Gå til innhold

Den store PSP-tråden


Anbefalte innlegg

Dette er nå "Den store PSP tråden" og her kan man snakke og spørre om alt som omhandler PSP :)

Mini FAQ:

 

Bør jeg oppdater min PSP til nyeste firmware?

Nei det bør du så absolutt ikke, om du oppdaterer mister du mulighetene til å kjøre programmer/spill fra minnekortet som kan være en veldig god mulighet å ha fremover.

 

Kan jeg kjøre homebrew med min Norske PSP?

Ja det kan man om man bruker DOWNGRADEREN Les hvordan du gjør det her. Mulighetene til homebrew er mange, man kan spille småspill, skifte bakgrunner, oppstartsfilmer/lyder og til og med språk

 

Er det noen ulemper med og nedgradere?

Man mister funksjonene som er lagt til etter 1.50 som vil si wallpaper support(kan fikses gjennom homebrew) AVC support(kommer nok snart gjennom homebrew) og nettleseren(finnes alternativer gjennom homebrew, men ikke like gode).

 

 

Jeg nedgraderte PSP'en min til 1.50 og nå funker ikke spillene lengre, hva skal jeg gjøre?

Last ned PSPSet gå inn på "Firmware Tweaks" og deretter "Set Version 2.00" nå vil spillene dine fungere igjen.

 

Er PSP sonefri?

Ja, men kun på spill, det vil si at om du har planer og se film på den så bør du satse på den japanske modellen da vi(norge) har samme regionskode som Japan, det finnes dog alternativer til dette, som f.eks. UMD Emulator som lar deg fjerne sperren på filmene.

 

Kan jeg få Norsk språk på min PSP?

Ja det kan du om du bruker denne lille filen her:

Norsk språk til PSP 1.0 & 1.50

 

Hvor bør jeg bestille ifra?

Sjekk ut den store import/kjøpe guiden

 

Når kommer den til Norge?

1. September

 

Finnes det et forum hvor vi kan diskutere PSP?

Ja, PSPAvisen.com ;)

 

Finnes det en mer utfyllende FAQ noen plass?

Definitivt, du kan f.eks. sjekke ut denne, men her svarer jeg iallefall på de vanliste spørsmålene

 

 

OG SÅ DET MESTE SPURTE SPØRSMÅLET I DENNE TRÅDEN(KANSKJE)

Hvordan legge filmer inn på PSP-en?

 

Først, går du inn på psp mappa(hovedmappen), der lager du en ny mappe som du kaller for MP_ROOT, og i den mappa, lager du en mappe til som du kaller for: 100MNV01.. Da vil det se slik ut: "MP_ROOT\100MNV01"

Så legger du alle filmene du har konvertert inn i denne mappen. Om du trenger en konverter så finnes det masse bra alternativer ute og går, det jeg foretrekker er Rapiz Video Encoder som er brukervennlig har en masse muligheter og best av alt er gratis, du finner norsk utgave i linken(takket være Tor-Martin :thumbup: )

 

Gandalfs lille 1BG minnekort til 500kr guide :thumbup:

 

1. Print ut denne siden.

 

2. Ta med deg arket til Lefdal

 

3. Kontakt en som jobber der å si du vil bruke prisgarantien, et 1BG minnekort der koster 1495,-(om jeg ikke husker helt feil, skal få sjekket det snart)

 

4. Slapp av mens han slår inn alt på PC'en

 

5. Ta med deg kortet til kassen og gi beskjed at du har tatt i bruk prisgarantien.

 

6. De vil slå av 150% av mellomlegget som vil si:

1495,-

-862,-

=633

 

633/2=316,50,-

 

862 - 316,50=545,50

 

7. Betal 545kr og 50øre. å kom deg hjem å fyll opp det nye kortet ditt.

 

 

Jeg har døde piksler hva skal jeg gjøre?

Mange nye PSPer har problemer med stuck og dead pixels. Det er pixler som sitter fast på en bestemt farge (rød, grønn, blå, svart, hvit etc.).

 

Stuck pixels kan fjernes på to måter (som jeg er kjent med) den ene er å skru av skjermen og gni middels hardt på skjermen i 30 sec. Den andre er å laste ned en video (husker ikke hvor jeg finner den) og la den spille i noen timer. Uansett kan resultatet med disse metodene gå begge veier. Enten blir de borte, men nye døde/stuck pixels kan oppstå. En død pixel er død. Den kommer aldri til å fungere igjen. En stuck pixel derimot har en viss sjanse for å "komme til live" igjen.

