Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hjelp med en database (Systemutvikling)


Anbefalte innlegg

God morgen!

Jeg sliter med denne oppgaven:

Tema: Konserthus for jazz- og rockeklubb.

 

I en større by her i landet har en jazz-og rockeklubb fårr permanent leie i et hus der de blant annet har satt i stand to konsertlokaler av ulik størrelse. Den lille salen har navnet Community, mens den store heter Society. Community har 80 publikumsplasser og brukes til intime jazzkonserter, mens Society og har plass til 200 publikumplasser og er mer beregnet på rockekonserter.

 

Styret i klubben har oppnevnt en gruppe som er satt sammen av klubbmedlemmer. Gruppen har ansvaret for å sette opp konsertprogrammer, gjøre avtaler med band som skal spille, og sørge for best mulig avvikling av konsertene. Den har ikke ansvaret for markedsføringsarbeidet, men leverer informasjon om planer til de medlemmene som driver den delen av virksomheten.

 

Arbeidet til konsertgruppen forutsetter god planlegging og organisering, kontakt med band og med markedsføringsgruppen, øvrige medlemmer i klubben og offentlige instanser.

Gruppen har til nå regneark til å holde oversikt over konsertplanene og bruken av lokalene, men blant annet i forbindelse med noe utvidede arbeidsoppgaver den er tiltenkt, vurderer den det slik at det at regneark ikke gir god støtte til arbeidet, og den ønsker derfor å utvikle et databasesytem. Det er denne databasen jeg skal lage og utvikle.

 

Eks på et regneark

Dato Tid Sal Plasser Band Stil Kontakt

person Tlf Produsent tlf

06.04.06 19.00 Community 80 Pun Rock Ole 9999999 Per 9000000

07.05.06 19.30 Society 200 Lon Metal Per 9002000 Klas 5000000

 

 

Jeg trenger skikkelig hjelp!

Noen som er flinke her?

Tuuusentakk på forhånd :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  • Tabellen Band inneholder informasjon om bandet (kontaktinformasjon osv.).
  • Tabellen Lokale inneholder informasjon om lokalet som konserten skal holdes i. (Kan muligens sløyfes, men grei å ha hvis dere skal utvide til plassreservasjon osv.)
  • Tabellen Spillejobb inneholder informasjon om tid, dato, band og sal.

Det er iallfall en mulig start, håper det gir dere noen hint til videre tankegang.

Lenke til kommentar

De tre tabellene der har jeg, de var ganske tydelige.

Jeg har også laget en tabell for produsent nå, når det står produsent i det skjemaet så vil jeg tro de mener den som har ansvaret for konserten, altså en av medlemmene i denne gruppa.

Har også regnet med at en konsert kan ha flere artister/band, og det blir da mange-til-mange-relasjoner, som ender opp i en ny tabell "Program".

Det står ingen ting i forberedelsesdelen om salg av billetter, men jeg tipper det kommer på oppgaven i morgen, så jeg har laget en tabell som lar folk reservere billetter. Den heter da "Publikum" og knyttes til tabellen Konsert.

 

Skal snart begynne å teste litt i access, og da kan jeg forhåpentligvis få lastet opp bilde av relasjonene etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg har slått meg til ro med de tabellene jeg har der nå. Så får vi se når oppgaven kommer i morgen. Kanskje handler det om billettpriser så man må fram med det i tillegg. Vanskelig å si på forhånd egentlig, men tror jeg skal komme langt med det oppsettet der. Spurte læreren min også (som da har lov å svare på spørsmål), og han sa at det så bra ut. :)

 

Spørs også hvordan hoved og delskjema skal bli seende ut da, det kommer jo også an på hva de er ute etter i oppgaven.

Lenke til kommentar
Jeg har slått meg til ro med de tabellene jeg har der nå. Så får vi se når oppgaven kommer i morgen. Kanskje handler det om billettpriser så man må fram med det i tillegg. Vanskelig å si på forhånd egentlig, men tror jeg skal komme langt med det oppsettet der. Spurte læreren min også (som da har lov å svare på spørsmål), og han sa at det så bra ut. :)

 

Spørs også hvordan hoved og delskjema skal bli seende ut da, det kommer jo også an på hva de er ute etter i oppgaven.

7297812[/snapback]

 

Ja, jeg syns du har fått til mye bra! :)

Men hadde du også den rosa boka i VK2? Hadde vært greit å finne oppgave som ligner.. bare for å se på mulighetene. Er ferdig med mine tabeller også, men hvordan går du frem videre nå?

Endret av multiplum
Lenke til kommentar

Vi brukte faktisk aldri noen bok vi. :p Men jeg fikk en oppgave av læreren min i dag som vi hadde løst tidligere, og den ligna veldig mye på denne her. Samme opplegget med arrangetment av konserter og oversikt over artister/band osv. Han ga meg også en ferdig database av den oppgaven (tror jeg det var), har ikke sjekka den ut enda, men tenkte å gjøre det snart. Hvis den ligner en del på den oppgaven her så kan det jo være nyttig. Kan alltids sende over filen til deg også. :)

Lenke til kommentar
Vi brukte faktisk aldri noen bok vi. :p Men jeg fikk en oppgave av læreren min i  dag som vi hadde løst tidligere, og den ligna veldig mye på denne her. Samme opplegget med arrangetment av konserter og oversikt over artister/band osv. Han ga meg også en ferdig database av den oppgaven (tror jeg det var), har ikke sjekka den ut enda, men tenkte å gjøre det snart. Hvis den ligner en del på den oppgaven her så kan det jo være nyttig. Kan alltids sende over filen til deg også. :)

7297914[/snapback]

 

Dere hadde ikke det nei, hehe! :!:

Så snill læreren din er :) Ja, kan ikke du sende den over til meg når du er ferdig med den? Jeg har ingen oppgaver i boka mi som ligner jeg :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...