Gå til innhold

Spørsmålstråd stengt til fordelFor"den store"-tråd


Anbefalte innlegg

Hei. Stakk innom sportskategorien her, hvor jeg så en stengt tråd, som vanlig lurte jeg på hvilken regel den hadde brutt.

 

Da jeg kom inn så jeg tre håpløse svar, en irritert trådstarter, et godt poeng og en moderatorpost.

 

De tre håpløse svarene gikk på at han måtte bruke google, den irriterte trådstarteren kom som et resultat av de håplse svarene og det gode poenget; at hvis man hele tiden henviser til Google, hadde det ikke vært vits med forumet, og diskusjon.no kunne like gjerne ført rett til google.no .

 

Jeg mener å ha opplevd ved en rekke anledninger at moderatorer, forumstyret, og andre høyt oppe i systemet har ment at vi skal unngå slike "de store" -trådene og heller lage en spesifisert post om problemene eller spørsmålene sine. Jeg ser ikke hva galt trådstarter har gjort i denne situasjonen, og som fører til at en moderator mener det heller passer bedre inn i en "stor" tråd om Liverpool. Nå er ikke den tråden så grådig stor at det gjør noe, men det handler mer om prinsipper. For dere har stått fast ved dette om "den store"-tråder, men nå lurer jeg på hvor dere egentlig står hen.

 

Det blir hvertfall feil synes jeg at en moderator stenger en tråd, som så vidt jeg kan se ikke strider noe mot forumreglene, for så å be trådstarter ta diskusjonen videre i en "den store" -tråd, som jeg har fått inntrykk av at administratorer misliker.

 

Tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=615449

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har et godt poeng her. hvis man skal linke til GOOGLE, så får man ihvertfall gjøre det ordentlig og legge linken en link unna svaret, men det er i og for seg dumt det og, man bør heller legge en link til det man spør om og legge en kort forklaring av hva man finner bak linken. Grunnen til at dette forumet (og andre forum) er laget er fordi google ikke er godt nok. Ja man kan finne mye på google, men ikke alt.

 

Den tråden du linket til var jo fin, Irritert trådstarter, og ikke nok med det men at folk linker til google er jo ikke dumt det, men man bør gjøre det på denne metoden:

Jeg ambefaler deg å se på DENNE siden for å finne "svaret" og hvis ikke så kan du jo se på google.

Det er jo en grei måte å si det på.

 

Denne tråden hadde jo ikke brutt noe regelverk som TSP sier her, og da. hvorfor stenger en moderator da denne tråden før trådstarter har fått svar? Veldig useriøs moderator, eller bare for sensitiv til småkrangler. det er jo ingen grunn til å stenge denne. Skjønner kanskje grunnen, men der burde heller moderator sagt ifra at her bør trådstarter og andre roe seg ned eller så ender det med at vi må stenge tråden.

 

Så kjære moderatorer, vi vil ikke ha flere av disse "for tidlig stengte tråder", det er lov å gjøre en feil, men denne var grov. dette kan jo videre føre til at admin utestenger moderatorer for grove feil. ;)

Lenke til kommentar

Nja. Jarmo er en fin moderator han og ikke mye til useriøs, og en feil kan nesten ikke føre til utestengelse av moderatorer (admins ville anyway ikke utestengt mods så fort), og ei heller synes jeg det var en grov feil ^^ . Men ikke desto mindre var det en feil, men ikke en grov.

 

Men det andre du sier er jeg enig i deg i. Og jeg mener som sagt bestemt at det er et eller annet som skurrer i å stenge den tråden, det føles rett og slett ikke riktig at den skal være stengt.

Lenke til kommentar
....Jeg mener å ha opplevd ved en rekke anledninger at moderatorer, forumstyret, og andre høyt oppe i systemet har ment at vi skal unngå slike "de store" -trådene og heller lage en spesifisert post om problemene eller spørsmålene sine....
Dette har gått meg hus forbi, men gud så bra hvis det er sant. Er gørr lei slike "den store"-, "den lille"-, "den ultimate"-tråder. Synes de ødelegger mer enn de gjør nytte, er ikke så lett å lete gjennom 68 sider med bl.a kjekt-å-ha-programmer for ikke å finne noe nyttig for katalogisering av CD'er. :thumbdown:

 

I den aktuelle tråden burde heller jarmo henvist alle med useriøse svar til å holde seg til temaet i tråden og slettet de useriøse svarene.

