Gå til innhold

Noen med anbefalinger eller erfaring med disse?


KingAFW

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hjelper en venninne å kjøpe bærbar pc, hovedsakelig til studier.

 

Denne skal ikke brukes til spill, men må takle tungdrevne programmer, noe designgreier blandt annet.

 

Har fått to tilbud, noen som har erfaring fra disse, og lager de mye støy? :

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313754&cks=PLC

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=113104&mlevel=090500

 

All tilbakemelding, evt. andre forslag mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt på dette innlegget og tråden som det er linket til.

 

 

 

Her det foruten en tråd angående valg av batteri

Og her er det en tråd om erfaringer med denne maskinen.

 

Direkte link til maskinen på Dell: http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...srsinspn_630m_3

 

Her har en mulighet til å få seg en centrinomaskin med Pentium mobile prossesor til en typisk kontor/student-pc pris på 6000-7000 kr. På pc'er i denne prisklassen og som er beregnet til kontorbruk er det vanlig at maskin har celeron prosessor.

 

I tillegg er det 14.1" wideskjerm som gjør at maskinen er ideel størrelse for studenten som flytter mye på seg. Man kan velge 6 cellersbatteri som ligger som forvalgt i konfiguratoren til dell eller velge et 9 cellers mott å gå opp 200 g i vekt og få lengre batteritid uten prisforskjell!

 

Ellers for man mye plass for pengene med å velge 60 gb 5400 rpm fremfor 40 gb.

 

Maskinen kommer som standard med 256 ddr2 ram*2 uten pristillegg (samme pris som hvis man velger 256*1). Men om man har planer om å oppgradere til 1024 gb ram kan en vurdere å betale ekstra for 512 ram*1 slik at man har en ledig plass til en ekstraq 512-ram brikke. Det gjorde jeg, men 256 mb ram*2 er jo nok for venninnen ditt sitt bruk vil jeg tro.

 

Jeg la også ved en bluetooth modul til ca. 500 i tillegg. Det er ideelt hvis hun f.eks. har en mobil med blåtann og har avtaler, notater som hun vil synkronisere eller f.eks. bruke mobilen som mus i en prestenasjon hvor hun har koblet laptopen til en prosjektor. Jeg oppgraderte også fra 40 gb til 60 gb for litt over 300 kr ekstra.

 

Ellers bør en også velge 1.73 ghz fremfor 1.70. Fordi da for amn en bedre cpu med flere hz uten pristillegg.

 

Jeg bestilte denne maskinen i går da det også var weekend-tildbud og fikk 5% i rabatt. Prisen på min kom på ca. 6800 kr.

 

Hvis man dropper blåtann, 512 mb ram*1 fremfor 256 mb ram*2 og 60 gb fremfor 40 gb havner man på

Og kun velger bedre kompontenter som ikke forandrer prisen havner man sikkert på 6090 kroner. I går ville prisen ha vært enda lavere.

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding.

 

Det her så ganske imponerende ut og fryktelig mye billigere også.

 

Vil du tro at ytelsen er tilsvarende den fra psdata? Kjøper vel ekstra 512 mb til dell`en tenker jeg.

 

Og apropos, prøver å finne ut hvor mye 512 ekstra minne vil koste, hva slags type minne skal jeg velge? Kikker litt rundt på komplett nå.

Endret av KingAFW
Lenke til kommentar
Takk for tilbakemelding.

 

Det her så ganske imponerende ut og fryktelig mye billigere også.

 

Vil du tro at ytelsen er tilsvarende den fra psdata? Kjøper vel ekstra 512 mb til dell`en tenker jeg.

 

Og apropos, prøver å finne ut hvor mye 512 ekstra minne vil koste, hva slags type minne skal jeg velge? Kikker litt rundt på komplett nå.

5522429[/snapback]

 

Jeg vil tro det er ddr2. Men jeg vet ikke om det er so-dimm, dimm eller vanlig.

 

Kanskje det vil være smart å finne det ut ved hjelp av et program når maskinen har ankommet eller ta ut brukken og se. Slik at man få kjøpt samme model og merke som den som er i. Hvis du ikke bare sjekker for å finne ut ca pris. Jeg sjekket såvidt i går, men ikke på SO-DIMM da jeg ikke vet om det er slike jeg må se etter. Trår man på regne med ca. 500 kr for en 512-modul.

 

Tenker du å bestille med blåtann og 60 gb eller?

Lenke til kommentar

Vet ikke om hun trenger blåtann, skal møte henne etterpå.

 

Men tenkte å gå for 60 gb harddisk i alle fall.

 

Hun jobber med noe design av bygg, så lurer litt på om oppløsningen duger, men det bør den vel kanskje gjøre? har ikke veldig stor greie på dette selv :)

 

Kom opp i totalpris 6615,- med harddisk uten blåtann, er jo et mye bedre tilbud en de to jeg hadde fra før.

 

Lurer på om jeg ikke skal anbefale henne denne.

