Gå til innhold

Hva menes med Canon -EU-modell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan også være verdt å merke seg at forhandler uansett må forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov. Garanti spiller egentlig ingen rolle her i landet, fordi den ikke gir deg noen bedre vilkår enn forbrukerkjøpsloven. (noe den må gjøre dersom man skal kunne kalle det garanti)

 

En 'EU'-modell kommer ofte med bruksanvisning på engelsk, tysk og fransk.

 

 

Tipper du skal kjøpe på JapanPhoto - det er et helt OK sted å kjøpe.

Endret av nomorebs
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt dette kameraet hos Japan Foto og fikk ikke med bruksanvisning i det hele tatt. Men det er jo ikke et problem når den finnes som PDF på nettet. Er det noe feil eller noe annet ang. garanti så leverer jeg bare inn kameraet hos JP akkurat som på en norsk modell.

Lenke til kommentar

En annen fordel med EU modellene er at de er med på å øke konkurransen her på berget.

Og det bør vi kunder sette stor pris på !

 

Kikket i et 2001 nummer av "Fotografi" igår, og så hvilke priser Lømork hadde på optikk på den tiden. Mye dyrere enn idag, så da levde sikkert importører og butikker veldig godt. Idag er nok avansene vesentlig lavere, men så har vel volumet også økt ganske mye, så de dyktigste butikkene har nok det ganske greit ennå.

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt dette kameraet hos Japan Foto og fikk ikke med bruksanvisning i det hele tatt. Men det er jo ikke et problem når den finnes som PDF på nettet. Er det noe feil eller noe annet ang. garanti så leverer jeg bare inn kameraet hos JP akkurat som på en norsk modell.

5572715[/snapback]

Er det ikkje påkrevd at det skal følge med bruksanvisning?

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt dette kameraet hos Japan Foto og fikk ikke med bruksanvisning i det hele tatt. Men det er jo ikke et problem når den finnes som PDF på nettet. Er det noe feil eller noe annet ang. garanti så leverer jeg bare inn kameraet hos JP akkurat som på en norsk modell.

5572715[/snapback]

Canon har kuttet ut bruksanvisning på de fleste modellene. Vet ikke om det gjelder 350D, men kompaktmodellene kommer vel nå i beste fall med en slags hurtigguide. Er derfor liten vits å velge bort EU modell av denne grunnen.

 

Regner forøvrig med at DSLR fortsatt kommer med bruksanvisning. Canon har dansk bruksanvisning på norske modeller, Nikon har norsk. Ettersom JP importerer sine EU modeller fra Polen, tar de vel bort bruksanvisningen fordi det vil virke uprofft å levere polsk bruksanvisning. Mener allikevel du har krav på bruksanvisning på engelsk.

 

EU modell leverer du inn til JP som om det var en norsk modell. Du har fem års reklamasjonsfrist da butikken har dette ansvaret. Ulempene med EU modell er beskrevet i flere tråder før. Henviser, som kkristi, til søkefunksjonene. Helt til slutt kan jeg jo nevne at jeg har sett norsk utgave av 350D til samme pris om JP sin EU modell om du heller vil ha det.

Lenke til kommentar
QUOTE(birk88 @ 08/02-2006 : 18:12)

En annen fordel med EU modellene er at de er med på å øke konkurransen her på berget.

Og det bør vi kunder sette stor pris på !

 

Du skulle bare visst hvor liten avanse butikkene har for tiden, blant annet pga. kravet om å konkurrere med EU modeller. Det er en grunn til at de fleste går konkurs etterhvert.

 

Tviler ikke på at det tøft.

Men på den annen side så er volumet blitt vesentlig større de siste årene både i antall salg og i omsetning (dvs kr), så det ville blitt for rått å bruke de gamle avansene dere hadde.

Men EU modellene presser ikke bare på butikkene. Også importørene begynner å merke at de ikke kan leve like beskyttet som før. Og det kommer igjen kundene tilgode.

 

Og tilsist, selv om noen skulle gå dukken i denne prosessen, så vil de beste butikkene overleve, og også tjene gode penger.

Lenke til kommentar

.. birk88... nå heiv du bensin på bålet.. hehe

 

og nå begynner moroa igjen :p

 

Slik jeg ser det, er det ingen større risiko ved å kjøpe en såkalt EU-modell kontra en norsk modell. Kameraet er selvfølgelig helt identisk enten du kjøper det ene eller det andre. Når det gjelder Canon og bruksanvisning, så følger det ikke med en trykket bruksanvisning på svensk eller dansk på EU-modellene - men du får en CD med engelsk bruksanvisning i PDF-format. De fleste som har fulgt med på skolen greier fint å lese en engelsk bruksanvisning.

