Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koblingssjema (Vil det funke?)


Poolish

Anbefalte innlegg

Tegnte et lite koblingssjema for all strømm til annlegget.

 

Koblingssjema.jpg

 

Dynamoen skal være på 200A

Skilledioden blir Sure Power 2402 (maks belastning 240A)

 

På startbatterie vil alt av koblinger bli beholdt som det er nå. Det eneste som skal endres vil bli å legge ny jordingskabel og kabel fra Skilledioden.

 

All kabling på batteri, dynamo, skillediode, sikkring og jordingsblokken vil være 50mm2. Også kabelen ut fra fordelingsblokkene vil være 50mm2. Ellers så blir det jo kabling på forsterkerene og spiller. Der er det ikke bestemt noe spesiell størrelse på kablene.

 

Vil denne oppkoblingen funke eller er det noe jeg må endre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så veldig bra ut det der.  :thumbup:

 

Strengt tatt ikke nødvendig å strekke kabel fra spilleren og til batteriet bak.

Da bør du jorde spilleren bak også for å unngå støy.

5429714[/snapback]

 

Men da var det rett slik jeg hadde tenkt da :)

 

spilleren kan jo bare kobles inn på batterie framme. Så er ikke det noe problem lenger :)

 

Så mangler det bare en sikring på kabelen til spiller. hvor stor skal den være?

Endret av Poolish
Lenke til kommentar

Sikringen må du legge i motorrommet og jeg tror det er en 10 ampere sikring bak på spilleren. Da kan du bruke en 10 ampere sikring i motorrommet, eller en som er litt større 15/20 ampere eller noe.

 

Den skal jo bare forhindre batteriet i å spre seg i motorrommet ved en kortslutning, da mest sannsynlig i kabelgjennomføringen i torpedoveggen.

Lenke til kommentar

det train man nevner er riktig ellers er det en del FEIL her... ikke alt men noe: batteriet bak skal ha en sikring mellom + og uttaket fra skilledioden ellers er den kablen mellom begge punktene ubeskytets for kortslutning med karoseriet eller lignende.... elementar dette folken!! :cry:

 

Den store sikringen på 250A burde kobles her egentlig, og om forsterkerne ikke trekker så mye strøm til sammen så burde den sikringen i på 250A i tegningen være mindre. Fordellings boks er greit og prakstisk å ha der. :yes:

 

Jording blockene er egentlig unødvendige siden flere kontakter gir flere muligheter for "dårlig kontakter"... og batteriet -som vil være for det meste av strøm behovet- skal kobles rett til jord utenom fordelings block av tidligere nevnt grunn... samme med jordingen til forsterkerne og egentlig.... ser kult og fint med fordelings blocker men ikke det mest ideelt faktisk. :mad:

 

Skillediode er ikke noe sikring heller... mange påstår at ved bruk av skillediode så er ikke nødvendig med sikring men det er en sanhet med modifikasjoner.... når den diode går blir ødelagt/skadde så blir den som regel KORTSLUTTET! da har man plutselig også en kabel som går til + på batteriet foran som kan ta fyr pga den ikke har noe sikring. Er skilledioden underdimensjoner er det snakk om kort stund før den blir kortsluttet (den er en "halvleder komponent" som består av en silicium kristal med 2 substrakter og når den "smelter" ved kortslutning/overoppheting/overbelastning så smelter sammen begge substraktene og vil lede som en vanlig leder -altså begge veier-) så det er nok det sikreste å sette en sikring mellom batteriet foran og uttaket fra skilledioden. :innocent:

 

 

istedenfor å bruke en 250A sikrings boks bak og en fordelings boks så kunne du heller kjøpt en sikringsboks med flere uttak, slik at du kan ha forkjellige sikringer til hver amp....så har du spart en fordelings boks...og den 250A sikring bruker du til der det trengs!! :thumbup:

Lenke til kommentar

k4ches.jpg

 

eventuelt en sikring boks med 3 STK sikringer der den ene er på 250 Amper og den går fram til skilledioden.... de 2 andre sikringene til forsterkere må hver av de være like stor eller større enn innebygde sikringer son hver amp har -om de har det- :thumbup: nå begynner ser tegningen riktig ut og... det med å koble jordingen på spilleren inntil samme punkt som batteriet er bare bra om jordings punktet ikke er så langt unna spilleren. Ellers er besdre å jorde spilleren til den nærmeste og beste chassis punkt. om du vil gjøre som du har tegnet så risikere du å få jordings sløyfer gjennom jordingen til antenne kabelen... ;)

 

bruk -minst- litt 556 før du drar til alle tilkoblingspunktene og skruer/muttere osv. også inn til tilokblingspunktene på ampene, skilledioder,dynamo osv...

