Gå til innhold

Verdensnyhet fra AOpen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aaaah... S-ATA?

Håper det. Plextor har jo annonsert en S-ATA utgave som jeg ennå ikke har sett noen pris på. Den skal vel komme i disse dager i følge hw.no's sak. Nå er det jo også begynt å komme hovedkort med mer enn to SATA-porter, så nå begynner det å klø i fingrene.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar

Vel, har ikke CD/DVD snart utspillt sin rolle? Jeg mener nå som vi har minst like billige løsninger basert på harddisker, og som har alle fordelene med mulighet for sletting, mye mye høyere kapasiteter, mye enklere å endre på innholdet til og som er nesten like enkle å flytte på.

 

Jeg kan ikek se for meg at jeg kommer til å trenge DVD-brenner i overskuelig fremtid. (Akkurat som jeg så for meg at IOmega Zip 100MB ikke ville bli noe å satse på da den ble introdusert)

Lenke til kommentar

Har lest den greia om Plextor, ja, audunr.

Og det klør i mine fingre også. Ser for meg at min neste maskin ikke har en eneste IDE-kabel som henger og slenger og blokker luft og i det hele tatt.

 

Simen1. Det kan være kjekt å brenne til CD-spillere (som man nok ikke kvitter seg med sånn helt umiddelbart), rippe sine ny-innkjøpte CD'er, se DVD'er på PC'en, brenne DVD'er til "spiller'n i stua" og i det hele tatt. Zip, derimot, er mye mer begrenset. Dessuten føler ikke jeg for å ta ut harddisken om jeg skal gi noen filer til en kompis. Mye kjappere og sikrere (støt, anti-statisk elektrisitet, blahblahblah) å bare brenne en plate.

Lenke til kommentar

Who the f.. cares? Blir du nødt til å ta ut DVDen fra spilleren og snu den rundt kan du vel like så godt brenne ut på to DVDer? Dessuten er Blueray rundt et par hjørner og prisen på tolags er sikkert ikke gunstig uansett.

 

Nei, vekk med DVD/CD og alt annet og frem med større, billigere og bedre harddisker! :D

 

Edit: Bah, okay, jeg tok litt feil her :blush:

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Who the f.. cares? Blir du nødt til å ta ut DVDen fra spilleren og snu den rundt kan du vel like så godt brenne ut på to DVDer? Dessuten er Blueray rundt et par hjørner og prisen på tolags er sikkert ikke gunstig uansett.

 

Nei, vekk med DVD/CD og alt annet og frem med større, billigere og bedre harddisker! :D

Det er snakk om to lag, ikke to sider. Så du slipper å snu plata. ;)

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
Who the f.. cares? Blir du nødt til å ta ut DVDen fra spilleren og snu den rundt kan du vel like så godt brenne ut på to DVDer? Dessuten er Blueray rundt et par hjørner og prisen på tolags er sikkert ikke gunstig uansett.

 

Nei, vekk med DVD/CD og alt annet og frem med større, billigere og bedre harddisker! :D

Hehe.. for en fantastisk misforståelse..

 

Dual Layer, to lag, er akkurat det. To brennbare (no pun intended) lag på den skrivbare siden av DVD-plata. Bytte av lag går automatisk, likt bytte mellom lagene på trykte spillefilmdvder.

 

Fordelen er at en får dobbelt så stor plass som på eldre plater, som gjør at jeg kan ta 1:1 backup av de filmene i DVD-samlinga jeg er mest redd for..

 

BlueRay kommer ikke før om en god stund, og prisen på NEC 2500A (som kan oppgraderes med DL-kompatibel firmware) er i skrivende stund 686,- hos itbutikken.no.

 

EDIT: Arg, det er ikke no' morsomt å bli slått på målstreken når man deler ut smekk på lankene..

 

 

Ha en ellers fin dag..

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
Simen1. Det kan være kjekt å brenne til CD-spillere (som man nok ikke kvitter seg med sånn helt umiddelbart), rippe sine ny-innkjøpte CD'er, se DVD'er på PC'en, brenne DVD'er til "spiller'n i stua" og i det hele tatt. Zip, derimot, er mye mer begrenset. Dessuten føler ikke jeg for å ta ut harddisken om jeg skal gi noen filer til en kompis. Mye kjappere og sikrere (støt, anti-statisk elektrisitet, blahblahblah) å bare brenne en plate.

