Gå til innhold

Er dette en bra "all-round"-PC? Pris ca. 13 000


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg skal nå gå til anskaffelse av ny PC. Den skal brukes til det meste egentlig, både spilling, filmvisning, musikkspilling, videoredigering, bilderedigering, internett, annet kontorarbeid osv. Jeg er ingen veldig aktiv gamer, men spiller litt, og vil ha muligheten til å få en del ut av det. Prisklasse, ca. 13 000.

 

Det kan hende jeg prøver meg på overklokking etterhvert, men det er ikke noe jeg legger stor vekt på.

 

Oppsettet jeg har kommet fram til er som følger:

- Hovedkort: Asus P5W DH Deluxe

- Prosessor: Intel Core 2 Duo E6600

- Minne: OCZ Platinum XTC Dual Channel PC-6400 2048MB (2x1024MB)

- Grafikkort: Point Of View GeForce 7900 GS Edit: MSI GeForce 7900 GTO 512 MB

- Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA

- PSU: MIST 500W

- Skjerm: LG Flatron L204WT

 

Handlevogn her. ;)

 

Jeg har en DVD-brenner fra før som jeg har tenkt å bruke. Kabinett skal selvbygges. :dremel:

Jeg har tenkt å finne meg tastatur og mus etterhvert, men hvis noen har noen bra anbefalinger her, bare kom med dem.

 

Jeg synes dette ser ut som et ganke bra oppsett, har prøvd å få så mye for pengene som mulig. Hadde vært fint å få noen andres meninger om det også. Håper det vil vare en stund uten at jeg trenger så mange oppgraderinger.

 

Vurderer å kjøpe 600 W PSU isteden, hva tror dere andre om det?

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å bruke så mye mer på grafikkort, men kan jo alltids vurdere det. Hadde først tenkt å ta 7600 GT, det har jo fått mye bra omtale, men fant ut at jeg skulle gå litt opp.

 

Vet ikke hvordan det er med ytelse i forhold til pris på 7600 GT, 7900 GS og 7900 GTO, får jeg mer for pengene hvis jeg går opp litt?

 

Vil helst ikke gå over 2000 kr.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Noe jeg synes er en ulempe med 7900 GTO, er at det ser ut til å ta to kortplasser, selv om det er noe man ikke bør legge veldig mye vekt på...

Hovedpoenget er jo at jeg synes det koster litt mye i forhold til hva jeg hadde tenkt å bruke på grafikkort.

 

Hva med 7900 GT, f.eks. dette, er det en bra mellomting tro? Er det veldig mye dårligere enn GTO?

Lenke til kommentar

Ikke veldig mye dårligere nei, de merker neppe mye forskjell i praksis. Men standardkjøleren til GT bråker helt ufattelig mye, og det er umulig å bruke PCen med så høyt støynivå uten å få hodepine - jeg snakker av erfaring. Så da må du bytte den ut, og så tar det opp to kortplasser igjen, jeg kjenner ikke til noen kjøler for det kortet som er like liten som referansedesignet. Og skal du bytte ut kjøleren er du på prisnivået til 7900GTO igjen.

 

Spørsmålet er om du egentlig trenger noen av delene. hvis du som du sier "ikke er noen veldig aktiv gamer" så holder vel egntlig 7900GS helt greit.

 

Når det gjelder tastatur og mus, så bruker jeg selv Saitek Eclipse og Logitech MX518 - begge deler kan anbefales på det desidert vameste, de funker bra til alt mulig rart.

Lenke til kommentar
Noe jeg synes er en ulempe med 7900 GTO, er at det ser ut til å ta to kortplasser, selv om det er noe man ikke bør legge veldig mye vekt på...

Hovedpoenget er jo at jeg synes det koster litt mye i forhold til hva jeg hadde tenkt å bruke på grafikkort.

 

Hva med 7900 GT, f.eks. dette, er det en bra mellomting tro? Er det veldig mye dårligere enn GTO?

7262520[/snapback]

 

gto=gtx, de har satt ned hastigheten på mhz derfor navnet gto.

 

du får 512mb ram istedenfor 256mb ram som kommer godt med ved å spill på fullt.

du får fet kjøler som tar luften rett ut av kabinettet istedenfor å øke varmen inne i kabinettet, lite lyd også, du sparer penger på å kansje måtte kjøpe kjøler senere samt frakt.

 

du får 200mhz mer og rytte på.

30% raskere for noen skarve hundrelapper som inkluderer dobbelt med ram og fet kjøler.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Det er veldig fristende med det GTO-kortet, ja... :hmm:

 

En annen ting jeg tenker litt på, er at jeg mest sannsynlig skal ha vannkjøling etterhvert (eller med en gang). Hvis jeg da skal vannkjøle grafikkortet, vil jeg helst ikke kjøpe et kort som er dyrere pga. en rå kjøler. Dessuten vil det jo da ikke gjøre så mye at den bråker litt heller.

 

Men nå er det ikke sikkert at jeg vannkjøler kortet heller, så det bør jo ha en luftkjøler som duger...

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper stillegående kjølere i utgangspunktet så trur jeg ikke du vil føle noe sterkte behov for fannkjøling i det hele tatt med Papst-vifter, mcubed bigNG-viftestyring, TT big Typhoon på CPU og Zlaman VF900 på GPU blir det så stillegående at du bare trenger vannkjøling hvis du skal overklokke noe fryktelig. Men uansett hva du gjør, så tro meg, du vil viftelig ikke bruke stock-kjøleren på 79GT. Ikke midertidig heller. Jeg overdriver ikke, den bråker virtelig helt utrolig mye! som sagt, kjøleren på GTO eller GTX stillegående og du behøver ikke bytte den ut. Vannkjøling er som sagt bare nødvendig hvis du skal overklokke speislet mye.

Lenke til kommentar

Jada. Men vannkjøling er GØY! :dremel:

 

Tror jeg går for GTO-kortet. Virker som et utrolig bra kjøp.

 

Er fortsatt litt i tvil ang. PSU...

Det er jo klart at en 500W klarer å dra det systemet her, men det jeg tenker på, er om det kan bli nødvendig med mer i fremtiden... Tror jeg går for 500W, men hadde vært fint med noen andres meninger om dette.

Lenke til kommentar

Veldig vanskelig å si. Etter hvert som verden innser at vi har et problem med forbruk av strøm (og forbruk av alt annet også, for den saks skyld), så tror jeg at strømforbruket vil reduseres noe. 8800-serien med GPUer var tross alt ikke så fæle på strømforbruket som vi var redd for, selvfølgelig er det langt over streken for mye, men allikevel... CPUene har jo gått drasitsk ned i forbruket i det siste, det samme kommer svært sannsynlig til å skje på andre fronter også, men om det finnes PCer slik vi kjenner dem nå om 4-5 år er vanskelig å si... hovedproblemet når man skal beholde en PSU lenge er ofte at standardene utdateres. Man kan bruke adaptere for det meste, men på et punkt er det ikke noe vits i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...