Gå til innhold

Samsung SGH-D900 Tråden - Spørsmål og Erfaringer


MeSs

Anbefalte innlegg

På tide med en D900 Tråd!!

Jeg har hatt min D900 siden 6.Sept, da er det på tide å si noen erfaringer til di som lurer på å kjøpe!

For det første så er det en super telefon :)

 

Menysystemet er helt konge, veldig oversiktlig og lett å navigere i.

 

Skjermen har jeg ikkeno annet å si enn at den er helt super.

 

Lyden er bra, mulighet for custom ringetoner (ringe og vibrere), eller bare ringe/vibrere), ikke mulighet for custom sms lyder (enda, her og, mulighet for å ha både lyd og vibrering, eller bare en av dela)

 

Mp3 spillern virker veldig bra, har ikke hatt noen problemer med den.

 

Lagring, her er det en ting jeg ikke liker, om man har minnekort kan man ikke flytte ting direkte fra pc til minnekort, må innom mobilen med mindre man har noen andre tilkoblingsmuligheter annet enn usb kabeln som følger med.

 

Batteri, holder lenge om man ikke driver konstant med kamera/spill/prating. Ellers går det relativt fort tomt.

 

Kameraet er også veldig bra, blir veldig klare bilder om man har nok lys, ikke veldig bra i mørket.

 

VELDIG god å betjene generelt, knapper sitter akkurat passe til.. Første telefon jeg har hatt som ikke har klikka på så "kort" stund, har ikke hatt noen problemer med den..

Ett annet pluss er at dekselet er laget av noe gummilignende saker, så telefon ser fortsatt ut som ny, og den er brukt like "hardt" som Sony Ericsson telefona jeg har hatt (K700i/K750i som forøvrig ikke så ut etterhvert)

 

Jeg gir tlf 4,5 av 6 mulige om jeg skal gi den no poeng.

 

Så har jeg noen spørsmål, er det mulig å oppgradere firmwaren selv??

Mvh

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lagring, her er det en ting jeg ikke liker, om man har minnekort kan man ikke flytte ting direkte fra pc til minnekort, må innom mobilen med mindre man har noen andre tilkoblingsmuligheter annet enn usb kabeln som følger med.

Vil dette bety betydelige problemer dersom man ønsker å laste inn større mengder mp3 til mobilen for å bruke den som mp3-spiller?

Og er det tungvint å flytte filer fra telefonen til minnekortet?

Hvordan er det med bildene kameraet tar, vil de lagres på selve telefonen eller minnekort, evt finnes det noen mulighet til å velge dette selv?

 

Selv har jeg ikke D900, men er på utkikk etter en 3megapiksel mobiltelefon med grei mp3-spiller som ellers er god i bruk. Har til nå vurdert K800 som den sterkeste, men nå som jeg har begynt å snuse litt på D900 virker den mer og mer interessant i mine øyne.

Lenke til kommentar

Anbefaler også denne telefonen på det varmeste

Overføring av store filer etc gjør jeg gjennom adapteren+minnekort satt rett i pc`en ..det går kjapt

Bildene du tar legger seg i telefonen og jeg tror ikke du kan velge at de skal legges direkte i minnekortet. De kan enkelt overføres manuelt selvsagt

Kan også nevne at det til tider kan savnes enkelte sanger i f.eks en cd. Dette fordi om sangtittelen blir for stor så klarer ikke telefonen lese sangen

Eks: Rage Against the machine - 01 Killing in the name - www.torrent.com

Disse fikser du på selv om du vil ha de med(tar bort www.torrent.com)

Bildene synes jeg blir ganske bra. Det er selvsagt et evig mobilkamera problem å få topp bilder i mørket...

Anbefaler a2dp saken der om du kjøper deg trådløst headsett så funker dette kanonbra på denne telefonen

Skjermen er fantastisk og telefonen ganske vakker.....