 

Når det gjelder garanti/reklamasjonsrett, så er forhandler bundet av norsk forbrukerkjøpslov. Her stiller du med andre ord like sterkt enten du kjøper en EU-modell eller en norsk modell. Dersom en forhandler som selger norske modeller går konkurs, så kan man hvis man er heldig, forholde seg til den norske importøren. Her er det viktig å huske på at importør ikke overtar forhandlers forpliktelser mht. reklamasjonsrett - det er selger som står ansvarlig. Importøren har etter det jeg vet ingen andre forpliktelser annet enn å hjelpe deg i produsentens garantiperiode på produktet. Om forhandler går konkurs om 1 år, og om garantiperioden er 1 år, så er det ikke stort man kan gjøre dersom man skulle ha behov for det. Fotobutikker går visstnok ofte konkurs om dagen - det er med andre ord tydelig at det er en risiko å ta hensyn til ved kjøp. Slik jeg ser det, er det viktigste/sikreste å velge en forhandler som man med stor sikkerhet vet vil være i markedet om et par års tid. 'Garantien' spiller som sagt svært liten rolle, fordi det er forbrukerkjøpsloven som gir deg de rettighetene du trenger. Enkelte påpeker også at det ikke følger med norsk strømadapter/kabler. Det lå ihvertfall norsk strømkabel i esken når jeg kjøpte mitt 350D på JP. Når det gjelder eventuelle reparasjoner og tiden det måtte ta, enten det er norsk modell eller EU-modell, så tipper jeg at kameraene blir sendt til de samme verkstedene.

 

Og til sist: Jeg mener digitale SLR i lavere prisklasser er som forbruksvare å regne. Det er i utgangspunktet billig forbrukerelektronikk, og jeg forventer ikke livslang levetid, slik jeg kanskje ville gjort med et filmbasert SLR. Derfor mener jeg også at det spiller liten rolle om produktet er importert som norsk modell eller EU-modell.

 

Men for all del - vi bor i et fritt land (ennå), og alle kan velge det de føler for. :D

Lenke til kommentar
.. birk88... nå heiv du bensin på bålet.. hehe

 

og nå begynner moroa igjen

 

He,he.

Det var vel ikke helt meningen å lage noe stor diskusjon ut av dette, men jeg synes det er rart at de fleste tradisjonelle fotobutikkene har tatt så lite av markedet som de har. Det er vel rimelig få her som har kjøpt noe DSLR eller noe annet digitalt kamera hos f.eks. Preus (finnes de enda?), Elite Foto eller Foto-Knudsen. Tror ikke de helt forsto at hverdagen forandret seg, og brukte samme gangetabell for avansen som de var vant til før.

Og det er jo også først i den seneste tiden at Japan Foto har kommet på banen med rimeligere priser.

Lenke til kommentar
Ettersom JP importerer sine EU modeller fra Polen, tar de vel bort bruksanvisningen fordi det vil virke uprofft å levere polsk bruksanvisning. Mener allikevel du har krav på bruksanvisning på engelsk.

5574250[/snapback]

 

Da jeg skulle kjøpe mitt kamera så var jeg fast bestemt på å kjøpe Nikon D70S men siden kjerringa ikke likte størrelsen og man kunne få batterigrep :cool: så ble det 350D. En fotobutikk i Stavanger anbefalte meg bare Nikon og jeg hadde lest mye bra om det + at de sa det her med import fra Polen og jeg måtte holde meg unna det.

Jeg spurte han på JP i Stavanger rett ut om dette stemmer og han sa at han kunne garantere for at de var importert fra England. Det er iallefall det jeg har trodd helt til nå.

Lenke til kommentar
Det er vel rimelig få her som har kjøpt noe DSLR eller noe annet digitalt kamera hos f.eks. Preus (finnes de enda?), Elite Foto eller Foto-Knudsen. Tror ikke de helt forsto at hverdagen forandret seg, og brukte samme gangetabell for avansen som de var vant til før.

Og det er jo også først i den seneste tiden at Japan Foto har kommet på banen med rimeligere priser.

5576906[/snapback]

Nei, jeg kjøpte ikke dSLR'en hos Elite Foto (men derimot hos Japan Photo), men jeg har nettopp bestilt Sigma 150mm/F2.8 MACRO hos min lokale Elite Foto, da de var billigere enn Fotovideo(.no).

