Gå til innhold

Carl Zeiss objektiver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med at du sikter til ZA-optikk nå?

Isåfall er de objektivene en kjenner til foreløpig:

 

16-80mm f3.5-4.5 DT

85mm f1.4

135mm f1.8

 

og

24-70mm f2.8

 

De to med fast brennvidde er på full fart ut på markedet nå, DT-zoomen er utsatt til mars pga stor etterspørsel og 24-70 2.8 er ennå ikke offisielt annonsert (men ble nevnt i presseskrivene ifbm lanseringen av A-100 i sommer).

 

Forøvrig er Dyxum.com ofte en god kilde for det meste rundt Sony/Minolta.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Regner med at du sikter til ZA-optikk nå?

Isåfall er de objektivene en kjenner til foreløpig:

 

16-80mm f3.5-4.5 DT

85mm f1.4

135mm f1.8

 

og

24-70mm f2.8

 

De to med fast brennvidde er på full fart ut på markedet nå, DT-zoomen er utsatt til mars pga stor etterspørsel og 24-70 2.8 er ennå ikke offisielt annonsert (men ble nevnt i presseskrivene ifbm lanseringen av A-100 i sommer).

 

Forøvrig er Dyxum.com ofte en god kilde for det meste rundt Sony/Minolta.

 

Mvh

Kjetil

7373998[/snapback]

Takker for svar.

16-80mm f3.5-4.5 DT

85mm f1.4

er de to som er interessante for meg. Spesielt den 85mm f1.4. Denne virker jo svært lyssterk. Får Carl zeiss sterk rabattert pga familie som jobber i carl zeiss systemet i tyskland, men jeg er dårlig på tysk og de måtte ha produktnavn for å gi meg pris. Får lese på den siden din litt....

Lenke til kommentar
Regner med at du sikter til ZA-optikk nå?

Isåfall er de objektivene en kjenner til foreløpig:

 

16-80mm f3.5-4.5 DT

85mm f1.4

135mm f1.8

 

og

24-70mm f2.8

 

De to med fast brennvidde er på full fart ut på markedet nå, DT-zoomen er utsatt til mars pga stor etterspørsel og 24-70 2.8 er ennå ikke offisielt annonsert (men ble nevnt i presseskrivene ifbm lanseringen av A-100 i sommer).

 

Forøvrig er Dyxum.com ofte en god kilde for det meste rundt Sony/Minolta.

 

Mvh

Kjetil

7373998[/snapback]

 

24-70 f2.8, tyder det på at det er et FF hus på vei ved et senere tidspunkt? Da det ikke akkurat er noe hensiktsmessig med å lansere en 24-70 til APS-c. Hvis det ikke bare er gjennbruk av en gammel opptisk konstruksjon fra objektivene til Contax SLRene.

Lenke til kommentar

Det jeg har sett av "I talked to a Sony rep" og "My dealer told me"-tråder i høst, tyder på at det jobbes med tre hus for introduksjon i løpet av ett til to år. Ett i segmentet under A-100, la oss kalle det A-1000, ett i 7D/K10D/30D/200D-segmentet, la oss si A-10, og ett med fullrammebrikke, la oss si A-1. Tror ryktene og lekkasjene vil ta seg opp ettersom PMA nærmer seg, håper også på ytterligere objektivlanseringer på nyåret..

 

Forøvrig er 24-70mm-spesifikasjonen ofte gjenstand for spekulasjoner i Minoltonyleiren. En 28-70mm SSM ble vist frem på messer samtidig som 70-200mm og 300mm SSM ble introdusert. Denne kom aldri til markedet, men har vært ryktet å ha blitt erstattet av en 24-70mm-variant. Hvilken optisk evolusjon det ferdige designet er et resultat av vet vi nok ikke før vi kan studere optiske diagrammer, men jeg ville tro at vi får se lite fra Contax N-systemet til Alpha. Såvidt jeg vet hadde N-fatningen forholdsvis stor fysisk diameter, noe som sammen med fysisk store objektiv sørget for god kant-til-kant-ytelse.

 

Men jeg er ikke spesielt oppdatert, da jeg har brukt høsten til å skyte sorthvittfilm og lest lite på dyxum/dpreview.. :)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Hvilken optisk evolusjon det ferdige designet er et resultat av vet vi nok ikke før vi kan studere optiske diagrammer, men jeg ville tro at vi får se lite fra Contax N-systemet til Alpha. Såvidt jeg vet hadde N-fatningen forholdsvis stor fysisk diameter, noe som sammen med fysisk store objektiv sørget for god kant-til-kant-ytelse.

