Gå til innhold

Kabeltromler - må rulles ut?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge deler er vel korrekt. Hvis du prøver med f.eks. en kraftig vinkelsliper som starter greit på en kurs sikret med 16A, kan du oppleve at sikringen går hvis du bruker en trommel som ikke er rullet ut. Da virker trommelen som en spole.

Hvis du får startet uten at sikringen går, så vil sannsynligvis sikringen på trommelen løse seg ut etter en stund. (Forutsatt at trommelen har en sikring.) Dette fordi det blir for varmt.

Lenke til kommentar

Skal prøve....

I en spole får du induktans. Det betyr at strømmen blir liggende 90 grader bak spenningen. Dermed oppstår en reaktiv strøm som må være med i regnestykke.

Sikkert noen som har en bedre forklaring på dette, men ....

Hvis du har en motor som har en startstrøm på 15A, og den reaktive strømmen er på 10A så gir dette en total strøm på √(15²+10²). Dette skulle bli sånn ca. 18A. Dermed vil en 16A sikring løses ut.

Lenke til kommentar

Det var en ny måte for meg å tenke spoler på - jeg har lært at V = L di/dt. Men dersom det er en sinusstrøm som går igjennom vil vel spenningen bli gitt av cosinus, og dermed ligge 90 grader bak slik du sier. Det som skjer i praksis er kanskje at når strømmen øker brått blir spenningen svært stor (ut fra formelen gitt over)?

 

Jeg har lært å regne på noen komponenter, men forståelsen er det dårligere med :(

Lenke til kommentar
Det som skjer i praksis er kanskje at når strømmen øker brått blir spenningen svært stor (ut fra formelen gitt over)?

 

 

Tror ikke at jeg skal gå så veldig inn i matematikken, men spenningen vil være konstant. Så det som vil skje når spenningen blir slått på, er at strømmen vil øke kraftig. Noe som igjen medfører en transient komponent. Dette finner du sikkert alt om i lærebøkene dine.

 

EDIT: spenningen er ikke konstant. Den skal vel være V * cos φ

Det betyr at når spenningen stiger, så stiger strømmen.

Endret av bobafett
Lenke til kommentar

:) En spole virker som en resistans fordi det tar litt tid før magnetfeltet blir satt opp (så fort magnetfeltet er satt opp så eksisterer ikke denne motstanden mere (men setter man inn en metallting inni spolen så blir situasjonenen en annen men det er utenfor det vi snakker om)). Motsatt, slår man av strømmen, så vil magnetfeltet som er blitt indusert inni spolen etterstrebe å holde strømmen i gang i ledningene. Dermed er det ikke bra å slå av strømmen gjennom en spole som det går mye strøm gjennom.

 

MEN dere snakker vel om vanlige skjøteledninger?

For da er det jo vekselstrøm og det er en ledning hver vei. Det vil si at magnetfeltet rundt ledningene blir tilnærmet annulert. Dermed vil det ikke bli et stort magnetfelt i det hele tatt. Altså nesten ingen motstand - altså det skulle etter det jeg har lært ikke være nødvendig å rulle den ut.

Om den blir litt varm så er det bare pga ohms oppvarming, som er like stor langd hele ledningen... dette kan være en grunn til å rulle ut kabelen, men bare hvis du har veldig tett og stor rull som du kjører MYE strøm gjennom. En høyttrykkspyler eller en drill er aldri noe problem, en stor kompressor, er kanskje på kanten. Men dette er utenfor mitt kunnskapsområde :p

 

Var det svar på noe?

(forbehold om skrivefeil og feilformuleringer ;) )

 

-aeinstein-

Lenke til kommentar

Det skal man. Her sett resultatet av ikke å gjøre det. Det tok fyr da en håndverker pusset opp på kontoret hos oss, årsaken ble behørig dokumentert.

 

Så det ble nevnt vinkelsliper, 16A sikring og skjøteledning. Det er ofte et problem at automatsikringer faller ut når man starter en vinkelsliper. Det er pga at startstrømmen på en motor er meget høy, og automatsikringer er veldig raske.

Da hjelper det å bruke en skjøteledning (utrullet). Motstanden i denne er ofte nok til å begrense startstrømmen, og sikringen holder.

Lenke til kommentar

Rundt enhver strømførende kabel dannes et magnetfelt og når kabelen er rullet på en trommel får en mange magnetfelt som jobber mot hverandre,dette utvikler varme og er dermed en potensiell brannfelle, dere har sikkert opplevd å sett at på feks et gulv der det har ligget en kveile med strømførende kabel en tid har opptsått svimerker i gulvet .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...