Endret av kkristi
Lenke til kommentar
Jeg spurte han på JP i Stavanger rett ut om dette stemmer og han sa at han kunne garantere for at de var importert fra England. Det er iallefall det jeg har trodd helt til nå.

5577036[/snapback]

Den senere tid (par år) har de importert fra Polen så vidt jeg kan forstå. Dette ut fra info fra JP selv, og fra brukere som har opplevd å få polsk bruksanvisning. Men JP finnes jo i hele Europa, og kanskje de importerer fra andre land om Polen ikke klarer å levere? Om de importerer fra England eller Polen har uansett lite å si, bortsett fra at man kanskje får engelsk bruksanvisning om kameraet er importert fra England.

 

Ellers er det som nomorebs sier... største ulempen med EU modeller er at du står på bar bakke om butikken går konk og det er mer enn et år siden kameraet ble kjøpt. Kjøper man norsk modell, kan man henvende seg direkte til norsk importør eller en hvilken som helst forhandler av norske modeller. Andre småulemper kan man lese om andre steder i forumet, og det er opp til den enkelte om de ønsker å spare penger eller være sikre på fem års reklamasjonsrett.

 

Om en butikk går konkurs, er vanskelig å si på forhånd. Click, stor kjede for tre-fire år siden, gikk konkurs uten forvarsel. Og Fotoknudsen sliter for tiden. Japan Photo finnes omtrent ikke i Sverige lenger, og finner de ut at Norge heller ikke er et land man tjener på å være i, så forsvinner de herfra også. De fikk nylig overført en stor sum fra hovedkontoret i Tyskland slik at de kunne overleve litt til i Norge. Men stadig overføring av penger, er ikke noe hovedkontoret blir rik av.

Lenke til kommentar

Hei Afseth,

 

normally I read your answers with a lot of interest, because it seems you have a very high competence when it comes to products.

 

However, your knowledge about Japan Photo is so wrong that either you have no clew at all or - and this is what i think - you want to make advertising for your FotoHuset shop in this forum.

 

To the points:

 

1.) Japan Photo is not importing everything from Poland. 80% of our cameras we buy from the Norwegian importers. We have very good relationship with Olympus Norge, Nikon Norge, Sanyo Norge, fuji Norge, Apple Norge, and many many others. We also have good access to all leading norwegian distributors as Fotosentralen, Scribona, Itegra, Rafo, Aronsen,... If we import, we take it from where it is the chaepest, that can be most probably the big markets, like France, England, Germany or the neighboring countries Denmark and Sweden. We also take from time to time from Eastern Europe (Poland, Chzech Republik, Hungary, Slovakia..). But again, 80% is "Norwegian", 20% import and from the import a part from Poland. You probably name Poland, because you want to indicate, that this is something "bad". The cameras are exactly the same as the "norwegian" ones. Japan Photo is 15 years in Norway, longer then many other companies. We have 20% market share in SLR in Norway (every 5th camera!), do you think we can reach that when delivering crap to our loyal customers?

 

2.) Japan Photo always delivers nordic or english manuals, printed or on CD. Not just german, polish, french or whatever you want to indicate. And we tell our customers about it and we mark the EU models in our monthly flyer and the newspaper advertisements.

 

3.) You make active advertising for your shop by saying, that you have put down your price of the 350D kit to our level. This proves exactly that birk 88 is right: It is us who introduce lower prices and thus drive the competition. Would you have taken down your price if we had a higher price? And by the way, for this camera you need a Battery Grip if you don´t have japanease hands. And you don´t have it for 699,- don´t you? ;-)

 

4.) You try to put a bad light on Japan Photo when saying that Japan Photo has closed the shops in Sweden. This is active misleading of the readers! Our shops in Sweden have never been better, we never ever closed one single shop there and we are soon open two more! How do you get this nonsense?

 

5.) You´re indicating, that it goes bad with Japan Photo Norge and that the german head quarter might consider to treat back from Norway. I really don´t know whether I should lough or cry about this crap. Japan Photo is going phantastic, in 2005 we have grown with 26% in turnover and with 27% in gross margin and we had a very solid and profitable result. Not one single Euro has been transferred to Norway to cover losses! We invite you to come to our office in Greverud and have a look on our numbers. In 2005, Japan Photo was the only chain in Norway, that has not closed one single shop. In 2006 we even open new shops, the first one in March already. Currently we are building new offices in Greverud for more employees. CeWe Color (owners of Japan Photo) retreating from Norway? Are you crazy? As you can take out of many postings, CeWe has just got Elkjöp as a big new customer and with Elkjöp as the strongest electronic chain and Japan Photo as the best performing photo chain they should retreat from Norway? Is the heating system out of function in Fotohuset?

