Gå til innhold

Mikke må registrere seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

JA, det går jo an å mikse et navn som høres ekte ut :ermm:

 

Som f.eks. Mikael Olsen eller Gjøran Uttakleiv :p

 

Da blir det vanskelig å avsløre folk, og lettere for avslørerne å drite sg ut :p

 

EDIT: Utnyttingen av Mikke Mus og Supermann er verre enn alt som har skjedd Michael Jackson gjennom tidene ;)

Endret av Hippie-Erlend
Lenke til kommentar

Når man kjøper Netcom kontant startpakke og foretar første samtale så kommer man direkte til netcoms registreringstelefon. Her oppgir man navn og fødselsdato og det er det.

 

Man kan altså lett oppgi falsk identitet.

 

I tillegg kan man late som man er utlending så registerer de det du sier uansett om den personen finnes i den virkelige verden eller ei.

 

Er altså latterlig lett å forbli anonym.

Lenke til kommentar

Hmm.. Denne registreringa vil sikkert senke antall luringer der ute og det er bra, selv om de som virkelig vil forbli anonyme fint vil klare det også. Dette er i hvertfall et steg på riktig vei.

 

Det med registrering av personer burde vært sjekket opp mot personnummer og folkeregisteret eller mot passnummer for utlendinger. Folk som ikke kan identifisere seg med gyldig legitimasjon bør avvises. Noe slikt ville sikkert ha hjulpet ytligere, selv om det finnes andre måter å forbli anonym på. Poenget er å gjøre det så vanskelig som mulig å forbli anonym så det blir vanskeligst mulig for de kriminelle miljøene, uten at det går så alt for mye på bekostning av personvern og brukervennlighet for vanlige folk.

Lenke til kommentar
...Det med registrering av personer burde vært sjekket opp mot personnummer og folkeregisteret eller mot passnummer for utlendinger. Folk som ikke kan identifisere seg med gyldig legitimasjon bør avvises...

For norske statsborgere så blir personnummer sjekket, men med utenlandske så har de altså små muligheter for å sjekke om informasjonen faktisk er ekte...

 

Er visst også mange som "prøver seg", denne er tydeligvis en gjenganger.

 

Kundebehandler: "Hei, kan jeg få navnet ditt?"

Kunde: "Øh, jeg har glamt det." <-min personlige favoritt :!:

Kundebehandler: "Jeg må dessverre ha et navn og personnummer for at du skal kunne fortsette å bruke mobilen diin..."

Kunde: "Eh, ok... Vent litt... Jeg heter, eh, øh, Per Hansen!"

Kundebehandler: "Javel, og ditt personnummer?"

Kunde: "Hm... 13016613802 (?)".

Kundebehandler: "Det stemmer nok ikke dessverre, er du sikker på at det er riktig?"

Kunde: "Ja selvfølgelig, tror du jeg lyver?! Jeg har betalt for denne tjeresten og nå sitter du der og beskylder meg for å lyve?! Dette er dårlig service!"

 

Osv...

 

Det ender selvsagt med at personen må legge på, uten noe gyldig abbonnement...

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Trenger ikke hele personnummeret, kun fødselsdato. Så det er ikke verre enn å kunne fødselsdatoen til en kjendis eller en kompis så er du "anonym".

 

Eneste de sjekker er at en med det navnet har fødselsdato på den dagen.

 

De som er interessert i det har ingen problemer med å omgå dette kravet om registrering og realiteten er at det kun har medført komplikasjoner for alle oss andre. Nok en latterlighet fra tegneserielandet norge.

Lenke til kommentar
De som er interessert i det har ingen problemer med å omgå dette kravet om registrering og realiteten er at det kun har medført komplikasjoner for alle oss andre. Nok en latterlighet fra tegneserielandet norge.

Jeg synes ikke dette er noen lattelighet siden det vil forhindre mindre smarte forbrytere og andre morroklumper å registrere seg som mikke mus og sende upassende meldinger til folk. Det er jo en rekke eksempler på trusler, utpressing, sjikane og annet smådritt som mindre smarte personer har drevet med, så jeg synes det er flott at man ved en minimal ulempe for de fleste klarer å begrense slikt ganske mye.

 

Det vil riktignok være profesjonelt krimiminelle som alltids klarer å forbli anonyme uansett hvilken registreringsordning man har for mobiler, f.eks folk som driver med bankran, terrorisme, økonomisk kriminalitet i bedrifter på høyt plan osv. Dette forhindres ikke av registrering med personnummer/fødselsdato men gjør det bare en smule vanskeligere for dem. Nå mener jeg at slik kriminalitet må bekjempes på helt andre måter enn å registrere mobiler bedre.

 

Hovedsaken er at vanlige morroklumper og småkriminelle får en kjepp ekstra i hjulene mot å drive på med tull over telefonen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...