Gå til innhold

jarmos tråd for livsnytere, mat og vin :)


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Kommer ut av skapet i denne tråden, har faktisk et par andre liv også, ikke bare data og lakse/sjø/ørretfiske.

 

Min store interesse for matlaging startet allerede i 12-års alderen. Etter jeg giftet meg, har jeg stort sett sørget for innkjøp og matlaging. Dama vasker klær og holder huset rent, jeg lager mat og alle er happy.

 

Håper jeg får flere tips og hint hva gjelder "nye" matretter og vin. Poteter er så mangt. ;)

 

Utforder dere til å komponere en treretters lørdagskos/meny for to i løpet av førstkommende uke. Skal snu meg rundt og finne noen damer og herrer her i "huset" som kan være dommere.

 

Konkurranseposten skal være merket med blå skrift. Vanlige oppskrifter og tips går som normalt.

 

Frivillige dommere søkes, send pm til meg. (2 damer og 2 herrer velges)

 

Så Ladys and Gents, sett i gang :)

 

mvh

jarmo

 

ps. den som spammer denne tråden vil bli tvunget til å ete opp mine aller verste retter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Takk!, tar den utfordringen med glede :love:

Forresten er du gourmet eller gourmand?

Er det nok med liste over ingredienser, eller må du ha fremgangsmåte i tillegg?

Vil du ha forslag på tilhørende viner?

 

mvh

mrmus

Lenke til kommentar

Takker for interessen :)

 

Vi går for en flaske vin som passer til hovedretten. Øl/brus osv. er også tillatt.

Budsjettet er beregnet til ca. 600,- for to stk. (+/- 10%)

 

Ingredienser og selve laging skal være med. En relativ god beskrivelse, her kommer dommere inn og ser på prosjektet:

 

- Ingredienser

- Kydder og andre tilbehør

- Vin og andre drikkevarer

- Andre spennende triks.

- Selve laging av maten.

- Serveringsforslag.

 

Mvh

jarmo

 

ps. uken etterpå skal vi ta oss av "studentmiddag" for to til ca. 300,- ;)

Lenke til kommentar

Hmm, skjønte ikke helt detta.. skal vi lage en 3 retters middag for så å poste bilder..? så kan vi vinne?

 

skal noen smake på maten elns? det kan jo bli vanskelig da

 

 

Må man bruke 600 kr? jeg har ikke så mye penger til å bruke på mat nå

Endret av looOool
Lenke til kommentar

BonFireMan's Romantiske Sommer Middag

 

Denne matretten er det jo ikke jeg som har funnet på, men det smaker DEILIG!

 

Sushi:

 

post-100156-1153011198_thumb.jpg

 

Ca. 100 g sushiris eller en annen klebrig ristype f.eks jasmin

Ca. 200 g laksefilet (Må være FERSK)

noritang (tynne ark laget av tang)

bladpersille, koriander

wasabi og soyasaus

2 ss riseddik

1 ss sukker

 

Slik gjør du det:

 

1. Kok risen. Rør ut sukker i riseddiken og drypp sukker og eddik over den ferdigkokte risen.

 

2. Skjær laksen i tynne skiver, legg ett lag ris på tangarkene og en tynn lakseskive, rull det sammen.

 

3. Rør ut wasabi i soyasaus som du heller i en bolle og så dypper du sushien nedi der og spiser. Legg på bladpersille og koriander som pynt.

 

Jeg har et sånt sushisett med tallerkner og boller og alt med spise pinner. Maten ser mye bedre ut når det er ordentlig. Det romantiske med dette er at man kan spise fra samme fat og man kan mate hverandre i slow motion med litt kyssing osv. Man kan jo også lage maten dere to sammen.

 

Vin til Sushi:

 

post-100156-1153011373_thumb.jpg

 

Jeg leste i et blad at "Riesling Halbtrocken" (.. som jeg helt sikkert stavet feil nå) er utrolig bra til Sushi og det er den også! Den smaker fruktig og er frisk i smaken. Mener den kostet rundt en hundrelapp.

 

Dessert:

 

post-100156-1153011473_thumb.jpg

 

Jordbær i Sjokolade!