 

Again, as a reader of this forum, I really appriciate your very competent comments on products (as I like your small but competitive shop!). But please stay fair and don´t actively mislead the people. My invitation towards you for visiting us and learn more about us is serious, just give us a mail.

 

Stephan Stein

Administrerende Direktør

Japan Photo Holding Norge AS

 

PS: I read and understand Norwegian, just writing is still a hazzle...

Lenke til kommentar

Jeg velger å svare på norsk, da min engelskkunnskap ikke er god nok til at jeg er sikker på å få uttrykt meg på riktig måte.

 

Først og fremst, om det jeg har hørt fra og om Japan Photo fra kunder, ansatte i kjeden, forumbrukere og andre er feil, så beklager jeg at jeg har satt dere i et dårlig lys. Så til svarene.

 

normally I read your answers with a lot of interest, because it seems you have a very high competence when it comes to products.
Takk for ros.

 

However, your knowledge about Japan Photo is so wrong that either you have no clew at all or - and this is what i think - you want to make advertising for your shop in this forum.
Å drive reklame for butikken jeg jobber i, er ikke av økonomisk interesse for meg. Jeg er en helt vanlig ansatt, uten noen som helst form for mulighet for ekstra lønn om jeg selger bra. Lønnen jeg får hver måned, er fast. At butikken blir lagt ned, er også veldig utenkelig på nåværende tidspunkt da vi har hatt godt salg de siste årene og lave utgifter. Jeg har heller aldri fortalt HVOR jeg jobber, så hvorfor du mener jeg driver reklame for butikken, eller hvor du har fått navnet fra, vet jeg ikke (nå fortalte du det til alle og enhver, så jeg tar ikke ansvar for at "alle" nå vet det).

 

1.) Japan Photo is not importing everything from Poland. 80% of our cameras we buy from the Norwegian importers.
Har aldri sagt at dere importerer alt dere selger. Informerer enkelt og greit om at dere importerer noe, og at dere normalt sett er flinke til å informere om dette i butikk og i reklamer. Men flere kunder, og også brukere av forumet, har klaget over at de har fått beskjed om at det er norsk modell, og kommet hjem med noe som helt klart er importert fra et annet land. Selvsagt kan man gjøre feil, og regner med at dette hører med til sjeldenhetene.

 

If we import, we take it from where it is the chaepest, that can be most probably the big markets, like France, England, Germany or the neighboring countries Denmark and Sweden. We also take from time to time from Eastern  Europe (Poland, Chzech Republik, Hungary, Slovakia..). But again, 80% is "Norwegian", 20% import and  from the import a part from Poland. You probably name Poland, because you want to indicate, that this is something "bad". The cameras are exactly the same as the "norwegian" ones.
Har heller aldri sagt at kamera fra Polen er dårligere enn norske kamera. Hvor du har det fra, vet jeg ikke. Jeg sier jo til og med tidligere i denne tråden, at om et kamera er importert fra Polen eller England ikke har noen betydning. De som har kjøpt EU modeller av Nikon kamera den siste tiden, har fortalt at garantikort er stemplet fra Nikon i Polen.

 

Japan Photo is 15 years in Norway, longer then many other companies. We have 20% market share in SLR in Norway (every 5th camera!), do you think we can reach that when delivering crap to our loyal customers?
Vet at lang fartstid er viktig, og en god sikkerhet for kunder. Vet det selv, da butikken jeg jobber i har eksistert siden 1930-tallet. Ellers har jeg aldri sagt at dere leverer "crap" til kundene deres. Vis meg gjerne hvor jeg har sagt det, så skal jeg beklage dette.

 

2.) Japan Photo always delivers nordic or english manuals, printed or  on CD. Not just german, polish, french or whatever you want to indicate. And we tell our customers about it and we mark the EU models in our monthly flyer and the newspaper advertisements. 
Mange foretrekker trykte brukermanualer. Flere av deres tidligere kunder, har kommet til oss da dere ikke klarer å levere trykte brukermanualer på et forståelig språk. Senest denne uken, solgte vi en Panasonic til en tidligere fast kunde av Rude foto (nå Japan Photo i Akersgata) Han er en av de som velger en annen butikk fordi han foretrekker trykte bruksanvisninger. Ellers har jeg aldri nektet for eller sagt at dere ikke leverer med CD med manual.