 

Retningslinje #4: Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. Slik jeg ser det så omhandler ikke den tråden jarmo henviser til (Den store Liverpool-tråden) noe om nedlastning av Liverpool-klipp og pfallet gjør det helt riktig å lage en egen tråd.

 

Den store Liverpool-tråden burde egentlig vært stengt, det er jo ikke noen diskusjon men kun småprat (chatting) og samme retningslinjen sier at "privat småprat skal skje andre steder". :p

Lenke til kommentar
....Jeg mener å ha opplevd ved en rekke anledninger at moderatorer, forumstyret, og andre høyt oppe i systemet har ment at vi skal unngå slike "de store" -trådene og heller lage en spesifisert post om problemene eller spørsmålene sine....
Dette har gått meg hus forbi, men gud så bra hvis det er sant. Er gørr lei slike "den store"-, "den lille"-, "den ultimate"-tråder. Synes de ødelegger mer enn de gjør nytte, er ikke så lett å lete gjennom 68 sider med bl.a kjekt-å-ha-programmer for ikke å finne noe nyttig for katalogisering av CD'er. :thumbdown:

6690233[/snapback]

Isåfall må det være en samletråd som samler all informasjon man kan dra nytte av i første post. :thumbup:

Lenke til kommentar

Exactly og det er slike poster jeg vil at forumet skal bestå av, at brukere skal bli flinkere til å bruke førsteposten til noe fornuftig, og at ikke innhold skal spre seg for mye ut i tråden.

 

@Pingla: Finfin henvisning til retningslinjene, var bare såpass lat at jeg ikke gadd å finne den selv. :p Og det viser jo at enkelte moderatorer arbeider mot sitt eget styre og regler, noe Dahl, som skal ha dratt fra forumet grunnet noe liknende skal ha kommentert.

 

Det kommer litt ann på når Liverpool -tråden ble laget sett i forhold til når "den store" -forbudet kom. Siden reglene ikke har tilbakevirkende kraft.

 

Mange av disse "store" -trådene kunne forresten gjennomgått en enkel endring i emnetittelen og folk kunne likevel diskutert stort sett mye av det samme som før i den tråden. Men ukjente brukere vil ha sett at den var mer spesifisert å skjønne at de ikke skulle poste alle slags spørsmål i den og den "den store..."-tråden(e). Det er egentlig rart at de ikke gjør noe med gamle "den store" -tråder. For på den måten er alt moderatorer gjør er å overse de gamle og ikke slå stort ned på det som blir postet der, som ikke følger reglene. Og dette gjør jo langt fra forumet bedre!

Lenke til kommentar
Det kommer litt ann på når Liverpool -tråden ble laget sett i forhold til når "den store" -forbudet kom. Siden reglene ikke har tilbakevirkende kraft.
Har ikke sett at det står noe om "den store"-forbud i retningslinjene eller nettikette'n. Har du noen referanser til dette? Det eneste jeg finner er "dårlig bruk av emnefeltet": ...klart og tydelig beskriver hva hele tråden handler om på en lettforklarlig måte...

"Den store Liverpool-tråden" kan vel ikke sies å være ett emne som tydelig beskriver tråden og dens innehold og i allefall ikke at det skal ligge ett spørsmål om nedlasting av Liverpool-klipp der. :nei:

 

Hva hvis noen lager en tråd som heter "Den store digitale speilrefleks-tråden", skulle alle nye tråder i kategorien "Speilrefleks (digitale)" bli stengt fordi det finnes en o'store-tråd der?

 

Nei, dette blir for dumt og jarmo steng heller o'store Liverpool-tråd med de henvisninger til retningslinjene og nettikette'n som jeg referer til og åpne tråden til pfallet igjen. Da blir det i allefall riktig og kanskje forumet kan leve igjen med ulike gode emner og ikke samletråder som egentlig er søppeltråder.

