Gå til innhold

Nye Windows-oppdateringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hver gang det har kommet ett nytt Win OS har det kommet lignende ting, og etter å ha innstallert disse bruker maskinen mye mer minne, slik at når du bytter OS så går maskinen nær raskere enn før...

 

EDIT: Husker for ett par år siden da winxp brukte rundt 150MB minne og klarte seg bra med det. Nå kan du ikke gjøre mye før du bruker det dobbelte.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar
Denne endringen er gjennomført på grunn av at selskapet Eolas har patent på teknologien bak ActiveX-kontrollere.
Så kanskje Microsoft blir imot programvarepatent?

6273446[/snapback]

 

Det er heller stikk motsatt. Tror heller det at de ikke vil betale Eolas lisenspenger for å benytte seg av den patenterte teknologien deres.

Lenke til kommentar
Denne endringen er gjennomført på grunn av at selskapet Eolas har patent på teknologien bak ActiveX-kontrollere.
Så kanskje Microsoft blir imot programvarepatent?

6273446[/snapback]

Eolas har ikke patent på ActiveX, det har Microsoft selv. Derimot har de patent på integreringen i en webside:

 

Distributed hypermedia method for automatically invoking external application providing interaction and display of embedded objects within a hypermedia document

 

Det er altså det at en ActiveX eller annen kontroll automatisk aktiveres når du kommer til websiden som omfattes av patentet, ikke det å ha ActiveX kontroller som sådan.

 

Det er derfor heller ikke helt riktig som artikkelen hevder at "Internet Explorer ikke lenger vil benytte seg av ActiveX-kontrollere for å vise innhold." Det vil den. De vil bare ikke være integrert på samme måte som idag.

 

Eolas saksøkte i 2003 Microsoft for brudd på det nevnte patentet som lot slike kontroller integreres i webapplikasjoner, og ble tildelt over 500 millioner dollar i retten. Samtidig måtte Microsoft fjerne muligheten til å å ha interaktive kontroller integrert i websidene. Det nølte de med å gjøre, og gikk til motsøksmål for å få opphevet beslutningen. (De mente at Eolas heller ikke hadde funnet opp denne metoden, at noen hadde vært før dem.)

 

Det som vil skje nå er at en ActiveX ikke vil fungere før brukeren har klikket på den og aktivert kontrollens brukergrensesnitt: Internet Explorer 6: ActiveX Update

 

Det betyr nok lite for folk flest med et ekstra klikk. For Microsoft også. Men for Eolas var det mye penger. Det er et rent patentselskap, startet av ansatte ved University of California. Universitetet er den egentlige eier av patentet, siden det ble utviklet der, men de lisensierte det til sine ansatte som startet Eolas.

 

De har bare en ansatt, siden de andre gjør "produktutviklingen" (eller kanskje vi skulle si patentutviklingen) på universitetet.

 

De har vist 100 aksjonærer, så da blir det 30 millioner kroner på hver. Kanskje jeg er i feil bransje. Det må være noen jeg tenkte på før alle andre som jeg kan ta patent på og så holde kjeft til noen andre tar det i bruk...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Denne endringen er gjennomført på grunn av at selskapet Eolas har patent på teknologien bak ActiveX-kontrollere.
Så kanskje Microsoft blir imot programvarepatent?

6273446[/snapback]

 

Det er heller stikk motsatt. Tror heller det at de ikke vil betale Eolas lisenspenger for å benytte seg av den patenterte teknologien deres.

6273678[/snapback]

Det er mulig det. Men jeg håper de kommer til fornuft. Men diskusjonen for/mot programvarepatent er vel en annen diskusjon.
Lenke til kommentar

Som TWFA var inne på så trur eg ikkje at brukarane kjem til å merke så mykje til dette. Mange vil nok ikkje merke noko i det heile tatt.

 

Og med alle disse oppdateringene, når vil XP være trygt å bruke ?...

6273301[/snapback]

Spørs kva du legg i "trygt å bruke". Eg har aldri hatt nokon sikkerhetsrelaterte problem så lenge eg har hatt XP (kjøpte det litt etter at det kom ut).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...