Gå til innhold

Trøbbel med DVD brenner


Anbefalte innlegg

Satt å lekte meg litt med et program som heter ISO-buster i går, hentet filer fra gamle cd'er som har blitt uleselige. Mens jeg drev på med dette overførte jeg også noen filer over til serveren min, og merket plutselig at ting begynte å hakke. Tenkte ikke så mye over det, men når jeg skulle begynne igjen i dag skjedde det mye rart.

Jeg skulle brenne ned en hel haug med filer på en DVD, og fant en spindel med gamle Memorex 4x DVD-R. Greit nok, det er x4, men den burde ikke bruke over 3 timer på å brenne ned en dvd..?

Prøvde å spille av plata da den omsider var ferdig (holdt på med andre ting i mellomtiden), og Media Player fikk ikke kontakt med skiva. Ble litt irritert og satte inn en av mine siste Verbatim x16, og fulgte med på hva som skjedde.

Nedtellingen startet på ca. 4 min, men da den var kommet til null var jeg bare noen å 20% inn i brenneprossessen ! Taskmanager viste meg at nero brukte så mye cpu-kraft den klarte å få hendene sine på, og maskina gikk på 100% (Kjører en AMS +2500 1.83Ghz, ca 1600mb RAM). Neros Buffer Level gikk fra 20% til 100% hele tiden, der den normalt pleier å stå på 99-100% til brenningen er over.

Etter over en halv time var plata ferdig, og når jeg prøvde den drev filene å hakka. Tittet på plata og kunne se noen rare spor over overflaten, og satte den inn i min DVD-leser, ikke brenner, og der hakka noen av filene, men ikke alle. Men det tok lang tid før media player klarte å finne de aktuelle filene...

En annen ting var at musepekeren min også hakket noe veldig over skjermen i brenneprossessen, men det kan jo ha noe med 100% cpu å gjøre, selv om det ikke har skjedd før...

 

Noen som har vært borti noe lignende før? Kan det tenkes at brenneren er skadet, og kanskje må byttes, eller kan det ha kommet noe rusk inni den? Kan jo tyde på det, da det er blitt rare merker i selve platen.

En annen ting som skjedde i går er at jeg fikk en feilmelding om "sirkulerende overflødighetsfeil." Hva pokker betyr det!?

 

Vel, hadde satt pris på noen innspill her, håper bare ikke brenneren har tatt kvelden...

Endret av Foe_of_Good
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, gikk inn på kontrollpanel, system, maskinvare, enhetsbehandling, DVDROM/CDstasjoner og avinnstalerte min BENQ DVDrom. Kjørte omstart, maskinvaren ble funnet, men når jeg nå prøver å kjøre den dvd'en jeg brant, er det nå WMP som kjører 100% cpu, og musepekeren hakker fortsatt. Ting går tregt... :(

 

Ser ikke ut til at tipset ditt funka, MorePower, om jeg ikke har gjort noe feil, da. Det du beskrev, hva er det da som har skjedd? Har ikke hørt om det før.

Lenke til kommentar

Har så langt funnet ut to ting. Den ene er at det fortsatt går tregt, den andre er at BENQ'en står på plassering 1 når jeg går inn på egenskaper, mens min gamle Toshiba står på plassering 0. Har jeg da kommet ett skritt videre?

Beklager, har vært borti mye rart før, men ikke dette...

EDIT:

Gikk inn på IDE ATA/ATAPI-kontrollere (regner med at det er her dere har henvist meg hele tiden :blush: ) og snoket litt rundt. Under egenskaper på den primære stod det på enhet 1 kun PIA, og jeg satte den over til DMA hvis tilgjengelig. Nåværende overføringsstatus er PIA da jeg fortsatt prøver å brenne en plate.

Holder det med å gjøre om på denne innstillingen, eller skal jeg avinnstalere og kjøre omstart?

 

Takker for tålmodigheten :whistle:

Endret av Foe_of_Good
Lenke til kommentar

Hvis den blir stående på dma så holder det, men ofte vil den gå raskt tilbake til pio. Det beste er som oftest å slette den også la den bli installert på nytt, da blit det nok valgt dma og større sjans for at det holder seg. Hvis den går raskt tilbake til pio da også, kan du tenke på å skifte kabelen til brenneren. Kan være noe feil med den.

Lenke til kommentar

Jeppers, da var jeg hjemme igjen, og prøvde å kjøre en omstart etter kun å sette innstillingen på DMA. Funka dårlig...

Så jeg slettet den primære kontrolleren som jeg ble rådet til, kjørte omstart og systemet fant alt sammen på nytt, slik det ble sagt av MorePower. Sjekket igjen kontrollerne, og den står nå i Ultra-DMA modus igjen ! :thumbup:

 

Takker for svar, selv om jeg bomma litt i begynnelsen :p

Om noen gidder, så lurer jeg litt på hva denne PIA funksjonen er, og hvorfor den er der når den funker så dårlig. Og hva som evt. kan ha forårsaket denne omstillingen. Men bare om noen gidder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...