Gå til innhold

Akams fototur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjempebra Akam og dere tre deltagerene (visste ikke at Akam hadde natteskift, Aetius :p )

Dette her var et utrolig bra initiativ som absolutt fristet. Eneste jeg ikke misunnte dere var været.

Flere av bildene fallt absolutt i smak.

 

Litt artig med Torbjørns bilde som ser seriøst ut som om det er tatt med en mobil, men skylden får vel heller legges på et søkk vått frontelement/filter..hehe. Samme fotografs bilde av vannet med en person i siluett er et meget bra bilde. En av favorittene. Et annet bilde jeg likte var Jon Arnes bilde av vannet fra demningen (det Erik plukka ut). En litt tettere beskjæring for å utelatt det mørke området oppe til høyre hadde imidlertid gjort seg etter min smak.

 

Tonys bilde var også pent, men det har ikke den dybdeskarpheten det burde hatt. Slike bilde må være dønn skarpe fra front to back. Men jeg antar dere ikke hadde stativ med dere, så da er vel dette noe av det bedre en får til håndhold (med IS da antar jeg). Bildet er godt komponert med bekken som leder øyet gjennom bildet. Litt skuffende at det er tre like bilder fra Tony, selv om alle likte det best. Burde absolutt være mulig å finne to andre og heller kommentere at en likte skogs bildet best..

 

Før turen ble det en del snakk om utstyret som skulle testes, men jeg ser det ikke er nevnt med et kvekk i artikkelen (annet enn opplistingen).

Det er vel en bekreftelse på at utstyret ikke betyr noe ;)

Men det kunne uansett vært interessant med en liten kommentar fra de tre anående utsyret de brukte. Gjerne sammenlignet med det de har erfaring med, kanskje?

(det ble kankje byttet på kamera/objektiv siden det var ...litt mer fristene saker med Canon-logo enn f.eks D40en mer bare kit-zoomen?)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Før turen ble det en del snakk om utstyret som skulle testes, men jeg ser det ikke er nevnt med et kvekk i artikkelen (annet enn opplistingen).

 

Helt enig her. Det var mest derfor jeg ønsket å lese artikkelen selv. Det kunne jo også vært morsomt å få noen erfaringer om hvordan de forskjellige kameraene fungerte på tur i regnvær.

Lenke til kommentar

Noen av deltagerne sendte oss sine inntrykk av utstyret de brukte, men vi valgte å fokusere (:p) på fotografiene denne gangen. Deltagerne er imidlertid selvsagt velkommen til å poste sine utstyrserfaringer i denne tråden.

 

Og jeg for min del hadde en fortreffelig dag, så turer av en eller annen type blir det flere av. Vi gleder oss!

 

PS! Det er jo angitt hvilket kamera hver deltager brukte. Hvilket objektiv som ble brukt på hvert bilde har vi desverre ikke oversikt over.

Lenke til kommentar

Det var en kjempetur ! :yes:

- herlig med en hel dag (8 timer) hvor man kunne glemme jobb,kone,hus og barn - og bare fokusere :p på fotografering

- morro å møte kjernen i AKAM (Are og Erik)

- masse konstruktiv tilbakemeldinger fra dyktige fotografer (Are/Erik)

- masse dig fotoutstyr man kunne ta og se på (ref listen i artikkelen)

- morro å se lokalene til AKAM og HW-nettverket

- alltid dig med gratis pizza

- "godisposen" fra leverandørene var konge - ikke minst "EF Lens work III" fra Canon

- lærte lure triks om fotografering i regnvær.

 

Det var veldig kort fortalt erfaringene fra selve turen. Mine kommentarer til Sony kommer etter hvert......

 

PS Noe av det morrsomeste på turen var en liten blemme fra Are (rart han ikke nevnte det i raporten..... ;) )

Lenke til kommentar
Hehe.

 

Vakke verre enn at jeg hadde på meg en helt ny allværsjakke som jeg ikke oppdaget var utstyrt med hette før vi ventet på t-banen tilbake til sentrum.

