Gå til innhold

Firefox er tregt, IE er middels, Opera er raskest


Anbefalte innlegg

I november 2004 ble Firefox 1.0 lansert av Mozilla. Mozilla hadde laget nettlesere i ganske lang tid, men det var først i slutten av 2004 at hypen startet. Populariteten til Firefox steg gradvis, og ett år senere hadde programmet blitt lastet ned 125.000.000 ganger.

firefox-logo-64x64.png

Suksessen skyldes i all hovedsak de mange sikkerhetshullene som ble avdekket i Internet Explorer, og takket være massive kampanjer hvor Microsoft ble hengt ut på det groveste for nettleseren sin, kapret Mozilla markedet for alle som vil være "in". Dette har grodd seg såpass fast i folket, at de fleste sitter og tror at Firefox er den beste nettleseren. Det er, dessverre for firefoxfansen, en sannhet med kraftige modifikasjoner.

 

Det finnes forøvrig ikke så mange forskjellige nettlesere på markedet hvis vi ser på renderingsmotor. De aller fleste bygger på enten Internet Explorer eller Firefox. Ettersom Mozilla utvikler med åpen kildekode, kan hvem som helst ta og forbedre (les:endre) kildekode, og lage en helt ny nettleser basert på Mozillas teknologi. For windowsbrukeren er det dermed tre typer nettleser-motorer som i hovedsak er tilgjengelige, nemlig IE, Mozilla og Opera. Opera kjører helt alene, og har ingen andre nettlesere som kjører på sin motor. Det gjør akkurat den nettleseren helt unik, og den har samtidig vært et altenrativt valg for Internet Explorer i mange, mange år.

win.jpg

Besøk Opera

 

Hypen av Firefox førte altså til at folk gikk bort fra Internet Explorer, og i dag ser som regel de med over gjennomsnittet peiling på datateknologi på IE-brukere som folk som ikke vet bedre. Det betenklige er at jeg som operabruker ser akkurat likedan på de som bruker Firefox. Kanskje ikke i så stor grad, men jeg begynner jo å lure på hvordan denne hypen kunne brenne seg så godt fast i folk.

 

Firefoxhordens hovedargument er at Firefox ikke er bloatware. Det er jo for såvidt sant, for nettleseren blir levert strippet for en hver funksjon. Brukeren kan, om ønskelig, laste ned Firefox Extensions som ofte øker brukeropplevelsen. Blant annet kan man installere tilleggsprogrammer som gjør at nettleseren scroller mykere, eller at den kan laste sider rendert med IE-motoren i egne faner.

 

Hvem som helst kan lage disse tilleggsprogrammene, og en som er ny på Firefox må gjerne laste ned og teste ut ganske mye før han/hun har funnet segt til rette med de funksjonene som er ønskelige. Og man vet da heller aldri om utvidelsen kanskje gjør nettleseren både tregere eller mer utsatt for å krasje.

 

Opera blir av noen kalt for Bloatware, noe som er rart ettersom installasjonsfilen (uten multilanguage) for Opera 9.02 er på 4.6 MB. Firefox 1.5 er til sammenligning på 4.9 MB. Og på de 4.6 MB som installasjonsfilen tar, er det pakket inn adskillig mye mer funksjonalitet enn i Firefox. For Opera er ikke bloatware, det er en nettleser som er funksjonell. Du oppdager, etter å ha brukt den en stund, funksjoner og teknikker som er meget nyttige. Funksjoner du aldri hadde kommet på å lete etter selv i et uoversiktelig hav av firefox-uvidelser.

 

I Opera kan du gjøre alt på et sted. Du kan laste ned mailen din, snakke med folk på irc, gjøre notater, konfigurere utseendet, knapper og layout akkurat slik du selv vil ha det, nedlastningsklienten i egen fane(!), skru av css eller endre skjema (veldig nyttig på sider med svart bakgrunn), integrere hvilken som helst søkemotor i egen søkeboks (alt du trenger er søkeadressen til nettstedet du vil gjøre søket), og veldig mye mer enn dette.