Lenke til kommentar
Det kommer litt ann på når

Nei, dette blir for dumt og jarmo steng heller o'store Liverpool-tråd med de henvisninger til retningslinjene og nettikette'n som jeg referer til og åpne tråden til pfallet igjen. Da blir det i allefall riktig og kanskje forumet kan leve igjen med ulike gode emner og ikke samletråder som egentlig er søppeltråder.

6690514[/snapback]

Hvorfor egentlig stenge den, Hadde jo vert mye bedre hvis trådstarter i tråden kunne gjort den første posten til en samlepost med "snapbacks" og forklaring til forskjellige ting det kunne være verdt å vite i tråden.

Altså true trådstarter med at hvis ikke dette skjer så stenges tråden. :thumbup:

Lenke til kommentar

Nja. Først og fremst skal retningslinjene #2 og #4 dekke opp dette. Alle, eller hvertfall de fleste av disse trådene "bryter" begge reglene, men likevel blir ingenting gjort med de bruddene i de trådene. Jeg kan for så vidt godta at et emne kan komme bittelitt utenfor emne for det skjer med så å si alle tråder.

 

Men dette med "den store"-tråden er som sagt blitt så å si forbudt av forumstyret: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...tore+++tr%E5der

 

Samtidig skjønner jeg hvor "koselig" det kan være i slike "samfunn" og jeg er selv veldig glad i tråder som PHP-kafeen og webcafeen. Så jeg synes likevel at enkelte "samfunn" bør bli holdt ved like og leve. Men jeg synes hvertfall ikke at disse trådene skal bli skånet altfor mye for retningslinjene, og det blir helt feil når en tråd hvor det attpåtil blir stilt et spørsmål (hovedgrunnen for at "den store"-tråder er så upopulære, fordi det stilles gjentatte ganger spørsmål i de som kunne hjulpet andre brukere, men hvor det er vanskelig å finne fram til både spørsmål og svar.) Og at det da blir henvist til en "stor" -tråd.

 

Ikke helt enig i nederste avsnitt Pingla, en enkel endring i emnetittelen på tråden og sørget for færre spørsmål og diskusjoner av typen: "bør-heller-lages-en-ny-tråd-om-det" kommer gjennom, kan det bli et finfint "samfunn". :) Men slik det er nå blir det feil.

Lenke til kommentar
Ikke helt enig i nederste avsnitt Pingla, en enkel endring i emnetittelen på tråden og sørget for færre spørsmål og diskusjoner av typen: "bør-heller-lages-en-ny-tråd-om-det" kommer gjennom, kan det bli et finfint "samfunn".
Med bakgrunn i den diskusjon om "den store.." trådene du henviste til, burde "Den store Liverpool-tråden" og tilsvarende tråder vært stengt først som sist.

 

Når man har tråder som er 10-20-30-40-50 sider lange så sier det meg at det her burde vært laget en egen underkategori for dette emnet. Det er da tydelig behov for å diskutere dette og jeg vil heller ha 30 tråder med ulike emner om f.eks Liverpool i en egen kategori for Liverpool, enn en stor som skal dekke "alt".

 

Som sagt, synes slike o-store-tråder forsøpler mer enn de gjør nytte og jeg hopper glatt over tråder som utvikler seg mer enn 4-5 sider. Stakkars nye brukere som skal forholde seg til slik tolkning som jarmo viste i tråden du refererte til i innledende innlegg.

Lenke til kommentar
Hei. Stakk innom sportskategorien her, hvor jeg så en stengt tråd, som vanlig lurte jeg på hvilken regel den hadde brutt.

 

Da jeg kom inn så jeg tre håpløse svar, en irritert trådstarter, et godt poeng og en moderatorpost.

 

De tre håpløse svarene gikk på at han måtte bruke google, den irriterte trådstarteren kom som et resultat av de håplse svarene og det gode poenget; at hvis man hele tiden henviser til Google, hadde det ikke vært vits med forumet, og diskusjon.no kunne like gjerne ført rett til google.no .

 

Det blir hvertfall feil synes jeg at en moderator stenger en tråd, som så vidt jeg kan se ikke strider noe mot forumreglene, for så å be trådstarter ta diskusjonen videre i en "den store" -tråd, som jeg har fått inntrykk av at administratorer misliker.