7374227[/snapback]

 

 

Ja, men zeiss ga jo ut noen av de gamle N-objektivene med M-42 etter at N-fatningen ble nedlagt. M-42 må jo sies å være alt annet stor diameter, så sånn sett virker det som det er fysisk mulig å gi ut N-objektiver med en annen fatning.

 

ps. Gratulerer med Leica M3 foresten, er litt unikt med folk på vår alder som har en M3 synes jeg. Må si at jeg forståt hvorfor KM utstyret ditt har blitt ligende en god del i høst ;)

Lenke til kommentar

Noen som kan si noe om SAL-85F14Z - Carl Zeiss® Planar® T* 85mm f/1.4 Telephoto LensSAL-85F14Z ? Jeg ønsker et objektiv som gir MYE lys, og har jo skjønt at man skal gå etter lavt f tall da....

 

SAL-85F14Z - Carl Zeiss® Planar® T* 85mm f/1.4 Telephoto LensSAL-85F14Z

 

Den eneste jeg tenker på, kanskje jeg burde hatt en 30 eller 50mm med 1.4? Tenker blandt annet å bruke dette i bryllup etc hvor det kanskje ikke er så mye lys, eller innendørs generelt......

 

EDIT; etter å ha skrevet dette prøvde jeg 50mm'en min. Tror kanskje jeg vil ned på 30-35 med 1.4f, finnes det til sony?

Endret av Flums
Lenke til kommentar
Noen som kan si noe om SAL-85F14Z - Carl Zeiss® Planar® T* 85mm f/1.4 Telephoto LensSAL-85F14Z ? Jeg ønsker et objektiv som gir MYE lys, og har jo skjønt at man skal gå etter lavt f tall da....

 

SAL-85F14Z - Carl Zeiss® Planar® T* 85mm f/1.4 Telephoto LensSAL-85F14Z

7401315[/snapback]

 

De testbildene som har kommet så langt tyder på at den er skarp fra vid åpen og ned, har akseptabel bokeh og høy kontrast/bra fargegjengivelse. De fleste sammenlikner den med Minoltas 85/1.4 som i seg selv gjorde det bra på disse områdene, men til en atskillig lavere pris.

 

Den eneste jeg tenker på, kanskje jeg burde hatt en 30 eller 50mm med 1.4? Tenker blandt annet å bruke dette i bryllup etc hvor det kanskje ikke er så mye lys, eller innendørs generelt......

 

EDIT; etter å ha skrevet dette prøvde jeg 50mm'en min. Tror kanskje jeg vil ned på 30-35 med 1.4f, finnes det til sony?

 

Det finnes en Sony 35/1.4G, som ligger inne i prisguiden til rundt 12 lapper. Det er en strålende normal for APS-C og en enda bedre moderat vidvinkel for film/full frame, men prisen er altså tilsvarende. Et mer overkommelig priset alternativ er Sigma 30/1.4 (som har billedsirkel tilpasset APS-C), hvis du ikke vil lete etter 28/2 eller 35/2 i bruktmarkedet.

 

 

Ja, men zeiss ga jo ut noen av de gamle N-objektivene med M-42 etter at N-fatningen ble nedlagt. M-42 må jo sies å være alt annet stor diameter, så sånn sett virker det som det er fysisk mulig å gi ut N-objektiver med en annen fatning.

 

ps. Gratulerer med Leica M3 foresten, er litt unikt med folk på vår alder som har en M3 synes jeg. Må si at jeg forståt hvorfor KM utstyret ditt har blitt ligende en god del i høst

 

Har ikke sett N-objektiver i m42, tenker du på Y/C-objektiver? Ikke at jeg har inngående kjennskap til det, men var ganske sikker på at grunnen til at f.eks 24-85/3.5-4.5 hadde 82mm filterdiameter var at de var konstruert for spesielt god ytelse ut til hjørnene, godt hjulpet av stort fysisk feste.