 

ha en god helg!! :thumbup: og lykke til med koblingene!! :)

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

Når jeg først er i gang så kan jeg vell hive inn et lite spørsmål til. remotekabelen må vell ha en sikkring. Denne skal vell ligge nærmest muligt spiller?

Hvor stor skal denne sikkringen være?

Noen som har en link til en slik sikkring?

Endret av Poolish
Lenke til kommentar

trenger egentlig ikke sikring men du kan bruke en på maks 500mAmper (milliAmper) og gjerne en av "quick" type som rykker fortere enn en "slow" sikring hehe... :hmm: Remote utganger kan som regel levere ca 500miliamper maks -som er det samme som 0,5Amper. Ja, den skal være nærmeste spilleren.

 

En sikring er en sikring, er den på 0,5A så går det ikke mer enn 0,5A gjennom før den rykker men pga mindre "effekt" som skal over den sikringen så er ikke nødvendig med en kraftig innkapsling til å skjerme den smeltede metalet når sikringen rykker... det er forkjell på alle de forkjellige typer, ANL, AGU, etc, bruk en vanlig glass sikring. :thumbup:

Lenke til kommentar

Skal ikke bruke kondensator nei. Batterie vil ligge så nærme forsterkerene at det vil ikke være noe vits med det.

 

Kan jo gi deg et svar på pmen du sendte også :)

 

Har ikke kjøpt inn allt utstyr enda, men skal ha en 200A dynamo fra Excessive Amperage

 

dynamof.jpg

 

 

 

Batterie vil bli et ODYSSEY 1700T eller STINGER SP 1700

 

odyssey_pc1700_lg.jpgsp1700.jpg

 

Skillediode Sure Power 2402 (240A 2 utak)

 

29-2402.jpg

 

Kabling, sikkringsholdere, Batteriterminaler osv. fra Evus. Her får du veldigt høy kvalitet på produktene.

 

100078.gif100076.gif100056.gif

 

Mer info om prosjekte mitt finnes her: gatebilforum

Endret av Poolish
Lenke til kommentar

åå, det var deg ja!! :yes: (så prosjekte ditt) hvilken forsterker skal du ha isteden for SS eller har du skaffet deg en annen SS??

 

hvilken battery skal du ha foran? husk at du får en spenningsfall på 0,7 volt over skilledioden.... du kan "forbedre" dette litt mer isåfall :whistle:

Lenke til kommentar
Skal ikke bruke kondensator nei. Batterie vil ligge så nærme forsterkerene at det vil ikke være noe vits med det.

 

Har ikke kjøpt inn allt utstyr enda, men skal ha en 200A dynamo fra Excessive Amperage

 

Tenkte nok at det ville vært nyttesløst med et ekstra batteri bak ja... De dynamoene excessive amperage selger er faktisk ikke så dyre. 350$ med customlagde fester var prisen de ga meg. Tror jeg skal bestille en sånn! :yes:

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar
åå, det var deg ja!!  :yes: (så  prosjekte ditt) hvilken forsterker skal du ha isteden for SS eller har du skaffet deg en annen SS??

 

hvilken battery skal du ha foran? husk at du får en spenningsfall på 0,7 volt over skilledioden.... du kan "forbedre" dette litt mer isåfall  :whistle:

5436308[/snapback]

 

Det var meg ja :) Fikk tilbake den defekkte SS rubicon forsterkeren. Den ble funnet på et av sentralelagerene til posten. Tviler på at den vil bli brukt nå, men har den liggandes litt i tilfelle det ska bli aktuellt å fikse den.

 

Har tenkt litt på å anskaffe en ny til rundt 10.000. Den mest aktuelle er AUDISON VRx1.500.2

 

AudisonVRx.jpg

 

Batteri framme har jeg ikke tenkt så mye på. Hadde tenkt å beholde det orginale, men hvordan vil det bli?

 

Det som står i nå er et Varta 65A tror jeg det skal være. Kan ta en kikk senere.

Endret av Poolish
Lenke til kommentar
Tenkte nok at det ville vært nyttesløst med et ekstra batteri bak ja... De dynamoene excessive amperage selger er faktisk ikke så dyre. 350$ med customlagde fester var prisen de ga meg. Tror jeg skal bestille en sånn!  :yes:

5436772[/snapback]

 

Batteri nr 2 skal jo ligge bak. Det skal kobles opp akuratt som på koblinssjemaet ovenfor.

 

Ja prisen ho excessive amperage er ganske grei den :D

 

Hvis du skal ha samme type oppsett så meg. så må du regne med å måtte punge ut med rundt 2500 - 3000 for skilledioden. Jeg fikk en pris på 2700.

Endret av Poolish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...