litt bakfra :p

 

img7105tj9.jpg

Slik ble det seende ut med bryter foran. Som den observante leser vil ha lagt merke til, mangler det en bryter der :O Forklaringen er enkel: jeg har ikke fått vært hos ham som skal lodde på DVD-rommen til meg enda (tror det blir i morgen). Pappa har nemlig bare en stor og alt for kraftig loddebolt som ikke duger til slikt.

 

img7100wf1.jpg

Litt trangt når jeg skulle skru på mutteren til bryteren (jeg har ikke verdens minste fingrer heller). Det gikk til slutt, dog.

 

På noen bilder ser det ut som om lakken er helt herpa. Det er for det meste bare støv som blir tørket bort senere. Dog har jeg fått mine første små riper da jeg måtte sette det på hodet for å få malt under :( Det får jeg bare leve med. :)

 

Setter som vanlig stor pris på kommentarer!

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Her er en arbeidsløs oppdatering!

 

Har fått loddet DVD-rommen. Mange takk til Arild Rødland :)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
copyofimg7068tn0.jpg

De to punktene med rød sirkel rundt skal "kortsluttes" et bittelite øyeblikk når skuffen skal åpnes/lukkes. Borret et hull i lokket rett over loddingen, slik at jeg fikk kablene ut.

 

img7122pq8.jpg

Ledningen tok jeg fra en høyttaler (de små som ligger inni kabinettet) hvor kabelen hadde løsnet fra høyttaleren. Trengte ikke høyttaleren, men kabelen er jo grei å ha :)

 

 

Pakke med o-ringer!

Fikk for et par dager siden pakken fra Petteram. Skal brukes til å feste harddiskene med i kabinettet.

 

img7120nh3.jpg

Innholdet :D

 

img7121ff5.jpg

Bestilte åtte stk for å være på den sikre siden.

 

Sponsing! :D

Har blitt sponset av datahandelen.no!

logo-2.gif

Mange takk!

 

img7115wh4.jpg

Kassa.

 

img7118vn0.jpg

Innholdet. Fikk en IDE/ATA-kabel av dem. Hadde ikke runde utgaver av disse fra før av, så det far kjempeflott :D Igjen; mange takk!

 

Om jeg ikke tar helt feil kommer det enda en pakke til uka fra en annen butikk :)

 

Det er kanskje ikke så mye å kommentere til dette, men her er iallfall kommentartråden!

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spons, viftefilter og litt montering

 

Spons fra datakjeden.no!

datakjedencv0.jpg

Har fått spons av datakjeden.no! Mange takk!

 

img7127jw7.jpg

Gøy med store pakker!

 

img7128smallpw7.jpg

Innholdet i pakka!

 

handlevogniw1.jpg

Det som var inni pakka. Fikk syv tommelskruer (en for hver port på HK-brettet), ikke seks slik det står der.

 

Mange takk til datakjeden.no!

 

Montering av vifter og viftefilter.

 

img7130lf6.jpg

Treskruene jeg kjøpte var på 4*30 mm. Det skulle holde siden viftene er 25 mm dype. Dog gikk det ikke helt som planlagt, da tuppen av skruehodene er spisse og ikke kom ned. Derfor ville det bare være 1 mm for skruene å feste seg i. Da var det frem med Black and Decker'n med forsenker slik at jeg kunne forsenke skruene ned i viften. Det ble også penere.

 

img7135qz8.jpg

Da ble viftene seende slik ut og skruene kom dypt nok til å kunne skru seg fast.

 

img7142er4.jpg

For å bruke nylonstrømper som filter foran viftene, trenger du:

  • Nylonstrømpe (spør mordi).
  • Saks.
  • Tape (gjør det lettere, fjernes senere).
  • Nål/sikkerhetsnål.

1. Tre nylonstrømpen over viften slik at den enden av viften som har ledning, kommer ut i en av åpningene.

2. Klipp over strømpen i lengderetningene slik at den er passe lang.

3. Tape sammen endene.

4. Nå kommer det viktigste punktet! Stikk nålen nedi hullet hvor skruen skal være slik at den går gjennom strømpen. Dra så nålen opp igjen, slik at litt av strømpen følger med. Så tar du saksen og klipper over, slik at det blir et lite hull. Dette gjøres på begge sider, altså åtte hull per vifte. Grunnen til at du gjør dette: Om du bare presser skruen gjennom og skrur rundt, vil strømpen snurre med og strekkes mye. Det blir ikke pent.