 

Tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=615449

6690076[/snapback]

 

 

Hello mine venner !

 

En moderator bør kunne trekke relativt raske konklusjoner når en tråd blir rapportert inn som f.eks i dette tilfelle.

Er tråden postet i riktig kategori og har vi en tråd fra før som kan hjelpe trådstarten bedre og raskere. I dette tilfelle

så jeg straks at vi hadde en stor tråd som ble opprettet før man ble mer selektiv ang. "den store tråden om.."

 

Min helt naturlig tankegang var at i Liverpool-tråden måtte/kunne det være flere linker/personer som viste svaret til trådstarteren.

Derfor henviste jeg han dit, kun for å hjelpe han raskest mulig og hindre spamming og wheening i hans egen tråd.

 

I tillegg er det uønskelig å ha ørten andre tråder som omhandler samme saken.

Dette gjelder seff alle kategorier.

 

Kan ikke se at jeg har gjort noe feil når intensjonene bak handlingen var å hjelpe trådstarteren med sitt spørsmål ?

 

mvh

jarmo :)

Lenke til kommentar
Som sagt, synes slike o-store-tråder forsøpler mer enn de gjør nytte og jeg hopper glatt over tråder som utvikler seg mer enn 4-5 sider. Stakkars nye brukere som skal forholde seg til slik tolkning som jarmo viste i tråden du refererte til i innledende innlegg.

6691554[/snapback]

 

De "gamle store tråder" vil bli avviklet over tid, det vil si når aktiviteten er mer eller minde slutt i disse trådene.

Nye slike tråder tillater vi ikke uten godt begrunnet søknad.

Litt fleksibilitet må vi ha her i huset. ;)

 

Mvh

jarmo

Lenke til kommentar
Denne tråden hadde jo ikke brutt noe regelverk som TSP sier her, og da. hvorfor stenger en moderator da denne tråden før trådstarter har fått svar? Veldig useriøs moderator, eller bare for sensitiv til småkrangler. det er jo ingen grunn til å stenge denne. Skjønner kanskje grunnen, men der burde heller moderator sagt ifra at her bør trådstarter og andre roe seg ned eller så ender det med at vi må stenge tråden.

 

Så kjære moderatorer, vi vil ikke ha flere av disse "for tidlig stengte tråder", det er lov å gjøre en feil, men denne var grov. dette kan jo videre føre til at admin utestenger moderatorer for grove feil. ;)

6690155[/snapback]

 

 

Retningslinjene, punkt 13...... Stenges en tråd, har dette en grunn. Om du er uenig i stengingen av tråden, ta det opp med moderatoren som stengte den via e-post eller private meldinger. Fører ikke dette fram, kan forumstyret kontaktes på e-post.

 

mvh

jarmo :)

Lenke til kommentar

Du har for så vidt et godt poeng og det du gjorde var kanskje lurt, men du kunne kanskje heller grunngitt mer hvorfor du stengte hans tråd, og jeg ser heller ikke på stengning av den tråden som nødvendig. Dessuten blir det jo vanskeligere for andre å finne svaret av de som måtte ønske det. Er jo det som er problemet.

 

Når det gjelder spammingen burde du heller sendt dem PM med advarsel, og/eller benyttet deg av den nye "loggboken" dere har på hver bruker.

 

Man trenger ikke ha ørten tråder om en sak, men som sagt: selv om den tråden hadde byttet sitt emnenavn ville den dekket ganske mye om Liverpool, men tråden ville likevel ikke blitt altfor "altomfattende" eller uoversiktelig.

 

Intensjonen var kanskje og hjelpe, men det blir likevel feil syns jeg hvis man ser på våre tidligere argumenter i denne tråden.

 

Når aktiviteten blir slutt? Skal vi vente til jeg kanskje er 50? Er de borte da? Nei, mange av disse "den store..." trådene dukker opp igjen stadig vekk selv om de har vært druknet et halvt år. Nye tråder blir ikke tillatt? Jeg har da blant annet sett en rekke slike totalt uoversiktelige tråder og ofte fylt av alt for mye snikksnakk, så da burde dere i så fall skjerpe "inntakskravet".