Lenke til kommentar

Takk for godt svar :)

 

Har nesten forelsket meg i denne telefonen nå, hørt det kommer en oppdatert versjon av den over nyttår, med 150mb innebygget minne, 3G og et par andre ekstra funksjoner. Men i mine øyne er ikke dette verdt å vente på, spesielt siden den telefonen jeg har nå begynner å dra på årene.

 

Jeg tviler på at video-telefoni vil slå særlig godt an med det første, og EDGE er mer enn raskt nok for internett sånn som mulighetene er i dag. Radio har jeg hatt på mp3-spilleren min lenge, men har i 98% av tilfellene valgt bort radioen for mp3 og vil nok ikke savne denne funksjonen.

 

Det problemet du nevner om at bildene lagres direkte på telefonen kan hende fikses i en firmware-oppdatering, da alle tester jeg har lest av telefonen påpeker dette. Dersom Samsung lytter til kundene på dette området, tror jeg vi kan eliminere den ulempen om en kort tid.

 

Når det gjelder A2DP så er slike headset rimelig dyre for tiden om jeg ikke tar feil :) Det medfølgende settet som følger med får hard kritikk i testene, men overgang til 3,5mm minijack kan kjøpes for rundt 50-lappen, så blir nok den løsningen jeg ender opp med. Kombinert med et 2gb microSD-minnekort håper jeg denne telefonen vil tilfredsstille mien behov som både kamera og mp3 :)

Lenke til kommentar

Denne mobilen virker utrolig bra, og tror ikke at den oppdaterte versjonen Joy er noe å vente på, da ville jeg heller kjøpt meg SGH-Z720, som virker som nesten akkurat samme mobil som Joy, bare at den har mindre minne (som kan kjøpes) , men den skal ha HSPDA. Noen som har hørt noe om denne tlf?

Lenke til kommentar

Jeg kunne godt tenkt meg D900, men trenger svar på noen spørsmål før jeg vurderer å snope meg en:

 

1. Har mp3-spilleren equalizer, der man selv kan stille inn ulike deler av frekvensspekteret? Altså ikke en leke-equalizer, der Samsung har stilt inn, og intet kan endres.

 

2. Er det bra med bass i mp3-spilleren? Ellers er den ubrukelig for meg.

 

3. Kalenderen på de mange Samsunger jeg har hatt har hatt klare begrensninger mht. antall tegn i emnet. Dersom man synker, kuttes såpass mye av emnet, at man må inn og lage forkortelser. Er det slik på D900 også?

 

4. Kan man redigere deler av ord i T9-modus, når man skriver meldinger? Det vanlige er at man først må slette hele ordet.

 

5. På Samsung er jeg vant med at det man ser på displayet ikke er det samme som man får når bildet er tatt. Mener å huske at bildet viser mer i bredden enn diplayet viser. Hvordan er det på D900?

 

6. Genereres det dato eller andre unike filnavn når man tar bilder? Altså ikke Picture 001, slik vanlig har vært.

 

På forhånd takk for hjelpen!

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Har ikke telefonen selv, men har lest en del tester, og der påpeker de at man med kameraet får man med mer i bredden når man tar bilder, enn det man ser i søkeren. Så ja, jeg vil tro dette er en tradisjon Samsung har valgt å videreføre :)

 

Forøvrig gode spørsmål, gleder meg til noen kan besvare dem, det vil også avgjøre saken om jeg går til innkjøp av en slik en, selv om jeg så langt er 95% overbevist om at dette er mobilen for meg :)

 

Når det gjelder Z720 vil jeg gjette på at denne blir en del dyrere enn D900.

Endret av NoXify
Lenke til kommentar
Har ikke telefonen selv, men har lest en del tester, og der påpeker de at man med kameraet får man med mer i bredden når man tar bilder, enn det man ser i søkeren. Så ja, jeg vil tro dette er en tradisjon Samsung har valgt å videreføre :)

 

Forøvrig gode spørsmål, gleder meg til noen kan besvare dem, det vil også avgjøre saken om jeg går til innkjøp av en slik en, selv om jeg så langt er 95% overbevist om at dette er mobilen for meg :)

 

Når det gjelder Z720 vil jeg gjette på at denne blir en del dyrere enn D900.

