Gå til innhold

Hvilken serverleverandør foretrekker du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid vært stor fan av Compaq/HP og syns deres produkter er de enkleste å jobbe med. Gamle HP var noe herk, IBM har jeg ikke hatt veldig bra erfaring med, og det samme kan sies om Dell. Jeg har jobbet med del med automatisk deployment av servere, og det er spesielt der jeg føler at HP har gjort en mye bedre jobb en konkurrentene.

Lenke til kommentar
Jeg har alltid vært stor fan av Compaq/HP og syns deres produkter er de enkleste å jobbe med. Gamle HP var noe herk, IBM har jeg ikke hatt veldig bra erfaring med, og det samme kan sies om Dell. Jeg har jobbet med del med automatisk deployment av servere, og det er spesielt der jeg føler at HP har gjort en mye bedre jobb en konkurrentene.

5029002[/snapback]

 

IBM og gamle Compaq (nå HP) har veldig mye av de samme, forskjellen ligger for det meste i bladeserverne og prisene dems :D

 

Må si meg enig, Proliant ligger nærmest hjerteroten.

Lenke til kommentar
Er ikke akkurat så gammel i faget, men etter min egen erfaring kan selvbygde clustere/enkeltstående servere oppnå dugbart resultat kontra de egne serverløsninger til de store.

 

Hvis jeg skulle støtte meg til en av de store, måtte det være IBM/Asus

5050979[/snapback]

 

Performance messig er vel selvbygd på høyde med "ferdig bygd", men min erfaring tilsier at skal man hoste mange servere er f.eks HP meget enkelt. Da har du en applikasjon som du bruker for å overvåke all hardware som switcher, printere, servere og lagringssystem. Betyr ingenting om serveren er ny eller 5 år gammel. Du bruker samme software, og den er gratis.

 

Når det gjelder hjemmebygget synest jeg Tyan sine servere ser bra ut. Pris messig kommer de bra ut. Men når jeg ser på kostnadene rundt serverdrift som programvare, service avtaler, utgjør kostnaden på hardware en ganske liten del.

 

For vår del bytter vi snart alle servere ut med HP blades.

Lenke til kommentar
.........

For vår del bytter vi snart alle servere ut med HP blades.

5051131[/snapback]

 

Selv om jeg "elsker HP av hele mitt hjerte", vil jeg absolutt anbefale dere å se på IBM sine bladeløsninger (med mindre HP har kommet med nye). HP bruker vanlige Xeon-cpuer i bladesene sine, mens IBM bruker noen Low Voltage og Ultra Low Voltage modeller noe som vil gi dere et mye mindre problem med punktkjøling av bladeracket.

Lenke til kommentar

Selv om jeg "elsker HP av hele mitt hjerte", vil jeg absolutt anbefale dere å se på IBM sine bladeløsninger (med mindre HP har kommet med nye). HP bruker vanlige Xeon-cpuer i bladesene sine, mens IBM bruker noen Low Voltage og Ultra Low Voltage modeller noe som vil gi dere et mye mindre problem med punktkjøling av bladeracket.

5051421[/snapback]

 

Jeg er nok litt for sentrert rundt HP til å begynne å se på andre leverandører. Vi skal vel bare ha en max 10-15 servere og vi har meget god kjøling. Når det gjelder Xeon så går vi nok for en Opteron løsning nå. Vi har bestemt for lenge siden at vi skulle over på opteron, men har måtte utsette det lenge pga at vi kjører vmware Vmotion og den er ikke så glad i migrere fra xeon til opteron.

 

Har også sett fujitsu har kommet men noen spennedes blades. Med muligheter for å slå sammen 2 blades, aner ikke hvordan det virker, men virket greit.

Lenke til kommentar
Performance messig er vel selvbygd på høyde med "ferdig bygd", men min erfaring tilsier at skal man hoste mange servere er f.eks HP meget enkelt. Da har du en applikasjon som du bruker for å overvåke all hardware som switcher, printere, servere og lagringssystem. Betyr ingenting om serveren er ny eller 5 år gammel. Du bruker samme software, og den er gratis

 

Det er vel også strengt talt også IBM Director :)

 

Jeg er nok IBM mann all-the-way.

Lenke til kommentar
Har også sett fujitsu har kommet men noen spennedes blades. Med muligheter for å slå sammen 2 blades, aner ikke hvordan det virker, men virket greit.