 

Til syvende og sist ønsker jeg å poste en tabell over hastighetene til de forskjellige nettløeserne, slik at de som bruker Firefox kan få se hvor overlegent bra Opera er også på dette feltet:

 

 

URL til tabell

 

Jeg har sett så mange "eksperter" fnyse med nesen av alt annet enn Firefox, akkurat som om Firefox er den eneste aksepterte nettleseren på moder jord, eller den som er god nok for de som anser seg selv som flinkere enn gjennomsnittet. Jeg sier bare en ting: Hypen har tatt dere.

 

http://www.opera.com/download/

 

Sakset fra Operas hjemmesider:

 

BitTorrent

Du trenger ikke et eget BitTorrent-program for å laste ned store filer. Alt du må gjøre, er å klikke på en torrentlenke og starte nedlastingen.

 

Innholdsblokkerer

Kosmetisk kirurgi for nettsider. Fjern annonser eller bilder – valget er ditt. Høyreklikk (trykk på CTRL og klikk hvis du bruker Mac) på nettsiden, og velg Blokker innhold.

 

Miniatyrbildevisning

Det er enkelt å ha mange faner åpne samtidig i Opera. Men hvilken fane var det som hadde videoen du ville ha? Beveg musen over en fane for å se en miniatyrbildevisning.

 

Innstillinger for nettsted

Har du lyst til å vise et nettsted på en annen måte eller avvise enkelte informasjonskapsler? Vil du bare blokkere sprettoppvinduer på visse nettsteder? Høyreklikk og velg Innstillinger for nettsted.

 

Widgets

Små webprogrammer (multimedia, nyhetskanaler, spill med mer) som gir deg en enda morsommere dataopplevelse. Bruk Widgets-menyen til å oppdage nye widgets og få tilgang til favorittene dine. Gå til widgets.opera.com for å lære mer.

 

Forbedret redigering i rik tekst

Bruk avanserte tekstredigeringsfunksjoner for dagens mest populære webprogrammer

 

Overføringsbehandler

Du kan se nedlastingsfremdriften og få tilgang til alle nedlastingene fra ett enkelt overføringsbehandlervindu.

 

Fanevisning

Surf enklere og raskere på nettet ved å åpne flere nettsider i samme programvindu.

 

 

Integrert søk

Søk i Google, eBay, Amazon og flere med vårt integrerte søkefelt. Du kan også søke direkte i adressefeltet ved hjelp av nøkkelord (for eksempel "g" for Google).

 

Blokkering av sprettoppvinduer

Opera lar deg kontrollere om du skal blokkere alle sprettoppvinduer eller bare de du har bedt om.

 

Spol framover

Funksjonen Spol framover oppdager den mest sannsynlige "neste side-koblingen" og gjør navigeringen i flersidige dokumenter mye enklere, for eksempel søkeresultater og bildegallerier.

 

Passordhåndterer

Passordhåndtereren husker brukernavnene og passordene dine, slik at du ikke trenger å gjøre det selv.

 

Økter

Lagre en samling med åpne faner som en økt som du kan hente senere, eller start med sidene som var åpne sist gang Opera ble lukket.

 

Musbevegelser

Opera støtter musbevegelser, slik at du kan utføre visse bevegelser med musen for å få tilgang til vanlige funksjoner.

 

Hurtiginnstillinger

Hvis du trykker på F12, vises menyen Hurtiginnstillinger som brukes til å bytte innstillinger, for eksempel innstillinger for sprettoppvinduer, informasjonskapsler og annet.

 

Notater

Notater kan brukes i forbindelse med et nettsted eller annen bestemt informasjon som du vil se på senere igjen.

 

Tale

Du kan styre Opera ved å snakke til den, eller den kan lese dokumenter for deg. Tale tilbys for tiden på engelsk og kjører på Windows 2000 og XP.

