Gå til innhold

Writely - en dårlig idé?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes største problemet er at jeg ikke kan hente wirtely og disse andre programmene ned til min egen pc/server og bruke det der.

 

SugarCRM, MediaWiki og endel andre programmer kan man hente ned og kjøre på egen pc, og disse bruker jeg.

 

Vet forresten noen om noe regnskapsprogram skrevet i PHP?

 

Og en ting til... jeg har jo ikke lyst til å la google eller andre som hoster tjenestene se hva jeg har skrevet.

Lenke til kommentar

writely type løsninger med realtime oppdatering av shared dokumenter er genialt for min type "arbeid" iallefall, der jeg jobber sammen med en over dammen når vi skriver. før gikk det mye på msn, men nå kan vi jobbe mer realtime med mye mer kontinuitet og layout...diggbart egentlig.

 

edit: skjønt vi bruker det i ett strengt personlig miljø for personlige, ikke akkurat business critical ting da...:)

 

jeg kan forstå skepsisen til bedrifter.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Jeg beklager å si det men jeg synst mesteparten av problemstillingene dine er tullete, med Writeley kan man lagre lokalt på PCen om man skulle ønske det, man trenger ikke å lagre det på Google sine servre, det samme gjelder for Google Spreadsheet.

 

En annen funksjon som er i Writely er at du kan lagre dokumenter på din egen private blogg, nesten som å bruke det som et publiseringssystem for websiden din, eller om du har litt ekstra peiling er det ikke noe problem å gjøre slik at du får det lagret som filer på din FTP-server som bare du har tilgang til.

 

Tynnklient-tankegangen feilet, sannsynligvis mest på grunn av mangelen på båndbredde

Dette er jeg absolutt ikke enig i, båndbredden har ikke feilet, det hadde vert så grusomt mye enklere for folk som sitter hjemme med en lite hobbypc å bruke tynnklient, tenk dere at de hadde en "leieavtale" for tynnklienten sin med et firma som har servere, visst det er noe brukeren ikke får til så ringer han enkelt og greit supporttelefonen og derifra kan folk ta styring over pcen hans/hennes for å hjelpe dem med problemet.

 

Jeg tror dette hadde fungert ganske så bra faktisk, men så kommer folk sikkert til å klage over "men da kan jo de se hva jeg har på datamaskinen min".

Argumentet mitt mot dette er: Hvorfor tror dere at de har så stor interesse av å se på familiebildene dine fra sommeren 2003?

Dessuten kunne man koblet til eksterne enheter fro DVDer, harddisker o.l.

 

Jeg synst webbaserte tjenester som dette er flott, jeg bryr meg egentlig ikke noe serlig om at google har muligheten til å se hva jeg skriver om, der er ikke noe spesielt intressangt uansett.

Lenke til kommentar

"Svært mange teknologinerder som meg selv vil prøve disse nettbaserte pakkene, og sannsynligvis vil flesteparten komme til samme konklusjon som jeg har; en god idé med en enormt stor ulempe."

 

De som benytter seg av online programvare må nødvendigvis godta å ikke ha tilgang om nettforbindelsen skulle bli borte. På en annen side har man tilgang fra alle kompatible datamaskiner som finnes, med nett. Alle andre får bruke god, "gammeldags" programvare som hovedsaklig kjøres fra egen datamaskin.

 

Hvis tilgangen ikke blir helt kritisk tror jeg dette kommer til å virke helt fint. Det er allerede mange som bruker web-epost som Hotmail, Gmail og Yahoomail så jeg tror ikke dette skal bli noe problem heller. Applikasjoner som f.eks Outlook Express tar høyde for begrenset nettilgang ved å lagre dokumentet inntil det kan sendes. Dette burde også kunne kreves av et "online" tekstbehandlingsprogram selv om det fortrinnsvis skal virke online.

 

Som jeg har forstått skal ikke programvaren kjøres fullstendig online ved at programvaren kjøres i sin helhet på serveren med kontinuerlig tilkobling og du bare får se bilder (som VNC), men at det lastes som en applikasjon som kjører i minnet lokalt og med jevne mellomrom kobler opp mot serveren.

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?automodu...wentry&eid=1270

 

den der innholder noen hint om hva muligheter jeg tror AJAX kan gi i "virkeligheten".

 

strengt tatt så er firefox og thunderbird nærmest AJAX programmer. mange utvidelser er skrevet i javascript og "xml". så i teorien så kunne en kjørt selve arbeidsprosessen til firefox på en sentral server, men slengt opp guien i ett vindu, tolket gjennom en webrenderingsmotor.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

tror mr. artikkel forfatter har feil, for i lengden vil alt bli kjøp og betal tjenester via nettet. noe jeg ikke liker tanken på siden jeg ikke liker lisenser og faste avgifter :p

 

omtrent alle porgammer vi kjører på jobb har mulighet tilø å kjøre i en web browser, dvs regnskapssystemet, osv

 

jeg synes det igrunnen er store fordeler at man slipper .exe filer på alle pcene være bare å åpne web browser, skrive navn på server, logge seg på.

