Gå til innhold

Sony lanserer speilreflekskamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra at antall konkurrenter igjen er på vei opp. Objektivutvalget som Sony presenterer nå om dagen gir store forhåpninger og forventninger til kamerahuset også.

 

Eneste jeg ikke er helt trygg på er at vibrasjonsreduksjon sitter på sensoren. Det vil ikke være mulig å se om denne er i ustand gjennom søkeren, i tillegg til at det ikke vil være mulig å justere "live" i forhold til lukkertid/skarphet. Man må hele tiden gå inn på bildet. Det vil føre til at det stilles større krav til skjermens oppløsning og kvalitet.

Lenke til kommentar
Bra at antall konkurrenter igjen er på vei opp. Objektivutvalget som Sony presenterer nå om dagen gir store forhåpninger og forventninger til kamerahuset også.

 

Eneste jeg ikke er helt trygg på er at vibrasjonsreduksjon sitter på sensoren. Det vil ikke være mulig å se om denne er i ustand gjennom søkeren, i tillegg til at det ikke vil være mulig å justere "live" i forhold til lukkertid/skarphet. Man må hele tiden gå inn på bildet. Det vil føre til at det stilles større krav til skjermens oppløsning og kvalitet.

6250226[/snapback]

 

Etter å ha brukt A2, 5D og 7D håper jeg å ha litt nyttig erfaring på feltet. Hvis motoren (som kjører selv-sjekk ved hver oppstart) ikke fungerer, vil kameraet si fra om dette ved å blinke med AS-indikatorene i søkeren samtidig som det slutter å reagere på trykk på utløserknappen. Om kameraet ikke viser tegn til dramatiske ytre skader blir dette reparert på garantien. (servicetiden er lang nå om dagen - min var borte en måned inkl/frakttid - dette kan nok bedre seg ettersom Sonys kameradivisjon kommer ordentlig igang).

Den nevnte 5-stegs indikatoren i søkeren viser i tillegg hvor mye AS-motorene jobber, slik at du kan følge med hvor stødig du holder kameraet. Jeg har desverre ikke prøvd andre billedstabiliseringsmetoder, og vil ikke våge å gjette hva som er "best". Sony/Minoltas gir deg stabiliserte fastobjektiver under 200mm samt stabilisert tredjepartsoptikk, Canikon er nok bedre på lange brennvidder, selv om AS fungerer godt der og.

 

Det som sies om at AS hjelper hindrer støvet å feste seg tar jeg med en liten klype salt. Dette mest for at jeg ikke har langtids erfaring med andre systemer, men også fordi jeg har renset sensoren to ganger selv pga større støvkorn. På samme måte sier mange at en viss produsent er ekstra mye utsatt for støv på enkelte modeller, og igjen er det vanskelig å kommentere dette uten at det er "testet" på noen måte.

Sony valgte en antistatisk behandling og å benytte AS-motorene til å riste sensoren når en skrur av strømmen, et system jeg har god tro på. Hvis en da samtidig skifter objektiver med fatningen vendt ned, begrenser en nok problemet betraktelig.

 

Det føles betryggende at investeringen i optikk nå er ankret i et innovativt selskap med stor pengeflyt som er villige til å satse offensivt for å vinne markedsandeler. Hvordan utviklingen går derfra blir bare gjetninger, men de siste to døgnene har tatt noen kilo av skuldrene til meg selv og mange andre Minoltabrukere.

 

 

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
Dette blir bra saker. Håper Nikon og Canon rystes til inn i grunnvollene av dette, de trenger å jekkes ned et par hakk. Snart kommer jo Pentax også med et tilsvarende kamera. Neste år kommer Nikon med FF. Får vi endelig litt mer variasjon i kameramarkedet igjen?

6250114[/snapback]

 

Da spørs det bare om Sony og Pentax klarer og "jekke" seg opp til Canon og Nikon's bildekvalitet.

 

Edit: Det ligger en "Hands-On Preview" her:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA100/AA100A.HTM

Endret av sarom
Lenke til kommentar
Dette blir bra saker. Håper Nikon og Canon rystes til inn i grunnvollene av dette, de trenger å jekkes ned et par hakk. Snart kommer jo Pentax også med et tilsvarende kamera. Neste år kommer Nikon med FF. Får vi endelig litt mer variasjon i kameramarkedet igjen?

6250114[/snapback]

 

Da spørs det bare om Sony og Pentax klarer og "jekke" seg opp til Canon og Nikon's bildekvalitet.