 

Tastatursnarveier

I likhet med musbevegelser fører tastatursnarveier til at du surfer raskere og mer effektivt på nettet. Les mer om alle tastatursnarveiene i Opera.

 

Papirkurv

Hvis du ved et uhell lukker en fane, kan du hente den igjen fra papirkurven. Dette gjelder også for blokkerte sprettoppvinduer som du vil se.

 

Sikkerhetsfelt

Opera viser sikkerhetsinformasjon i adressefeltet. Hengelåsikonet angir sikkerhetsnivået for et nettsted.

 

Kryptering

Opera støtter Secure Socket Layer (SSL) versjon 3, og TLS 1.0 og 1.1. Opera støtter 256-biters kryptering, som er den beste standardkrypteringen for nettet.

 

Slette private data

Du kan tømme historikken og mellomlageret når du avslutter for å beskytte personvernet. Private data kan enkelt slettes når som helst ved å gå til Verktøy > Slett private data.

 

Informasjonskapselkontroll

Du har inngående kontroll på hvilke informasjonskapsler som skal aksepteres og avvises, deriblant forskjellige oppsett for forskjellige tjenere.

E-post og nettprat

 

Opera-e-post

Vår innebygde POP/IMAP-e-postklient er et kombinert e-postprogram, nyhetsleser, organisator av e-postlister og RSS/Atom-nyhetskanalleser.

 

IRC-prat

Kommuniser med mennesker over hele kloden ved hjelp av Operas IRC-pratklient. Prat privat eller i rom, eller del filer med venner og familie.

 

Dra og slipp

Legg til, fjern eller omorganiser knapper, søkefelt og verktøylinjer. Gå til Verktøy > Utseende.

 

Drakter

Ved hjelp av drakter kan nettleseren få det utseendet du ønsker. Gjør nettleseren personlig ved å gi den ikoner, farger og stil etter egen smak.

 

Språk

Opera er oversatt til en rekke språk, og du kan endre språk raskt. Gå til Innstillinger > Generelt.

 

Zoom

Du kan zoome innholdet på en nettside fra 20–1000 % ved hjelp zoomlisten eller tastene + og -.

 

Tekststørrelse og -farge

Du kan endre størrelse og farge på teksten samt stilen på koblinger og bakgrunnsfarger i henhold til egen smak i Innstillinger > Nettsider.

 

Brukerstilark

Opera leveres med en rekke ferdige stilark, deriblant tilgjengelighetsstilen.

 

Standarder som støttes

Vi støtter alle de viktigste webstandardene som for tiden er i bruk, inkludert CSS 2.1, XHTML 1.1, HTML 4.01, WML 2.0, ECMAScript, DOM 2 og SVG 1.1 Tiny.

 

Modus for liten skjerm

Når en side vises i modus for liten skjerm (Skift + F11), kan du se hvordan den vil se ut på en mobiltelefon eller en annen enhet med liten skjerm som kjører Opera.

 

Validere kode

Du kan validere HTML-koden til alle nettsider ved å trykke på Ctrl+Alt+V.

 

Veksle mellom grafikk og stilark

Grafikk og stilark kan slås på/av via verktøylinjene og snarveiene.

 

 

Informasjonspanel

Informasjonspanelet viser detaljer om siden som er åpen, for eksempel MIME-type, sidestørrelse, tegnkoding med mer.

 

Laste inn på nytt fra mellomlageret

Rediger kilden til åpne nettsider, og se resultatet umiddelbart. Gå til Verktøy > Avansert.

 

Fullskjermvisning

F11-tasten veksler til Operas projeksjonsmodus, der hele skjermen kan brukes til nettsurfing. Ved hjelp av et eventuelt projeksjonsstilark kan lysbilder vises som en presentasjon.

 

Fullskjermmodus

Opera støtter fullskjermmodus – en låsemodus der nettleseren kan brukes av datamaskiner uten tilsyn på offentlige steder.

 

Alt dette får du gratis(!)

...I love Opera!