 

Jeg tviler også sterkt på at man kommer til å få ny PSP eller penger tilbake på grunn av døde/stuck pixler, ettersom det står skrevet i håndboka: "Dette er ikke en feil". De aller fleste LCD skjermer får stuck/dead pixels, så man får heller bruker angreretten hvis man har kjøpt via internett. Det er lov å prøve selvsagt, men jeg tviler på at man kommer noen vei hvis man har 3 stuck pixels f. eks.

 

En annen ting er at det ikke er vits å klage over noen stuck pixels. Du skal se NØYE etter mens du spiller for å se dem, de er heller ikke farlige på noen måte, de kan ikke spre seg, og PSPen tømmer ikke ut 20 kroninger for hver stuck pixel du skulle klare å fjerne.

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PSP kommer i Amerika i mars til en pris på 250$, ca 1500 der altså.

Regn med at den kommer til å koste over 2000 her, og det blir altså ikke i mars.

Ikke i mars?

Over 2000! :dontgetit:

 

Hmm.....

Og man kan ikke bruke europeiske spill på en amerikansk maskin?

Eller blir det sannsynligvis mulig å chippe den slik at jeg bare kan bestille PSP fra lik-sang?

 

Jeg har lyst på PSP nå! :cry:

Lenke til kommentar

PSP US launch date announced:

 

Sony Computer Entertainment America has announced that it will launch the PSP in the US on March 24, for the suggested retail price of $249.99. That price is for the 'Value Pack', which includes 32 MB Memory Stick Duo, headphones with remote control, battery pack, AC adaptor, soft case and cleaning cloth, and demo UMD disc. Also, the first million will be shipped with a special UMD version of the Spider-Man 2 movie. This is clearly a statement of intent from Sony - they want to show the deeply conservative movie studios that they're serious about UMD becoming a movie medium.

Lenke til kommentar
PSP US launch date announced:

 

Sony Computer Entertainment America has announced that it will launch the PSP in the US on March 24, for the suggested retail price of $249.99. That price is for the 'Value Pack', which includes 32 MB Memory Stick Duo, headphones with remote control, battery pack, AC adaptor, soft case and cleaning cloth, and demo UMD disc. Also, the first million will be shipped with a special UMD version of the Spider-Man 2 movie. This is clearly a statement of intent from Sony - they want to show the deeply conservative movie studios that they're serious about UMD becoming a movie medium.

Høres digg ut, men kan man bruke den amerikanske versjonen med europeiske spill? :dontgetit:

Lenke til kommentar

stemmer og det er ikke noe risiko for oss i Norge å importere fra lik-sang da de så vidt jeg vet er i samme sone som oss, sone2 ... ( ? )

 

må også si at jeg er veldig fornøyd med min psp og lik-sang supprt, de har svart raskt, men det kan ofte ta en dag iom at det er vel en betydelig tidsforskjell mellom Hong Kong og Norge.. pakka mi ble sendt med ups express mandag ettermiddag og ble levert på døra onsdag formiddag :) ingen døde pixler :D

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
Q. Will I be able to play games from other regions on my PSP (for example

Japanese games on an American PSP)?

 

A. Sony have stated that games will not be region coded, but UMD video/audio

content will be. Nobody knows for sure until the US/European launch. :)

men hvis vi er i samme sone som japan som er sone2 så er det jo ikke noe pes for oss som har importert da..

Lenke til kommentar
Q. Will I be able to play games from other regions on my PSP (for example

Japanese games on an American PSP)?

 

A. Sony have stated that games will not be region coded, but UMD video/audio

content will be.  Nobody knows for sure until the US/European launch.  :)

men hvis vi er i samme sone som japan som er sone2 så er det jo ikke noe pes for oss som har importert da..

Høres rett å slett j*vlig bra ut :D

 

Hvor mye betalte du inkludert porto, toll osv. :dontgetit:

 

Hvis alt går etter planen nå så vil jeg bestille iløpet av måneden eller til nøds mars :dribble:

Lenke til kommentar
Q. Will I be able to play games from other regions on my PSP (for example

Japanese games on an American PSP)?

 

A. Sony have stated that games will not be region coded, but UMD video/audio

content will be.  Nobody knows for sure until the US/European launch.  :)

men hvis vi er i samme sone som japan som er sone2 så er det jo ikke noe pes for oss som har importert da..

