Gå til innhold

Blir bare rødskjær


Anbefalte innlegg

Jeg har "nylig" skaffet meg et nytt ditalkamera, Casio exilim EX-Z750, og har vært stort sett fornøyd. Men ved innendørsbilder har det en tendens til å bli litt rødskjær i bildene. Idag på 17. tok jeg en del bilder inne i en sportshall med lysstoffrør. Og bildene ble helt forferdelige med krafig rødskjær samma hva jeg gjorde. Et eksempel har dere under her:

 

eksempel1.jpg

 

Akkurat dette er tatt med autoprogram "Best shot", men jeg forandret vel på det aller meste. Lukkerhastighet, hvitbalanse og det meste andre jeg fant å stille på. Men jeg fikk ikke gjort noe med kvaliteten. Det irriterende er jo at bildet har helt riktige farger på kameraskjermen før jeg tar bildet. Den eneste måten jeg fikk noen lunde riktige farger på var i videomodus.

 

Her er et bilde hentet fra en av filmene jeg tok med kameraet:

 

eksempel2.jpg

 

Kan noen fortelle meg hva som er den mest sansynlige årsaken. Eller er det et crappy kamera som sliter innendørs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feilen ligger i hvitbalansen. Som du ser er ansiktet til personen på det øverste bildet gjengitt i korrekte farger, så tipper du har brukt blitz.

 

Lyset i lyspærer har et gulskjær i seg, lysstoffrør pleier å bli mer blå-aktig. Prøv å sette hvitbalansen til innendørs/lyspære. Har du manuell instillingsmulighet av hvitbalansen, så sikt på noe som er hvitt når du stiller hvitbalansen. På den måten blir det som kameraet da oppfatter som litt gult, satt til å være hvitt og bildene skal bli bedre.

 

 

På videobildet er det ikke brukt blitz, da feiler ikke kameraet, men stiller hvitbalansen selv og bildet blir korrekt. Virker som hvitbalansen blir stilt automatisk når du bruker blitz for å få korrekte bilder, litt usikker her. Noen som kan bekrefte / avkrefte?

Lenke til kommentar

Det er riktig som ezkild sier, at blitsen er ansvarlig for resultatet. Når du blander lys fra to forskjellige lyskilder på denne måten kan du ikke unngå slike resultater bare ved å stille hvitbalansen. Den ene lyskilden (lysstoffrørene) har en fargetemperatur mens blitzen har en helt annen. Siden kameraet kjenner fargetemperaturen til blitslyset, vil dette bli korrekt gjengitt, mens alle flater som fylles av andre lyskilder (altså bakgrunnen her) vil få feil fargebalanse.

 

De som ofrer lyssettingen sin litt mer tid og krefter bruker en gel foran blitshodet slik at den får samme fargetemperatur som den naturlige belysningen. Ditt beste alternativ hvis fargene (og stemningen) har høyeste prioritet, er å slå av blitsen og holde deg (og motivet) mest mulig i ro under fotograferingen. Dette er ett av områdene hvor dSLR med høyere ISO og lyssterk fastoptikk (og kanskje ekstern blits m/gel) slår kompakter ettertrykkelig ned i støvlene..

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Jeg stilte også hvitbalansen manuelt. Prøvde vel omtrent alt. Også "lysstoffrør"-modus, men uten nevneverdig forskjell. Siktet dog ikke på noe hvit først, men er jo mye hvitt i bildet. Men er frytkelig tungvint om kameraet har behov for det hele tiden.

Forsøkte uten blitz også, men da ble det kun mørkere. Ingen forksjell i farger, slik som i videomodus.

 

fluoriserende.jpg

 

Dette bildet er satt til fluoriserende lys. Ikke mye forskjell.

 

tungsten.jpg

 

Dette er tatt hvirbalansen i tungsten-modus (lyspære). Samme igjen.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende at kameraet overstyres valget ditt av hvitbalanse når du bruker blitz, så selv om du har satt hvitbalansen til tungsten så blir den satt til "Blitz" i det øyeblikk du bruker blitz. Prøv å ta et bilde med forskjellig hvitbalanse uten blitz (samme motiv), så skal du nok se en forskjell.