 

Jeg syns retningslinje nr 13 beskytter dere for mye, dere kan liksom gjøre en rekke merkerlige modereringer uten at dere kan bli utsatt for noen særlig stor kritikk. Hvis dere benytter dere av all den friheten #13 gir dere er det mer viktig enn aldri før og si grunnen! Ofte blir det kun sagt "Stenges" og det bør ikke gjøres. Når folk så sender en PM får jeg det for meg at dere ikke bryr dere stort og kun henviser til retningslinje nr 13. Når det blir laget tråd blir det gjort likedan. Og man blir henvist til moderatoren eller forumstyret, men jeg har aldri opplevd at forumstyre har gjort noe med en slik klage, om dere derimot har eksempler; få høre dem. Jeg syns forresten at dere bær være mer åpne for at man kan klage ved å lage en tråd på forumet om modereringen føles ytterst merkerlig for den det gjelder.

Lenke til kommentar
Retningslinjene, punkt 13...... Stenges en tråd, har dette en grunn. Om du er uenig i stengingen av tråden, ta det opp med moderatoren som stengte den via e-post eller private meldinger.
Vet ikke om jeg synes denne kommer til sin rett her. Dette er en tråd som omhandler moderering og stenging av tråder med henvisning til o-store-tråder som allerede finnes. Din stenging av tråden til pfallet er i så måte ett eksempel på slik moderering som iallefall TSP og jeg synes blir feil, og som bør kunne være gjenstand for offentlig diskusjon her på forumet.
Lenke til kommentar

Fant en tråd i Gamer.no -tilbakemeldingskategorien ved en ren tilfeldighet som diskuterer så å si det samme som oss, og der er det ypperlige argumenter, jeg vil spessielt peke på trådstarters og psilocybes innlegg.

 

Så jeg vil gi to av innleggene til jarmo og et av innleggene til Pingla.

 

Vi starter med jarmos første.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Blir stadig irritert når jeg leser nye tråder om et spill som det finnes andre tråder av fra før. Ikke fordi jeg mener tråden er unødvendig, men fordi det nesten ALLTID kommer noen for å kommentere at man heller burde spurt i "samletråden som allerede finnes", eller "denne tråden ligner 25% på en annen tråd så da burde du heller spurt der".

 

Personlig syns jeg at slike tråder er veldig, veldig uoversiktlige, og har opplevd flerfoldige ganger å ikke få svar på mine spørsmål i det hele tatt.  Jeg foretrekker små, oversiktlige tråder med et definert topic som handler om et kortfattelig emne, og ikke noe stort som "Diskuter verden og alt som skjer her".

 

Dette er et fint eksempel på et topic som enkelte vil stappe i samletråden med 300 poster and rising:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=608474

 

Tråden blir ødelagt av masse diskusjon fra "politi" om at dette spørsmålet heller burde vært med i samletråden. Disse brukerne mener vel at man til slutt skal ende opp i étt topic som heter "Spill", der alt skal diskuteres.

 

Så vidt jeg vet er jo ikke samletråder det som er best likt fra Gamer.no's side, nettopp fordi de blir uoversiktlige og ofte går ut av kontroll.

 

Problemet (som ikke burde vært et problem) med de små trådene er at wannabe-moderatorer spammer dem ned med poster om at de burde vært plassert i samletråden i stedet.

 

Hva mener egentlig dere i saken, både om samletråder og brukere som leker moderator og ødelegger tråder? Hva skal man gjøre, både som trådstarter, og bare vanlig leser av tråder som blir ødelagte?

6588010[/snapback]

Her er det flott argumentasjon og den tar opp dette problemet med "wannabes"-moderatorer og spammere. Nå var det i tråden vi først og fremst diskuterer ingen av den typen wannabes-moderatorer i den formen han nevner. Men det blir likevel omtrent det samme. Skal vi la disse som spammer om google og liknende vinne? Skal vi la dem være skyld i at tråder blir stengt og samtidig slipper de fra det? Svaret mitt er hvertfall, Nei. Man skal ikke la disse brukerne vinne.

 

Dette innlegget er også til jarmo, men også litt til Pingla.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Samletråder er hvor man kan snakke og spørre om småting omkring det aktuelle spillet. Det er ikke alltid like nødvendig å opprette en ny tråd om man finner et eller annet übervåpen i WoW, eller knerter en boss for første gang, men i samletrådene passer slikt helt fint inn. Det blir "Siste ordet" for de forskjellige spillene.