7324287[/snapback]

 

 

Ok, så lenge søkeren ikke viser mer enn det som faktisk kommer med på bildet, er det ok.

 

Samsung er topp design, topp kvalitet, men for meg et kompromiss kontra Nokia og Sony Ericsson. Samsung levere ikke like bra PC-programvare som de to konkurrentene, samtidig som overføring av filer til/fra mapper er temmelig rigid. Overføringshastighene er heller ikke å hoppe i taket av, men jeg har ikke prøvd Samsung med USB 2.0-hastighet, noe D900 heldigvis har.

 

Z720 blir nok dyrere, men den er vel så fristende som D900. Dessuten er den oppgitt med en god del bedre batteritid, men dette med batteritid er jo relativt ut fra bruken.

Lenke til kommentar

1. der er ikke equalizer, men ferdig innstilte lydbilder i form av KLASSISK-JAZZ-ROCK-NORMAL

Mann kan også velge 3D lyd

Det er viktig å påpeke at denne telefonen kan spille av musikk i bakgrunnen mens mann holder på med annet. Det har vistnok ikke vært mulighet tidligere...

2. Om der er bass....jeg vet jeg har lest at samsung sin musikk spiller ikke er like god som sony ericsson og nokia på dette området

De høretelefonene som følger med blir jo slaktet i amobil sin test(jeg har ikke prøvd dem) men det er ikke noe gale med bassen gjennom a2dp headsettet jeg bruker. Uansett kan det kjøpes 3.5 minijack og så bruke eget headsett

3. Kalenderen fikk ikke alle opplysninger med da jeg synket så det er sikkert det samme. Jeg hadde tidligere htc tytn og der der ubegrenset med muligheter....kalenderen i d900 er ikke proff, men du får med det viktigste

4. Ved å legge inn nye ord i t9 funksjonen så legges det ordet du vil ha inn. du får blank skjerm og legger inn det ordt du vil ha

5. Bildet kommer mere i bredden. Det har du rett i.... har dog ikke vært noe problem for meg. der er flere muligheter for hvordan du vil at det skal vises uten at jeg har testet dem enda

6. Bildene kommer som "ta foto"(dette kan endres til hva du vil) og 0001 jpg

 

Denne telefonen valgte jeg faktisk ut selv om pris ikke betydde noe.........Nokia er et merke jeg aldri kommer til å kjøpe igjen, sony begynner å gi meg samme "feelingen" Jeg leita og leste til jeg ble grå i håret og endet opp med denne flotte telefonen

Ordet flotte telefoner er noe sony og nokia(med unntak av sirroco telefonen) ikke får til lenger

Samsung var nytt bekjentskap for meg, å selv om de "store" fortsatt er best på enkelte områder så angrer jeg ikke på kjøpet mitt

Lenke til kommentar

Andynator:

 

Takk for svarene! Det er til god hjelp.

 

Ikke alle svarene gledet, men det er jo ikke din skyld :)

 

Noen kommentarer til svarene:

 

1. Driiit! Samsungs måte å gjøre det på er ikke bra. Og 3-D-lyden er fullstendig ubrukelig. Den ødelegger musikken. Samsungs ingeniører kan ikke godkjenne noe slikt med mindre de hærer dårlig, eller har vært dritas.

 

2. Minijack er fine greier. Et par skikkelige hodetelefoner forbedrer det meste.

 

Men uansett ligger Samsung et stykke bak Nokia på musikk, og et enda større stykke bak Sony Ericsson. Ikke har de giddet å klemme inn radio heller. Det er vel kun 2 Samsungmodeller som har radio. X700 er en av dem.

