Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med mitt 350d?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fortvil ikke.

 

Dra til nærmeste Japan Photo og kjøp deg en pakke med Sensor Swab 2 til 499kr. Så drar du på apoteket og får deg en flaske med heptan 30-50kr.

 

Deretter slår du på mirror lock-up funksjonen (som heiser speilet opp) og blåser det innvendige med en blåsebelg (Hama "Dust Ex" er meget bra til dette). Pass på at du holder åpningen NED MOT gulvet så du slipper å få støv inn igjen.

 

Så følger du bruksanvisingen på Sensor Swab (skal følge med norsk, det gjorde det i min pakke) og renser over brikken. Hiv på objektivet og ta et testbilde med følgende teknikk:

 

 

- F22 mot himmelen eller:

 

- Hvit bakgrunn på PC-skjerm. Lengste brennvidde, fokuser på uendelig. F22 og lang lukkertid gjør ingenting så lenge du holder den mot skjermen (1/3s for eksempel). Hiv bildet inn i PS og forstørr det til orginal forstørrelse. Se etter støv. Hvis du vil bli en "støv freak" kan du godt kjøre Auto Levels på bildet :dribble:

 

PS: Ikke alt det du ser er synlig på normale bilder.

 

 

 

 

/R

Lenke til kommentar

jeg har indtil nu (10.000 billeder) klaret mig med en øreskyllebold fra materialisten (Matas i dk)

 

Så har jeg sat kameraet på sensorrens og pustet nogle gange op i kameraet med åbningen nedad. Det er ofte nok (heldigvis - når man ikke er så meget for at rode direkte på sensoren)

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

For å komme med det billigste trikset;

http://www.cleaningdigitalcameras.com/methods.html

 

Gå ned til "scotch tape". Nesten helt gratis. Lykke til :)

 

Generelt; vær forsiktig, kjedelig å ripe opp glasset foran sensoren fordi man ikke vil brenne av noen hundrelapper på skikkelig renseutstyr. "spare seg til fant" er et uttrykk du formodentlig kjenner. Scotch tape skal faktisk angivelig fungere bra, om du har nerver til det, jeg vet ikke for jeg har ikke nerver til det.

Lenke til kommentar
Carlo, hvilke råd skal vi gi om han ikke har penger da?

 

- Ingen SS2 og heptan.

- Ingen sending til verksted.

- Først finne ut om det er objektivet eller sensoren som støvet sitter på. Kan som regels ses med det blotte øyet og er gratis.

- Snike seg inn i en barnebursdag og få ett tynt sugerør og ballong, gratis.

- Blåse opp ballongen, sette ene enden av sugerøret i "tuten" på ballongen og blåse rent med den andre enden. Koster noen kalorier, ellers gratis.

 

I stedet for å hakke på meg som kommer med et seriøst råd, så kan du jo finne ut av et supert gratis tips?
Hakke? Seriøst råd? Når noen foreslår ett tips til den nette sum av ca. 750,- til en som ikke har penger, så er det vel ikke så seriøst. Å bemerker dette er heller ikke å hakke!

499,- + 40,- (30-50) + 225,- (Hama "Dust Ex") = 764,-

 

Denne delen av diskusjonen ferdig fra min side. :xmas:

Lenke til kommentar
Denne delen av diskusjonen ferdig fra min side. 

Det var enda bra. Ru-barma ga et godt råd. Dessverre er det en del ting her i verden som koster penger - så også fornuftig håndtering av sensoren i digitalt speilrefleks. Billige løsninger er raskt dyrere. En ødelagt sensor vil jverken dekkes av garanti, reklamsjon eller annet.

Lenke til kommentar
- Blåse opp ballongen, sette ene enden av sugerøret i "tuten" på ballongen og blåse rent med den andre enden. Koster noen kalorier, ellers gratis.

 

Det vil danne seg kondens i ballongen som med stor sannsynlighet vil komme ut av sugerøret og lage spyttflekker på brikken. Etter det kan han ihvertfall glemme å blåse bort urenhetene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...