7407156[/snapback]

Vi lo iallefall veldig godt av vestlendingen med klissvått hår og vann dryppende fra nesa som sa "Finn jakke, men det er noe dritt at det ikke er hette"... hetta hadde vi andre sett :p
Lenke til kommentar

Først la meg fortelle litt om hvordan jeg tok det bildet av bekken. Vi delte lag og vi gikk hver vår veg for å finne noe å fotografere jeg gikk innover i skogen og etter å ha gått litt innover lurte jeg på om jeg skulle fortsette eller snu tilbake! Men jeg fortsatte og plutselig dukket den lille bekken foran meg ned i en liten skråning. Jeg gikk ned og fant ut at det her var bra sted å fotografere men jeg ville gjerne kommer over bekken for å få det utsnittet som jeg ville ha men problemet var at rundt bekken var det våt mose eller gjørme og med de skoa jeg hadde på meg - som absolutt ikke var egnet til regnvær enda mindre skogtur og våtmark – var det litt vanskelig! Men på en akrobatisk vis greide jeg å ha beine på hver side av bekken – uten å bli våt i bena i det hele tatt. Og bildet ble kjempe fint men det var mest fordi det var fint der allerede jeg tok bare bildet og videre formidlet det så sånn sett så er det ingen bragd men alt i alt ble bildet ganske fint. Jeg ble litt overrasket da jeg leste Exif data etterpå, lukker tiden var på 1/10 uten stativ og IS… Som det ble nevnt her så kunne kanskje blenda ned for å få mer skarpere skog men det var litt vanskelig siden lukkertiden allerede var 1/10.

 

Hvorfor valgte jeg Nikon?

 

Grunnen til at jeg valgte akkurat det kameraet var å prøve et annet merke enn Canon. Det hadde vært gøy å prøve 5D og L objekt eller andre objekter men det var litt lite tid og dessuten liker ikke lommeboka mi ordene fullformat og L objekt LOL :lol: .Og en annen ting er et at det er rett og slett utstyr som er ment for profesjonelle og det utstyret har ingenting å gjøre i amatør hender (undertegnede)…

 

Litt om kameraet Nikon D40.

 

Jeg prøvde kameraet ca 1,5 time sm er alt for lite for å anmelde et kamera. Dessuten er jeg en fersk fotograf innen speilrefleks og har hatt mitt Canon 400d kun et par uker. Derfor må dere ta denne mini reviewen med en klype salt. På en annen side så er kameraet tenkt til akkurat sånne som meg (første gangs kjøpere av speilrefleks) så her er min subjektive mening om kameraet.

 

Jeg synes kamerat var veldig liten og lett og forholdsvis solid dog med plastikk følelse, det minnet meg litt om et stor kompakt kamera.

Jeg synes ikke menyene var særlig brukervennlige. Jeg har kameraet en del på P (Program) og stiller ISO, og her synes jeg de har valgt en knotete løsning. Først må man inn i menyen ved å trykke meny knappen deretter gå i opptaksmenyen deretter velge ISO for så å velge ISO verdi. Men den største svakheten med kameraet var faktisk auto fokus hastigheten, den er ganske tregt. På den positive siden synes jeg bildene kvaliteten og skarpheten på linsen var bra og fargene ble livlige.

 

Litt om pictureproject (Nikons program)

 

Jeg tok bildene mine i RAW format derfor fikk jeg programmet PictureProject med meg hjem for å kunne åpne og redigere bildene. Jeg synes programmet var enkelt å orientere seg i og jobbe med men den brukte mye ressurser og minne på min gamle bærbar og ting tok tid…. Til sammenligning går ting mye fortere med samme maskin men med Canon sine programmer Zoom Browser og Digital Photo Professional (selv om jeg da jobber med 10mpix bilder).

 

Alt i alt så var ikke bildene mine noe å skryte av men jeg legger ved et par andre bilder jeg har tatt siden det ble etterlyst tidligere i tråden.

 

Tusen takk for at jeg fikke være med det var lærerikt og morsomt.

 

 

post-86748-1165098821_thumb.jpg

 

 

Etterbehandlede bilder...

 

post-86748-1165098991_thumb.jpg

 

post-86748-1165099237_thumb.jpg

Endret av m3
Lenke til kommentar

Fin og annerledes rapport for akam.no!

