Gå til innhold

Pentax K100D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det eneste vi finner som kan trekke litt ned er blitsknappens plassering bak på kameraet, til venstre for søkeren. Denne synes lite hensiktsmessig og litt merkelig. Hvorfor ikke bare plassere den foran til venstre for blitsen, der både Canon og Nikon har den?

Hvorfor gjøre som Canon og Nikon? Er deres måte mer praktisk på noen som helst måte? Eller er det bare snakk om en vanesak? Jeg har ingen problemer med blitz-plasseringen til Pentax, og den er lettere å nå der enn foran og til høyre. Du treffer den uten problem med øyet i søkeren, så hva er problemet?

 

Senterskarpheten til Pentax' kitobjektiv virker noe soft i kantene

:lol:

Lenke til kommentar

Selvsagt gjorde jeg det. ;) Kunne bare ikke motstå... :p

 

Vurderingen var at den er lettere tilgjengelig på fremsiden av kameraet enn på baksiden hvis man holder kameraet korrekt.

 

Men, det er ikke noen stor greie å henge seg opp i dette. Det er ikke store greia å pirke på, på et kamera som har en svært godt gjennomtenkt ytre design.

Lenke til kommentar
God test, men skjønte meg ikke på den der " Senterskarpheten til Pentax' kitobjektiv virker noe soft i kantene"

7339542[/snapback]

 

Øhø... :blush: Takk. Hva angår det med senterskarpheten, så mente jeg kantene på motivet - ikke objektivet. Burde kanskje endre ordlyden noe, men nå som testen er ute er det kanskje best å la den være i fred?

Lenke til kommentar

Bra test.

Vil kommentere to ting...;

"Herr Brun" Kommenterte kritikken mot blitsknappen. For min del kunne den interne blitsen bare blitt fjernet på alle DSLR... dvs; Jeg har brukt min ved ca 4 eksponeringer, resten har jeg tatt med ekstern blits. Intern blits er jo kun brukbar for å rette masse lys RETT i trynet på de du tar bilder av. Jeg håper inderlig at alle med et DSLR som faktisk ønsker å ta bra bilder, kjøper en kraftigere blits med vridbart hode etc. Hvor knappen for den interne da sitter.... who gives a c**p?

 

"Fulgu" kommenterte en annen ting jeg reagerte på; "Bare 6 megapixel".

Jeg er litt enig med Fulgu. Dere har skrevet artikkler om hvorfor megapixelracet er så meningsløst..., men så pusher dere på selv. Rart? ... ... men jeg er litt enig da; de kunne gjerne gitt det 8 mpix. Når det er sagt; 6 er en god start, og var ikke dette kameraet beregnet på førstegangskjøpere uansett? ;)

Lenke til kommentar
Kisgogl: Dette er et kamera for førstegangskjøpere. Det er bedre å få et bilde med flatt blitzlys enn ikke noe bilde.

7341844[/snapback]

Ja, og jeg er enig med deg at knappens posisjon sikkert ikke er et problem for de fleste.

Håpte også at mitt inlegg kunne fungere som et lite spark i r*** til folk som tror at den innebygde blitsen er bra; Kjøp en kraftig blits, og nye helt muligheter åpner seg!

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar
Uff, og jeg som vanligvis er stavenazi.  :blush:  :cry:

7345705[/snapback]

Du ble eid :D

Nei seriøst, det er god kvalitet på artiklene dine, også på rettskrivingen. Er vanskelig å korrekturlese noe en selv har skrevet.

7345717[/snapback]

 

 

Sant nok (begge deler). Erik og jeg forsøker å korrekturlese hverandres artikler, men det er ikke alltid vi har tid, desverre.

Lenke til kommentar
Bra test.

Vil kommentere to ting...;

"Herr Brun" Kommenterte kritikken mot blitsknappen. For min del kunne den interne blitsen bare blitt fjernet på alle DSLR... dvs; Jeg har brukt min ved ca 4 eksponeringer, resten har jeg tatt med ekstern blits. Intern blits er jo kun brukbar for å rette masse lys RETT i trynet på de du tar bilder av. Jeg håper inderlig at alle med et DSLR som faktisk ønsker å ta bra bilder, kjøper en kraftigere blits med vridbart hode etc. Hvor knappen for den interne da sitter.... who gives a c**p?

 

Jeg er ikke enig med deg i interne blitser er ubrukelige. På enkelte modeller av Nikon DSLR kan den interne blitsen brukes til å kontrollere eksterne blitser trådløst, og er i så måte et fortreffelig verktøy. Dessuten er den interne blitsen godt egnet til utfylling av bakgrunnsbelyste motiv (det normalt ikke nødvendig med en kraftig blits til dette).

Jeg har både D2x og D200, og hadde tatt imot D200 sin interne blits på D2X med takk (til slavestyring av eksterne blitser). Den interne blitsen er et verktøy, og om man ikke vil bruke den så er det jo bare å la være å slå den opp (den jo ikke i veien for noenting).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...