 

heldigvis ser det ut til at denne webifiseringen av alt går litt tregt så man rekker å omstille seg... ;):hmm:

Lenke til kommentar
Greit nok at man kan lagre lokalt...

 

Men si at du er en bedrift på 2000++ mann som baserer seg på nettbasert officepakke.

 

Også er det ett eller annet graveprosjekt ute i gata som klarer å grave over fiberkabelen.

 

Hva skal de jobbe med da?

6780777[/snapback]

Godt spørsmål

Men ville heller satsa på open office :)

Lenke til kommentar

Artikkelforfatteren tar totalt feil.

 

Visstnok er Web2.0-applikasjoner ikke helt der de skal være i dag, men de er på god vei. For Writely sin del, er det neste skrittet skikkelig ordliste for flere språk. I en annen artikkel på samme side, kommer det fram at Firefox2 vil ha nettopp dette innebygd.

 

Selvsagt kan Internett-forbindelsen forsvinne, men det skjer sjeldnere og sjeldnere. Min Internettlinje hjemme har nå en oppetid på 3 år uten et eneste sekunds avbrudd(!). På jobb jeg hatt nedetid på Internett, men jeg har nesten like ofte opplevd at nettverksdiskene har vært utilgjengelige.

 

For de fleste typer dokumenter, er ikke 10 minutter nedetid kritisk. Det som virkelig er kritisk, er hvis de forsvinner for godt. Jeg kjenner personlig personer som lagrer den eneste kopien av et dokument på en bærbar PC som de frakter hjem på sykkel hver dag(!). Det er høy risiko. Sjansene for at dine dokumenter hos Writely/Google skal forsvinne helt, er nesten ikke tilstede. Trolig er det mye større sjanse for at den lokale helten som drifter nettverksdiskene tabber seg ut.

 

Det er over ett år siden jeg tok en kopi av en fil på netverksdisken med meg på reise. Problemer med å synke opp dokumenter er mye større enn mitt problem med å sette opp en VPN-forbindelse. Også her er man avhengig av nettverksforbindelse.

 

Samarbeidsfunksjonene i Office er elendige. Jeg har en jobb der vi er flere rundt omkring i verden som jobber på de samme dokumentene. Ulike organisjasjoner, ulike plattformer. Å synke opp dokumenter som sendes rundt som vedlegg til mailer er et mareritt. For oss er ikke konfidensialitet/sikkerhet av særlig betydning. Hvis det hadde vært det, tror jeg derimot ikke en ukryptert http-forbindelse er noe særlig sikerere enn ukyptert mail.

 

Har brukt Writely i en uke nå. Programmet er ikke "voksent" enda, og det er kun en beta. Det løser imidlertid viktigere problemer enn det skaper.

 

De negative sidene det har, tror jeg er løsbare. For å tippe på framtidige funksjoner i slike pakker:

* Plugin for Firefox slik at web20-appen kan kjøres lokalt, og dokumenter kan editeres offline.

* Https

* Corporate-avtaler der man sikrer seg bedre eierskap/konfidensialitet til dokumentene.

* Autentisering v.hj.av signaturfiler eller to-fase aut.

 

BTW: I går kræsja harddisken i den bærbare PCen til samboeren min. Hun hadde selvsagt lagret alle dokumentene sine på denne, og ikke på den nye nettverksdisken min... :cry: Når jeg får ny disk, har jeg "mistet" lisenskodene til Office, og hun vil måtte skrive eksamensoppgaven sin i Writely.

Lenke til kommentar
Greit nok at man kan lagre lokalt...

 

Men si at du er en bedrift på 2000++ mann som baserer seg på nettbasert officepakke.

 

Også er det ett eller annet graveprosjekt ute i gata som klarer å grave over fiberkabelen.

 

Hva skal de jobbe med da?

6780777[/snapback]

Svært mange bedrifter vil i dag stoppe opp uten Internett-forbindelse selv uten den nettbaserte officepakken. Man får ikke gjort noe uten kontakt med omverden. Mailen stopper opp i den samme kabelen, og for mange så stopper også telefonen opp. Hvis det dreier seg om 2000 telefonselgere, vil de selvsagt få fri hvis telefonkabelen graves over.

 

For en bedrift med 2000 ansatte vil det være en selvfølge at det er redundans på dette området. Et Internett-selskap vil sikre seg god oppetid på Internett-linja på samme måte som telefonselgerne sørger for å ha summetone hele tiden.

