Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med trådløs nettverkstilkobling


Anbefalte innlegg

Skulle fikse litt på sikkerheten til det trådløse nettverket her om dagen... Etter at wep og greier var aktivert skulle jeg gå inn på nettet via den bærbare pc'en, men den oppfattet ikke noe nettverk. Den fant rett og slett ikke noe nettverk å koble til.

Dette hadde ikke vært noe problem før. Jeg omstartet ruteren og den ble tilbakestilt til default settings.

Fortsatt intet signal...

Hva er galt??

 

Den andre pc'en i huset med trådløst kort fungerer fint.

 

Litt info:

Ruter: smc2804wbr v.2

nettverkskort: Wireless lan 802.11b network adapter

pc: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123942&cks=PRL

 

På forhånd takk

 

 

edit: Litt info

Endret av eirik99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gå igjennom innstillingene på det andre kortet (der hvor det funker) - og sett de samme på ditt kort.

Jeg går inn på egenskapene til de to kortene, men det kan liksom ikke sammenlignes siden de forskjellige verdiene osv ikke er det samme på de to kortene..

 

Når jeg har re-innstallert kortet blir det vel satt tilbake til de "originale" innstillingene så da kan vel ikke det være noe problem med kortet?

Men jeg skjønner ikke da hva som kan være problemet.........

Lenke til kommentar
Kva kort, OS, router, servicepack og oppgraderinger har du?

Eg har tilsynelatende tilsvarende problem. Klarer ikkje å kople opp med trådlaus nett.

Servicepack???

Tenker du på oppgraderinger jeg har lastet ned i windows update??

Lasta ned en sånn driveroppdatering.. kan det være årsaken til problemet??

 

Resten av det du lurte på finner du i det opprinnelige innlegget mitt!

Lenke til kommentar
Hvis du bruker XP så er jo service pack 2 ute nå. Wireless grensesnittet blir ganske mye bedre med SP2  :yes:

Hvor får jeg lasta ned sp2 henn?

Tviler på at det hjelper da men...........

www.windowsupdate.com

 

 

Nei, ikke send PC inn til rep. Det er sikkert ikke noe galt med den. Enten få en bekjent med kunnskaper til å se på den.. eller så kan du prøve litt til her. Prøv å skrive ned hvordan du har konfigurert kortet og paste her.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Her er litt ekstra info:

 

odyssey

 

Jeg innstallerte ett program som heter odyssey. Dette programmet oppdager de trådløse nettverkene som man kan koble seg opp til.

 

Inne på odyssey gikk jeg inn på networks og la til SMC(det nettverket heter etter at jeg "omstartet routeren"). Jeg går deretter inn på connection og der står det:

 

Connection

 

Adapter: Wireless LAN 802.11b Network adapter

Adapter type: wireless

Connect to network: SMC

 

Connection information

 

Status: Adapter not present

 

Den finner altså ikke det trådløse kortet.

Jeg kan også prøve å scanne etter nettverk, men den finner ingen.

 

 

Konfigurering av det trådløse nettverkskortet

 

På egenskaper for trådløs nettverkstilkobling>generelt så står det:

 

Koble til med: Wireless LAN 802.11b Network Adapter

 

Denne tilkoblingen bruker følgende elementer:

(alle elementene den bruker under hverandre)

Kanskje feilen ligger her?

 

Jeg går inn på å konfigurere kortet og det er 4 ting å gå inn på:

Generelt: Ingen ting her kan endres

Avansert: Masse verdier for forskjellige ting som kan endres

Driver: ingen tingf kan endres, men man kan gå inn på driverdetaljer osv

Ressurser: ingen ting kan endres:

 

Spørsmål

 

Når jeg sjekker ip'en ser jeg at ip'en,gatewayen, dhcp, dns osv for den lokale tilkoblingen er riktig i forhold til routeren. Men gjør dette at ip'en osv for den trådløse tilkoblingen også passer i forhold til routeren? Dette får du jo ikke se siden det står medium frakoblet.

 

Håper dette er god beskrivelse...

Endret av eirik99
Lenke til kommentar

Først av alt: Hvilket OS bruker du? Hvis du kjører XP, avinnstaller odyssey og bruk kun windows til å konfigurere.

 

Har du to nettverkskort i maskinen din, anbefaler jeg deg å deaktivere det andre nettverkskortet så det ikke kommer i konflikt med WLAN-kortet.

 

Når du går inn på lokale tilkoblinger, ser på ip og slikt, så skal det stå til DHCP. Ingenting annet skal være fylt ut.

