Gå til innhold

Ny PC uten skjermbilde. (Jeg har vunnet Jokernord)


Agres

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har prøvd å søke men fant ingen aktuelle tråder om emnet. I hvertfall ingen med svar.. Så dermed ny tråd. Sorry moderatorer :blush:

 

For litt over en uke siden bestilte jeg deler til en ny pc. Listen er som følger:

 

Hovedkort: EPoX EP-9NPA+ Ultra

CPU: AMD Athlon 64 3200+ (venice)

Skjermkort: MSI GeForce 6600 gt Pci-e

RAM: 3 x 512 corsair value

Kabniett: Antec Sonata II Miditower

Harddisk: Seagate 200GB S-ATA

 

Når jeg når har bygget den ferdig og skal starte den får jeg ikke bilde. Viftene surrer og går. LED'ene lyser. Alt virker Ok. Men det er ikke bilde. På "80 port" chippen får jeg opp meldingen FF. I manualen står det at dette kan bety at BIOS-chipen ikke er ordentlig satt i, at det er feil versjon av BIOS installert, at et "tillegskort" er feil satt i, eller rett og slett at det er feil på hovedkortet.

 

Har fjernet alle "add-on cards" og sjekket at skjermkortet står skikkelig i. Jeg har sjekket alle koblinger, og tatt inn og ut igjen alle ledninger. Prøvd å kjøre "rent" med kun RAM og CPU tilkobletSom sagt, alt ser bra ut, BORTSETT fra FF-feilmeldingen.

 

Hva gjør jeg? Eneste jeg ikke har prøvd er å oppdatere BIOS. Men hvordan oppdaterer man BIOS hvis man ikke har bilde? Har lite kunnskaper om BIOS i det store og det hele (les: har aldri oppdatert BIOS på en pc som virker engang.)

 

Trenger hjelp...

 

(F**ns FF. Og jeg som ELSKER Foo Fighters, Franz Ferdinand OG Final Fantasy.. Nå tenker jeg bare Fy F**N)

Endret av Agres
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd å restarte BIOSen? Ta ut batteriet på hovedkortet i 3 sekunder og sett det tilbake igjen (har heller ingen stor erfaring med BIOS).

 

Takk for tipset. Prøvde å ta ut batteriet. Ingen forskjell. FF. Ingen respons på bildet.

 

Andre råd mottas fortsatt med glede.

Endret av Agres
Lenke til kommentar
Jeg tipper det er hovedkortet ditt som er ødelagt det har skjedd med meg 2 ganger og en annen med en kompis av meg....så det er nok det som er årsaken til at skjermen ikke funker..

 

Eller hva mener dere andre på forumet?

Tror du? Kortet er jo helt nytt. Veldig surt, i såfall. :(

 

Noen måte jeg kan sjekke dette ut uten og sende det inn til EPox (eller Komplett)?

Endret av Agres
Lenke til kommentar
hvilken PSU har du..???kan også være at hovedkortet/bios ikke kjenner igjen venice kjerna og da må du oppdatere bios med en annen cpu eller få tilsendt en ny biosbrikke.

Strømforsyningen var innebygd i kabinettet jeg bestilte. 450W.

 

Vanskelig å få tak i en annen CPU.. Får prøve å spørre noen kamerater. Og i såfall, HVORDAN oppdaterer man BIOS'en? Finner vel oppdateringene på hjemmesidene til EpoX, men hvordan installere det?

Lenke til kommentar

Ok.. Fant problemet.. Hold dere fast:

 

AKKURAT denne strømforsyningen (som fulgte med i Antec Sonata II) går ikke til AKKURAT dette hovedkortet (EPoX EP-9NPA+ Ultra). Uten grunn. De fungerer bare ikke i lag. Ok da, nesten uten grunn. (Forklaring lenger nede). Men noe slikt som dette har jeg aldri hørt om før.

Sjekk ut denne tråden (som jeg fant etter litt googling): Tråd fra annet forum

 

Quotes fra tråden:

Your board spins up the fans and lights up 2 blue LEDs, but then just stays at code FF?

 

It's down to the combination of the Antec SmartPower 2 450W PSU (included with the sonata II) and the Epox EP-9NPA+ boards. I had this problem and solved it by getting a new PSU. I recommend the Hiper brand - good value as they are made in the UK (I bought a 480W Hiper Type-R, 'tis a mere £42 if you shop around).

 

I'm going to flog the Antec 450W on e-bay.

Well someone having this very problem tested their PSU and it wasn't giving a proper power-good signal. The problem is the logical result of this (the motherboard is waiting perpetually for a power-good signal, and won't power up the CPU until it gets one). Perhaps some boards are more tolerant of this than others, I don't know. But the Epox worked great with another PSU (so I don't see how you can blame the motherboard  ), and given the host of other problems people seem to have with 450W smartpower PSUs (noise problems, only 1 fan spinning, etc), I stand by my verdict that said PSUs blow.

 

Hva er sannsynligheten for dette?

