Gå til innhold

Lcd-skjermen min har brent seg!


rottert

Anbefalte innlegg

Har fått et problem med min Dell 20" 2005FPW skjerm. Bildet har brent seg! Verken skjermbeskytteren eller strømsparefunksjonen har funket i dag. Og mens jeg har vært ute i dag har forsiden på hw.no brent seg fast i skjermen. Vises på enkelte farger. Har prøvd å koble fra pcn, koblet ut strømmen på skjermen, men fortsatt er bildet der når man skrur på skjermen uten å ha noe koblet til. Noen som har tips eller er det bare å levere inn? Rart det har skjedd på så få timer. Mulig kombinasjonen med litt sollys ikke var god.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trodde ikke engang at bildet på lcdskjermer kunne brenne seg inn jeg! Er ikke det noe som bare skjer med crt?

plasma mener du vel?

Kan forekomme i crt oxo. Derfor vi har skjermbeskytteren vet du.

ja oki;)

 

men det må være mikroskopiske sjanser for i forhold til en plasmaskjerm da;P

Lenke til kommentar
Trodde ikke engang at bildet på lcdskjermer kunne brenne seg inn jeg! Er ikke det noe som bare skjer med crt?

plasma mener du vel?

Kan forekomme i crt oxo. Derfor vi har skjermbeskytteren vet du.

ja oki;)

 

men det må være mikroskopiske sjanser for i forhold til en plasmaskjerm da;P

Egentlig ikke. Har vært et problem mange plasser der det har blitt brukt os uten skjermbeskytter. I gamle postbankene hadde de ofte nesten problem med å se om skjermen sto påslått eller ikke. :!:

Lenke til kommentar

mhm... husker i militæret... På velferden kunne du se startsiden som maskinene hadde, uansett hvilken side du var inne på :)

 

Går også historier om kommunesjefer som skulle ha pc fordi det var det nye og trendy, men bruke de aldri så alle skjermene hadde innbrent innloggingsskjermen :)

Lenke til kommentar

techdot.com

Screen Burn-in

LCD monitors do not suffer from screen burn-in. Screen burn-in are caused by nonmoving images that are displayed for a long period of time. However, CRT monitors have corrected this issue, with the development of better CRT monitors.

 

 

http://www.aximsite.com/boards/archive/ind...hp/t-63002.html

I lost the thread where this was asked, but figured that more people probably wonder about this.

 

Can LCD screens burn in? Yes, they can and sometimes will. But they are much more resistant to

it than CRT monitors, and the process is reversible by watching fullscreen movies for an extended

period until the problem area is relieved.

 

I hope this information puts some minds at ease. :approve:

 

 

Best Regards,

Christopher H.

 

Googlet litt rundt - ser ut som det er litt delte oppfatninger :p Snodig at det hendte så raskt på skjermen din, trodde det tok hvertfall et par dager..

Lenke til kommentar
Har fått et problem med min Dell 20" 2005FPW skjerm. Bildet har brent seg! Verken skjermbeskytteren eller strømsparefunksjonen har funket i dag. Og mens jeg har vært ute i dag har forsiden på hw.no brent seg fast i skjermen. Vises på enkelte farger. Har prøvd å koble fra pcn, koblet ut strømmen på skjermen, men fortsatt er bildet der når man skrur på skjermen uten å ha noe koblet til. Noen som har tips eller er det bare å levere inn? Rart det har skjedd på så få timer. Mulig kombinasjonen med litt sollys ikke var god.

Du har feil på skjermen din. Kontakt leverandøren din

 

 

Til opplysning:

 

Enkelte paneler har problem med det vi kaller burn in på plasma. Dette er når deler av et bilde sitter igjen når du ser på andre ting. Dette er deler som har stått stille i en lengre periode. Eks "Ammo" på doom 3 :D Og det er kjedelig å se på film med ammo nede i høyre hjørne.....

 

 

Men burn in på LCD skal forsvinne når du slår av skjermen. Men igjen kan det finnes enkelte panel som har en merkelig feil ala trådstarters problem. Men da kan man returnere skjerm og få en ny

Lenke til kommentar
Can LCD screens burn in? Yes, they can and sometimes will. But they are much more resistant to

it than CRT monitors, and the process is reversible by watching fullscreen movies for an extended

period until the problem area is relieved.

 

I hope this information puts some minds at ease. :approve:

 

Uh. Dette her må da være sprøyt. Hvordan skal det gå til på LCD-skjermer egentlig? Blir transistorene slitne av å stå på samme settingen hele tiden da eller? :)

Lenke til kommentar
Egentlig ikke. Har vært et problem mange plasser der det har blitt brukt os uten skjermbeskytter. I gamle postbankene hadde de ofte nesten problem med å se om skjermen sto påslått eller ikke.

 

Du mener vel pc'en?

Nei, skjermen. På gamle terminalsystemet de en gang hadde. Digresjon....

Lenke til kommentar

Etter flere netter med vile, ble skjermen gradvis bedre og bedre. Nå er den faktisk 100% friskmeldt uten antydning til fastbrenning.

 

Edit: Ikke helt bra enda, viser seg at det er en ny antydning til ny fastbrending :no:

Endret av rottert
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg har akkurat opplevd det samme, startmenyen min har brent seg fast, ikke fargene men konturene av alt. Jeg har en Samsung SyncMaster 913n skjerm.

 

Det virker som om det går ann å reversere det med å kjøre en video over langt tid som konstant forandrer seg.. (eksempel trekke ut vga kontakten og la den ruten som sier No signal) få hoppe rundt på skjermen konstant i 2 dager el.no, jeg la merke til at mye av det som hadde brent seg fast hadde forsvunnet og blitt ordentlig igjen etter 10 timer med slik, men ettersom ikke alt hadde blitt helt bra innen 10 timer skal jeg prøve å gjøre det over lengre tid.

 

Mvh. Rise

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Samme problem med min Dell 20" 2005FPW. Kan ane konturene av "This computer has been locked" + bakgrunnsbildet. Maskinen stod på i 5 dager med samme bildet. Herlig. Har prøvd å kjøre en hissig screensaver i noen dager for å se om dette hjelper. De andre på jobben syns dette er veldig festlig. :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...