5. Når du har skrudd fast viften med skruene, tar du saksen og klipper rundt åpningen og fjerner tapebitene.

 

img7145oh4.jpg

Slik skal hullet i skruehullet omtrent være. På den siden som vender ut mot viftehullet må hullet være minst mulig (helst litt mindre enn på bildet). På andre siden er det ikke like viktig.

 

img7147tc3.jpg

Resultatet :)

 

Litt montering

 

img7150wf1.jpg

Slik ble det seende ut med viftene og viftefiltrene. Beklager lite skarpt bilde.

 

img7152dk0.jpg

Forfra :) Har ikke fjernet plasten foran LCD-skjermen enda. Gjør det ikke før kabinettet er nesten ferdig i tilfelle jeg skulle klare å gjøre ett eller annet dumt :p

 

Et par spørsmål

1. Har tre kalde katoder. Den med sound controll skal stå under kabinettet. De to andre jeg har, derimot; hvor syns dere jeg skal plassere dem? Tenkte meg en nede og en oppe. Skal jeg feste dem over og under åpningen til plexiglasset, eller har dere andre forslag?

2. Noen andre som har den Zalman viftestyringen? ER det meningen at de blå lysa skal blinke så mye som mine gjør? De to lysa som er tilkoblet MIST-viftene blinker ganske bra med høy frekvens. Den til Akasa-viften fra Datakjeden lyser gjevnt ...

 

HUSK KOMMENTARTRÅDEN!

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

En liten oppdatering om kabinettføtter

 

Var en tur på biltema for å kjøpe inn det siste (?) til kabinettet. Kjøpte:

  • Utbedringslakk (skal brukes på HK-brett, HDD/DVD-rack og kanskje PSU.
    Artikkelnummer: Jeg er ikke kar til å finne disse på nettet.
  • Fire "lysholdere". Disse skal brukes som føtter på kabinettet.
    Artikkelnummer: Cirka 85-930. Den der er blå, mine er klart glass.
  • Fire blå LEDs.
    Artikkelnummer: 43-043
  • Monteringsplate for buntebånd.
    Artikkelnummer 35-495

Jeg skal altså bruke disse lysholderne som føtter på kabinettet. For å gjøre det hele litt stiligere, monterer jeg en led oppi hver av dem. Skal ha en bryter for å kunne skru dette av og på. Jump startet en gammel PSU her i stad for å se hvordan det ble seende ut. I morgen skal jeg fikse ledninger til dette her. Et noen bilder:

 

img7156fc7.jpg

Uten lys og slikt.

 

img7165rh6.jpg

Litt nærmere.

 

img7166rd1.jpg

Her er foten med en pappkasse oppå seg. Vil bli noe alá det.

 

img7167aa6.jpg

Enda et bilde :)

 

Dette ble en liten update. Kommer mer fra dette området snart. Glemte å kjøpe lim der i dag (epoxy og slikt), så jeg får ikke limt det fast enda. Håper jeg får skaffet lim snart!

 

Kommentartråden.

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Føtter til kabinettet, del II

Nå har jeg fikset ledninger og slikt til føttene, samt kjøpt inn av og på-bryter.

 

img7168jd3.jpg

Borret først passende hull til led-lampene.

 

img7170bn5.jpg

Smørte på lim (tror det var sikaflex eller hvordan det nå staves). Skal sitte mer enn godt nok.

 

img7173qp7.jpg

Loddet først, men fant ut at det ble lettere med en sukkerbit. Må kanskje lodde en av ledningene (i det ene hjørnet hvor det blir synlig). Ellers skal jeg klare å skjule de sukkerbitene helt.

 

img7174os9.jpg

Fikk dyttet fire ledninger inn i hvert sitt hull i en litt større sukkerbit.

 

img7175tc3.jpg

Klarte å ødelegge test-strømforsyningen samt to led-lamper. Da bruker man bilbatteri :p

 

img7176dd9.jpg

Resultatet. :)

 

img7178op4.jpg

Uten blitz.

 

img7179zu7.jpg

Det blir jo ikke så godt synlig i vanlig lys, da. Disse bildene er tatt i kjelleren hvor det er relativt mørkt.

 

Nå gjenstår det å feste ledningene og montere en bryter til dem. Får ikke gjort det før lørdag, fordi jeg nå om en time til drar på klassetur til Oslo :D

 

Kommentartråden som vanlig

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...