Gå til innhold

Ny kategori? Børs/ Aksjehandel.


Anbefalte innlegg

Dette er et tema som har interresert meg mer og mer over de siste årene. Og jeg sitter med noen titalls k i diverse selskaper. Jeg syns aksjehandel er en mye mer givende måte å få pengene til å vokse på enn f.eks Hest og lotto.

(Nei ikke alltid på en lørdag, en lørdag, en lørdag så blir det sikkert fest!)

 

Jeg har samtidig lært utrolig mye om hvordan økonomi fungerer ved å sette meg inn i dette. Problemet er bare at det er dårlig med foraer for dette. Du har forumet på Hegnar.no som er greit nok, men det mangler moderatorer og har tilsynelatende heller ingen admins. Dette gjør at det er fritt fram for vanvittig mye useriøse innlegg.

Og tro det eller ei... du kan faktisk skrive innlegg som "gjest" og slippe unna med hva enn du vil.

 

Det er et par andre foraer også, men disse som ekstratjenester på sider hvor du må abonnere på f.eks sanntidskurser for å ha tilgang.

 

Jeg kan ikke spå hvor populær en slik kategori ville blitt her, men jeg ville ihvertfall brukt den. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

En kjempeidé!

 

Selv har jeg kjøpe aksjer i Opera Software ASA, dertetter i FunCom og skal snart kjøpe en børspost i Telenor. Innen en uke eller to, må nesten skynde meg, børsen er jo på vei opp.

 

Ukyndige meg kjøprte Opera rett før børskorreksjonen, så der ligger jeg i minus - på papiret.

 

Forumet til HO er ikke mye til å stole på. Det er mer irriterende enn til underholdning, har blitt. Mye av det samme går igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

..mens vi venter.

 

Jeg lurer veldig på det med aksjeutbytte. Jeg (tror jeg) vet såpass at det skjer en gang i året, generalforsammlingen bestemmer en dato. Hadde du aksjer den dagen, får du aksjeutbytte. Noen bestemmer hvor mye aksjonørene skal få i utbytte (revisorene?). Spørsmålet mitt er om aksjeutbytte er betydelig? Er det noe å satse på eller å regne med? Skal det skattes av det?

 

Hvordan er skattereglene for aksjer nå? 28% skatt på alt? Ingen skattefordeler?

Lenke til kommentar

Sitter selv med noen pene aksjer, men har nok ingen interesse av å styre unna et økonomiforum heller. Føler meg veldig positiv til alle utvidelser når jeg tenker etter, hehe... Men kanskje en ide å begynne med "overkategorien" som amund nevner, det kan fort bli merkelig å ha et forum for "kanarifugler" om vi ikke har en mindre paraplykategori som "fugler" for eksempel. Så ja til Økonomi/finans (kanskje det lukter samfunnskategorien mer som en paraply, med politikk og økonomi som to underfora?) med aksjer som kandidat til underkategori!

Lenke til kommentar

Økonomi generelt er svært spennende tema. Hvis det opprettes vil jeg nok kikke innom der en gang i blant. Et forum for økonomi/aksje/børs o.l. hadde nok vært knall.

 

EDIT: bare ikke integrer det for tett med politikk & lignende. ville vært surt om det ble oppretter for så å bli et sted hvor det utelukkende diskuteres (flames) for og mot kapitalisme. Det er dessverre slik at enkelte som i dag er aktive på p&r ikke eier et snev av kunnskap om emnet økonomi og det ville redusert kvaliteten på forumet generelt om de fikk fritt spillerom til å flame på grunnlag av politiske meninger.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Så ikke denne tråden før nå, og syntes det er et veldig godt forslag.

Syntes derimot det blir vanskelig å plassere en slik kategori, men hva med å opprette en helt ny "forumkategori" som f.eks heter "Samfunn" eller noe slik og legge "Politikk, religion og samfunn, "Teknologi og vitenskap", "Økonomi/Finans>Børs/aksjehandel", og evt. Jobb/Utdanning>Underkategorier og kanskje "Sport/idrett" der; er sikker på at det kommer til å bli opprettet nye kategorier der etter hvert... - eller man kunne prøve å utvide kulturdelen å få plass til alt der.

Tror et slikt samfunnsforum hadde fått bra med brukere. Man flytter "Jobb/utdanning"-forumet som ikke er veldig stort eller omfattende og forumet får ikke flere "hovedkategorier" enn før.

 

Forumet er jo ikke bare lenger et sted å diskutere data osv så kategorien "Off-topic" har vel i så tilfelle mange kategorier som ikke nødvendigvis burde vært der; "Annet", "OT-baren", "Testposter" "Humor", "Feilposter", "Gullkorn", og "Gledesutbrudd" er vel strengt tatt det eneste som er Off-topic i dagens forum.

 

..men det spørs jo hvor stort og omfattende man ønsker å lage forumet.

 

 

 

PS: Legger også til at "Hardware bedrift" har svært laber interesse, og et flust av kategorier, men det er vel uaktuelt å gjøre noe med dette forumet siden det tilhører hwb.no osv.

HAr hwb.no mange besøkende?

Endret av White Fox
Lenke til kommentar

Jeg synes økonomi som en egen seksjon er verdt et forsøk. Dersom det ikke blir nok aktivitet kan man jo alltids gjøre om igjen på dette. Har fått med meg at det diskuteres ulike varianter med opprettelse av egne kategorier for "Samfunn" (politikk, religion, økonomi, osv.) og "Sport og Fritid" (trening, idretter, jakt, fiske, friluftsliv).

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
Jeg synes forumet burde hatt en egen kategori for "næringsvirksomhet", dvs, hvor næringsdrivende (eller andre med kunnskap selvsagt) kan diskutere økonomi og andre ting knyttet til det å drive en bedrift.

6520779[/snapback]

Foreslår å ta hvert ønske i egen tråd for oversiktelighetens skyld ;)

 

Økonomiforum er notert og blir tatt med i et forslag jeg legger ut her senere i dag.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...