Gå til innhold

laptop til ingeniørstudent


Anbefalte innlegg

Jeg begynner på ingeniørstudiet i industriell design til høsten, og trenger å oppgradere laptopen min.

Skal bruke den til Autodesk Inventor og Viz på skolen, samt photoshop/grafisk design og litt spilling på fritiden(kun hobbybasis foreløpig). Jeg trenger en lett og solid laptop, lei av slepbare monstre nå..

Vurderer en Macbook Pro, får den til 14300 med Apple developer-medlemskap (sparer 3000,- :D ) Er det andre laptoper som gir like mye eller mer for pengene?

Har en smertegrense på 15000..

 

MacbookPro-konfigurasjonen min: :love:

2ghz core duo

512 Mb Ram (skal utvides til 1,5 Gb)

80gb sata 5200 HDD

128 mb ATi x1600

15,4 WXGA+ 1440x900

Mac OSX og WinXP(bootcamp)

2,5 kg

 

Det som er viktigst er kvalitet, skjerm, størrelse og kraft. Har ikke bestemt meg ennå, bare kom med forslag. Har også vurdert Zepto 6214W, Asus A6J* og M6**, men er i villrede..

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell 6400

Intel ® Core™ Duo Processor T2500 (2 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

Ekte Windows® XP Home Edition, SP2, norsk språk

1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512)

100GB (5,400 rpm) Hard Drive

15.4" Ultra Sharp™ WSXGA TFT skjerm (1680x1050) med TrueLife™- widescreen

256MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 grafikkort, PCI-Express x16

8X DVD+/-RW drive med software, leser og brenner både CD og DVD

Intel® Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps)

Ca. 2,8kg

Ca. kr. 12 500,-

Lenke til kommentar

Et par ting du bør ta med i vurderingen:

 

  • Adobe Photoshop finnes ennå ikke i Universal Binary, og er derfor ikke fullt ut kompatibel med de nye Intel-Macene. Skal du bruke Photoshop på en MacBook Pro, må det kjøres i noe som heter Rosetta. Som en følge av dette tar bildebehandling vesentlig lenger tid. Adobe Photoshop kommer ikke i Universal Binary før 2007.
  • Autodesk Inventor vil ikke fungere i Mac OSX. Du kan selvsagt løse dette ved å legge inn Windows XP på MacBooken din, men da må du altså kjøpe en kopi av Windows XP i tillegg til Apple-maskinen.
  • 3D-designprogrammer, som AutoCAD, fungerer best med spesialiserte skjermkort. FireGL-kortene, for eksempel. Men disse koster skjorta.

Sikler på en MacBook Pro selv, men tror jeg skal vente til de nye dobbeltkjerne-prosessorene til Intel kommer. Her har du noen alternativer:

 

ASUS A6Ja Spesifikasjoner: 1.83 GHz Core Duo, 256 MB Skjermkort, 1GB Ram, 100 GB Harddisk. Pris: 13.595,- (Komplett.no)

Dell Inspiron 9400 Spesifikasjoner: 1.83 GHz Core Duo, 256 MB Skjermkort, 1 GB Ram, 100 GB Harddisk. Pris: 15.478,- (Dell.no)

Endret av Penneknekt
Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

fose:

Vurderte dell, men er veldig usikker på kvalitet (Vet at de har bedret seg på en del modeller), og insp6400 er like stor som den jeg har nå.. veier mindre, men likevel..

 

 

Penneknekt:

 

-Planen var Bootcamp med Xp ja :yes: Har en kopi etter en pc som gikk fyken i vinter.

-Har photoshop til Xp allerede, å kjøpe nytt til OSX blir litt vel dyrt..

-spesialiserte kort fungerer bedre, men regner med at et x1600 vil holde, samtidig som skolen skryter av oppdatert maskinpark til det tyngste grafiske.. :thumbup:

 

 

64bits prosessor er egentlig ikke så viktig for meg, klarer meg uten dem, samtidig som jeg slipper ventetiden..

 

Ser ut som om jeg egentlig allerede har valgt ut MBP :love: Men jeg får holde hodet kaldt litt til og se hva dere mener om valget...

Endret av Spanturo
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg satsa på en HP.

Har sjøl en nx8220 med WSXGA, 1GB RAM og 2,13GHz CPU som jeg bruker til Photoshop, Premiere og slikt.

Vil tro at også denne vilelkunne dra rundt 3DStudio på en meget bra måte.

Men hovedgrunnen er at jeg har fikla med mange ulike PC'er og Dell ville jeg slikt sett holdt meg langt unna.

Mac derimot er jo et fnt alternativ om det er kompatiblet med PS :)

Lenke til kommentar

Einasnte argumente mot MacBook Pro er den elendige skjermen (15,4 WXGA+ 1440x900). Skjønner ikkje korleis dei kan selga ein "Pro" pc med så lav oppløsning.

Du kjem til å bruke mykje tid framfor macbooken med overnevnte program og bør ta i betraktning den begrensa workspacen den tilbyr.

Vist du har muligheten så stikk innom epplehuset og prøv deg fram, sjekk om du liker den, MEN før du bestemmer deg prøv også ein pc med WSXGA+ skjerm!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Om du får 3000kr i avslag er det vel neppe noe som kan matche like bra. Men MacBook Pro er jo 15.4" de også. Og 15.4" er vel i grenseland på "slepbar". Finnes desverre få 15.0" eller mindre som har brukbare grafikkort.

 

Hva med denne? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319460

Asus A8Jc

 

Minnet må oppgraderes til 2GB. Prosessor og grafikkort er dårligere... Men du slipper eplet på toppen :D

 

Hvordan er "native" støtte for Windows på Mac? Har ingen ting i mot hardwaren deres, men operativsystemet er direkte ufyselig. Emulering er uaktuellt.

Lenke til kommentar

Vel, har sett på dimensjonene til macbook pro og asus A8Jc, mac'en er 3 centi bredere og en centi tynnere.. Ikke mye forskjell der. Med på kjøpet får man større skjerm og oppløsning.

 

Den Hp'en jeg har nå har en 3 cm kant over og under skjermen, og 1,5 på siden.. Det øker jo arealet på maskina litt.. Samtidig veier den 3,8 kg og er ~4 cm tykk... Det er slepbart.. For ikke å snakke om laderen som veier over kiloet alene :(

 

Jeg kommer aldri til å kjøpe Hp igjen, men det er en helt annen historie :)

 

Native støtte for win vet jeg ikke om er der.. Du trenger bootcamp til å emulere bios, mac bruker det mer avanserte( ifølge Jobs) efi bios. tror du uansett må ha en partisjon med OSX for å ha Win legitimt på Mac'en.

 

Men det er ikke noe tema for meg, synes win XP er horribelt, men trenger det desverre.. :(

Endret av Spanturo
Lenke til kommentar

Regner med at det er snakk om native støtte. Leste litt på apple sine sider. Biosemulering som lar deg starte Windows. Så tar bootcamp programvaren og brenner ut windowsdrivere til alle apple componentene på en CD, sånn at du lett kan installere dem.

 

Personlig er det litt omvendt. Takler ikke 10minutter sammen med en apple ting.

Lenke til kommentar
Jeg kommer aldri til å kjøpe Hp igjen, men det er en helt annen historie :)

6215209[/snapback]

 

Regner med du har vært borti Pavillion. Det er skikkelig ræva, skal du ha PC så gå for bedriftsmodellene.

Der har de fleste skikkelige saker, bortsett fra Dell ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...