6251197[/snapback]

Har troen... :) De har jo ganske bra bildekvalitet med linsene sine så flere aktører kan kanskje gjøre noe med prisene...?

Lenke til kommentar

Kan nok bli en bra konkurrent til 350D og D50(D70) dersom bildekvaliteten tåler sammenligning med de to.

Det støvfjerningsgreiene vil jeg gjerne så/høre funker i praksis også, men om det gjør det er kanskje det største problemet med dSLR i forhold borte. For støv er et reellt problem.

..og live LCD som noen kanskje vil kommentere, er ikke et problem, men en en kjekt-å-ha funksjon som kunne vært fin i enkelte situasjoner (som så mye annet). Og som vi ser har jo heller ikke Sony implementert dette.

Lenke til kommentar

Ser ut til at Sony har forbedret AS systemet til KM ytterligere. De påstår nå at man kan ha 3,5 ganger langsommere sluttertid enn uten AS, noe som er veldig bra.

Hva som er best av de forskjellige systemene er vanskelig å si så lenge man ikke kan teste de forskjellige systemene opp mot hverandre.

En fordel med AS i kamera er helt klart at man får Anti Shake på alle objektiver, mens med AS (IS/ VR) i objektiv har man fordelen med at man selv faktisk kan se hvor stødig kamera/ objektiv holdes. Man ser altså effekten av AS i søkeren, mens på SONY (og Pentax?), må man sjekke indikatorer.

Dette er nok en stor fordel Canon/ Nikon, men må jo si at muligheten for å få alle, også lyssterke fastobjektiver, med AS (IS/ VR) trolig mer enn oppveier denne fordelen.

Har fått meg et par objektiver med IS (Canons AS system), og er veldig positiv hvilke fordeler dette gir. Spesiellt hvis man ikke er så glad i å dra med seg stativ. Man skal være bra gammeldags hvis man ikke ser hvilke fordeler Anti Shake systemene gir.

Lenke til kommentar
PMnormal: FF neste år? Hvor har du fått det ifra?

6251396[/snapback]

Tyske Colorfoto i mai. Utfyllende artikkel med blant annet en forklaring fra Nikon på hvordan de skal takle problemet med lysavfall i hjørnene. Det skal fikses med en lett krumming av sensoren.

 

Sarom: Mener du at KM 7D tar dårligere bilder enn f.eks 20D. Selv har jeg sistnevnte, men har også erfaring med 7D. Foretrekker bildekvaliteten fra 7D personlig, i hvertfall raw rett fra kamera.

Lenke til kommentar
Ser ut til at Sony har forbedret AS systemet til KM ytterligere. De påstår nå at man kan ha 3,5 ganger langsommere sluttertid enn uten AS, noe som er veldig bra.

[...]

6251351[/snapback]

Da håper jeg det også greier 3,5 blendertrinn (ikke bare ganger!) lenger lukkertid ved lange brennvidder. Såvidt jeg husker av dpreviews test av 7D, virket Minoltas anti-shake heller dårlig ved lange brennvidder, dvs. når man trenger det mest.

Lenke til kommentar

Virker som at Nikon jobber hardt med utviklingen og ennå ikke ser for seg noen fast ferdigstillingsdato? Synes selv D2Xs og den stadige forbedringen av høyhastighetsmodusen med redusert sensorareal hinter kraftig om hvordan vi vil se DX støttet i fremtiden. Et gjennomtenkt og meget nyttig system.

 

Tilbake til emnet - testbilder begynner å lekke ut. Imaging-Resource mente det var sannsynlig at sensor og jpeg-behandling ennå ikke var ferdigstilt, men her er iallefall linker til noen bilder med prototypen:

 

http://www.klubkm.pl/forum/viewtopic.php?p...73ca0a36#127563

 

Bildene skal være tatt med KM 28-75 2.8 (en av Tamron/KM-prosjektene) og Minolta 80-200 2.8 G (som var toppmodellen blant raske telezoomer fra Minolta før 70-210 2.8 G SSM kom i 2002). Ifølge reposten på dpreview var eksponeringsinnstillingene stilt feil (av brukeren), men hva som ble gjort galt har jeg ikke helt fått med meg.

 

Her er et annet sett bilder som inkluderer testbilder på ISO1600. Serveren er imidlertid såpass overbelastet for øyeblikket at jeg skal legge dem opp på pbase når jeg har lastet dem ned:

 

http://www.fotopolis.pl/index.php?n=4418

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...