Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser bra ut dette her! Fint du gir masse info i førstetråden, mange som ikke gjør det for tiden :no:

 

Skjønte ikke helt hva de boksene du hadde laget før var, men fine ble de :thumbup:

 

Lykke til med prosjektet, håper du får den lydløs^^

 

Øyvind

 

Fjernet noen smilyes

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar

Kanskje litt sent nå, men du har vel ikke mulighet for å legge ut noen bilder av loddinga og der hvor du forlenger de transistorne? Sitter og har planer om det samme, men har ikke helt fått ut fingern ettersom jeg ikke helt hva jeg må gjøre. Sett litt på den Guiden til Vannkjølt PSU som ligger på forumet et sted, men synes den mangler noe.

 

Kanskje teit spørsmål; men man må lodde transistorne på akkurat samme plass som før man tok de ut? Isåfall, har du en god medtode for å markere eller passe på at riktig ledning blir loddet riktig sted? For ser ut som et enormt ledningsrot du har der.

 

Nå har jeg en PSU på 680W, som resulterer i enormt mye elektronikk som er tettpakket, så vet ikke om jeg faktisk har fysisk mulighet til å gjøre noe slikt. Men vi får se når jeg begynner å plukke fra hverandre PSUen. ;)

 

Men ser genialt ut det der egentlig, likte ideen. Minner om den BeQuiet. :thumbup:

Lenke til kommentar

Flere bilder ja! Finfine greier ;)

 

Mye kabelrot, jeg hadde aldri turt å begynne å lodde inni en PSU men, redd for å ødelegge ting :p Kan hende det der ikke var av det dyreste merket, men.

 

Spør om omtrent det samme som Mixel gjør og, så gidder ikke skrive det opp igjen :)

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Kanskje litt sent nå, men du har vel ikke mulighet for å legge ut noen bilder av loddinga og der hvor du forlenger de transistorne? Sitter og har planer om det samme, men har ikke helt fått ut fingern ettersom jeg ikke helt hva jeg må gjøre. Sett litt på den Guiden til Vannkjølt PSU som ligger på forumet et sted, men synes den mangler noe.

 

Kanskje teit spørsmål; men man må lodde transistorne på akkurat samme plass som før man tok de ut? Isåfall, har du en god medtode for å markere eller passe på at riktig ledning blir loddet riktig sted? For ser ut som et enormt ledningsrot du har der.

 

Nå har jeg en PSU på 680W, som resulterer i enormt mye elektronikk som er tettpakket, så vet ikke om jeg faktisk har fysisk mulighet til å gjøre noe slikt. Men vi får se når jeg begynner å plukke fra hverandre PSUen. ;)

 

Men ser genialt ut det der egentlig, likte ideen. Minner om den BeQuiet. :thumbup:

6013206[/snapback]

 

 

Har ikke noen bilder av selve loddinga nei, men det er ikke så veldig komplisert. Det vanskelige, som du sier, er å holde styr på hva som går hvor. For det er essensielt at riktig fot på transistoren blir koblet til riktig sted på kretskortet.

Måter å gjøre det enklere på er å bruke flere farger på ledningene, ikke én som jeg har gjort. Ta mange bilder av slik det var før du demonterte det. Du kan nummerere transistorene med en blyant og tegne en skisse over hvordan de sto. Selv tok jeg bilde av kjøleribbene, fjernet ribbene med transistorer på. Deretter loddet jeg på kabler i alle hullene, 18 ledninger. Klippet til ledningene slik at de ikke var lengre enn nødvendig(bedre for transistorene også). Tredde på krympestrømpe(viktig rekkefølge :)) Husk å skyv strømpa helt ned til kortet ellers kan den krympe fast når du lodder. Når jeg loddet på transistorene løsnet jeg en og en fra ribbene slik at jeg hele tiden hadde oversikt over hvilken som hørte til hvor. Det hele gikk uten problemer. Viktig å ha et multimeter for å sjekke for kortslutninger, særlig mellom transistor og kjøleribbe. Trenger vel ikke nevne at man ikke har power tilkoblet under en slik operasjon og man må være obs på at kondensatorene kan lagre energi forholdsvis lenge.

Lenke til kommentar

Hvordan lader man ut kondensatorne? Eller, sørge for at de ikke inneholder farlig spenning.

 

Men uansett, de krympestrømpene, hva er det? Det du trekker på utsiden av ledningene?

 

Du sier at man skal trekke dem helt ned på kortet, ellers så krymper de seg, men vil de ikke smelte hvis man lodder? Det er vel plast eller gummi?

Lenke til kommentar
Hvordan lader man ut kondensatorne? Eller, sørge for at de ikke inneholder farlig spenning.

 

Men uansett, de krympestrømpene, hva er det? Det du trekker på utsiden av ledningene?

 

Du sier at man skal trekke dem helt ned på kortet, ellers så krymper de seg, men vil de ikke smelte hvis man lodder? Det er vel plast eller gummi?

6015356[/snapback]

 

Kondensatorene lader du ut med en effektmotstand, enten direkte over de eller på en av utgangene. Multimeter er fint for å måle om det fortsatt er spenning der. Krympestrømper bruker du for å isolere ledning/føtter som er nakne, så unngår du støt/kortslutning. Poenget mitt var å trekke de lengst mulig unna der du lodder så du unngår at den krymper fast mitt på ledningen f.eks.

Føler du deg usikker på noe av dette ville jeg ikke anbefale deg å modifisere strømforsyningen din. Du kan tross alt ende opp med 220V liggende på lur i kabinettet eller i fingrene. Potensielt livsfarlig(pun intended).

Lenke til kommentar
Ai ai, her snakker vi om en worklog etter min smak! :)

Hvordan har du koblet blokkene direkte til PC-en? Har du noen form for beskyttelse mot de høye lydene PC-en kan finne på å sende ut på en dårlig dag?

6021069[/snapback]

 

Kjøleribbene kobles via heatpipes til cpu og gpu. Hvilke høye lyder tenker du på?

Ribbene bestilte jeg fra et australsk firma, www.conradheatsinks.com. Med frakt og toll for 4 stykk ribber kostet det ca. 1500 kroner. Altså 750 for dette prosjektet.

Lenke til kommentar
Hehe :) Hvordan skal du kjøle den? Vann?

6019919[/snapback]

Blir nok kjøleribber med det første, for å teste. Blir nok vannkjølt til sommeren.

 

Så nå opdateringen, og det ser virkelig fint ut. Får litt lyst til å prøve meg på noe lignende.:thumbup:

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
Burde kanskje lage noen luftehull i bunn og topp slik at den varme luften kan stige bort og trekke inn nedenifra?

 

Ser ut som du gjør skikkelig arbeid i hvert fall.

 

Tviler ikke på at det blir bra når du er ferdig.

6021869[/snapback]

 

For se hvor mye varme som blir igjen inne i kabinettet. Heatpipene fører varmen bort til kjøleribbene, og de er jo på utsiden av kabinettet. Det er jo hele ideen. Men blir det problemer får man sette på noen hull ja. Tror nok harddiskene blir det største problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...