Gå til innhold

Utviklere snakker om HD på Xbox 360 (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Største fordelen med konsoller er jo at utviklerene vet akkurat hvilke hardware-spesifikasjoner de har å forholde seg til. Ved å dele inn Xbox 360 i to kategorier, en med disk og en uten, så mener jeg at man har tatt et skritt i feil retning.

 

Skrekkscenarioet er at man en dag må forholde seg til forskjellig hardware i enda viktigere deler av boxen, at det eksempelvis er mulig å kjøpe en "Turbo GPU" variant for de som vil bruke ekstra høyoppløselig HD-Tv, ekstra minne for å kjøre Halo 5 deluxe utgaven, en fysikk-chip for å få enda mer realistisk fysikk i spillene osv osv.. Plutselig har man samme problematikken som i dagens PC-spill.

 

Sålenge MS kan tjene på å komponentifisere boxen sin (de tar jo latterlig mye for en 20GB disk), så er det jo faktisk en liten mulighet for at en variant av det jeg skrev ovenfor en gang kan bli virkelighet.

Endret av oysteini
Lenke til kommentar

MS har drite på draget igjen.

Det geniale med XBOX er jo nettop HD. Å gå vekk ifra dette er en stor brøler.

Grunnen til eg valgte XBOX i sin tid(foruten Halo) var at den hadde HD.

Klarte ikkje lastetidene på PS2.

 

Og heller ikkje HD-DVD. "Bill Gates, FYYY!"

 

PS! HD er ikkje det samme som HD.

Lenke til kommentar
Virker som om det er mye misforståelser som er ute og går, den xbox 360 uten hd kommer du garantert til å kunne kjøpe hd til. Og den som har hd, etter som jeg har skjønt det, kan du bytte ut hd'en på etterhvert.

Det er ikke poenget her. Poenget er at spillutviklere ikke kan være sikre på om brukerne har harddisk eller ikke, og at spill kanskje blir dårligere fordi utviklerne må sørge for at de fungerer like godt uten harddisk som med.

Lenke til kommentar
Det er ikke poenget her. Poenget er at spillutviklere ikke kan være sikre på om brukerne har harddisk eller ikke, og at spill kanskje blir dårligere fordi utviklerne må sørge for at de fungerer like godt uten harddisk som med.

Nettopp!

 

Utviklerne har jo ingen garanti for at det finnes en harddisk, dermed må de ta utgangspunkt i det, selvom muligens flertallet kjøper varianten med HD.

 

Hadde ALLE versjoner av Xbox 360 hatt HD, kunne utviklerne sluppet å programmere deler av koden for de uten og de med. I enkelte spill vil dette ikke ha noe å si, men i spill hvor det er en stor fordel å mellomlagre vesentlige mengder med data, vil dette bety mye ekstra tidsforbruk på å optimalisere koden for de som IKKE har diskplass.

 

Jeg er selv utvikler, og vet hvor kjedelig det er å ta høyde for ulike spesifikasjoner. Enkleste eksempelet er faktisk nettlesere, der du kan gjøre enkelte ting i Firefox/Opera også blir det helt feil i IE6 og omvendt.

Endret av oysteini
Lenke til kommentar

Det handler selvfølgelig om penger. Hvis ikke MS og Co visste om dette blir jeg meget overrasket. Med det som utgangspunkt er det smålig, men forståelig utifra et forretningsmessig synspunkt, at denne er ekstrautstyr.

Konsollen kan med andre ord ikke bli komplett hvis man ikke handler ekstrautsyr. Ikke ekstrautstyr som i rattt og pedaler, men som at konsollen systemmessig ikke kan kjøre spill slik som er meningen. Det minner litt om en pc på en måte, der man må handle inn hardware for å yte i spill i etterkant.

 

Ikke bra MS.

Lenke til kommentar

Harddisk og ikke harddisk, er det spørsmålet?

 

Det er en 20GB harddisk som følger med den "store fine" 360-pakken, og null harddisk i "core"-pakken. Jeg kan ikke noe for det, men skulle ønske at enten 20gig var standard på alle maskiner, eller at Core-pakka inneholdt en harddisk på størrelse med den som xbox har, men som kunne oppgraderes (og derfor ga alle spillutviklere muligheten til å slappe av litt mer, og alle spillere til å kose seg litt mer, og at MS tjente litt mer penger, og egentlig gjorde alle litt mer fornøyde... eller hur?

Lenke til kommentar

Har vel mindre med det rent spillgrafiske å gjøre enn friheten og mulighetene en HD tillater. Alt handler om 'content control' i disse dager. Det at 360 blir presentert som et mediasenter er en desto større grunn til å inkludere en HD, av årsaker jeg ikke trenger å forklare (vel: lagring av musikk, film etc.). Spillene i seg selv kunne sikkert klart seg fint uten en HD, men spillverdenens (og egentlig resten av verdens) fokus på bigger, badder, better gjør inkluderingen, i det hele tatt skapelsen av en HD, uunngåelig.

 

Smått relatert, sjekk denne artikkelen: Xbox 360: Lots and Lots of Questions Answered

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...