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min laptop hadde nå kaldstart(oppstart av firefox med 4 tabs) på litt over 5 sekunder. En tynnklient som står ved siden av meg starter på 3 sekunder.

 

Greit nok at det er litt heftigere hardware på serveren enn den 800mhz i testen, men problemet med så lang kaldstart har jeg aldri opplevd.

Lenke til kommentar

Opera har også den desidert raskeste javascript-parseren.

Sjekk denne siden i Opera, IE og FF så ser du fort hvem som kjører raskest.

Regner med at den enorme hastighetsforskjellen skyldes at Opera rendrer CSS mye raskere en FF og IE da scriptet kontinuerlig flytter på 200 DIV elementer.

 

EDIT: Nå var faktisk ikke FF så mye tregere enn Opera lenger, men i IE kjører scriptet ekstrent tregt.

Endret av kaffenils
Lenke til kommentar

Ikke vet jeg hvorfor det skjer men jeg har prøvt Opera flere ganger, men ender alltid opp med å avionstallere det.

 

Grunn: Nettleseren henger seg rett og slett...program is not respondig og må avsluttes pga feil. At den er kjapp er det liten tvil om, men skal jeg bruke en nettleser fast vil jeg ikke måtte avslutte og starte den om igjen gang på gang.

Lenke til kommentar
Grunn: Nettleseren henger seg rett og slett...program is not respondig og må avsluttes pga feil.

7110098[/snapback]

Hvorfor skjer det aldri med meg?

 

Min laptop hadde nå kaldstart(oppstart av firefox med 4 tabs) på litt over 5 sekunder. En tynnklient som står ved siden av meg starter på 3 sekunder.

Det er fortsatt alt for tregt.

Lenke til kommentar

Gjorde en test nå med følgende maskinvare:

 

-AMD Athlon 64 3000+

-Zalman CNPS7000BCU CPU-kjøler

-MSI K8N SLI Platinum, nForce4 SLI

-Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 1024MB

-Lian Li Miditower PC7ASCAND

-Mist 500W

-Seagate Barracuda, 7200 rpm, 120GB

-Western Digital, SATA, 7200 rpm, 250 GB

-Sapphire Radeon X700PRO 128MB GDDR3 (PCI-Express)

 

Windows XP (Oppstart av OS inkl. skrivebord): 30,36 s

Oppstart av Firefox uten faner: 8,37 s

Oppstart av Opera med 4 faner og overføringsfane: 1,38 s

Lenke til kommentar

Jeg får ikke til å flytte knappene og feltene markert på bildet til der pilen peker, slik jeg kan i Firefox:

 

http://img183.imageshack.us/img183/8971/23dwv5.png

 

I tillegg måtte jeg fjerne veldig mange snarveier, unødvendige knapper og dilldall når jeg hadde installert Opera. Jeg vil ha en ren nettleser.

 

Men, det er raskere, det skal den ha. Bra, men ofte er det snakk om altfor små forskjeller.

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Jeg får ikke til å flytte knappene og feltene markert på bildet til der pilen peker, slik jeg kan i Firefox:

 

http://img183.imageshack.us/img183/8971/23dwv5.png

 

I tillegg måtte jeg fjerne veldig mange snarveier, unødvendige knapper og dilldall når jeg hadde installert Opera. Jeg vil ha en ren nettleser.

7110249[/snapback]

Er ikke det viktigste at muligheten til å fjerne knapper man ikke vil ha er der? Jeg liker at et program kan skreddersys etter mitt eget behov. Det er mye å forlange at en programvareprodusent skal kunne lever et program innstilt etter akkurat dine behov.

 

Enig i at det er dumt at man ikke kan flytte knappene opp til filmenylinjen, men man kan allikevel få en veldig stor prosentandel av tilgjengelig skjermområde til selve nettsiden. Faner,m navigasjonsknapper og adresselinje kan alt legges på en og samme linje. Dog synes jeg det er mest trivielt med en helt egen linje kun til adresselinjen. Slik er mitt oppsett:

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Greit nok at dette er i Windows-kategorien, men er det ikke en idé å nevne Safari også? Det er en nettleser som er utviklet fra bunn av, akkurat som Opera. Det er jo tross alt en «standards-compliant»-nettleser, og er absolutt verdt å nevne.