Lenke til kommentar

Folkens.. Artikkelforfatteren tar nok feil vedrørende eksistensen av Microsoft sitt online officeprogram. Ingenting frekt meint, da e få som veit dette :)http://www.runaware.com/microsoft/en-us/office2007/td/launch kan du prøva betaen, funker HEILT glimrande. Skulle likt å sett artikkelforfatter tar ein kikk på dette og kan oppdatera artikkelen i tråd med den nye infoen. ha ein fin dag! :)

Lenke til kommentar
Folkens.. Artikkelforfatteren tar nok feil vedrørende eksistensen av Microsoft sitt online officeprogram. Ingenting frekt meint, da e få som veit dette :)  På http://www.runaware.com/microsoft/en-us/office2007/td/launch kan du prøva betaen, funker HEILT glimrande. Skulle likt å sett artikkelforfatter tar ein kikk på dette og kan oppdatera artikkelen i tråd med den nye infoen. ha ein fin dag! :)

6782150[/snapback]

 

Angåande forrige post, skal ikkje dette lanserast som endeleg produkt eller? står testdrive.. funker jo heilt fint.. nokon andre som kan sjå på da? Jepp, Eg er nok den som tar feil, men no ser me korleis eit skikkeleg online program skal vera! men Microsoft hadde vel tapt for mykje ved å tilby da gratis når da kjem i endeleg versjon!

Endret av Mailmann
Lenke til kommentar
Folkens.. Artikkelforfatteren tar nok feil vedrørende eksistensen av Microsoft sitt online officeprogram. Ingenting frekt meint, da e få som veit dette :)  På http://www.runaware.com/microsoft/en-us/office2007/td/launch kan du prøva betaen, funker HEILT glimrande. Skulle likt å sett artikkelforfatter tar ein kikk på dette og kan oppdatera artikkelen i tråd med den nye infoen. ha ein fin dag! :)

6782150[/snapback]

 

Hei,

 

eg var fullt klar over denne. Merk at dette er bare ein test drive, som Microsoft aldri har sagt at vil lanserast som ferdig produkt. Det er rett og slett ei webside som benytter seg av ein Remote Desktop-oppkobling via Citrix til maskiner som står hos MS. Det er på ingen måte ein web-utgave av Office, men er kun meint for brukarar som vil teste det nye grensesnittet.

 

mvh.,

Vegard

Lenke til kommentar
Folkens.. Artikkelforfatteren tar nok feil vedrørende eksistensen av Microsoft sitt online officeprogram. Ingenting frekt meint, da e få som veit dette :)  På http://www.runaware.com/microsoft/en-us/office2007/td/launch kan du prøva betaen, funker HEILT glimrande. Skulle likt å sett artikkelforfatter tar ein kikk på dette og kan oppdatera artikkelen i tråd med den nye infoen. ha ein fin dag! :)

6782150[/snapback]

 

Hei,

 

eg var fullt klar over denne. Merk at dette er bare ein test drive, som Microsoft aldri har sagt at vil lanserast som ferdig produkt. Det er rett og slett ei webside som benytter seg av ein Remote Desktop-oppkobling via Citrix til maskiner som står hos MS. Det er på ingen måte ein web-utgave av Office, men er kun meint for brukarar som vil teste det nye grensesnittet.

 

mvh.,

Vegard

6782972[/snapback]

 

Du har så rett så rett :) Og eg så feil så feil :( Men sånn tilsynelatande ser da ut til å vera eit fungerande grensesnitt for officepakke.. men det er vel ingen fungerande officepakke alikevel? Kunne da ha vorte sluppet som ein fullstendig og nettbasert officepakke? Dersom Microsoft skulle ynskja det? berre lurer :) Ha ein framleis fin dag!

Lenke til kommentar

Writley vil nok ikke ta over for office enda.

 

Det som mangler men som delvis finns, er en klient(browser) som kan fungere mer som java-motoren. Det går idag an å lage java programmer som man laster fra en url. Men problemet er vel å hindre disse web-programmene å gjøre skadelige ting på pc'en. En annen ting er at javaprogram som lastes inn via url kan så vidt jeg vet kjøre hva kode den vil, og når programmet lastes inn, så lastes hele dritten inn. Er programmet stort så begynner det å bli en utfordring å laste mindre deler.

 

Det må komme en klient(browser) med et langt bedre programmeringsspråk + utviklingsmiljø. Slik at websidene som lastes inn er noe mer enn statisk html. Javascript som er et slikt språk idag er rævva å lage, drifte, feilsøke, vedlikeholde sammenligner man med språk som C#, java etc.

Det må også komme en mer standardisert sikkerhet rundt det å laste "ukjente" program fra internett og ha de kjørende på pc'en.

Lenke til kommentar
Samarbeidsfunksjonene i Office er elendige. Jeg har en jobb der vi er flere rundt omkring i verden som jobber på de samme dokumentene. Ulike organisjasjoner, ulike plattformer. Å synke opp dokumenter som sendes rundt som vedlegg til mailer er et mareritt. For oss er ikke konfidensialitet/sikkerhet av særlig betydning. Hvis det hadde vært det, tror jeg derimot ikke en ukryptert http-forbindelse er noe særlig sikerere enn ukyptert mail.

6781132[/snapback]

 

Og dere har ikke hørt om SharePoint Server? Da er det dumt å skylde på dårlige samarbeidsfunksjoner. Funksjonene er der de, det er bare dere som ikke bruker dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...