Gå til innhold

Kodak hjelper Motorola


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En lur ting Motorola gjør er i alle fall å skaffe seg en kamera-produsent som har et veldig stort merkenavn. Carl Zeiss og slike ting er vel ikke helt det som den gjengse mannen i gaten vet om, men Kodak derimot, ja se det kjenner de fleste til. Som for eksempel begrepet "A Kodak Moment".

 

Spennende blir det likefullt. Klarer man å få bukt med støyproblematikken? Får man Autofokus? Kan man i det hele tatt drømme om å legge dedikerte kamera igjen hjemme?

Lenke til kommentar
En lur ting Motorola gjør er i alle fall å skaffe seg en kamera-produsent som har et veldig stort merkenavn. Carl Zeiss og slike ting er vel ikke helt det som den gjengse mannen i gaten vet om, men Kodak derimot, ja se det kjenner de fleste til.

Nja, det spørs vel egentlig hva man vil oppnå. Ser vi bare på PR-effekten og ikke på kamerakvalitet er det klart at Kodak appellerer mer til mannen i gaten. Carl Zeiss appellerer mer til de som vet litt om kamera (sier ikke at man må vite så alt for mye). CZ har foreløpig bare blitt brukt i N-serien, som har som mål å være best på sine felt. Der skal man altså appellere til entusiaster, ikke til allmennheten som med Kodak.

 

Bare noen få tanker fra meg :)

Lenke til kommentar
Kan kan i det hele tatt drømme om å legge dedikerte kamera igjen hjemme?

5409107[/snapback]

Om 1-2 år vil man helt klart kunne det, selv om dedikerte kameraer per den tid vil være såpass bra igjen. Derimot kan nok digitalkamerat på 3-4 mpxl dama di har liggende i veska byttes ut innen den tid. :p

 

CZ har foreløpig bare blitt brukt i N-serien, som har som mål å være best på sine felt.

5409651[/snapback]

Er det Carl Zeiss-optikk på hele N-serien? Såvidt jeg vet er det da bare N90 som per i dag har det, selv om N-serien frontes av enkelte butikker som om også N70 har CZ.

 

Carl Zeiss er riktig nok et merkenavn for foto-kjennere, men hvorvidt dette gir bedre bilder på en telefon eller ikke kan vi da ser på bildekvaliteten på N90, som må se seg slått av en telefon _uten_ CZ-optikk, nemlig K750i.

 

Jeg håper CZ snart kan bidra til noe annet enn logoer på Nokia-telefoner, f.eks. optisk zoom og mer utbredt bruk av autofokus, for per i dag er hele samarbeidet bare et mediastunt uten frukter.

 

Derimot kan man se på K750i, og da spesielt baksiden av W800i, at Sonys kameraavdeling har gitt en håndstrekning - slik burde også Nokias frieri til CZ hjulpet kameradelen på lang flere telefoner enn N90. F.eks. har ikke N80 autofokus, noe jeg finner latterlig når den er utstyrt med 3 mxpl kamera.

 

Det beste hadde vært om Motorola droppet hele PR-aspektet som Nokia har dyrket under sitt CZ-samarbeid og starter rett på kameradelen. På denne måten slipper de store forhåpninger og dermed kan de heller konse om bedre kamera, noe som bør være hovedpoenget med samarbeidet.

Lenke til kommentar
Er det Carl Zeiss-optikk på hele N-serien? Såvidt jeg vet er det da bare N90 som per i dag har det, selv om N-serien frontes av enkelte butikker som om også N70 har CZ.

Foreløpig kun N90 med CZ ja, det stemmer. Men ut ifra ryktene vil det fortsette å være N-serien (det betyr ikke alle N-mobilene) som bruker CZ.

 

Jeg håper CZ snart kan bidra til noe annet enn logoer på Nokia-telefoner, f.eks. optisk zoom og mer utbredt bruk av autofokus,.

Det håper vi alle, og det er nok ganske sant og. Det har lekket bilder på internett av en ny N-mobil, muligens N95, med 3,2 megapiksler, 3x optisk zoom og selvfølgelig autofokus. Det er jo ikke så verst. Mer om den mobilen her:

http://www.amobil.no/artikler/rykter_og_sp...en_ny_n90/21109

Lenke til kommentar
Det har lekket bilder på internett av en ny N-mobil, muligens N95, med 3,2 megapiksler, 3x optisk zoom og selvfølgelig autofokus. Det er jo ikke så verst.

5409872[/snapback]

Husker disse. Kameraspec'sa virker lovende. Du glemte forresten å si den har linsedeksel, noe som jeg savnet på N90 og som er enda en punkt der K750i/W800i slå den. Håper denne blir über. :)
Lenke til kommentar
Nja, det spørs vel egentlig hva man vil oppnå. Ser vi bare på PR-effekten og ikke på kamerakvalitet er det klart at Kodak appellerer mer til mannen i gaten. Carl Zeiss appellerer mer til de som vet litt om kamera (sier ikke at man må vite så alt for mye). CZ har foreløpig bare blitt brukt i N-serien, som har som mål å være best på sine felt. Der skal man altså appellere til entusiaster, ikke til allmennheten som med Kodak.

 

Joda. Men det er lettere å selge noe som "for entusiaster" selv om det er wannabeentusiaster som kanskje kjøper det til å begynne med, siden entusiastene på sin side nok mest sannsynlig sjekker ting ut i langt større grad før de investerer i det. Og når det gjelder det med entusiastmarkedet så var det definitivt noe Panasonic burde ha tenkt på med de mobilene de solgte. Panasonic produserer jo Leica, et navn som nok får det til å bli vått i trusa på de fleste hardcore entusiaster per se.

 

Og til mr Freud: Joda, du har nok et poeng der. Vi får bare håpe at de klarer å produsere noe som funker omtrent som dagens billigkamera. Da hadde man hatt et skikkelig produkt, gitt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...