Gå til innhold

Carl Zeiss objektiver


Anbefalte innlegg

Jeg lurer egentlig på hva folk bruker sine 30mm+ til? Hva gjør det så utrolig viktig med noe som tilsvarer 50mm med ekstrem blender på DSLR med cropfaktor?

 

Personlig synes jeg 50mm er en forferdelig lite anvendelig brennvidde. Venter man på at sine respektive produsenter skal levere fullformat så man kan migrere sine objektiver?

7413647[/snapback]

 

50mm f1.4 og 85mm f1.4 er mine to mest brukte objektiver på D200. Jeg har et 35mm f1.4 også, men synes ikke nødvendigvis det utsnittet fungerer så veldig mye bedre.

 

Særlig innendørs synes jeg 50mm er et utmerket objektiv, brennvidden er ikke noe problem for meg ihvertfall. 85mm er fint hvis du skal litt lengre unna eller bare vil ha et litt trangere utsnitt. I tillegg så har den jo som kjent "magiske" egenskaper, er det ikke "the cream machine" de kaller den på nynorsk?

 

Tok noen bilder på et bryllup for litt siden, nest alt med 50 og 85mm:

http://www.flickr.com/photos/ergates/sets/72157594360925734/

 

Jeg er vel ingen stor fotograf akkurat, men jeg synes ikke at man skal skylde på objektivene ;)

 

Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer egentlig på hva folk bruker sine 30mm+ til? Hva gjør det så utrolig viktig med noe som tilsvarer 50mm med ekstrem blender på DSLR med cropfaktor?

 

Personlig synes jeg 50mm er en forferdelig lite anvendelig brennvidde. Venter man på at sine respektive produsenter skal levere fullformat så man kan migrere sine objektiver?

7413647[/snapback]

 

50mm f1.4 og 85mm f1.4 er mine to mest brukte objektiver på D200. Jeg har et 35mm f1.4 også, men synes ikke nødvendigvis det utsnittet fungerer så veldig mye bedre.

 

Særlig innendørs synes jeg 50mm er et utmerket objektiv, brennvidden er ikke noe problem for meg ihvertfall. 85mm er fint hvis du skal litt lengre unna eller bare vil ha et litt trangere utsnitt. I tillegg så har den jo som kjent "magiske" egenskaper, er det ikke "the cream machine" de kaller den på nynorsk?

 

Tok noen bilder på et bryllup for litt siden, nest alt med 50 og 85mm:

http://www.flickr.com/photos/ergates/sets/72157594360925734/

 

Jeg er vel ingen stor fotograf akkurat, men jeg synes ikke at man skal skylde på objektivene ;)

 

Håkon

7427381[/snapback]

 

Dette var bra lesning. Skal selv i bryllup og tenkte å få en carlzeiss 80/85 (husker ikke) 1.4 til da. har 50mm, dog lite brukt

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+149837134
Regner med at du sikter til ZA-optikk nå?

Isåfall er de objektivene en kjenner til foreløpig:

 

16-80mm f3.5-4.5 DT

85mm f1.4

135mm f1.8

 

og

24-70mm f2.8

 

De to med fast brennvidde er på full fart ut på markedet nå, DT-zoomen er utsatt til mars pga stor etterspørsel og 24-70 2.8 er ennå ikke offisielt annonsert (men ble nevnt i presseskrivene ifbm lanseringen av A-100 i sommer).

 

Forøvrig er Dyxum.com ofte en god kilde for det meste rundt Sony/Minolta.

 

Mvh

Kjetil

7373998[/snapback]

Takker for svar.

16-80mm f3.5-4.5 DT

85mm f1.4

er de to som er interessante for meg. Spesielt den 85mm f1.4. Denne virker jo svært lyssterk. Får Carl zeiss sterk rabattert pga familie som jobber i carl zeiss systemet i tyskland, men jeg er dårlig på tysk og de måtte ha produktnavn for å gi meg pris. Får lese på den siden din litt....

7374042[/snapback]

 

 

Se denne siden fra Taiwan: http://www.minolta.club.tw/phpBB2/viewtopi...5ef5ad15f5b3e7c

Bilder av og med 16-80'en

Endret av Slettet+149837134
Lenke til kommentar
Sånn sett fyrer du opp om min oppfattelse av at selve fotografiet kommer i andre rekke blant svært mange av de nye SLR brukerne. Som vel også er samme grunnen til at de ekte fotografene egentlig ikke har noe å frykte for fremtiden.
Det kan også tolkes på en annen måte. At visse ekte fotografer er mer opptatt av å ha "korrekt" utstyr uansett pris enn av å ta gode bilde med det utstyret de har.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...