 

Off topic:

M3-en har fort blitt en favoritt, og etter at jeg investerte i fremkallingsutstyr for sorthvitt har det gått en ukontrollerbar mengde filmruller. Jeg var allerede godt igang med en Kiev (en Contax-kopi og søskenbarnet til FED/Zorki-linjene), men siden den sviktet med uforutsigbar filmfremtrekk, lyslekkasjer m.m, og den strengt tatt var mitt tredje forsøk på å finne en stabil russisk kopi, kunne jeg ikke dy meg da jeg fikk et godt tilbud på en M3 og 50/1.2 i god stand.

Jeg vil tro jeg er en rammesøkermann mer enn en speilrefleksmann i det daglige, men jeg kommer ikke til å selge Minoltautstyret av den grunn. Det er likevel frustrerende å velge bort speilrefleksen (les: det dyreste systemet) om og om igjen når jeg har såpass lite tid til å være ute å skyte (studier, jobb).

Men det går i perioder. :)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Hmmm, sigma 30mm/1.4 er kanskje det jeg vil ha. Har ett sigma, og dritfornøyd med kvaliteten og følelsen med det....

 

Tror jeg kommer til å satse på litt sigma i tillegg til carlzeiss. Og etterhvert noe sony også, men ikke kit sakene. De er litt tacky synes jeg. Men fungerer helt fett nå!

Lenke til kommentar

Tja en brukt Minolta 35mm f/1,4 trenger ikke å koste 12 lapper.

 

Ebay vil du helt sikker finne billigere. Dersom du følger med på salgsforumet på Dyxum vil det helt sikkert dukke opp en. Evt kan du legge inn et ønske om å kjøpe. Forvent at prisen ligger rundt $1000. Altså ca 6000,- kr + mva på 25%.

 

edit lenke

Endret av kimare
Lenke til kommentar

Jeg lurer egentlig på hva folk bruker sine 30mm+ til? Hva gjør det så utrolig viktig med noe som tilsvarer 50mm med ekstrem blender på DSLR med cropfaktor?

 

Personlig synes jeg 50mm er en forferdelig lite anvendelig brennvidde. Venter man på at sine respektive produsenter skal levere fullformat så man kan migrere sine objektiver?

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar
Jeg lurer egentlig på hva folk bruker sine 30mm+ til? Hva gjør det så utrolig viktig med noe som tilsvarer 50mm med ekstrem blender på DSLR med cropfaktor?

 

Personlig synes jeg 50mm er en forferdelig lite anvendelig brennvidde. Venter man på at sine respektive produsenter skal levere fullformat så man kan migrere sine objektiver?

7413647[/snapback]

 

Mange av oss som liker en litt klassisk fotostil liker veldig godt å bruke brenvidder som tilsvarer normal. At det er en lite anvendelig brenvidde stemmer ikke, kan jo nevnes at Henri Cartier Bresson ikke brukte annet enn Leica og 50mm.

Lenke til kommentar

Det var vel egentlig dette fenomenet jeg tenkte på modin: Klassiske brennvidder. Enkelte av dem er så og si falt ut av bruk. Jeg observerer utstyret man sitter på, bildene man snakker om, og sånn sett ser jeg ikke at det nødvendigvis sammenfaller harmonisk. For meg virker det som om en del forumbrukere først og fremst er interessert i å ha de "riktige" objektivene, mer enn å faktisk se hva slags resultater man får.

 

Jeg opplever det iallefall slik at brennvidder brukes ganske ukritisk- noe som forsåvidt er med på å avsløre de erfarne, fra tja.. de som bare har utstyret.

 

For all del- jeg besitter selv gamle nikon F hus med f.eks 50mm 1.4 - men som du selv sier, det gir et helt distinkt resultat- kall det gjerne retro/klassisk.

 

Mao- objektivdiskusjonene her på forumet vipper ofte over i pris/byggkvalitet/teknikalia/status siden, mens jeg selv er kanskje like interessert i å se bruken.

Lenke til kommentar

Ja jeg forstår, og det hadde kanskje hvert vel så spennende og hatt et objektiv som tilsvarte 35-28mm på film, i kombinasjon med et som tilsvarer rundt 85-105mm. Selv vil jeg faktisk foretrekke noe som tilsvarer rundt 40mm fremfor noe som tilsvarer 50mm, da 50mm ofte blir litt for smalt til å ta de virkelig interesant bildene.