 

Men, det er ikke dermed sagt at hvis en slik samletråd finnes, så kan folk glemme å opprette små tråder for spesifikke spørsmål eller problemer. Da hadde vi endt opp med et forum som bestod av "Den store AMD/Intel/iPod/WoW/BMW"-tråden og det var alt.

 

Nå er det også stor forskjell på de forskjelige samletrådene. Den jeg henger mest i, "Småprat om WoW", fungerer helt ypperlig. Det er en kjekk tråd med god stemning, og folk får stort sett svar på det de spør om.

 

På den annen side har jeg stengt en annen samletråd for et spill, hvor folk bare spammet.

"Nå er det 1 dager, 12 timer og 49 minutter til spillet blir lansert. Ojojoj, jeg gleder meg".

To timer senere: "Nå er det 1 dager, 10 timer og 49 minutter til spillet blir lansert. Ojojoj, jeg gleder meg".

Det sier seg selv at det er en kvalitetsmessig forskjell på disse to eksemplene.

 

Så, kort oppsummert: små tråder med spesifikke spørsmål har all rett til å leve. Vet du om en allerede eksisterende tråd hvor spørsmålet er godt besvart, link til den. Er svaret i en samletråd, link til den spesifikke posten hvor spørsmålet er besvart. Lekemoderatorer kan man bare rapportere, så får de sinte PM-er.

6601272[/snapback]

Her nevner psilocybe det jeg har prøvd å få frem, men ikke klart. Så jeg vil si at du har noe rett jarmo; først og fremst kommer det ann på utformingen av tråden, trådstarters aktivitet og hvordan han/hun er med på å forme trådens innhold og oppdatere førstepost, og det har jeg aldri vært uenig i.

 

Jeg vil også at du skal lese det innlegget jeg siterer Pingla, da du samtidig må være åpen for slike "communitys" som psilocybe nevner, det virker ikke helt som du er det. Og som jeg sa kommer det helt ann på hvordan tråder blir utformet og benyttet. Les psilocybes innlegg da han klarer å formidle det aller meste der.

Lenke til kommentar
Jeg vil også at du skal lese det innlegget jeg siterer Pingla, da du samtidig må være åpen for slike "communitys" som psilocybe nevner, det virker ikke helt som du er det. Og som jeg sa kommer det helt ann på hvordan tråder blir utformet og benyttet.
Jeg er på ingen måte imot "communitys" hvis de er av en slik art at de er konstruktive, har begrensninger vedrørende innehold og at emnet i klartekst forteller hva samletråden handler om.

 

"Den store P2P"-tråden er f.eks ikke en slik tråd, emnet taler for småprat om alt som har med P2P å gjøre og slike er jeg imot.

"Den store eMule"-tråden er ett emne med begrensning av overstående, og kan til nød godtas i mine øyne, men det er ingen god emnetittel.

 

..Men, det er ikke dermed sagt at hvis en slik samletråd finnes, så kan folk glemme å opprette små tråder for spesifikke spørsmål eller problemer. Da hadde vi endt opp med et forum som bestod av "Den store AMD/Intel/iPod/WoW/BMW"-tråden og det var alt..
Dette er noe av det jeg er inne på, liker ikke trenden på modereringene og som jeg sa: ....kanskje forumet kan leve igjen med ulike gode emner og ikke samletråder....

 

..små tråder med spesifikke spørsmål har all rett til å leve..
Som jeg også viste til så inneholder ikke "Den store Liverpool-tråden" noe om nedlastning av Liverpool-klipp og pfallet gjorde det helt riktig å lage en egen tråd. Stengingen av denne og tilsvarende tilfeller bør og må unngås inntil det faktiskt kan vises til at emnet er besvart før.

 

..Vet du om en allerede eksisterende tråd hvor spørsmålet er godt besvart, link til den. Er svaret i en samletråd, link til den spesifikke posten hvor spørsmålet er besvart..
Mye hyggeligere og mer høflig å linke til ett allerede eksisterende svar.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...