Gå til innhold

Elitegroup ECS 600


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmmmm..jo flere tester jeg leser på hw jo mer skeptisk blir jeg til nytteverdien.

 

Når de springende punktene i ECS testen er "feil" plassering av porter samt støy, som ikke er verre enn det man opplever med G556E, som er rost for lavt støynivå, så blir jeg med et litt skeptisk.

Det slår meg da at nerdefaktoren er litt vel høy. Argumentet om at tilkoblingsporter er på hgresiden og at dette er et stort problem fordi det kan komme i vei for musen faller vel på sin egen urimelighet. Viss en er så lite pragmatisk at man ikke klarer å legge kablene langs siden på pcen, så har man ikke fortjent å eie en pc i utgangspunktet.

 

Skal det være noe poeng å vurdere en pc i dette foraet må en ta utgangspunkt i hva en normalt forstandig person kan og bryr seg om. Ikke hva "vi" helst skulle sett var slik og slik: -Å nei, cd-brenneren durer, jeg får senebettenelse i hådleddet fordi hånden min hviler på cd-rommen; konklusjonen er at denne pcen ikke holder mål. Det er ikke så relevant at den faktisk gjør det du ber den om? eller?

 

min oppfordring er at en slutter med det nitidige flisespikkeriet når en tester pcene. Er det fryktelig mye støy så skulle jeg ikke sagt noe, men jeg har hatt noen pcer nå og de testene jeg har lest herfra er ikke forankret i realiteter.

Lenke til kommentar
Hmmmmm..jo flere tester jeg leser på hw jo mer skeptisk blir jeg til nytteverdien.

 

Når de springende punktene i ECS testen er "feil" plassering av porter samt støy, som ikke er verre enn det man opplever med G556E, som er rost for lavt støynivå, så blir jeg med et litt skeptisk.

Det slår meg da at nerdefaktoren er litt vel høy. Argumentet om at tilkoblingsporter er på hgresiden og at dette er et stort problem fordi det kan komme i vei for musen faller vel på sin egen urimelighet. Viss en er så lite pragmatisk at man ikke klarer å legge kablene langs siden på pcen, så har man ikke fortjent å eie en pc i utgangspunktet.

 

Skal det være noe poeng å vurdere en pc i dette foraet må en ta utgangspunkt i hva en normalt forstandig person kan og bryr seg om. Ikke hva "vi" helst skulle sett var slik og slik: -Å nei, cd-brenneren durer, jeg får senebettenelse i hådleddet fordi hånden min hviler på cd-rommen; konklusjonen er at denne pcen ikke holder mål. Det er ikke så relevant at den faktisk gjør det du ber den om? eller?

 

min oppfordring er at en slutter med det nitidige flisespikkeriet når en tester pcene. Er det fryktelig mye støy så skulle jeg ikke sagt noe, men jeg har hatt noen pcer nå og de testene jeg har lest herfra er ikke forankret i realiteter.

5026859[/snapback]

 

Vi har også skrevet i testen at støynivået under normal bruk er forholdsvis lavt, men at det er alt for høyt når man kjører maskinen hardt. Det har blant annet også dinside påpekt om denne maskinen.

 

At G556 er stillegående kan også diskuteres: http://www.hardware.no/tester/baerbar_pc/t...green_556e/9709

 

Når det gjelder plassering av porter så er det faktisk veldig viktig for vanlige folk. Greit nok at man kan plassere de litt penere, men det er også veldig irriterende at man må ta seg tid til å legge ledningene inntil maskinen. USB pluggene vil uansett stikke litt ut og være i veien, hvorfor da ikke plassere de på litt mer ergonomiske steder? Det er ikke vanskelig å plassere portene på en fornuftig måte i det hele tatt, og det bedrer brukeropplevelsen.

 

Og at maskinen i tillegg er ustabil når den kjøles av egen maskin er noe vi ikke har sett på noen andre maskiner vi har testet i år. Et kjølesystem som består av en aliminiumsramme som plasseres under maskinen i tillegg til to ekstra vifter gjorde maskinen langt mer stabil, men likevel trynet den en gang i blant.

 

At den i tillegg ikke ville kjøre på batteri med strømsparing på skjermkortet er heller ikke noe særlig å skryte av, og svært viktig for vanlige brukere da de gjerne vil ha litt mer enn to timer batterilevetid. Det er heller ingen andre enn denne maskinen fra ECS som har hatt såpass store BIOS-problemer.

 

Vi har ikke skrevet et ord om vibrasjon fra CD-rom eller støy fra det samme for det er ikke like viktig som de andre tingene vi har nevnt. At ECS har noe å jobbe med for å forbedre seg er det ingen tvil om. Vi tester alle maskiner ut i fra de samme kriteriene, om du ikke mener akkuratt de kriteriene er viktige er det bare å se om maskinen ellers oppfyller de ønsker og krav du har.

 

Så du mener at det ikke henger på greip at vi kritiserer den mest støyende maskinen vi har testet i år, at den ikke fungerer tilfredstillende på batteri med biosen man får fra fabrikken og er forholdsvis ustabil uten ekstra kjøling?

 

Vi har testet flere maskiner dette året med tilsvarende spesifikasjoner og tilsvarende pris som ikke har disse problemene, som dermed er et bedre kjøp enn denne maskinen fra ECS.

Lenke til kommentar

Dette med viftestøy er ikke noe ukjent fenomen på G556, samme med luguber kvalitet på konstruksjonen.

 

Jeg er helt enig med Knut som skriver "At ECS har noe å jobbe med for å forbedre seg er det ingen tvil om."

