Gå til innhold

HD - Verden i detaljer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1,33 er pikselbredden(aspect ratio) til HD-formatet. Til sammenligning er pikselbredden til PAL på 1,066.

Hvis jeg forstår deg riktig, så tenker du på pixlenes proporsjoner når du snakker om aspect ratio?

For å ikke forvirre kan du jo da nevne at det gjelder HD Lite-formatet på 1440*1080 som det snakkes om i artikkelen, vanlig HD er jo 16:9 med kvadratiske pixler.

Lenke til kommentar
1,33 er pikselbredden(aspect ratio) til HD-formatet. Til sammenligning er pikselbredden til PAL på 1,066.

Hvis jeg forstår deg riktig, så tenker du på pixlenes proporsjoner når du snakker om aspect ratio?

Ja, det var slik jeg oppfattet det også.

 

Hvis jeg husker rett, så har man i TV-produksjon brukt en teori som sier at øyet er mindre følsomt for horisontal oppløsning enn for vertikal oppløsning, noe som ble utnyttet i TV-apparatene.

 

Følsomheten for vertikal oppløsning ble illustrert grundig i overgangen fra EGA til VGA. Begge formatene baserer seg på samme format (4:3) for displayet, men EGA brukte vertikalt avlange bildepunkter. EGA hadde 640x350 bildepunkter, mens VGA hadde kvadratiske punkter med 640x480. (Noen vil sikkert påpeke at VGA har vesentlig større fargedybde, og at dette hjelper med inntrykket av oppløsning, men forskjellen var klart synlig også når VGA benyttet like få farger som EGA.)

 

Sony sine HD-videokameraer, som er de eneste vi har på det norske markedet

Dette er da beviselig feil, jamfør Akam selv.

Lenke til kommentar
DV-PAL:1:1,067

Det er for 4:3. Widescreen, som kanskje er meir relevant, då HDV er 16:9 uansett, har ein PAR på 1,422. (Om ein stoler på Premiere Pro. Sony Vegas til dømes bruker andre verdiar.)

6185334[/snapback]

 

 

 

PAL WS er 1,422 i samme hva program du bruker.

De andre verdiene du tenker på er sikkert NTSC og NTSC WS.

Lenke til kommentar
Jaja, litt "jukse"-HD da mao, iogmed at den rellee oppløsningen er mindre en 1920*1080. Ellers synes jeg godt man snart kunne satse på å kaste hele interlaced-systemet på dynga. Men det kommer vel før eller siden det også..

 

AtW

6188870[/snapback]

 

Om jeg ikke har lest veldig feil på nettet, eller er blitt veldig sløv så er H1 fra canon det eneste hdv kameraet med 1 til 1 forhold pixler og det som lagres på tape. Så de andre "jukser" seg til oppløsningen, sort of :cool:

 

Eller så lenge du holder deg til taper laget for proff bruk så skal det ikke spille noen rolle om det er laget for hdv eller ei. Så om du bruker sony's dritdyre HDV tape, Dvcam, Panasonic(Matsushita) Master/adv. master eller Jvcprohd(Matsushita) skal ikke ha noe så si. Holde seg unna billige taper osv er billig forsikring uansett.

 

Og for å gjøre ting mer forvirrende er ikke hdv bare en standard, virker det som. Jvc syns å ha tatt i bruk sin egen utgave på sine GY-HD100 / GY-HD200 / GY-HD250 kameraer, hvor de to siste klarer å skyte 60fps for sikkelig slowmo. Footage 720p60fps skal ikke la seg spille av på sony hdv decks...

Nok en gang å gjøre ting vanskelig og dyrt for oss som har dette som både hobby og litt jobb :nei:

 

Og ja jeg er enig, lemp ut interlace. Foreløpig er riktignok 1080P forbeholdt digitale filmkameraer, som gjerne dumper nær ukomprimert 1080p til harddisk. :p

Lenke til kommentar
Og for å gjøre ting mer forvirrende er ikke hdv bare en standard, virker det som. Jvc syns å ha tatt i bruk sin egen utgave på sine GY-HD100 / GY-HD200 / GY-HD250 kameraer, hvor de to siste klarer å skyte 60fps for sikkelig slowmo. Footage 720p60fps skal ikke la seg spille av på sony hdv decks

HDV virker som en ganske grei standard sammenliknet med HDTV; formatet "skal" være på 1440 avlange bildeelementer over 1080 linjer for 1080i.

 

Wikipedia har ganske grundige artikler om emnet, de anbefales for å få en grunnleggende oversikt over HDV og HDTV. Ikke minst har artiklene linker til mer stoff.

 

I korthet kan vi si at følgende signalrater gjelder for HDV:

 

720/25p

720/30p

720/50p

720/60p

1080/50i

1080/60i

 

30p/60p/60i er generelt brukt av NTSC-land, hvor man er vant til den oppfriskningsraten fra, vel, NTSC.

 

25p/50p/50i er generelt brukt av PAL-land.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...