Gå til innhold

1 til 16-way Opteron 875 vs. Itanium 2 1.5/4M


Anbefalte innlegg

FIGHT!

http://www.sgi.com/pdfs/3905.pdf

 

.. det ble vel en teknisk knockout

 

post-77158-1139499688_thumb.png

 

Til Opteron sitt forsvar:

 

1) Dette er tunge FP applikasjoner. Bildet ville vært mye mer i favør av Opteron om mer typiske server/integer applikasjoner hadde vært brukt, men HPTC er tross alt hva SGI driver med.

 

2) Opteron maskina er glueless (om ikke clueless... duh! :p) dvs. en Horus basert maskin kunne kanskje gjort det bedre, men det er ingen garanti for det da Horus først og fremst hjelper på mer typiske server/integer, OLTP applikasjoner osv. med mer komplisert parallellisering.

 

3) Benchmarks er utført av SGI som bare fører det ene av de to testede prosessorene (Itanium 2).

 

Men selv med dette i bakhodet... knusende seier til Itanium 2. Gapet vil bli enormt når Montecito kommer i slutten av april.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3) Benchmarks er utført av SGI som bare fører det ene av de to testede prosessorene (Itanium 2).

5578196[/snapback]

Jeg tror nok det er en viktig faktor her. Siden de selger Itanium2 selv og bruker dette som en salgsbrosjyre for sine systemer så har de neppe tatt med de testene som har gått i Opteron's favør. Nå kjenner jeg ikke så godt til disse testene så jeg vet ikke hvor representative de er for bruksområdene til de som vurderer enten Itanium2 eller Opteron 8xx.

 

Ellers så hadde det vært mer gøy å sett ytelseskaleringen oppgitt i prosent for hver gang antall kjerner dobles. (Jepp jeg regner med Opteron taper her, men det hadde vært gøy å se likevel). Jeg får se om jeg gidder å sette opp et regneark og lage grafene på "min måte". :p

 

Det ville også vært gøy å se grafene delt på prisen (Ytelse/pris).

Lenke til kommentar

Mange interessante benchmarks der, men såvidt jeg kan se få som kan betraktes som betydelige i HPC-verden. Ellers må jeg gratulere SGI med et svært selektiv utvalg av benchmarks til fordel for Itanium, som til forveksling ligner mye på Dells forsøk for noen år siden på å stille Xeon i et bedre lys enn Opteron:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...5entry3281135

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...