 

1 kurv jordbær

1 kokesjokolade

 

1. Smelt sjokoladen.

 

2. Skyll jordbærene og ikke ta av "stilken".

 

3. Hold i "stilken", dypp jordbærene i den smeltede sjokoladen og legg de på bakepapir til sjokoladen stivner.

 

Til dette må du ha en champagne.. Jeg kjøpte en champagne for lenge siden til dette som passet HELT perfekt, men jeg husker desverre ikke hva den het. Skal prøve å finne det ut.

 

________________________________________________________________

 

Dette er enkle retter å lage og de er billige og smaker godt. Anbefales.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Artig! Matlagning er noe av det artigste som er.

Skal / bør det dokumenteres med bilder under prosessen?

6497266[/snapback]

 

Vil man vinne så er alle midler tillatt, :)

6498209[/snapback]

 

Jarmo, does it have to be this way? Our valued friendship ending with me cutting you up into strips and telling the moderators that you walked over a very sharp cattle grid in an extremely heavy hat? :w00t:

 

Du mener vel ikke seriøst at konkurransen går ut på å komponere, for deretter å fotografere retten.

Jeg trodde at moroa var at man sender inn forslaget, så vurderes det. Så hopper Jarmo igang og lager maten, serverer den med all mulig eleganse. Etterpå telles døde og sårede ...?

 

If not, then i'm to poor for this shit! :hrm:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Cato negro er en god rødvin, ikke så dyr. Veit om en annen god også, men husker ikke navnet på den, men den er veldig fruktig og god.

6498624[/snapback]

 

Gato Negro egner seg som en kosevin. Jeg mener man må opp i pris for å finne egnede matviner.

Lenke til kommentar
Artig! Matlagning er noe av det artigste som er.

Skal / bør det dokumenteres med bilder under prosessen?

6497266[/snapback]

 

Vil man vinne så er alle midler tillatt, :)

6498209[/snapback]

 

Jarmo, does it have to be this way? Our valued friendship ending with me cutting you up into strips and telling the moderators that you walked over a very sharp cattle grid in an extremely heavy hat? :w00t:

 

Du mener vel ikke seriøst at konkurransen går ut på å komponere, for deretter å fotografere retten.

Jeg trodde at moroa var at man sender inn forslaget, så vurderes det. Så hopper Jarmo igang og lager maten, serverer den med all mulig eleganse. Etterpå telles døde og sårede ...?

 

If not, then i'm to poor for this shit! :hrm:

6499245[/snapback]

 

Hehe !

 

Vi klarer oss uten bilder, tekst med god beskrivelse er nok. ;)

Lenke til kommentar
Hmm, skjønte ikke helt detta.. skal vi lage en 3 retters middag for så å poste bilder..? så kan vi vinne?

 

skal noen smake på maten elns?  det kan jo bli vanskelig da

Må man bruke 600 kr?  jeg har ikke så mye penger til å bruke på mat nå

6498356[/snapback]

 

Du behøver ikke kjøpe maten, bare komponere og beskrive en middagsrett.

Ingen bilder, tekst er nok.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vi klarer oss uten bilder, tekst med god beskrivelse er nok.  ;)

6499471[/snapback]

 

 

Now I've got my answer, I'm happy as a Frenchman who's invented a pair of self-removing trousers. :)

 

Når er tidsfristen for posting av meny?

Lenke til kommentar
Vi klarer oss uten bilder, tekst med god beskrivelse er nok.  ;)

6499471[/snapback]

 

 

Now I've got my answer, I'm happy as a Frenchman who's invented a pair of self-removing trousers. :)

 

Når er tidsfristen for posting av meny?

6499482[/snapback]

 

 

Til neste søndag kl.24.00

 

Ellers kan vi jo diskutere om mat, vin og piger utover konk. ;)

Lenke til kommentar
Cato negro er en god rødvin, ikke så dyr. Veit om en annen god også, men husker ikke navnet på den, men den er veldig fruktig og god.

6498624[/snapback]

 

 

Jepp ! Gato Negro er en av bedre vinene i sin prisklasse, bedre enn Canepa syns jeg :)

 

Liker du å kose deg med hvitvin i sommervarmen så prøv Blue Engel, nedkjølt til ca. 7-9C, billig og mye kosevin for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...