Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL] Blåskjerm Windows XP


Anbefalte innlegg

Hallo. Kjøpte meg en ny pc for noen dager siden, og etter å ha satt sammen alle delene begynte problemene å melde seg allerede ved installasjonen av win xp. Et stykke ute i installasjonen fikk jeg blå skjerm med meldingen:

 

[iRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL]

 

I tillegg til dette stod det en del tips om å skru av memory shadowing osv...Så nevnte den noe om at Physical memory dump var ferdig.

 

Det eneste jeg fant av nyttig informasjon var en referanse til HTTP.SYS, tydeligvis noe feil ved denne driveren.

 

Noen som klarer å gi meg noen tips i denne saken? Kjøpte ekstra minnebrikker, uten at det så ut til å virke. Det merkelige er at jeg fikk installert XP når jeg tok ut den ene av de fire minnebrikkene jeg har inne. Blåskjerm kom ved bruk av dual channel. Har prøvd på OCZ og kingston i alle mulige kombinasjoner, men samme sak uansett. Single minnebrikke ser ut til å virke.

 

Min hardware:

 

OCZ 1024MB Premier Dual Channel

PC-3200 2x512MB (2,5-3-3-7) 400Mhz

 

2 x Kingston 512MB PC3200 CL3(3-3-3) 184-pin DIMM

NON-ECC 400MHz

 

DFI Lanparty SLI-DR

 

Gainward GeForce 7800GTX GS

 

Samsung spinpoint 250GB NCQ, S-ata osv...

 

WD Caviar 120GB 8mb cache IDE

 

Hiper 580W PSU

 

NEC 3540A DVD-Brenner

 

 

Håper på litt hjelp her, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører en memtest nå uten at jeg tror feilen ligger der når dual channel ikke fungerer samme hvilke brikker jeg bruker. Dual fungerer fint på den andre maskina mi med alle brikkene...

 

Snakket med netshop og de foreslo å justere opp spenningen på ram'en til 2,8V. Fungerte ikke det heller gitt... Kanskje problemer med harddisken? Den står og slurrer noe voldsomt noen ganger under lasting av windows...riktignok ikke hver gang men.

 

Skulle kjøpt asus...

Lenke til kommentar

Minnet ditt er ikke helt kompatibelt med hovedkortet, det er derfor du får det til å fungere som enkle brikker men ikke dualchannel ved standardinnstillinger. Du kan prøve å slakke ned på timingen til RAM'en, det fungerer av og til når du så kjører memtest. Det er altså ikke noe FYSISK galt med RAMbrikkene dine, du har bare et kresent hovedkort.

Lenke til kommentar

Memtest viste ingen feil gitt. Satte inn en ekstra strømforsyning i kabinettet og prøvde å legge inn XP 64-bit, justerte opp spenninga på minnet til 2,8V. Plutselig gikk alt som en drøm...Tok ut ekstra psu og ting ser ut til å funke ennå, selv om jeg sitter og er livredd for ny blåskjerm.

 

Jeg er ingen ekspert på (under)klokking av minne, så jeg lurer litt på hvordan jeg skal justere slakkere timings når jeg har to par med forskjellig minne. Noen som kan gi meg litt info? Takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar

Hei. Kan visstnok være ganske så mye forskjellig den feilmeldinga der. Jeg har nå sendt inn hovedkort, cpu, harddisk og minne til netshop for testing. Håper de i det hele tatt finner hva som er feil med maskina. kjedelig å punge ut 17 tusen for noe som ikke funker...Skal si ifra her hvis det kommer noe fornuftig ut av dette, sitter her og tror det er hovedkortet...

Lenke til kommentar

Da har jeg satt i nytt kort og det funker, men..når jeg setter på nedlastning får jeg at nettverkskabelen ikke er tilkoblet etter 15sek og må da trykke på den tilkoblingen og reparer..så funker den til jeg prøver å laste ned igjen.

Har disabla lan i bios..

Får ihvertfall ikke blåskjerm lenger da.

Lenke til kommentar

Når jeg går inn på hendelsesliste og system står det:

Innstillingene for maskinstandardtillatelse gir ikke Lokal aktivering tillatelse for COM server programmet med CLSID

(Nummer)

til brukeren NT-MYNDIGHET /LOKAL TJENESTE SID Denne sikkerhetstillatelsen kan endres ved hjelp av det administrative verktøyet for komponenttjenester.

 

Spørsmålet er jo da, hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar

Søk etter disken din etter denne HTTP.SYS, hvis du finner den (noe du sannsynligvis gjør), se om du finner en nyttig beskrivelse eller noe (hold musa på fila). Etter denne beskrivelsen, finn ut hvor du har fila (på hvilken CD/diskett hvis det er tilfelle), start i safe mode, overskriv den gamle med den nye (de skal være identiske i størrelse og alt, untatt kanskje dato). Da skal det funke! :)

 

Kan forklare bedre hvis det er nødvendig.

 

Edit: Du fant det ut ja! :p Ser litt uklart når jeg er så trøtt og skjermen er så lys, men da vet du ihvertfall hva du skal gjøre hvis det skjer igjen! :)

Endret av Potetfar
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg har nettopp fått den samme feilmeldingen..... :-/

 

Det starta med et virus jeg fikk via mail (via en bekjent fra jobben, så det var ikke akkurat forventet). Jeg fikk en total stopp, ingen prossesser fungerte og ingenting reagerte. Etter en rask reboot så fungerer alt igjen (til tross for litt ustabilitet osv), og jeg finner ingen eksakte "antidotes" for dette viruset. Jeg glemmer hele greia og start CS:S, jeg får en blåskjerm der det står "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL". Jeg antar at dette var pga. viruset (har aldri opplevd noe slikt før) og formaterer hele driten på nytt (ikke med originalt OS men et eget modda Vista 32-bit) og den samme greia kommer opp igjen ved start av CS:S.

 

Det sier meg enten at rammen ikke vil fungere når den skal kjøre krevende prossesser, eller at ram og bios ikke fungerer ved større prossesser (iom at det ikke er HP's OS jeg bruker,) men det er jo uansett samme feilmelding som med det andre OS'et!

 

Jeg sitter med en laptop type HP Pavilion dv9655eo.

 

Mvh,

Edgar aKa EdHolliC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...