Gå til innhold

Photoshop problem med RAW filer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som du må gjøre er å installere programvare som fulgte med kameraet som du kjøpte. Jeg hadde samme problemet, (Har Nikon D50) Og jeg måtte installere program varen for å få frem bildene, samt et annet redigeringsprogram som fulgte med kameraet. Dersom det er andre som har noen bedre tips, så er det greit, :thumbup: men det var det som funket for meg. :cool: Ellers så vet jeg ikke, men lykke til :w00t:

Lenke til kommentar
Okei.. Prøver Spikus forslag, fordi jeg har nemlig ikke Photoshop CS2 men jeg har Photoshop CS 8.0

6506124[/snapback]

 

Har du Camera Raw.plugin 3.2 installert i din CS? (tror ikke denne versjone støtter nyere versjon)

Uansett kan du laste med siste versjon av ADOBE DNG-converter 3.4 og konvertere dine RAW-filer til DNG-format (det er nonsens at noen sier at fila blir ødelagt av dette).

 

Diskusjonen har vært oppe i Forumete mange ganger før.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=449568&hl=

Lenke til kommentar
Okei.. Prøver Spikus forslag, fordi jeg har nemlig ikke Photoshop CS2 men jeg har Photoshop CS 8.0

6506124[/snapback]

 

Har du Camera Raw.plugin 3.2 installert i din CS? (tror ikke denne versjone støtter nyere versjon)

Uansett kan du laste med siste versjon av ADOBE DNG-converter 3.4 og konvertere dine RAW-filer til DNG-format (det er nonsens at noen sier at fila blir ødelagt av dette).

 

Diskusjonen har vært oppe i Forumete mange ganger før.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=449568&hl=

6508957[/snapback]

Han har ikke CS, han har PS 8.0. Tror ikke det finnes CS 8.0, siden den nyeste er CS2.

Lenke til kommentar

Ok, da er det jeg som roter med rekkefølgen. Har forlengst sluttet å bruke nummer, så jeg sliter med å følge med her. Da har han samme som meg, og med den synes jeg rawkonvertering er unødvendig tungvint. Last heller ned rawshooter. Det er mye mer effektivt, og man får browse bildene i god kvalitet. Det der med å åpne hvert dokument hele tiden er bare tull, når du bare kan klikke på et bilde og gjøre de nødvendige forandringer.

Lenke til kommentar
Det der med å åpne hvert dokument hele tiden er bare tull, når du bare kan klikke på et bilde og gjøre de nødvendige forandringer.

 

~~Undertaker~~  Postet i dag, 19:49

  Det fungerer fint i Photoshop CS også. Jeg bruker det. Men jeg må starte photoshop og deretter åpne en og en fil manuelt ved å bla gjennom pc-en.

 

6509147[/snapback]

 

Da må dere følge litt bedre med i timen!

Det finnes preview-funksjon i Photoshop, der du ser alle filene samtidig.

 

I CS-versjonen har du FileBrowser. Der han du se preview av alle RAW eller DNG filene og det holder med å dobbeltklikke på tumbnailen.

 

I CS2 versjonen er det BRIDGE som gjør samme funsjonen. I tillegg har FB og Bridge preview for de fleste "bilde"filformater, inkl. AI og EPS for Illustrator.

 

RAW-funksjonen i Photoshop holder for meg. Da slipper jeg å ha mer enn ett program.

Både endring i RAW-data og alle justeringer i bildebehandlingen på ett og samme sted.

 

Nå skal det også sies at RawShooter fungerer veldig dårlig på MAC, men hva gjør vel det, når jeg har alt på ett sted.

 

 

 

"Alle sier at Windows er så enkelt å bruke - derfor bruker jeg OSX"

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar

Siden du ikke har anledning til å prøve Rawshooter, så ser du nok ikke poenget mitt. Det er mye mer tungvint å bruke CS, og bildekvaliteten på thumbsene i bridge er ikke akurat top notch. En annen sak er at filene ikke må åpnes på noe tidspunkt. Du kan hoppe fra fil til fil og gjøre forandringer på et par sekunder, og det gjelder alle filene i mappen. Nå er det ingen vits i å kverulere på dette, siden rawshooter snart forsvinner. Jeg vil likevel peke på at adobe skifter ut rawmotoren i CS med rawmotoren fra rawshooter. Det er neppe noe de gjør for å være morsomme. Det er nok fordi de har innsett at den er mye bedre. Hvis ikke kunne de spart seg alle de millionene de har kjøpt Pixmantec for.

Lenke til kommentar

Nei jeg har PC og Windows XP. Men takk skal se om jeg får lastet ned windows filen :D

 

Her står det på windows filen til Photoshop CS2 og jeg har PS CS 8.0. Funker likevel kanskje?

 

Jeg klikket på filen og da ble Photoshop åpnet og ingenting skjedde. hva gjør jeg nå? :hmm:

Endret av mr messenger
Lenke til kommentar

Fann dette på Adobe.com:

To install:

  1. Exit Photoshop CS.
  2. Open My Computer.
  3. Double-click Local Disk (C:).
  4. Navigate to Program Files\Adobe\Photoshop CS\Plug-Ins\File Formats.
    If you have the Adobe Creative Suite, navigate to:
    Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS\Plug-Ins\File Formats.
  5. Move the existing plug-in to another location (for example, a new folder on your desktop). Ensure you keep this version in case you need to revert back.
  6. Copy the Camera Raw plug-in, Camera Raw.8bi, from the download into the same folder as Step 4.
  7. Launch Photoshop CS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...