Gå til innhold

Om personopplysninger og datasikkerhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En av rettighetene forbrukere i Norge har, er innsynsrettien i registre. Kan en person be om innsyn i datalogger i en bedrift han er ansatt i, eller i norske nettsteder som registrerer brukerens bevegelser på nettsidene eller annen informasjon som er sporbar på et individ? Har du, eller noen du kjenner til, forsøkt å få ut slik informasjon og hva var svaret?

 

Vi informasjon som er sporbar til en IP-adresse eller en cookie være dekket av dagens lovgivning?

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår lovgivningen, ja. En person kan kreve å få utdelt datalogger over alle data som er sporbar. Men disse dataene en vil få utlevert vil selvsagt også være sortert på person - man kan ikke kreve innsyn til loggen som sådan.

 

På ditt andre spørsmål om jeg har forsøkt å få ut informasjon, så er svaret også ja. Jeg har handlet på nettbutikker i ca. fem år nå, og det er en del opplysninger de har lagret på min ID, og som jeg har innsynsrett til. Mange nettbutikker tilbyr i dag f.eks. ordrehistorikk som en automatisert tjeneste. Jeg har dog ikke spurt om å få en dump av alle opplysninger en nettbutikk har lagret om meg.

 

Men hvis du tenker på bevegelser utenfor steder hvor man aktivt har registrert seg, blir jeg litt usikker. Har noen lagret ens e-post-adresse kan denne regnes som fast identifikator, og har man fast IP kan vil dette antakelig gjelde for denne også.

 

I Norge fins det aktører som driver med spamming, jeg mottar av og til e-post fra f.eks. http://www.ksoftware.biz/ som hevder at jeg har registrert meg hos dem. Her kunne jeg krevd å få ut opplysnger om hva de har lagret om meg, og hvorfor - men det er jo så mye enklere å bruke søppel-meil-filtret i Thunderbird. Det hadde vært fint å prøve å få ut opplysninger fra useriøse aktører som Ksoftware. Kanskje dette kan bli en oppfølgingssak.

 

Cookies er jeg usikker på - men disse kan jo brukerne, dvs. de brukerne som vet at de fins, slette selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...