5051561[/snapback]

 

Hei, sakset dette fra side fire i Arild Skulleruds artikkel om virtualisering:

 

"Fujitsu Siemens fortalte meg at de har en 2CPU blade-server klar, der de kan slå sammen 2 slike blades og få en 4CPU-maskin (8 kjerner) bare ved å koble dem sammen med Hypertransport -bussen. Videre arbeider de med en måte å koble 4 slike blades sammen på, for å lage en 16-kjerners server. Det gir deg muligheten til å kjøre to 16-kjerners servere og en 8-kjerners server i FSC sitt 7U bladecenter. Antakeligvis til en pris som vil få servere som IBMs x400-serie til å se ut som steindyre stormaskiner."

 

Kan bli spennende!

Lenke til kommentar
Jeg er nok litt for sentrert rundt HP til å begynne å se på andre leverandører. Vi skal vel bare ha en max 10-15 servere og vi har meget god kjøling. Når det gjelder Xeon så går vi nok for en Opteron løsning nå. Vi har bestemt for lenge siden at vi skulle over på opteron, men har måtte utsette det lenge pga at vi kjører vmware Vmotion og den er ikke så glad i migrere fra xeon til opteron.

 

Har også sett fujitsu har kommet men noen spennedes blades. Med muligheter for å slå sammen 2 blades, aner ikke hvordan det virker, men virket greit.

5051561[/snapback]

 

Ok. Bare undersøk litt effektutvikling på Opteron-cpuene først. Selv om du har en meget god kjøling kan det uansett være en utfordring og f.eks fjerne 4kW fra 4U. Er bare et tips så du skal slippe å stå der med skjegget i postkassen som så veldig mange andre har gjort før deg etter å ha hørt alle de positive tingene om blades :D

Lenke til kommentar
Ok. Bare undersøk litt effektutvikling på Opteron-cpuene først. Selv om du har en meget god kjøling kan det uansett være en utfordring og f.eks fjerne 4kW fra 4U. Er bare et tips så du skal slippe å stå der med skjegget i postkassen som så veldig mange andre har gjort før deg etter å ha hørt alle de positive tingene om blades :D

5056872[/snapback]

 

En liten opplysning når det gjelder blades og HP.

 

På Opteron-fronten har de bestilt inn spesielle serier med CPU-er som har et effektforbruk på 85 watt kontra standard på 95 watt. En av produktsjefene i HP, Frode Sørensen, fortalte undertegnede her forleden at man ikke vil oppleve ytelsestap, men at man får en del mindre effektforbruk og dermed mindre varmeutvikling på et helt rack fullt av slike blades.

 

Så det er fokus på slike ting nå om dagen.

Lenke til kommentar
Ok. Bare undersøk litt effektutvikling på Opteron-cpuene først. Selv om du har en meget god kjøling kan det uansett være en utfordring og f.eks fjerne 4kW fra 4U. Er bare et tips så du skal slippe å stå der med skjegget i postkassen som så veldig mange andre har gjort før deg etter å ha hørt alle de positive tingene om blades :D

5056872[/snapback]

 

En liten opplysning når det gjelder blades og HP.

 

På Opteron-fronten har de bestilt inn spesielle serier med CPU-er som har et effektforbruk på 85 watt kontra standard på 95 watt. En av produktsjefene i HP, Frode Sørensen, fortalte undertegnede her forleden at man ikke vil oppleve ytelsestap, men at man får en del mindre effektforbruk og dermed mindre varmeutvikling på et helt rack fullt av slike blades.

 

Så det er fokus på slike ting nå om dagen.

5059621[/snapback]

 

Tror det bare finnes 90W og ~80-85W, ikke 95W og 85W uten å banne på dette, MEN det som er synd er at de ikke velger 55W eller 30W-typene. Man mister ingen effekt ved LV (Low Voltage)-cpu'er, man mister kun valget til å kunne velge de aller raskeste modellene. 85W-cpu'er i blades er i min verden fortsatt altfor mye. Man snakker fortsatt om veldig mye varme på veldig liten plass. Uten å banne på det så tror jeg IBM er nede i hvertfall 50W pr CPU i bladene. Dette reflekteres kanskje også i størrelsen på de forskjellige bladene da HP sine er MASSIVE, mens IBM sine er små og søte :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
.........

For vår del bytter vi snart alle servere ut med HP blades.

