Gå til innhold

UMA kan skape krøll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det skrives altså at en 25 mbit-linje holder til 25 telefoner. Hva i all verden!? Det går da virkelig ikke 1 mbit per sekund for å overføre komprimert lyd!?? -I så fall har produsentene en jobb å gjøre med codec'en sin.

 

-snubbel

5953553[/snapback]

Det er vel neppe 1mbit i kontinuerlig audio bit-rate, men heller et uttrykk for at man må kjøre med mye overhead for å garantere en nedre grense for QOS?

 

Jeg stusset også over det samme. Den grunnleggende forskjellen mellom tele-verdenen og IP-verdenen er jo at der televerdenen bruker skreddersydde, lukkede systemer, bruker data-verdenen generelle og åpne(re) systemer. Dette har gjort at priser og utviklingshastighet for data-produkter slår televerdenen ned i støvlene. Hvis mangelen på tilpasninger fører til slike problemer som er skissert her så er jo litt av poenget borte.

 

Nå kan vel alle lukke sine wlan, eller kreve en form for innlogging som gir mer kontroll over bruken? Dessuten, han forretningsmannen som er nevnt kan vel ta seg råd til en vanlig GSM-basert samtale hvis han skal forhandle millionkontrakter? :-)

 

Jeg spår at dette først og fremst vil bety døden for fast-telefoni som vi kjenner det. Alle har mobiltelefoner, og de fleste har bredbånd. Hvis mobilen kan ligge på stuebordet og selv finner ut at vi har wlan dekning på stua, så må jo siste rest av argumentasjon for fast-telefoni være borte. Man kan tilogmed være i en vanlig mobil-samtale og få sømløs handover til hjemmenettet når man går inn døra? Fantastisk.

 

-k

Lenke til kommentar

Ser at de flere VoIP leverandører bruker ca 90-100 kbit begge veier, det fungerer fint.

Så faktisk en som bare brukte 40 kbit begge veier, stusset litt over det, men det var helt grei lyd der også.

 

Fast telefoni, ja hvem vil ha det om 5 år?

 

De som har ISDN / PSTN utstyr som er avhengig av at det til enhver tid fungerer, men den generelle mann/dame i gata bruker mer og mer mobil.

 

Mamma for eksempel, lurte på hvorfor jeg gikk rundt å snakket i mobilen min, det var i 95-96.

Nå bruker hun selv mobilen mer enn fast telefonien ;)

Lenke til kommentar

artikkelen snakker om netthastighet, men det finnes to forskjellige hastigheter. den ene er den de fleste tenker på, båndbredde. men en som er vel så viktig når en driver med kommunikasjon i sanntid er latency, eller hvor lang tid det tar for datapakkene å nå fram til mottaker.

 

problemet i dag er at omtrent alt av datanettverk er bygget med prioritet på båndbredde. for det gjør ikke noe at websiden kommer noen millisekund senere, du får bare mer av den på en gang. du kan desverre ikke bulksende en telefonsamtale...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...