Så langt står de på stedet hvil i utviklingen

Kan ikke unngå å legge merke til at pluss og minus er mye det samme som G556:

 

+ Mange tilkoblingsmuligheter

+ God ytelse/pris

 

- Kraftig viftestøy under hard bruk

- Svak plassering av porter

- Enkelte områder lider av svak konstruksjon

- Noe ustabil etter lang tid med hard bruk

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Hei! Jeg har problemer med min ECS 600 Barebone, ATI X700 128mb VGA, 15.4"WXGA/CDRW+DVD.... Jeg fikk denne i erstatningsvare etter at min ECS 556 kokte... Problemet er at den stopper opp av og til, ved at sjermen fryser..Etter en stund kommer de frem et rart grafikkbilde i 2sekunder, så blir den som oftest normal igjenn... Av og til restarter den seg istedet for og bli normal.. Dette skjer ofte når en bruker mye aktivitet på harddisken. Som f.eks kopiering av filer.. Det er kun medfølgende drivere jeg bruker. Jeg finner ingen andre drivere som passer til mitt skjermkort(jalla X700 som eg kaller de). Jeg mistenker at det er sjermkortet som er problemet. Maskinen virker bedre uten drivere, men de er ikke så gøy når de hakker når man surfer på nettet... På batteri drift forsterker problemene seg og den henger minst hvert 10 minutt med installerte drivere.. Jeg flashet biosen igår siden jeg fant drivere fra hjemmesiden, og da hang den seg. Nå får jeg ikke startet opp maskinen. Den kommer ikke bilde på skjermen..

 

JEg håper jeg får pengene igjenn og kommer ALLDRI mer til og kjøpe ECS (Ekstremt crashy shit)...

Lenke til kommentar
Problemet er at den stopper opp av og til, ved at sjermen fryser..Etter en stund kommer de frem et rart grafikkbilde i 2sekunder, så blir den som oftest normal igjenn... Av og til restarter den seg istedet for og bli normal..

Det virker som du trenger en BIOS oppdatering samt oppdatert driver til VGA for å få bukt med dette problemet. Dersom selger ikke kan hjelpe deg så kontakt produsenten direkte eller prøv å få tak i andre som selger samme modell.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en Elitegroup ECS 600, dog den minste modellen.

Jeg fikk i erstatnings for min gamle ECS 556.

 

Jeg er generelt fornøyd, men mer skuffet en glad. Jeg trur jeg er ganske kresen når det gjelder bærbar. Det er mye jeg liker ved denne og mer jeg ikke liker.

 

Som testen sier så støyer viftene under hardt arbeid.

jeg må tilføye noe her, kanskje det bare gjelder for den minste modellen, men her kommer det: Når viften har begynt så stopper den sjeldent. Viften gikk en hel natt mens bare DC++ og Winamp var oppe og gikk.

 

Trådløst nettverk. På ECS 600 må man manuelt slå på det trådløse nettverket. Jeg har snakket med Multicom om dette og de hadde ingenting de kunne gjøre for meg.

Men det trådløse nettverket er middels. Jeg mister faktisk nettverk når våres 3Com sender nettverk til meg gjennom 4 vegger. Min brors bærbar har bra nettverk der.

 

Aktivitets lysene er meget plagsomme. De er sterke nok til å lyse opp rommet mitt faktisk. Når man ser DVD på den så setter jeg ofte noe foran disse lysene, bare fordi de er skarpe. Som sagt er jeg kresen.

 

Lukke/åpne systemet for denne dataen lokk er skremmende. Skjermen smeller sammen hvis man ikke holder igjen. Denne vanen lærte jeg fort. Og som testen sier; det er lett for tynne objekter å komme seg inn under lokket i lukket tilstand.

 

PCMCIA-slotten er middels synlig på denne datamaskinen. Og trykk-knappen for å få ut PCMCIA-dekselet er meget irriterende. Det er bare en rett firkantet søyle som stikker ut. Den burde skiftet ut med en søyle som går i ett med selve kabinettet. Opp til flere ganger når jeg tar datamaskinen ut av vesken så stikker denne knappen ut. Den stikker da 1 - 1,5 cm ut og er dermed lett å knekke hvis man er uforsiktig.

 

I den minste versjonen av ECS 600 følger det ikke med TV-tuner eller fjernkontroll.

Noe jeg har tenkt å kjøpe meg.

 

Testen klager også på det med at mesteparten av tilkoblings utgangene er på høyre side. Dett er meget plagsomt når jeg har skjerm tilkoblet. Jeg bruker sjelden USB kontaktene på høyre side pga at jeg bruker ekstern mus. Jeg har et Creative X210 anlegg koblet til og var heldig med at det hadde en 90 graders bøy ved kontakten.

 

Infrarød mangler på min ECS 600. Jeg får ikke opp multicom nå så jeg får ikke sett om ECS 600 levers med infrarød. Men det er noe jeg synes alle bærbare burde ha.

 

Men prisen på ECS maskiner er gode. Man får masse for pengene, men det billigeste er ikke ofte det beste i teknologiens verden.

 

Jeg har et Intel® Graphics Media Accelerator Driver for Mobile i min datamaskin.

Jeg bør ha på de laveste innstillinger når jeg spiller f. eks. GTA SA.

 

Jeg har flere ganger ikke tørd å spille det lenger pga at lydkortet streiker.

Jeg merker nå at det ofte skurrer, men er ikke sikker på om det er anlegget er lydkortet som er dårlig. Det skal kanskje sjekkes senere i dag.

 

Batteri levetiden er ikke som produsenten sa heller. Mitt batteri har en levetid på 2 - 2,5 timer. Mindre ved musikk/spill gående.

 

Designet er nydelig på denne dataen, men jeg gir blanke f i hvordan det ser ut bare datamaskinen fungerer bra! ;)

 

Mvh: Skogli

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...