 

Inne på avansert på konfigureringen av nettverkskortet, kan det være ting som spiller inn. Undersøk der.

 

Edit:

Jeg ser at laptopen din kommer med XP Home-edition. Uansett. Hvis ruteren din har slått på SSID-broadcast og SSID'en er SMC, så skal dette nettet dukke opp når du går inn på WLAN-kortet ditt. Hva ser du der? Kan du ta en screenshot eller.no?

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Først av alt: Hvilket OS bruker du? Hvis du kjører XP, avinnstaller odyssey og bruk kun windows til å konfigurere.

 

Har du to nettverkskort i maskinen din, anbefaler jeg deg å deaktivere det andre nettverkskortet så det ikke kommer i konflikt med WLAN-kortet.

 

Når du går inn på lokale tilkoblinger, ser på ip og slikt, så skal det stå til DHCP. Ingenting annet skal være fylt ut.

 

Inne på avansert på konfigureringen av nettverkskortet, kan det være ting som spiller inn. Undersøk der.

Windows xp home edition.

Fjernet odyssey nå.

 

Har ett kort som heter 1394- nettverkskort og ett som heter SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Adapter i tillegg til det trådløse.

 

De brukes til henholdsvis 1394 tilkobling(noe jeg ikke helt vet hva er) og lokal tilkobling.

Jeg deaktiverer begge.

 

på tcp/ip for lokal tilkobling står alt på å motta automatisk..

 

På avansertstår det bare masse verdier i tall til forskjellige ting og jeg vet jo ikke noe om hvilken verdi som er riktig til hver av tingene.

 

Når ip'en for den lokale tilkoblingen er 192.168.2.136

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.2.1

 

Blir det da det samme på den trådløse tilkoblingen?

 

Screenshots

 

http://img.photobucket.com/albums/v284/eirik99/Avansert.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v284/eir...igenettverk.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v284/eir.../egenskaper.jpg

Endret av eirik99
Lenke til kommentar

Hvis du bare har aktivert det trådløse kortet, så er IP-adresse, Nettverksmaske og Gateway for det trådløse nettverket.

 

Har du prøvd å ta ipconfig /release

ipconfig /renew

?

 

Hvis ikke kan man jo lure på hvor du får IP-adressene fra. Hvordan ser du at du har disse adressene?

 

På bilde en skal du velge

*Riktig IBSS channel (samme som på det andre kortet)

*Slå av powersavemode

*Enable Radio

 

På bilde tre ser jeg at du har enten vært tilkoblet WLAN'et før, eller at du har lagt til nettet selv. Hvilken av delene stemmer?

 

Hvor står ruteren, og hvor er du i forhold til den?

 

PS. De to tingen du deaktiverte var et nettverkskort (til kabel) og en bridge-funksjon.

Lenke til kommentar
Hvis du bare har aktivert det trådløse kortet, så er IP-adresse, Nettverksmaske og Gateway for det trådløse nettverket.

 

Har du prøvd å ta ipconfig /release

ipconfig /renew

?

 

Hvis ikke kan man jo lure på hvor du får IP-adressene fra. Hvordan ser du at du har disse adressene?

 

På bilde en skal du velge

*Riktig IBSS channel (samme som på det andre kortet)

*Slå av powersavemode

*Enable Radio

 

På bilde tre ser jeg at du har enten vært tilkoblet WLAN'et før, eller at du har lagt til nettet selv. Hvilken av delene stemmer?

 

Hvor står ruteren, og hvor er du i forhold til den?

 

PS. De to tingen du deaktiverte var et nettverkskort (til kabel) og en bridge-funksjon.

De ip-adressene jeg fikk opp var for lokal tilkobling(når det var aktivert).

 

Når jeg bare har trådløs tilkobling aktivert så kommer dette opp i ledetekst:

http://img.photobucket.com/albums/v284/eirik99/ipconfig.jpg

 

På det andre kortet er det ikke noen ibss channel.. Lar den derfor stå på det den er(verdi 11)

Powersave mode var disabled fra før av.

Radio var enabled fra før.

 

Jeg la det til wlan'et selv i håp om at det hjalp.

Routeren er bare noen meter borte. Det pleide å være utmerket signalstyrke der hvor pc'en er nå.

 

Pokker ass. Ingen ting ser ut til å hjelpe.

 

Hva er en bridge funksjon?

 

Bare si ifra hvis det ville hjelpe med flere screenshots

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...