Høres rett å slett j*vlig bra ut :D

 

Hvor mye betalte du inkludert porto, toll osv. :dontgetit:

 

Hvis alt går etter planen nå så vil jeg bestille iløpet av måneden eller til nøds mars :dribble:

jeg betalte ca 3 lapper for:

¤PSP standard pack,

¤32mb minnekort,

¤Ridge Racers,

¤en veske

¤en skjerm beskytter

¤ og ups express frakt.. med pakkesporing.

 

tok to dager !! jeg slapp toll. ble levert på døra.. PS : de legger ved gratis adapter så du får brukt laderen her.

 

og vi er i samme sone som dem jeg har sjekket så umd filmer solgt her vil fungere på import PSP :w00t: selv om jeg nok ikke kommer til å bruke penger på det kjøper heller et 1GB minnekort og laster over filmer, lønner seg i lengden.. :)

 

btw ser ut som PSP launchen her til lands blir en par mnd forsinka antagelig så de som importerer kan kjøpe spill fra usa, jeg skal kjøpe untold legends som shippes 15. mars.. og GTA PSP har shipdate 23. april. :)

 

må også bare legge til at skjermen er helt utrolig fin og skarp.. flotte farger og detaljer.... :D:dribble:

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
Q. Will I be able to play games from other regions on my PSP (for example

Japanese games on an American PSP)?

 

A. Sony have stated that games will not be region coded, but UMD video/audio

content will be.  Nobody knows for sure until the US/European launch.  :)

men hvis vi er i samme sone som japan som er sone2 så er det jo ikke noe pes for oss som har importert da..

Høres rett å slett j*vlig bra ut :D

 

Hvor mye betalte du inkludert porto, toll osv. :dontgetit:

 

Hvis alt går etter planen nå så vil jeg bestille iløpet av måneden eller til nøds mars :dribble:

jeg betalte ca 3 lapper for:

¤PSP standard pack,

¤32mb minnekort,

¤Ridge Racers,

¤en veske

¤en skjerm beskytter

¤ og ups express frakt.. med pakkesporing.

 

tok to dager !! jeg slapp toll. ble levert på døra.. PS : de legger ved gratis adapter så du får brukt laderen her.

 

og vi er i samme sone som dem jeg har sjekket så umd filmer solgt her vil fungere på import PSP :w00t: selv om jeg nok ikke kommer til å bruke penger på det kjøper heller et 1GB minnekort og laster over filmer, lønner seg i lengden.. :)

 

btw ser ut som PSP launchen her til lands blir en par mnd forsinka antagelig så de som importerer kan kjøpe spill fra usa, jeg skal kjøpe untold legends som shippes 15. mars.. og GTA PSP har shipdate 23. april. :)

 

må også bare legge til at skjermen er helt utrolig fin og skarp.. flotte farger og detaljer.... :D:dribble:

3k :blush:

Da blir det mars, jaja, holder ut til mars jeg. GTA på PSP blir jo bare helt ekstremt rått da, ingenting mer soving i timene da nei :p

 

Dette skal bli bra :yes:

Lenke til kommentar
2mass: Hvilket inntrykk har du med din PSP? Hvordan er den å holde i? Brukervennlighet osv?

til nå er jeg knallfornøyd, den er VELDIG rask i menyen og eneste bugg jeg har funnet er at det ikke kommer hold symbol øverst når du setter på hold mens du hører på mp3. og med framtidig FW oppdatering så blir nok både batteritid bedre og funksjonalitet bedre osv osv... jeg syns den er behagelig å holde i og synes ikke den føles spesielt tung..

 

jeg ville gi den terningkast 6, det med batteritid er ikke et problem for meg iom at jeg spiller ikke så mye på en dag så det er bare for meg å lade den, men hvis du har tenkt ut på biltur \ e.l så bør du nok vurdere å kjøpe et ekstra batteri som koster 29$ tror jeg på lik-sang og evnt en bil lader.

 

anbefaler dere sterkt å kjøpe en veske ala http://www.lik-sang.com/info.php?category=...oducts_id=6383& den feks som beskytter den hvis du har den med deg, er billig (8$ eller noe) og har plass til spill osv.

 

Knallfornøyd! :w00t:

 

i'm in løøv :love::p digger den og designet synes jeg er fedt.

 

og det med at spill ikke er regionkoda er konge for da kan man importere og kjøpe spill i hytt og pine fra alle verdens land uten å bry seg om det funker eller ikke, eneste er jo da at det kanskje ikke er engelsk språk men hvis du kjøper fra US of A så er jo ikke det heller et problem..