 

3. Shit! Sære Samsung!

 

Av erfaring vet jeg også at synkefunksjonen ikke klarer å overføre kalenderoppføringer med repetisjon til telefonen. Man må gå inn i Samsungs redigeringsprogram og angi dette manuelt, og så overføre til telefonen. Helt utrolig!

 

At Samsungtelefoner flest ikke støtter postadresser i telefonboken er heller ikke noe nytt.

 

4. Jeg mente, om man kunne slette ordet bokstav for bokstav, altså uten å slette hele ordet.

 

6. Ok. Altså ikke noe nytt der. Bildene blir derfor ikke unike. Når bildene er slettet fra telefonen, starter genereringen på 0 igjen (f.eks Bilde 001). Når disse overføres til PC'en ligger det kanskjer bilder med likt navn i samme mappe, og det går jo ikke. Man må i så fall endre filnavnene manuelt med navn eller dato etter at de er lagt på harddisken.

 

 

En ting jeg glemte å spørre om: Profiler.

 

En ting som har skjedd på D900 er at man kan ha vibrasjon og ringetone samtidig! Dette klarte sære Samsung å få til i 2006! Riktignok finnes det enkelte ringetoner med vibrafunksjon, men det er ikke godt nok.

 

Nå tilbys det følgende:

 

Vibrasjon, ringetone og vibrasjon, vibrasjon, så ringetone og ringetone, så vibrasjon.

 

Ok, takk i gjen for svar. Godt å høre du er fornøyd med telefonen :)

 

 

Jeg er fremdeles litt fristet til å kjøpe Samsung. Nokia har for mye softwareproblemer, og utseendet er jevnt over på det jevne, om du kan si det slik. Sony Ericsson kommer heller ikke opp mot Samsung på utseende.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

heisann

T9 saken kan du ikke ta bokstav for bokstav,hele ordet må skrives inn

Hva ville du vite om profiler??

 

Ellers er det som sagt en nydelig telefon som er svakere på mp3 og kalender enn nokia/sony men som scorer høyt på andre faktorer

Nokia/sony telefonene blir som en gris i andedammen utseendemessig

Jeg har fått mange komplimanger for telefonen og mange er interesert i å vite om den...

Skjermen, menyer og utseende er kanon bra

Liker også frontbildet i telefonen som skifter karakter alt etter tidspunkt på døgnet eller hvor du er i verden

Selv om amobil ikke likte følgende funksjon så digger jeg den.......meldingene kommer opp ord for ord i et normalt lesetempo(kan skrus av), skriver du inn "kyss båt taxi" etc kommer disse opp i form av bilder/animasjoner

Telefonen har tyverisikring(noe jeg ikke har testet enda)

Men noe som er veldig viktig er at telefonen IKKE HENGER

J.....nokia/sony og forøvrig min tidligere tytn som ikke henger med i svingene

Lenke til kommentar
heisann

T9 saken kan du ikke ta bokstav for bokstav,hele ordet må skrives inn

Hva ville du vite om profiler??

 

Ellers er det som sagt en nydelig telefon som er svakere på mp3 og kalender enn nokia/sony men som scorer høyt på andre faktorer

Nokia/sony telefonene blir som en gris i andedammen utseendemessig

Jeg har fått mange komplimanger for telefonen og mange er interesert i å vite om den...

Skjermen, menyer og utseende er kanon bra

Liker også frontbildet i telefonen som skifter karakter alt etter tidspunkt på døgnet eller hvor du er i verden

Selv om amobil ikke likte følgende funksjon så digger jeg den.......meldingene kommer opp ord for ord i et normalt lesetempo(kan skrus av), skriver du inn "kyss båt taxi" etc kommer disse opp i form av bilder/animasjoner

Telefonen har tyverisikring(noe jeg ikke har testet enda)

Men noe som er veldig viktig er at telefonen IKKE HENGER

J.....nokia/sony og forøvrig min tidligere tytn som ikke henger med i svingene

7325174[/snapback]

 

 

Har den profiler?

 

Ellers er jeg enig i dine synspunkter.