 

Mitt eneste ankepunkt var at jeg ikke kunne forsøke å melde meg på en gang, da jeg allerede var opptatt den helgen med Biljardforbundets jubileumsturnering, men det er kanskje litt drøyt å forlange koordinering med dem. ;)

Lenke til kommentar

Utrolig bra artikkel. Sku ønske jeg var med, men bor litt for langt unna (tror jeg). Bor selv i Ålesund. Men hadde det kanskje vært mulig å arrangert noe tilsvarende andre deler av landet? Sånn i regi av litt andre mennesker eller fans av akam? Og så når turen er ferdig og bildene behandlet så legger man det ut på akam? Hadde det kanskje vært en ide? Hadde jo vært morro å sett litt forskjellig natur også (ta en tur rundt i geiranger og tatt masse bra bilder ;)).

 

Bare en tanke. Uansett, genial artikkel :)

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt var jeg en av de tre heldige !

"Mitt" kamera ble Sony Alpha DSLR-A100. Jeg valgte det kamera mest fordi jeg da kunne bruke mine egne CF kort samt at jeg allerede er en lykkelige eier av en Canon 350D. For meg ble det derfor på mange måter en sammenligning mellom mitt kamera og det lånte. Siden det var et kamera Akam hadde lånt av Sony ble det også et poeng ”å ikke drukne” kameraet i løpet av turen. Vi fikk utlevert ”våre” kameraer i løpet av T-banen turen oppover i Grorud dalen. Ut av sekker og bager kom den ene herligheten etter den andre. For utenforstående kunne det kanskje virke litt mistenkelig der Are og Erik satt i et hjørne og ”pushet” dyr elektronikk. Undertegnede fikk utlevert:

Sony Alpha DSLR-A100 påmontert Sony 50mm f1.4

Sony DT 18-70mm F3.5-5.6

Sony 75-300mm F4.5-5.6

Dette er mine personlige erfaringer basert på fikling på T-banen samt 1t 30min tur i regnværet:

Kamerahuset satt godt i mine hender. Størrelsen var helt OK for en som er vant til Canon 350D. Funksjoner var det mer en nok av ! I løpet av den korte tiden ble det selvfølgelig umulig å teste alt. Alle de logiske valgmulighetene var der med forskjellige ”fotomodus”. Bildestabilisator i kameraet er jo et stort pluss (selv om mange mener at stabilisator i objektiv er bedre – men den diskusjonen tar man et annet sted). Skjerm og søker er jo mye bedre enn på Canon 350D. Skjermen var lyssterk og et viktig hjelpemiddel for kvalitets sjekk av bildene underveis. Satte veldig stor pris på at skjermen slo seg av når man satte øyet inn til søkeren og slo seg på igjen når man tok ned kameraet igjen.Batteriet klarte jeg aldri å tømme – det skulle bare mangle i løpet av den korte tiden vi hadde.Autofokusen hadde den funksjonen at den begynte å fokusere når man satte øyet inn til søkeren. Det gjorde at man var raskere klar til å ta bilde, men jeg slo raskt av den funksjonen. Jeg liker å gå med kamera på og hengende rundt halsen. Da ”jobbet” autofokusen kontinuerlig og det virker forstyrrende og tapper batteriet. Autofokusen var meget presis selv på vansklige objekter !Betjening av kameraet var litt knotete. Flere av funksjonene er samlet i bryter/hjul på venstre side av kameraet. Det betyr at man ofte må slippe ”fotogrepet” (venstre hånd under kamera/objektiv – høyre hånd på grepet/avtrekker) for å justere på saker og ting. Der er Canon løsningen bedre – basta ! Bildekvaliteten er ikke avhengig om det er 8 eller 10 megapixler ! Grunnet lysforholdene valgte jeg å bruke den utmerkede 50mm f 1,4. Kitobjektivet ble liggende i sekken under hele turen og tele objektivet hadde en meget kort gjesteopptreden. Subjektivt sett synes jeg kvaliteten på bildene ble meget bra.

Konklusjon

Som vi diskuterte under turen ”kjøper man et kamera fra en av de større produsentene i dag så gjør man ikke et dårlig kjøp”. Jeg kjøpte Canon 350D fordi jeg hadde objektiver fra min analoge periode og den type preferanser er kanskje de viktigste når man kjøper kamera. Ut i fra min lille stund med Sony Alpha DSLR-A100 så kan jeg anbefale kameraet. Sjekk Akams produktguide for priser så man ikke blir ”lurt”.

Endret av nyland
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...