Lenke til kommentar
Ja jeg forstår, og det hadde kanskje hvert vel så spennende og hatt et objektiv som tilsvarte 35-28mm på film, i kombinasjon med et som tilsvarer rundt 85-105mm. Selv vil jeg faktisk foretrekke noe som tilsvarer rundt 40mm fremfor noe som tilsvarer 50mm, da 50mm ofte blir litt for smalt til å ta de virkelig interesant bildene.

7415987[/snapback]

 

 

Kanskje det er derfor jeg synes det morsomt å bruke 24mm min? Har ikke tenkt over det men jeg liker virkelig denne arbeidsavstanden....

 

Dette tilsvarer jo 36mm i fullformat, med 50mm (75mm) kommer jeg litt tett på, men samtidig ikke tett nok, da foretrekker jeg heller å rygge litt med 100mm (150mm).....

Lenke til kommentar
Jeg lurer egentlig på hva folk bruker sine 30mm+ til? Hva gjør det så utrolig viktig med noe som tilsvarer 50mm med ekstrem blender på DSLR med cropfaktor?

 

Personlig synes jeg 50mm er en forferdelig lite anvendelig brennvidde. Venter man på at sine respektive produsenter skal levere fullformat så man kan migrere sine objektiver?

7413647[/snapback]

 

 

En 50mm gir ca samme forstørrelse som det menneskelige øyet, mens utsnittet ikke nødvendigvis harmonener på samme måten. Kjører man 30mm på crop for å få ca samme utsnitt som en 50mm, så mister man likheten med øyet størrelsesmessig. Har aldri tenkt på det før du sa det nå, men det er ingen spesiell grunn til å lete etter objektiver som gir samme utsnitt som en 50mm på FF.

 

 

Du sier lite anvendelig, jeg mener både ja og nei. Grunnen til at mange skaffer seg en 50mm også på crop-kameraene sine koker vel ned til at de har beste pris/ytelsesforholdet som er å oppdrive. Så kommer heller brennvidden i andre rekke.

Lenke til kommentar
..

Du sier lite anvendelig, jeg mener både ja og nei. Grunnen til at mange skaffer seg en 50mm også på crop-kameraene sine koker vel ned til at de har beste pris/ytelsesforholdet som er å oppdrive. Så kommer heller brennvidden i andre rekke.

..

 

Sånn sett fyrer du opp om min oppfattelse av at selve fotografiet kommer i andre rekke blant svært mange av de nye SLR brukerne. Som vel også er samme grunnen til at de ekte fotografene egentlig ikke har noe å frykte for fremtiden.

 

Men for å vende tilbake til tråden:

 

Carl Zeiss optikk er en underlig greie. Få tester ender opp med noe som kan forsvare merprisen på disse objektivene. Er virkelig merkevaren så til de grader sterk enda? Og hvordan lever man uten CPU i objektivet egentlig? Plutselig blir jo EXIF filer meningsløse?

 

Men det skal de ha, for en fantastisk innpakning! Formgiverne hos Zeiss skal ha pluss i boka for å lagre vakre objekter, sånn i motsetning til uhyggelig stygge Pentaxobjektiv :)

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar
Carl Zeiss optikk er en underlig greie. Få tester ender opp med noe som kan forsvare merprisen på disse objektivene. Er virkelig merkevaren så til de grader sterk enda? Og hvordan lever man uten CPU i objektivet egentlig? Plutselig blir jo EXIF filer meningsløse?

 

Men det skal de ha, for en fantastisk innpakning! Formgiverne hos Zeiss skal ha pluss i boka for å lagre vakre objekter, sånn i motsetning til uhyggelig stygge Pentaxobjektiv :)

7417413[/snapback]

 

Husk at ZA-serien til Alpha-festet foreløpig ikke har noe til felles med ZF/ZS. Dette er "moderne" eller i det minste fullt utstyrte AF-objektiver med alt fra automatisk fokus-clutch til distanserapportering for blitslysmåling. I Sony-systemet virker det som om dette vil bli merkenavnet på nyutviklet optikk i de høyere prisklassene.

 

Når det gjelder ZF-optikken, har vel ikke 85/1.4 og 50/1.4 slått pusten ut av mange enda, men 25/2.8 synes å få meget gode skussmål av 16-9.net. Dessuten er det - foruten det kosmetiske - for mange gull verdt å ha tilgang på en serie moderne optikk som er konstruert for manuell fokus. Mer verdt enn EXIF-informasjon (som mange vil klare seg godt uten uansett).

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...