 

Jeg liker Firefox nettopp på grunn av muligheten for extensions. Med alle konfigurasjonsmulighetene du har i about:config gjør at nettleseren kan bli mye raskere til å starte opp, samt til å laste sider. Som webutvikler får man også mange utrolig nyttige webdev-extensions, som gjør jobben for oss webutviklere mye lettere. Det synes i hvertfall jeg. Selv skjønner jeg ikke hvorfor så mange liker mail og IRC i en nettleser. Det er dette som gjør at det blir så bloat, synes jeg.. Sitter med Opera på skolen på de maskinene det faktisk fungerer på, hadde Firefox tidligere, men der har det skjedd noe tull med prosessene på serveren, så derfor må jeg ty til Opera.. Jeg liker det ikke, men slik blir det nå..

 

Opera har jeg kun i docken min fordi jeg bruker det til testing, men nå for tiden, med Opera9 lansert og FF2 rett rundt hjørnet, føler jeg nesten ikke at jeg trenger å teste i Opera lenger, fordi jeg er så sikker på at det jeg gjør funker i begge disse nettleserne. Derfor er tom. IE åpnet oftere enn Opera på maskinen min hjemme.

 

En grunn til at IE er litt raskere å åpne kan jo også ha noe med at den er så ekstremt integrert i hele operativsystemet. Dermed mener jeg at denne er litt dårlig å sammenlikne med i forhold til Opera og Firefox.

Lenke til kommentar

Å ha epost integrert i nettleseren er ikke upraktisk akkurat. Skal du sende en e-post ved å klikke på en mailto-adresse du ser på en nettside, har du editoren utrolig kjapt oppe i en ny fane.

Hvis Opera er bloatware, hvorfor er den da både raskere enn Firefox og levert i en installasjonsfil som tar mindre plass? Med bloatware snakker man jo som regel om det motsatte, at alle de ekstrafunksjonene som er intergert gjør programmet tregere og at det tar mer plass. Derfor går ikke bloatargumentet hjem hos meg, for jeg ser ingen ulempe med at e-postleseren er integrert enten du bruker den eller ei.

Lenke til kommentar

Oppstartstiden er vel forsåvidt et argument, men stort?

Om jeg må bruke 1 sekund mer i døgnet når jeg skrur på PCen og må vente på Firefox, så overlever jeg. Jeg får heller spare inn igjen det sekundet et annet sted i løpet av døgnet. Jeg starter Firefox en gang i døgnet, så kjører den til jeg skrur av.

Og med "Firefox-speed-up-greia" som gjør at man surfer raskere, så sparer jeg enda mer tid. :)

 

Hva er best;

Basisprogram hvor man legger inn de funksjonene man trenger..?

Program med alt lagt inn fra før, hvor man må inn og deaktivere/aktivere de tingene man trenger..?

Jeg velger det første, det gjør mange andre også. Prøv f.eks å kjøp ny bil, og se om de gjør det på den første eller andre måten. :)

 

Som Polert en gang i tiden sa, jeg bruker ikke en "lek-og-lær"-greie til å surfe på nettet. :)

Og hvordan skal man ta et firma seriøst, når de har en PR-kåt og useriøs hippo som sjef, som ikke står for sine uttalelser..? :)

Lenke til kommentar

Marvil: Der har du ramset opp omtrent alt mølet som FF-tilhengere alltid kommer med. ;)

 

For å si det slik, angående det med basisprogrammer, jeg vil ha en funksjonell nettleser, ikke en grå og trist mus som jeg må laste ned utvidelsespakker til for den minste ting. Se for deg at du kjøper en mobiltelefon, og det eneste du kan gjøre er å ringe med den... For å sende sms, må du laste ned ekstra utvidelsespakke for akkurat den tingen.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...