Lenke til kommentar

Der var jeg litt treig gitt. Rotekaizer svarer vel her på problemet så også jeg kunne forstå. Bare så irriterende at mitt gamle ixus-kamera som søstersen arva etter meg, klarte helt fint å gjengi langt mer korekte farger under samme forhold. Så mye av problemet her ligger tydligvis i selve kameraet.

Dette er et bilde tatt uten blitz. Som man kan se, fargene er fremdeles på bærtur. Vet dog ikke hva hvitbalansen stod på her.

 

ikkeblitz.jpg

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar
Det kan godt hende at kameraet overstyres valget ditt av hvitbalanse når du bruker blitz, så selv om du har satt hvitbalansen til tungsten så blir den satt til "Blitz" i det øyeblikk du bruker blitz. Prøv å ta et bilde med forskjellig hvitbalanse uten blitz (samme motiv), så skal du nok se en forskjell.

6120997[/snapback]

 

Skal teste det ved neste anledning

Lenke til kommentar
Der var jeg litt treig gitt. Rotekaizer svarer vel her på problemet så også jeg kunne forstå. Bare så irriterende at mitt gamle ixus-kamera som søstersen arva etter meg, klarte helt fint å gjengi langt mer korekte farger under samme forhold. Så mye av problemet her ligger tydligvis i selve kameraet.

Dette er et bilde tatt uten blitz. Som man kan se, fargene er fremdeles på bærtur. Vet dog ikke hva hvitbalansen stod på her.

6120999[/snapback]

 

Lys fra lysstoffrør er utrolig utfordrende for kameraet (dvs - fargefilteret foran sensoren er korrekt innstilt for dagslys - IKKE varmt lys). Fargetemperaturen fra denne typen lyskilder er så varm (de sender ut så lite blått lys) at en for å få optimale bilder (uten blits) vil komme langt med å bruke et blått fargekorreksjonsfilter (altså en blåfarget glassplate) foran objektivet under opptak. Dette vil justere forholdet mellom rødt, grønt og blått lys slik at det blir jevnere på bekostning av tap av lysfølsomhet ved å dempe de andre delene av fargespekteret.

Hvis du ser på hva som er fanget av den blå fargekanalen i dette bildet, er det nesten skremmende lite informasjon der, og bildet blir nesten umulig å rette opp i etterkant. Dette ville ha vært bedre med korrekt innstilt hvitbalanse i kamera, men selv da går lysforholdene ut over kvaliteten allerede i billedprosesseringen internt i kameraet.

Dette med fargefilter er en forholdsvis ekstrem løsning ikke mange bruker i praksis lenger, jeg nevnte det bare for å illustrere hvor krevende dette egentlig er i teorien.

 

Tipset må likevel bli at du - hvis du vil ha hovedmotivet med mest mulig naturlige farger - kan fortsette å bruke blits med de resultatene det gir mtp blanding av lyskilder. Alternativt kan du stille kameraet til "tungsten" eller manuell hvitbalanse (om du har mulighet) for å gi et mest mulig naturlig resultat med det eksisterende lyset, men da må du droppe blitsen.

 

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
Det kan godt hende at kameraet overstyres valget ditt av hvitbalanse når du bruker blitz, så selv om du har satt hvitbalansen til tungsten så blir den satt til "Blitz" i det øyeblikk du bruker blitz. Prøv å ta et bilde med forskjellig hvitbalanse uten blitz (samme motiv), så skal du nok se en forskjell.

6120997[/snapback]

Hadde kamera virkelig satt seg over på tungsten med blitz, ville jenta blitt svært blå og bakgrunnen "riktig".

 

Har jobbet med et gammelt bilde hvor hvitbalansen forandrer seg i bildet pga forskjellige lyskilder. Nære flater, flater som peker mot kamera eller ned er gjerne riktig, mens flater på avstand eller peker mot taket er rødlig. I photoshop kan du "male" inn fargebalanse etter behov. Dette er tidskrevende og vanskelig. Men som rotkaizer skriver så er det nesten ikke fargeinfo i blåkanalen og det blir svært stygt etter oppretting

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Kjenner ikke dette kameraet, men finnes det noen form for custom-innstilling av hvitbalanse? I så fall er dette tiden for å bruke dette. Har du RAW-format i kameraet vil du også ha mulighet til å justere hvitbalansen i etterkant med mye bedre kvalitet enn ved bruk av JPEG-bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...