 

Regne ut:

Hvis det er BARE disse to som ikke går i lag av alle hovedkort og PSUer i hele verden, blir sannsynligheten antall hovedkort * antall PSU'er. Siden jeg bestile fra komplett.nos sortiment (som har cirka 100 forskjellige hovedkort, og cirka 50 strømforsyninger) blir regnet stykket som så:

 

1 / (50 * 100) = 0,0002

 

Altså, grovt sett er sannsynligheten for dette 0,2 promille.. Og akkurat denne kombinasjoen klarte jeg og velge.. :cry: Det føles som om jeg har vunnet Joker Nord.

Endret av Agres
Lenke til kommentar
Ok.. Fant problemet.. Hold dere fast:

 

AKKURAT denne strømforsyningen (som fulgte med i Antec Sonata II) går ikke til AKKURAT dette hovedkortet (EPoX EP-9NPA+ Ultra). Uten grunn. De fungerer bare ikke i lag. Ok da, nesten uten grunn. (Forklaring lenger nede). Men noe slikt som dette har jeg aldri hørt om før.

Sjekk ut denne tråden (som jeg fant etter litt googling): Tråd fra annet forum

 

Quotes fra tråden:

Your board spins up the fans and lights up 2 blue LEDs, but then just stays at code FF?

 

It's down to the combination of the Antec SmartPower 2 450W PSU (included with the sonata II) and the Epox EP-9NPA+ boards. I had this problem and solved it by getting a new PSU. I recommend the Hiper brand - good value as they are made in the UK (I bought a 480W Hiper Type-R, 'tis a mere £42 if you shop around).

 

I'm going to flog the Antec 450W on e-bay.

Well someone having this very problem tested their PSU and it wasn't giving a proper power-good signal. The problem is the logical result of this (the motherboard is waiting perpetually for a power-good signal, and won't power up the CPU until it gets one). Perhaps some boards are more tolerant of this than others, I don't know. But the Epox worked great with another PSU (so I don't see how you can blame the motherboard  ), and given the host of other problems people seem to have with 450W smartpower PSUs (noise problems, only 1 fan spinning, etc), I stand by my verdict that said PSUs blow.

 

Hva er sannsynligheten for dette?

 

Regne ut:

Hvis det er BARE disse to som ikke går i lag av alle hovedkort og PSUer i hele verden, blir sannsynligheten antall hovedkort * antall PSU'er. Siden jeg bestile fra komplett.nos sortiment (som har cirka 100 forskjellige hovedkort, og cirka 50 strømforsyninger) blir regnet stykket som så:

 

1 / (50 * 100) = 0,0002

 

Altså, grovt sett er sannsynligheten for dette 0,2 promille.. Og akkurat denne kombinasjoen klarte jeg og velge.. :cry: Det føles som om jeg har vunnet Joker Nord.

Dette overrasker ikke meg. Har selv et Antec 450W PSU (annen model) og det gikk ikke i kombinasjonen med EPoX RDA+ og ATI9500. Skjermkortet og hovedkortet krevde så mye strøm ved oppstart at PSU slo ut overstrømsvern. Ved å bruke bryter på PSU og vanlig power knapp foran i rak kombinasjon noen ganger fikk jeg å ladet kondensatorer nok til at det ikke slo ut og fikk startet. Merkelig nok hadde det ikke samme problem med 9700-kortet fra samme produsent. Det var heller ikke feil på kortet. Det var flere på nforce forumet som hadde dette problemet uten at mange av dem forsto hva jeg snakket om ;)

Lenke til kommentar
Sannsynligheten blir jo annerledes når du ser på hvor bra de forskjellige hovedkortene er, det er sikkert mange som velger Epox..

Grovt beregnet :) Er ikke realistisk beregning "for fem flate øre". Bare på tull. Fordi det FØLES så ubegripelig og usannsynlig.

 

Må bestille nytt hovedkort nå. Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Sannsynligheten blir jo annerledes når du ser på hvor bra de forskjellige hovedkortene er, det er sikkert mange som velger Epox..

Grovt beregnet :) Er ikke realistisk beregning "for fem flate øre". Bare på tull. Fordi det FØLES så ubegripelig og usannsynlig.

 

Må bestille nytt hovedkort nå. Noen anbefalinger?

Asus A8N-SLI Premium.

En sikker og stabil vinner .

Lenke til kommentar

Er du sikker på at nytt HK er det beste da? Hadde det samme problemet selv jeg, men husker jo ikke dritten av hva jeg gjorde for å rette det opp da.. :p Har du flere strømforsyninger? Er jo like greit å teste de uansett.. Om det viser seg seinere at den PSU'en sugde røv, så sitter du jo i det en gang til...

 

Edit:ksvierielf

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

ikke fikset meg nytt HK ennå. Skal låne en PSU av en kompis i kveld. Funker det VET jeg jo at "teorien" den tråden framskyver er sann.

 

Problemet er at jeg vil ha selve kabinettet. Kan ikke sende tilbake kun PSUen som fulgte med. Dermed må jeg sende tilbake hovedkortet. Hvis ikke må jeg legge ut ekstra for en ekstra PSU, med mindre jeg får solgt den gamle for samme pris som en ny :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...