Gå til innhold

Canon skal forske for 30 milliarder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm.. Jeg frykter at det ikke kommer til å dryppe på norge. Canon driver vel all forskning i utlandet så vidt jeg vet. Forsknings-U-landet norge kommer nok til å sakke yttligere akterut i forhold til utlandet. Trist!

5290100[/snapback]

 

Hva har det med Norge å gjøre at et internasjonalt selskap som ikke har utviklingskontorer i Norge skal gi sine penger til forskning i Norge? Skjønner ikke hvor du får argumenter til å prate om offentlig vs privat. Private bedrifter har da ikke noe med norsk forskningspolitikk å gjøre!

Lenke til kommentar
30milliarder...det er mye penger det...

 

Frykter at dette kommer til å bli brukt på "enda-flere-megapixler-på-enda-mindre-område"-filosofien....

Trist for konkuransens skyld. Hvem kjøper vel et Nikon kamera med 7 megapixler når du kan få et fra Canon med 15 for like mye? :dribble:  :hrm:

5290984[/snapback]

 

Tja, alle som vil noe med foto ser jo ikke på antall megapixler, men hva resultatet egner seg som. Optikk er feks et område det må MYE forskning til i fremtiden, for å oppgradere objektivene til å kunne yte maks også for digital.

 

Pr idag er det ikke noe poeng med et kompakt kamera med mer enn 6MP. Noe helt annet er det selvsagt for SLR, mener nok snart taket nådd der og. Fullformat starter jo tross alt på 13MP.

Lenke til kommentar
Hmm.. Jeg frykter at det ikke kommer til å dryppe på norge. Canon driver vel all forskning i utlandet så vidt jeg vet. Forsknings-U-landet norge kommer nok til å sakke yttligere akterut i forhold til utlandet. Trist!

5290100[/snapback]

 

Pytt sann, for oss som har innsett og funnet oss til rette med at Norge vil bli et u-land i løpet av noen tiår, så er det mer interessant å se frem til mange spennende produkter i løpet av denne tiden, forhåpentligvis inkludert fullformats DSLR-kameraer til anstendige priser (joda, 5D er et enormt steg i riktig retning, men kutt 10-15.000 kroner av prisen, så er jeg der!) :thumbup:

Lenke til kommentar
forhåpentligvis inkludert fullformats DSLR-kameraer til anstendige priser (joda, 5D er et enormt steg i riktig retning, men kutt 10-15.000 kroner av prisen, så er jeg der!)  :thumbup:

5291872[/snapback]

 

Ja og når BMW kommer med anstendige priser, sånn ca 100.000kr for en M5, da skal jeg kjøpe den jeg og..

 

Eller kanskje julenissen klarer å få den ned gjennom pipa iår, jeg har utvidet den litt... :-p

 

Litt seriøst: Hvorfor er det en oppfatning at pris og kvalitet ikke henger sammen når det gjelder elektronikk som på de fleste andre områder? Selvfølgelig får man ikke et bra fullformat til D50/350D pris i overskuelig fremtid. Bruk heller tiden på å ta bilder enn å vente på drømmeprisene. APS-C format har ingen nært forestående død og er tildels meget overlegen filmbaserte kameraer. Og nei, D50/350D kommer du ikke til å få for 2000kr om et år.

Lenke til kommentar
forhåpentligvis inkludert fullformats DSLR-kameraer til anstendige priser (joda, 5D er et enormt steg i riktig retning, men kutt 10-15.000 kroner av prisen, så er jeg der!)  :thumbup:

5291872[/snapback]

 

Ja og når BMW kommer med anstendige priser, sånn ca 100.000kr for en M5, da skal jeg kjøpe den jeg og..

 

Eller kanskje julenissen klarer å få den ned gjennom pipa iår, jeg har utvidet den litt... :-p

 

Litt seriøst: Hvorfor er det en oppfatning at pris og kvalitet ikke henger sammen når det gjelder elektronikk som på de fleste andre områder? Selvfølgelig får man ikke et bra fullformat til D50/350D pris i overskuelig fremtid. Bruk heller tiden på å ta bilder enn å vente på drømmeprisene. APS-C format har ingen nært forestående død og er tildels meget overlegen filmbaserte kameraer. Og nei, D50/350D kommer du ikke til å få for 2000kr om et år.

5291993[/snapback]

 

Sorry, men hva er dette for pølsevev da? For det første så er ikke kameraer befengt med 150% avgifter, slik biler er i Norge. Videre forstår du vel at forskning på nye teknologier og produksjonsmetoder, og ikke minst økt produksjon, fører til at saker og ting blir billigere med tiden? Du har vel fått med deg at 5D faktisk er et fullformat DSLR-kamera, som koster 1/3 av hva Canons tidligere eneste fullformat DSLR koster? Canon 10D kostet 16.000 da det kom for et par år siden, og etterfølgeren, Canon 20D, koster nå litt i overkant av 10.000. Ikke like dramatisk forskjell, men bevares...

 

Og i mellomtiden bruker jeg selvsagt tiden på å ta bilder... :roll:

Lenke til kommentar

 

Videre forstår du vel at forskning på nye teknologier og produksjonsmetoder, og ikke minst økt produksjon, fører til at saker og ting blir billigere med tiden? Du har vel fått med deg at 5D faktisk er et fullformat DSLR-kamera, som koster 1/3 av hva Canons tidligere eneste fullformat DSLR koster? Canon 10D kostet 16.000 da det kom for et par år siden, og etterfølgeren, Canon 20D, koster nå litt i overkant av 10.000. Ikke like dramatisk forskjell, men bevares...

 

Jepp, men innen dagens teknologi er så billig, så har det kommet en videreutvikling som er i startfasen av sitt livsløp, og dermed priset høyere. 20D, 350D, D50, D70s har nok satt standarden for prisene fremover. Hvis du ser på kompaktkameraer, så har ikke de avanserte falt så drastisk i pris. Det må tross alt være en prisforskjell på SLR mot kompakt. Å håpe på 5D til 7000kr er som å tro på en BMW til 100.000. Det skjer bare ikke med det første.

Lenke til kommentar

Jepp, men innen dagens teknologi er så billig, så har det kommet en videreutvikling som er i startfasen av sitt livsløp, og dermed priset høyere. 20D, 350D, D50, D70s har nok satt standarden for prisene fremover. Hvis du ser på kompaktkameraer, så har ikke de avanserte falt så drastisk i pris. Det må tross alt være en prisforskjell på SLR mot kompakt. Å håpe på 5D til 7000kr er som å tro på en BMW til 100.000. Det skjer bare ikke med det første.

5292440[/snapback]

 

Det er din teori, men du satser da heller ikke 30 milliarder i året på forskning, slik Canon altså gjør. Jeg ser det som meget realistisk at fullformat DSLR-kameraer vil bli tilgjengelige for "hvermannsen" på litt sikt. Men du var gjerne like pessimistisk for 5 år siden? "Digital speilrefleks? Nei, de er så kostbare og kompliserte å produsere at de kommer vi nok aldri til å se under 20.000 kroner. Det er og blir et produkt for proffene." :p

 

Avslutningsvis har jeg aldri håpet på noe BMW til 100.000 kroner, i alle fall ikke i nisselandet Norge, og jeg ser ærlig talt ikke relevansen her. Men på en annen side, du kan jo se på hvor mye en bil kostet i forhold til lønnsnivået i 1960, og hvor mye en bil koster i dag. Dette på tross av hvor mye mer teknologi og dupeditter som har funnet veien inn under karosseriet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...