 

:)

 

Glede seg til Untold Legends og GTA PSP :D

 

Må også si at jeg synes det er litt dumt at vi i Euripa alltid blir nedprioritert over spes USA, nå får de jo PSP månedsvis kanskje før oss og og alle filmer og spill kommer stortsett ut der før det kommer hit..

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
2mass: Hvilket inntrykk har du med din PSP? Hvordan er den å holde i? Brukervennlighet osv?

til nå er jeg knallfornøyd, den er VELDIG rask i menyen og eneste bugg jeg har funnet er at det ikke kommer hold symbol øverst når du setter på hold mens du hører på mp3. og med framtidig FW oppdatering så blir nok både batteritid bedre og funksjonalitet bedre osv osv... jeg syns den er behagelig å holde i og synes ikke den føles spesielt tung..

 

jeg ville gi den terningkast 6, det med batteritid er ikke et problem for meg iom at jeg spiller ikke så mye på en dag så det er bare for meg å lade den, men hvis du har tenkt ut på biltur så bør du nok vurdere å kjøpe et ekstra batteri som koster 29$ tror jeg på lik-sang og evnt en bil lader.

 

anbefaler dere sterkt å kjøpe en veske ala http://www.lik-sang.com/info.php?category=...oducts_id=6383& den feks som beskytter den hvis du har den med deg, er billig (8$ eller noe) og har plass til spill osv.

 

Knallfornøyd! :w00t:

 

i'm in løøv :love::p digger den og designet synes jeg er fedt.

 

og det med at spill ikke er regionkoda er konge for da kan man importere og kjøpe spill i hytt og pine fra alle verdens land uten å bry seg om det funker eller ikke, eneste er jo da at det kanskje ikke er engelsk språk men hvis du kjøper fra US of A så er jo ikke det heller et problem..

 

:)

Du bestillte altså et japansk spill? :dontgetit:

Ser ikke ut som om noen av US versjonene er gitt ut, mulig jeg bare bestiller konsollen da :hmm:

 

Vet du hvor mye du betalte for frakten?

Jeg skal kjøpe meg en PSP value pack det kommer på bare 2425kr. me dagen dollar kurs, men så var det porto :(

Lenke til kommentar

kjøpte ridge racers som har litt japansk meny og litt engelsk :p men det er enkelt å forstå , man lærer det fort.. importvennlig spill serr'u :)

 

jeg betalte 43$ for ups express som jeg synes var litt drøyt men det var eneste valget mener jeg å huske også var det jo veldig kjapt da.

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
kjøpte ridge racers som har litt japansk meny og litt engelsk :p men det er enkelt å forstå , man lærer det fort.. importvennlig spill serr'u :)

 

jeg betalte 43$ for ups express som jeg synes var litt drøyt men det var eneste valget mener jeg å huske også var det jo veldig kjapt da.

Hmm... Da blir det nok 15. Mars :blush:

Men, men det er jo enda lenge før den blir tilgjengelig i Norge :D

 

Men da kan jeg vel nesten bestille fra USA?

Da prisen på PSP der er blitt annonsert til bare 250$ :dontgetit:

Eller er det feil sone da? :dontgetit:

Vanskelig det med soner :hrm:

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar
kjøpte ridge racers som har litt japansk meny og litt engelsk :p men det er enkelt å forstå , man lærer det fort.. importvennlig spill serr'u :)

 

jeg betalte 43$ for ups express som jeg synes var litt drøyt men det var eneste valget mener jeg å huske også var det jo veldig kjapt da.

Hmm... Da blir det nok 15. Mars :blush:

Men, men det er jo enda lenge før den blir tilgjengelig i Norge :D

 

Men da kan jeg vel nesten bestille fra USA?

Da prisen på PSP der er blitt annonsert til bare 250$ :dontgetit:

Eller er det feil sone da? :dontgetit:

Vanskelig det med soner :hrm:

tenkter du på spill så funker alle spill på alle PSPer, mens i USA så er det sone 1 mens her har vi sone 2 så hvis de har regionkoda filmene noe som vi ikke vet enda så vil ikke UMD filmer kjøpt i norge fungere på din USA kjøpte PSP.

 

men på EBGames går det hvertfall ikke ann å bestille til Norge enda,

 

"Ships to U.S. addresses only."..

 

men hvis du har funnet en som gjør det så er det jo enkelt :) hadde gjort det jeg og, du får den jo sannsynligvis litt billigere og noen måneder før..

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...