Gå til innhold

Musikkindustriens neste mareritt er...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Platebransjen taper milliarder hvert år på at barn ikke bruker alle kommepengene sine på musikk.
Platebransjen taper milliarder hvert år av sin egen griskhet og frykt for åpenhet.

 

Jeg kjøper knapt musikk. Problemet er ikke at jeg ikke har penger, men at det ikke finnes musikk som selges etter mitt behov. Problemet er som følger:

 

Jeg gidder ikke kjøpe CDer, for hva skal jeg med CDer? Det er ingen som hører på selve CDen lenger, man bare legger den på PCen og kobler den til anlegget. Videre legger man den fra PCen til mobilen, MP3-spilleren eller til nøds brenner ut en kopi med låter som gjør seg på fest (å ta med originale CDer på fest er døfødt).

 

Om jeg ikke kjøper CDer må jeg naturligvis kjøpe fra et annet sted, nemlig nettet. iTunes Store og andre har kopisperre. Ikke har jeg en iPod heller, altså kan jeg bare droppe iTunes Store. Jeg bruker mobilen som MP3-spiller, altså kunne jeg benyttet meg at djuice musikk. Akk nei, djuice musikk er en eneste stor feil:

  • Dårlig organisert, kun de mest populære bandene og nesten bare singlene deres.
  • Musikken har høy kompimering (128kbps).
  • Du kan laste ned låter du har kjøpt til PCen også, men kun én gang. I tillegg er også de høyt komprimert, i tillegg til at Telenor har valgt WMA-format.
  • Det samme gjelder mobilen. Hva når du blir frastjålet mobilen? Jeg ønsket å kjøpe låta, ikke å kjøpe en kopi som virker på akkurat den mobilen jeg har i dag.

(Legg merke til at jeg ikke en gang har gått inn på prisen....)

 

Så lenge platebransjen ikke ønsker å selge musikk til meg har jeg ingen betenkeligheter ved å laste det ned gratis. Artisten taper uansett ingenting siden platebransjen gir så dårlige kontrakter. Om man laster ned gratis og går på et par konsertet i året har du faktisk gitt artistene mer penger enn om du hadde kjøpt platene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...