Gå til innhold

Linux og Windows XP på samme maskin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig lyst til å innstallere ubuntu linux på maskin. jeg har laget en egen partisjon på 10GB i FAT32.

Er det noen problemer med dette eller skal dette gå helt fint?

Er litt usikker på dette så jeg spørr dere som driver med dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bare å starte opp ubuntu-cden, så fikser den dualboot med windows automatisk.

EDIT: Linux bruker andre filsystemer enn windows, men også dette fikses automatisk under instalasjon, bare å velge hvilken partisjon den skal instalere på.

Endret av LessThanJake
Skrevet

Betre at du frigjer 10 GB. Ubuntu legg nemleg inn filsystem. Dessutan er FAT32 eit Windows-filsystem som Ubuntu ikkje vil fungere på.

Så set at 10 GB fri plass istaden.

Skrevet
Betre at du frigjer 10 GB. Ubuntu legg nemleg inn filsystem. Dessutan er FAT32 eit Windows-filsystem som Ubuntu ikkje vil fungere på.

Så set at 10 GB fri plass istaden.

fant ut at fat32 ikke gikk. men det er innstallert iallefall. etter no tull og problemer. men jeg fikk lagt det inn. men nå er problemet at jeg ikke kommer inn i linux. den oppstarts menyen er borte. viste seg bare en gang. hvordan får jeg den tilbake?

Skrevet

nei. Jeg er helt ny med linux.

Det var noe boot opplegg jeg innstallerte med ubuntu. fikk bare brukt det en gang virker det som.

Hvordan gjør jeg det?

Skrevet

Hm.. så du installerte grub, og du fikk opp en slags meny første gangen, men nå går den bare rett inn i ubuntu? hvis det: prøv og installer grub på nytt med kommandoen: sudo apt-get install grub'

Skrevet (endret)

åja.. men har du installert WinXP etter du installerte ubuntu da?

for da skriver windows over MBR, og sletter grub, så må du evt. installere grub på nytt, men det er ikke no prob ;)

Endret av Gakkakk
Skrevet

ja, nå har jeg prøvd det å installere grub fra ubuntu cd'n. men da virket det som den bare gikk in der jeg valgte partisjon som skulle formateres og partisjoneres.

Hvordan kunne jeg ha gjordt det med en live cd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...