 

3.) You make active advertising for your shop by saying, that you have put down your price of the 350D kit to our level. This  proves exactly that birk 88 is right: It is us who introduce lower prices and thus drive the competition. Would you have taken down your price if we had a higher price? And by the way, for this camera you need a Battery Grip if you don´t have japanease hands. And you don´t have it for 699,- don´t you? ;-)
Jeg kan heller ikke huske at vi har satt ned vår pris på 350D pga. Japan Photo. Vår hovedkonkurrent er faktisk Fotovideo... og spesielt på Nikon DSLR er det de som følger oss på pris og ikke omvendt. Men det er klart vi legger merke til prisene Japan Photo kommer med, og kan vi matche, så gjør vi det. Grunnen til at vi ofte ikke gjør dette FØR Japan Photo, er fordi mange større kjeder har mulighet og økonomi til å gjøre dette uten faren for for liten inntjening den måneden. Ellers er de kamera dere har som er EU modeller lettere for dere å selge billig, enn for oss å selge norske modeller. Og jeg skjønner ikke hvordan det kan være aktiv reklamering for butikken jeg jobber i, når jeg ikke sier hvor jeg jobber. Ellers selger vi ikke batterigrepet til 350D til en pris som er i nærheten av å konkurrere med deres pris.

 

4.) You try to put a bad light on Japan Photo when saying that Japan Photo has closed the shops in Sweden. This is active misleading of the readers! Our shops in Sweden have never been better, we never ever closed one single shop there and we are soon open two more! How do you get this nonsense?
Dette har jeg fra en bekjent i Canon Sverige, som også hevder at Japan Photo Sverige er en av deres minste kunder. Om dette er feil informasjon, så beklager jeg det.

 

5.) You´re indicating, that it goes bad with Japan Photo Norge and that the german head quarter might consider to treat back from Norway. I really don´t know whether I should lough or cry about this crap. Japan Photo is going phantastic, in 2005 we have grown with 26% in turnover and with 27% in gross margin and we had a very solid and profitable result. Not one single Euro has been transferred to Norway to cover losses!
Hva jeg har skrevet, er en mistanke om at overføringen har blitt gjort for å sikre videre drift. Jeg har aldri sagt at det er slik eller slik dermed basta? Jeg har sagt at det kan være slik. Om en stor overføring finner sted, så er det vel lov å spekulere i hvorfor?

 

Again, as a reader of this forum, I really appriciate your very competent comments on products (as I like your small but competitive shop!). But please stay fair and don´t actively mislead the people. My invitation towards you for visiting us and learn more about us is serious, just give us a mail.
Nok en gang beklager jeg om jeg har gitt brukere av forumet et feil bilde av Japan Photo. Men mener at mye av det du påstår at jeg har sagt, er feil. Jeg har spekulert og ytret mistanker. Der jeg har tatt feil, beklager jeg at dette er gjort, men synes du overdramatiserer en smule. Mulig jeg er farget av forumbrukere og kunder med dårlig erfaring, men det forsvarer selvsagt ikke at jeg kommer med direkte feilinformering. Vil til slutt takke for oppklaring om en del ting, og jeg har nå bedre grunnlag for mine evt. videre uttalelser om Japan Photo :)
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere "hintet" til at du er forutsigbar i forhold til "svartmalingen" av Japan Photo, og jeg viste som sagt ikke HVOR du jobbet, men vi alle viste at du jobbet i en annen/konkurrerende butikk til Japan Photo. Da vil jeg faktisk gå til det skritt å si at du burde holde deg for god til å "svartmale" en konkurrent. Dette vil garantert slå tilbake på deg. Samtidig vil jeg påstå at dine eventuelle erfaringer med Japan Photo vil uansett hvordan du vrir og vrenger på det være farget av det faktum at du jobber i en konkurrerende butikk.

 

Derfor håper jeg at du vil holde deg for god til denne "svartmalingen" i fremtiden. Må innrømme at det til tider har irritert meg enormt. (Nei, jeg jobber ikke i Japan Photo, har ingen eierinteresser, det samme gjelder alle andre fotobutikker. Jeg er bare en kunde, som handler både hos Japan Photo og andre steder. Du har dog klart å sørge for at jeg vil holde meg langt unna FotoHuset.)

 

Takk på forhånd.

Endret av kkristi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...