Gå til innhold

Programtips: CutePDF Writer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PDF995

The free versions display a sponsor page in your web browser each time you run the software

 

Dr.Martin: Lik utskrift uansett. Ikke alle har word eller andre prg. akkurat du har. Mindre filer. Mange instanser krever at noe blir levert i PDF format. Uproft å sende Word dokumenter i elektroniske søknader.

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Et stort problem med alle disse "virtuell printer"-baserte PDF-programmene er at kvalitet på bilder blir DÅRLIG.

 

Dersom du skal konvertere et word-dokument med bilder, er OpenOffice LANGT bedre. Jeg har faktisk installert OpenOffice ene og alene for å lagre dokumenter som PDF - for kvaliteten er klart bedre enn alt annet jeg har prøvd (har prøvd minst 5 slike pdf printere.

Lenke til kommentar
Vennligst oppgi hvorfor mysjkin :)

 

6406518[/snapback]

Hvis du ikke bryr deg om reklamevisningene, er den sikkert helt OK, men jeg orket ikke det. Installerte PDFCreator og den ser ut for å funke bra på de par rene tekstdokumenetene jeg har prøvd den på så langt. Om enn den (selvfølgelig) ikke kan lage hyperlinker i dokumentet og annet snadder som vel OO.o klarer. (Har openoffice og ghostview i bakhånd)

 

M.

Lenke til kommentar
Hvordan brukes Ghostview? Fant disse ved et søk på Sourceforge.net:

 

http://sourceforge.net/projects/gnu-gv

 

http://www.gnu.org/software/gv/

 

Er det samme program?

6411700[/snapback]

Ghostview er en frontend til ghostscript som i utgangspunktet er en postscript viewer / prosessor. Den kan blant annet lage pdf fra postscriptfiler. Dersom du bare skal bruke den til det, er nok pdfwriter enklere å ha med å gjøre, da 'skriver du rett ut' til pdf, mens med ghostview må du først skrive ut til en postscript fil som du deretter åpner og konverterer til pdf.

 

ghostview/script finnes i noen forskjellige utgaver med blant annet forskjellige lisenser. Jeg pleier å bruke den som finnes på http://www.cs.wisc.edu/~ghost/gsview/

 

(Du kan bruke den uten å registere deg, men da kommer det opp en boks ved oppstart)

 

M.

Lenke til kommentar

Ang. profft, det er også minst like vanlig (iallefall innen forskning og seminar) å kreve dokumentene via LaTeX.

 

Det sagt, når jeg har prøvd diverse free og open source pdf-omvandlere på hovedoppgaven min, så gikk det alltid til he... alltid en figur eller en tabell som ble korrupt, tegn som forsvant fra formler og tekst etc etc.

 

Ghostview var den som kom nærmest, men selv den krevde at Japansk font var innstalert i PDF-vieweren for at alle formler skulle vises korrekt... og sist jeg sjekka var ikke mattematiske symboler definert i Japansk font, menmen.

 

Kom over en billig adobe v.5 (lovlig lisens) og punga ut for oppgradering til Adobe Proff 7.. Litt treig til tider, men alldrig noe vas med at pdf'en ikke blir slik som jeg har det i Word... så nå er eneste problemet at Word også har en tendens til å fuxxxe til ting... Har prøvd å emigrere til OO, men den sliter med noen problemer når det kommer til "styles" og annet som gjør at dette også pleier å skape krøll i lange dokumenter med bilder og formler...

 

Skal prøve LaTeX i nær framtid, og setter min lit til at DET vil bli det siste "word" programmet jeg trenger å lære meg. sukk.

Lenke til kommentar
Joda, sikkert praktisk. Men hva skulle man bruke det til. Sørge for at ingen skal endre ditt .doc?

6405656[/snapback]

 

konvertere "ferdig annonser" mottat i word format (!) til pdf så man slipper å lage de på nytt for å få de satt inn i avisa f.eks.. skulle virkelig hatt et slikt program her på jobb.

Lenke til kommentar
Hva er fordelen med LaTex over andre tekstbehandlere?

6415794[/snapback]

 

Vel, nå har jeg ikke brukt LaTeX selv, men jeg kommer til å gjøre det, fra og med "idag". Fordeler... er vannskelig å forklare, spess siden jeg ikke har prøvd det skikkelig ennda.. anbefaler å lese her.

 

Et tappert forsøk på fordels liste:

 

* type-setting motoren er "fryst" og har vært det lenge, kun bugs blir fjernet, om noen finnes. Dvs. at dokument laget for 10 år siden fremdeles vil "kompilere" og produsere akkuratt det som forfatteren laget, for 10 år siden.

 

* dønn stabilt format. All tekst lagres i en "text fil" med markup kode i, litt som html. Når man vil ha dokumentet ut, så "kompilerer" man det med TeX motoren og får en output fil f.eks. som pdf eller PS eller noe annet.

 

* støtte for bibliography data base (tilsvarende som i OO)

 

* støtte for cross references, etc

 

* lett og kraftfult å skrive in ekvationer og formler (dersom du har kjempa med equation editor noen gang, så vet du at det kan by på problemer, spess med å få det til å flyte fint i teksten...

 

* Man tvinges til å fokusere mer på tekstens innhold og mening enn stilen. Stilen tar LaTeX seg av, avhengig av template som man velger i fil-headeren.. denne kan selvsagt endres når som helst.

 

* tydeligvis så produserer LaTeX overlegen "typesetting kvalitet"... hva nå enn det innebærer.. vakkert blir det iallefall.

 

* masser av gratis programvare og åpent format..

 

Tja.. jeg hvet ikke jeg. Jeg er iallefall solgt på ideen, så spørs det om hvor godt jeg kommer til å like det når jeg begynner å teste saken ut da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...