Lenke til kommentar
Vet ikke om hun trenger blåtann, skal møte henne etterpå.

 

Men tenkte å gå for 60 gb harddisk i alle fall.

 

Hun jobber med noe design av bygg, så lurer litt på om oppløsningen duger, men det bør den vel kanskje gjøre? har ikke veldig stor greie på dette selv :)

 

Kom opp i totalpris 6615,- med harddisk uten blåtann, er jo et mye bedre tilbud en de to jeg hadde fra før.

 

Lurer på om jeg ikke skal anbefale henne denne.

5522535[/snapback]

 

design av bygg da er jo større skjerm bedre selv sitter jeg med 17 tommer her og skulle gjerne hatt 19 tommer.

tipper hun må ha grafikk kort som dette og minimum 15.4 skjerm slik som dette.

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=58126

Lenke til kommentar

Det er jeg og spent på. Jeg ser at den samme oppløstningen er på 12.1" widescreen maskiner samt de billigste maskinene med 15.4" widescreen.

 

Kanskje det er slik at oppløsningen er veldig bra på 12 tommers maskiner, helt grei på 14 tommere og litt i det minste laget på 15.4 tommere?

 

 

Skjermkortet på denne maskinen holder til 2d vil jeg tro. Photoshop, og muligens enkel videoredigering vil gå hvis videoredigering idet hel tatt vil gå.

 

Når det kommer til spill så bør kortet ha eget minne.

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
du må ha dette på den sistnevte der

256MB NVIDIA® GeForce™ 7800 Go graphics card, PCI-Express x16  [legg til 3 687,50 kr eller 136,-/måned1]

5523152[/snapback]

 

 

Da blir maskina for dyr, den skal ikke overskride 10 000 kroner. Er det innebygde grafikkortet for dårlig til å jobbe med?

 

Den skal ikke brukes til spill i det hele tatt.

Lenke til kommentar
du må ha dette på den sistnevte der

256MB NVIDIA® GeForce™ 7800 Go graphics card, PCI-Express x16  [legg til 3 687,50 kr eller 136,-/måned1]

5523152[/snapback]

 

 

Da blir maskina for dyr, den skal ikke overskride 10 000 kroner. Er det innebygde grafikkortet for dårlig til å jobbe med?

 

Den skal ikke brukes til spill i det hele tatt.

5526343[/snapback]

Det innebygde duger til vanlige programmer. Vet ikke hvordan det er med videoredigering men det er ikke beregnet på spill. Dog det kan være mulig å kjøre noen spill på lave oppløsning ol.

 

Mentte selvfølgelig å skrive spill der. :blush:

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Hmm, har funnet ut at man må ha dedikert 3d-kort, da ble det straks litt vanskeligere.

 

Hva med en Inspiron 6000, er det en ålreit maskin?

 

Med en 80 gig harddisk, 1*512 mb minne og 128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300 kom den på akkurat litt under 10 000,-

 

Er det en grei pris?

Lenke til kommentar
Hmm, har funnet ut at man må ha dedikert 3d-kort, da ble det straks litt vanskeligere.

 

Hva med en Inspiron 6000, er det en ålreit maskin?

 

Med en 80 gig harddisk, 1*512 mb minne og 128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300 kom den på akkurat litt under 10 000,-

 

Er det en grei pris?

5532774[/snapback]

 

Det er er bra PC til en god pris. Hvis hun skal holde på med grafisk arbeid, ville jeg heller prioritert WSXGA-skjermen framfor 80 GB harddisk. Dersom smertegrensen for pris begynner å nærme seg altså. Hvis ikke er det jo bare å peise på. Men pass for all del på å krysse av for 740-prosessoren, da den er bedre og koster det samme.

 

Og igjen det evige maset om at 1 GB RAM er en svært fornuftig oppgradering, men det kan jo gjøres etterhvert dersom hun ikke finner ytelsen tilstrekkelig. I utgangspunktet kjøper man ikke RAM-oppgraderinger hos Dell da det er svært dyrt. Skulle hun imidlertid gå for å gjøre det med en gang, så må du bruke den andre ferdigkonfigurerte Inspiron 6000 som utgangspunkt, da du da får veldig mye mer for pengene enn å drive å oppgradere det billigste alternativet i det uendelige.

 

Denne maskinen har ord på seg for å lage litt støy. Personlig finner jeg støynivået relativ uproblematisk (har samme selv), men det finnes hjelp å få i form av et lite program dersom det skulle være til sjenanse for henne (eller omgivelsene).

 

Olav

Lenke til kommentar

Fikk faktisk ordnet et bedre tilbud i dag.

 

Halvkombo mellom de to 6000 maskinene, endte opp med 1 gig minne, 100 gig 5400 rp harddisk, 15.4 tommer wsxga skjerm og et år hentegaranti for eksakt 10 000 inkl. mva og frakt.

 

Det var bare det kortet da, må kunne bruke autocad på den. Men synes da tilbudet virker ålreit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...