Lenke til kommentar
Lagring, her er det en ting jeg ikke liker, om man har minnekort kan man ikke flytte ting direkte fra pc til minnekort, må innom mobilen med mindre man har noen andre tilkoblingsmuligheter annet enn usb kabeln som følger med.

Om du går inn på Instillinger > USB-Instillinger > Velg Masselager...

Då kan du overføre rett til minnekortet fra PC..

 

EDIT: Einaste som plagar meg med telefonen er at ein ikkje kan ha meir enn 4 spelelister, og at kvar speleliste er begrensa til 30 songar.

 

- marius

Endret av mariusk
Lenke til kommentar
Ellers er det som sagt en nydelig telefon som er svakere på mp3 og kalender enn nokia/sony men som scorer høyt på andre faktorer

7325174[/snapback]

Vil du betegne kvaliteten på mp3-spilleren som dårlig? På hvilken måte? Dårlig lyd/innstillingsmuligheter på software? Mp3-delen av telefonen kommer til å bli viktig for meg, så dette er noe jeg trenger svar på før jeg eventuelt bestemmer meg.

 

Har lest andre tester, og de fleste påpeker at mp3-spilleren er bra, men at de medfølgende øreproppene ikke holder mål. Dette vil være av liten/ingen betydning for meg, da jeg vil bruke en 3,5mm minijack-overgang og egne propper.

 

Ellers høres telefonen bra ut. Kalender har jeg aldri brukt på telefonen, og trenger heller ingen spesielle proff-funksjoner utover dette.

Lenke til kommentar

mp3 spilleren i forhold til de beste i nokia og sony kan nok ikke sammenlignes...

Telefonen har bra mp3 spiller mens de beste har god mp3 spiller

Jeg ser/leser også at de hodetelefonene som følger med ikke duger......men de har jeg ikke prøvd

Det var viktig for meg og ha bluetooth versjon 2.0 sammen med a2dp(sjelden kombinasjon)

 

Kan nevne hvordan musikkmappene fungerer i telefonen(for de som er nye i samsungs verden)

Du har 4 mapper tilgjengeligt som hver rommer 30 sanger

4x 30 sanger er 120 sanger

Så selv om du har 200 sanger på minnekortet ditt kan du kun legge 120 klar for bruk om gangen. Her er det selvsagt enkelt å dra ut "u2" sitt album til fordel for "oasis"

Lenke til kommentar
Kan nevne hvordan musikkmappene fungerer i telefonen(for de som er nye i samsungs verden)

Du har 4 mapper tilgjengeligt som hver rommer 30 sanger

4x 30 sanger er 120 sanger

Så selv om du har 200 sanger på minnekortet ditt kan du kun legge 120 klar for bruk om gangen. Her er det selvsagt enkelt å dra ut "u2" sitt album til fordel for "oasis"

Du sei det egentlig som det er.. Du kan kun lage 4 spelelister á 30 sangar.

Så kan du bytte mellom dei...

Du kan sjølvsagt gå rett i ei mappe og spele ein sang fra den, men når sangen er slutt vil den ikkje hoppe til neste song.

 

- marius

Lenke til kommentar

Takk for hurtige og presise svar :D

 

Trekker litt ned dette, skulle gjerne hatt en litt mer omfattende mp3-del. Tror nok ikke dette vil hindre meg fra å velge den likevel, men godt at dere nevner det, ettersom det da kanskje ikke vil være fullt så nødvendig med 2Gb minne kontra 1Gb.

 

Noen som vet om det er muligheter for å legge inn filmsnutter på telefonen? Skjermen er jo meget klar og fin, egner seg vel bra for sånt? Eventuelt hvilke videofiler spiller den? (Ja, vet jeg ber om mye når jeg forventer at en 12,9mm tykk mobiltelefon skal erstatte en iPod video fullt ut, noe jeg heller ikke gjør, men hadde jo vært artig å vite)

 

Har blomstret opp til en fin tråd dette :D En fin tråd om en fin telefon ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...