5051131[/snapback]

 

Selv om jeg "elsker HP av hele mitt hjerte", vil jeg absolutt anbefale dere å se på IBM sine bladeløsninger (med mindre HP har kommet med nye). HP bruker vanlige Xeon-cpuer i bladesene sine, mens IBM bruker noen Low Voltage og Ultra Low Voltage modeller noe som vil gi dere et mye mindre problem med punktkjøling av bladeracket.

5051421[/snapback]

 

 

Takk for at du elsker HP av "hele ditt hjerte" :)

 

HP har både AMD Opteron (Single og Dual Core) og Intel XEON på sine blade servere. Både kompakte modeller der man får plass til 16stk 2CPU Dual Core maskiner i et 6U kabinett, og større server blades med opp til 4stk Dual Core CPU'er pr. blade.

HP har også lansert Itanium2 baserte blade servere tilpasset samme chassis som de eksisterende modellene. Da kan man velge mellom AMD, XEON eller Itanium2 i fri kombinasjon i et å samme kabinett.

 

BL25p og BL35p er bruker 1-2 AMD Opteron Dual Core, ned mot 68W pr. CPU.

Der 35p er den minste, med opp til 16 servere pr. 6U. Opp til 192 prosessorer pr. 42U rack.

 

 

Håper jeg ikke bryter noen regler i dette forumet, da jeg jobber i HP.

 

Mvh.

Roger Samdal

Løsningsarkitekt Servere & Datalagring

Hewlett-Packard Norge

Endret av rogers
Lenke til kommentar

 

Håper jeg ikke bryter noen regler i dette forumet, da jeg jobber i HP.

 

Mvh.

Roger Samdal

Løsningsarkitekt Servere & Datalagring

Hewlett-Packard Norge

5102601[/snapback]

 

Hei,

 

du bryter faktisk regel nummer 7. i retningslinjene for forumbruk. "Bedrifter og deres ansatte har ikke adgang til å reklamere for seg selv eller sine tjenester i forumet. Kontakt ledelsen på de(t) aktuelle nettsted for reklamering."

 

Det er fint at du er stolt av produktene dine, men dette går mer over i reklame (blir vanskelig å skille når du sitter som ansatt på servere, og så går inn med noe slikt).

 

Regner med at du forstår det, og at vi ikke ser flere slike innlegg i fremtiden.

 

Vi er derimot glade for at du er med i diskusjoner her på HWB.no, og vil gjerne at du fortsetter med det. Bare husk å følge retningslinjene.

Lenke til kommentar

 

Håper jeg ikke bryter noen regler i dette forumet, da jeg jobber i HP.

 

Mvh.

Roger Samdal

Løsningsarkitekt Servere & Datalagring

Hewlett-Packard Norge

5102601[/snapback]

 

Hei,

 

du bryter faktisk regel nummer 7. i retningslinjene for forumbruk. "Bedrifter og deres ansatte har ikke adgang til å reklamere for seg selv eller sine tjenester i forumet. Kontakt ledelsen på de(t) aktuelle nettsted for reklamering."

 

Det er fint at du er stolt av produktene dine, men dette går mer over i reklame (blir vanskelig å skille når du sitter som ansatt på servere, og så går inn med noe slikt).

 

Regner med at du forstår det, og at vi ikke ser flere slike innlegg i fremtiden.

 

Vi er derimot glade for at du er med i diskusjoner her på HWB.no, og vil gjerne at du fortsetter med det. Bare husk å følge retningslinjene.

5103845[/snapback]

 

 

Ja det ble vel i meste laget :)

Skal skru av marketing delen av meg neste gang, og ha på meg teknikker hatten.

 

 

Mvh.

Roger Samdal

Løsningsarkitekt Servere & Datalagring

Hewlett-Packard Norge

Lenke til kommentar
Det høres bra ut!

 

Tekniske innspill som er objektive og saklige er det alltid plass til i forumet.

 

Du har vel mye kunnskap som du kan dele med oss andre - og om du kan mest på HP gjør ikke det noe så lenge du holder deg "på matta" ;)

5105803[/snapback]

 

 

Over 12år med teknisk rådgivning på ProLiant servere og Storageworks datalagring, gjør vel at jeg er noe farget :cool:

Men skal klare å holde meg på matta.

Der det blir interessekonflikt holder jeg meg utenfor.

 

 

Roger

Endret av rogers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...