Gå til innhold

Er du kristen? Hvilken menighet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
Skrevet

Jeg har aldri vært kristen (døpt, mdl. i menighet, e.l.), ei heller noen i min nærmeste familie. Allikevel stod jeg inntil nylig oppført som medlem i Den norske kirke - kjeltringene hadde meldt meg inn uten mitt vitende. (Igjen vil jeg benytte anledningen til å oppfordre alle om å ta kontakt med Kirken, for å sjekke om dere feilaktig står oppført som medlemmer.)

Skrevet

Jeg tilhører Ål Menighet, Oppland, og Ål Kirke ligger 1 km unna meg (Har vel snart et titalls kirker innen 10 min avstand med bil :( ). Er medlem i statskirken.

Kristen har jeg derimot aldri regnet meg som ;)

Skrevet

Jeg er ateist, døpt, og medlem i Klevstrand Menighet. Den menigheten vil dog miste et medlem etter hvert. Jeg ønsker skille mellom kirke og stat, da jeg mener det er mer enn riktig at religiøse folk finansierer sin egen tro.

Skrevet

Grunnen til at jeg er medlem i statskirken, og vil være det en god stund fremover, er de praktiske hensyn. Giftemål/begravelser osv. går mer eller mindre automatisk for medlemmer i statskirken, og med det tåpelige systemet vi har i dag vil neppe kirken få mindre penger selv om jeg melder meg ut.

Jeg står for omtrent det samme som TFT i denne saken, men holder meg innmeldt så lenge det gjør mer godt for meg å være medlem enn det gjør vondt for kirken at jeg ikke er medlem.

Skrevet

eg er såpass kristen at eg er Døpt, konfirmert, og forhåpentligvis bli gift (i kirke) og begraves når den tid kommer.

Et lite OT spørsmål:

dei osm ikkje er kristen her i landet, og har ingen forbindelse med den norske kirke, hvor blir dei gravlagt hen?

Skrevet
Tror på "en" gud.. Men tregner ikkje kirken. Bare folkene.. :)

5095521[/snapback]

Etter som jeg har forstått det, så er folkene kirken.

Med andre ord, kirken er ikke ett bygg, det er menneskene i det kristne trosamfunnet.

Skrevet
dei osm ikkje er kristen her i landet, og har ingen forbindelse med den norske kirke, hvor blir dei gravlagt hen?
Det finnes borgerlig gravferd i regi av Humanetisk forbund. Men det å bli kremert, da? Har det noe med kirka å gjøre? Hadde tenkt til å bli kremert, men ikke hvis det er i regi av kirka...
Skrevet

Det blir nevnt flere ganger her at man bør sjekke om man er innmeldt i statskirka,eller ei. Hvor kan man gjøre dette? Sende mail til staten, eller finnes det en nettside man kan gå inn og sjekke dette?

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...