Jeg brenner ikke til CD-spillere. Man trenger ikke sånnt utdatert utstyr så lenge man kan spille av direkte fra PC'n. Man trenger ikke DVD-brenner for å rippe CD'er. Og hva skal man med egen DVD-spiller i stua når man kan spille DVD-ene av rett fra PC'n? Egentlig: Hva skal man med TV når man kan få mye bedre bildekvalitet på en stor PC-skjerm? Se TV? Nope, Det er det man har TV-kort for.

 

Det er også ganske så støtsikkert å ta med en USB2.0/Firewire harddisk til kompisen. Ingen behov for å plukke inni maskina, og ingen behov for å brenne ørten CD'er/DVD'er. Platene får du uansett bare brukt 1 gang så i lengden blir det mye billigere å bruke harddisk. Harddisker er også mye mindre utsatt for feil enn DVD'er og CD'er så levetiden er heller ingen grunn til å velge DVD. Selv hastighet er ikke noen grunn til å velge DVD. Harddisker har ca 2-3 ganger raskere lesing/skriving enn denne 16x brenneren, og ca 10 ganger raskere aksesstid.

 

Nei, det skal svært mye til for å få meg til å kjøpe en DVD-brenner. Kanskje hvis prisforskjellen bare er en hundrelapp eller mindre mellom DVD-rom og DVD-brenner. Men det bir nok lenge til...

Lenke til kommentar

Med en dual-layer double-sided DVD kan man nå få nær 18gig inn på en enkelt plate. Det er ganske snadder.

 

Dette er forsovidt gode nyheter, men ejg er mye mer redd for prisen på dual-layer medie enn for brennerene. Prisene på vanlige DVDer var jo grusomme da DVD-brennerene begynnte å komme. Det er jo bare i den senere tid at de prisene har kommet ned på "ok" nivå.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Du verden så mykje negative haldningar det var til denne nyhenda då! :ermm:

 

Eg seier; ENDELEG KJEM MULIGHETA TIL Å LAGE ORDNTLEGE BACKUP AV DVD-FILMANE MINE! :thumbup:

 

Det kjem sikkert til å koste meir enn det smaker til å begynne med, men etter kvart som masseproduksjonen får fart på seg så blir dette topp. Dette tykkjer hvertfall eg!

 

Håper også at Plextor kjem raskt på banen!

Endret av Green
Lenke til kommentar
Jeg brenner ikke til CD-spillere. Man trenger ikke sånnt utdatert utstyr så lenge man kan spille av direkte fra PC'n. Man trenger ikke DVD-brenner for å rippe CD'er. Og hva skal man med egen DVD-spiller i stua når man kan spille DVD-ene av rett fra PC'n? Egentlig: Hva skal man med TV når man kan få mye bedre bildekvalitet på en stor PC-skjerm? Se TV? Nope, Det er det man har TV-kort for.

 

Man ser ikke en DVD film fra pcen pga for dårlig kvalitet på TV utgangen og lydkort. Da brenner man heller DVD-imaget på en DVD-r og nyter den via surround anlegget. Man ser heller ikke film på hverken TV eller PC skjerm, slikt bruker man prosjektor til :green:

Endret av Yoshy
Lenke til kommentar

Nå må jeg i all enkelhet komme med en kommentar. Det er rimelig svake argumenter dere kommer med vedrørende Aopen's nykomling. De fleste av dere snakker om DVD filmer, enklere med HD'er osv, osv. Det er faktisk andre bruksområder enn film. Hva med DVD som backup-medie? Eller, hva med de som har behov for distribusjon av DVD filmer i mindre opplag (ikke spillefilm)? Jo da, de sender selvfølgelig en steinalderkonstruksjon av en harddisk på en halvkilo til en eventuell kunde med påskrevet oppskrift om hvordan harddisken installeres.

 

Sannheten er vel heller at dere ikke har råd til å investere i en DVD brenner før resten av verden har betalt inngangsbilletten for dere (les lavere priser i forhold til salgsvolum).

Lenke til kommentar
Enheten skal være 100% designet og produsert av AOpen, og masseproduksjon skal starte i midten av juli, med tilgjengelighet kort tid etter.

 

tror neppe de har utvilket chippene selv :p

 

Er forøvrig 110 % enig med Simen1. Han er absolutt en av de mest oppegående på formuet her!

 

Snart er det rimeligere å ta backup på en harddisk enn CD/DVD plater og da er vitsen med det plate styret borte.

 

Film/ musikk er også noe som skal vises direkte fra en PC (som en jukebox) ikke brennes ut på plater som i bakventland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...